مهندس نیک افکار داور و مشاور مسابقه معماری طراحی نما و پلان شادی

نقد و بررسی نتایج طرح‌های پروژه شادی توسط مهندس حسن نیک افکار مشاور کارفرما

نویسنده:

سحر سید صدر

۱۳۹۹-۰۸-۰۶

مهندس حسن نیک افکار

- کارشناس معماری از دانشکده هنر‌های زیبا تهران

- عضو دپارتمان معماری و شهرسازی تکا

- مدرس آموزش کارگاههای ضوابط معماری و شهرسازی در شهرداری تهران

مهندس نیک افکار به عنوان طراح و نظارت بر بیش از یکصد پروژه مسکونی، تجاری، اقامتی، آموزشی، اداری، درمانی و مذهبی در استان‌های تهران، خراسان رضوی، خرسان شمالی، خراسان جنوبی، آذربایجان غربی و شرقی، هرمزگان، فارس، البرز، مازندران، گیلان و قم حضور داشته‌اند. ما در این پست می‌خواهیم بخشی از نقد و بررسی مهندس حسن نیک افکار از روند مسابقه پروژه شادی که به عنوان مشاور کارفرما با ما همراهی داشته‌اند را با شما به اشتراک بگذاریم.

 

طرح خانم بیتا بیک زاده

با توجه به عدم در نظر گرفتن کنسول برای طبقه‌ی اول باید یک تیپ جداگانه برای پلان طبقه‌ی اول در نظر گرفته شود، تعداد پله‌ها کم است و بیست با ارتفاع ۱۶۰پله مورد نیاز است

در مورد واحدهای طراحی شده واحد ۱۲۱ متری: اتاق خواب‌ها کوچک است ولی روابط فضایی خوب است. جانمایی نشیمن، آشپزخانه، ورودی و سایر فضاها مناسب هستند. واحد ۹۲ متری: سالن نور ندارد و سالن کوچک است. واحد ۱۴۲ متری: تیغه در ورودی اتاق خواب به چه دلیل است؟ اتاق خواب‌ها به خودی خود دارای محرمیت هستند.

نورگیر ۶ متری در شرق ساختمان اضافه است با جابجایی نورگیر ۱۲ متری به سمت شمال هم فضای بهتری برای اتاق‌های ایجاد می‌شود، هم آشپزخانه واحد شمالی از ۱۲ متری نور می‌گیرد. لابی همکف کوچک و غیر کاربردی، فضای اسموکینگ جالب است و پارکینگ‌ها تماما صحیح هستند.

لابی جلوی آسانسور در پارکینگ‌ها کم اما قابل حل است. می‌توان کیفیت فضاهای تاسیسات و انبار را بهبود داد. نمای مدرن و دارای آرامش ولی یکنواخت و فاقد هرگونه تنوع.

 

طرح دفتر معماری چکاد

با دادن دو رمپ برای ورودی پارکینگ بر را کم کرده است، هیچ سازه‌ای در طرح دیده نشده است، می‌توان گفت سرایداری در این محل قابل اجرا نیست به دلیل کف تا کف ۲ متر که با احتساب ضخامت سقف، مفید ۱۶۰ سانتی‌متر را هم نمی‌دهد .

از تعداد پارکینگ‌ها حداقل دو دستگاه کم می‌شود، چیدمان واحد خوب است، واحد ۱۴۵ متری مستر کوچکی دارد ،حذف کلوزت ها پیشنهاد می‌شود و بقیه فضاها خوب است، واحد ۹۰ متری از نظر تمامی پارامترها مناسب است، جانمایی و ابعاد ۱۲۵ متری نیاز به دو حمام نبود، بهتر بود اتاق‌ها بزرگ‌تر می‌شد، آشپزخانه نور ندارد، پاسیوها غلط و طراحی پلان‌ها بهتر از نماست

 

طرح آقای حسین یزدان منش

نما بسیار جالب مدرن ترکیب سنگ و آجر سفید و چوب زیر سقف‌ها بسیار متوازن با اندکی تغییرات مجوزات اجرای دقیق می‌توان به نمای بسیار مدرن و زیبایی رسید.

جانمایی فضاها در پلان‌ها خوب است، جداسازی فضاهای عمومی و خصوصی یک مزیت است، ابعاد فضاها هم خوب است. اما با وجود چنین نمای مینیمال و مدرنی چرا از ورودی های کلاسیک استفاده کرده است.

در زیرزمین‌ها برای آسانسور لابی تعریف‌نشده که حل آن کمی سخت است. نحوه دسترسی به پارکینگ‌های همکف جالب بود و دسترسی به سالن اجتماعات در همکف جالب نیست پارکینگ‌ها اکثراً ایراد دارند اما قابل حل هستند. در مجموع طرح خیلی خوب بود.

 

طرح شین استودیو

دیوارهای ۲۰ سانتی متری داخلی قابل قبول نیست از بنای مفید کم کرده است. در مسکونی مشکل ضابطه‌ای دیگری نیست و کد ارتفاعی در پلان‌ها نیست.

لابی خوب و انبار و سرایداری مناسب است، یکی شدن سالن اجتماعات و سالن بازی یک حسن است، تاسیسات خوب است و جانمایی پارکینگ‌ها درست است.

نما هم‌ خوب است ولی نیاز به تغییر متریال دارد کوبیک پر و خالی بدون نیاز به شاسی کشی و کاذب که اثر ان در پلان دیده می‌شود و این نکته مثبت اجرایی است.

 

طرح آقای آریا موذنی

طراحی نما از طراحی پلان بهتر بوده است. واحد شمال شرقی ۸۸ متری خوب طراحی نشده است: حمام در ورودی، نور نداشتن اشپزخانه و پرت فضایی زیاد واحد غربی: عدم وجود فضای محرمانه و فیلتر برای اتاق مستر، ابعاد بسیار کوچک اتاق خواب‌ها در تناسب با متراژ واحد و نداشتن نور اشپزخانه واحد جنوب شرقی ۱۲۸ متری: ارتباط فضایی بد نیست، کوچک ‌بودن اتاق خواب‌ها در تناسب با متراژ یک ضعف محسوب می‌شود

در پاگرد راه پله‌ها، پله جانمایی شده که از نظر ضوابط شهرداری مورد قبول نیست، بالکن‌ها خوب هستند، پارکینگ‌ها قابل قبول است، لابی قابل قبول است و در همکف سرایداری مورد قبول نیست.

نما قابل قبول، با سنگ مدرن و طراحی به‌روز و متریال‌های روز. تدبیری که برای اجرای نما اندیشیده شده است باعث از دست دادن تقریبا ۱۰ مترمربع در هر طبقه جهت اجرای نما می‌شود.

 

طرح گروه معماری سین

پله گردشی قابل قبول نیست، در هر سه واحد 116 ، 87 و 155 متری آشپزخانه نور ندارد. در واحد 116 متری آشپزخانه کوچک و در 87 متری نهارخوری جانمایی نشده است.

طول نورگیر شرقی باید ۶ متر باشد که ۴ متر است به دستگاه از پارکینگ‌های منفی ۲ مردود است که دستگاه‌ها از پارکینگ‌های منفی یک مردود است لابی و اجتماعات خوب است. نمای مدرن و پرده‌های اجری فخر و مدین (اجرهای عقب و جلو در معماری) خشک در تراس‌ها یک مزیت محسوب می‌شود.

برای واحد با چنین ابعادی وجود رختکن ضروری نیست.

 

طرح خانم پریسا ترامشلو

رمپ‌ها قابل قبول نیست، لابی و سالن اجتماعات خوب است، جانمایی فضاها در واحدها خوب و ابعاد و فضاها مناسب

واحد ۱۳۸ متری بهتر بود که اتاق مستر از پاسیو نور نگیرد، واحد ۸۹ متری اشپزخانه نور ندارد، با تغییر چیدمان حمام واحد ۹۳ متری می‌تواند بابت دید به در حمام بهتر باشد و خصوصی شود، واحد ۱۱۹ متری هال خصوصی دارد که یک مزیت محسوب می‌شود.

نما مدرن با متریال خوب و پیش‌بینی شده در پلان ها بدون کاذب سازی و پروفیل‌کشی

 

طرح آقای محمد سعید هاتفی

جانمایی پارکنیگ‌ها و طراحی نما خوب است.

زیرزمین ۲- یک پارکینگ حذف شود، واحد ۱ به نظرم قابل قبول است و فقط به دلیل گرافیک ضعیف پلان خوب به نظر نمی‌رسد، واحد ۲ ورودی راهرویی ضعیف است واشپزخانه نور ندارد. واحد ۳ چیدمان فضاها خوب است

نمای مدرن با انتخاب متریال خوب با فاز ۲ صحیح و جزئیات بیشتر، نمای خوبی به دست خواهد امد رندر می‌توانست قوی‌تر شود، نور پردازی شب ضعیف است. نمای خوب، مدرن مینیمال

 

طرح چارچوب استودیو

هم از نظر پلان و هم از نظر نما طرح خوبی است، دیوارهای داخلی ۲۰ سانتی متری هستند که بهتر است کمتر باشند. پلان تیپ طبقات خوب روابط فضایی خوب جهت بازشوی در، در اتاق واحد شمال شرقی جالب است، همکف لابی و اجتماعات خوب است

رمپ‌ها غیرقابل اجرا هستند اما با تغییر کوچک قابل حل هستند. تاسیسات کوچک، دیده شدن جزئیات و احجام نما در پلان، اتاق واحد ۱۱۰ متری کمی کوچک است. پارکینگ‌ها صحیح است

نما خوب است، مطابق و متریال و طراحی روز بدون نیاز به شاسی‌کشی و نمای کاذب، طرح کلی نما خوب است اما با توجه به خواسته کارفرما نیاز به بازنگری و تغییر در متریال است. در اندازه گیری اتاق ها، عرض کمدها کم می‌شود

 

طرح دفتر معماری اول

نورگیر غربی با طول6 متر نیاز نیست و زیاد بوده، در این طرح اتاق و آشپزخانه روبه‌روی هم هستند پارکینگ‌ها خوب هستند. راهرو ورودی واحد جنوب غربی پرت محسوب می‌شود.

اشپزخانه واحد جنوب شرقی نورگیری مناسب را ندارد، واحد شمالی چیدمان خوب است ولی توصیه می‌شود اتاق مستر از پاسیو نورگیر باشد. ایده نما خوب است و در فاز ۲ بهتر است اجرایی‌تر شوددرصورت استفاده از اسکلت فلزی یا فلز در نما، طراحی این نما ایده ال است.جک معلول در نظر نگرفته شده است که درصورت انتخاب شدن باید این مشکل حل شود.

 

طراحی رازیل

پلان در مجموع قابل توجه است، دیوار داخلی 10 سانتی متری تغییر یابد، در داخل پلان کد ارتفاعی مشخص نشده است و نورگیر مرکزی ایده جالبی است

واحد ۱۳۳ متری (در مجموع قابل قبول است): ورود واحد کمی طولانی است،آشپزخانه و سالن خوب است، بهتر بود تراس بزرگ‌تری درنظر گرفته می‌شد.

رختکن اتاق اصلی واحد ترجیحا حذف شود تا اتاق بالایی بزرگ‌تر شود، انبار کنار در ورودی واحد به رختشورخانه تبدیل شود و از اشپزخانه دسترسی داشته باشد.جانمایی فضاها خوب است

واحد ۹۶ متری (واحد خیلی خوب است): ورودی خوب، جداسازی واحد ها در بدو ورود و ابعاد فضاها همه خوب است واحد ۱۰۹ متری (قابل قبول است): ورودی واحد قابل قبول بوده و جانمایی و ابعاد فضاها مناسب است.

نما مدرن و قابل قبول است ولی بی‌توجه به جزئیات اجرایی به چشم می‌اید و مهم ترین سوال اینجاست که ایا تمهیداتی برای اجرا نما در نظر گرفته شده است؟ همچنین اجرای فضای سبز خوب است

 

طرح آقای امین شیرزاد

لابی و نما نقاط قوت این طراحی معماری است، پارکینگ‌ها صحیح هستند اما کمی اشکال ضوابط شهرداری دارند& پلان‌ها خوب است، کاهش اندازه تیغه‌های داخلی به 10 سانتی متر پیشنهاد می‌شود. نمای مدرن با تقسیم بندی عمودی خوب است.

 

طرح خانم بشرا اصفهانی

در مجموع طرح خوبی است هم نما و هم پلان شانس برنده شدن دارد، دیوارهای داخلی ۲۰ سانتی‌متری است، طراحی سالن اجتماعات، سرایداری، پارکینگ‌ها مزیت محسوب می‌شود.

سازه با معماری هم‌خوانی دارد. اشپزخانه جنوب غربی نور ندارد، در جنوب شرقی واحد ۱۵۷ متری ابعاد اتاق خواب‌ها کوچک است، در مجموع با توجه به کجی زمین فضاهای خالص به‌دست امده است، نما با در نظر گرفتن کمی تغییرات متریال قابل قبول است. به طور مثالآجرها متناسب با این طرح نیست، عدم دسترسی مناسب به فضاهای خصوصی (دور بودن) می‌توانست بهتر باشد.

 

طرح دفتر معماری هوچهر

روابط فضاها داخلی خوب، ورودی‌های خوب، پلان در مجموع قابل قبول است. مقیاس کار و کاربری محوطه برای این طراحی بسیار بزرگ درنظر گرفته شده بود این امر باعث شده که توی پلان مقیاس کوچک به‌نظر آید، پس بهتر است بلوک‌های مبلمان بزرگ‌تر نشان داده شود. (پیشنهاد)

کاربری فضای ورودی واحد ۱۴۳ متری مشخص نیست. پوسته‌های نما دیده شده است . دیوارهای داخلی به 10 سانتی‌متری اصلاح شود. اتاق‌های واحد ۱۰۵ متری کوچک است ولی سایر واحدها خوب است

لابی و اجتماعات قابل قبول اس،تاسیسات و انبار و سرایداری خوب است ، پارکینگ‌ها و رمپ‌ها صحیح است، در واحد ۱۴۳ متری سرویس به فضای کم عرض ورودی منتقل شود. سرویس واحد ۱۰۵ متری به شمال واحد برود. ورودی واحد ۱۰۵ متری به سمت چپ واحد منتقل شود و اشپزخانه به سمت چپ پاسیو که نور بهتری دارد جانمایی شود.

برای مشاهده تمامی طرح های ارسالی این مسابقه می‌توانید بر روی لینک مسابقه معماری «شادی» کلیک کنید.

 برای ارتباط با کارشناسان طرح تو طرح و دریافت مشاوره، روی دکمه زیر کلیک کنید.

درخواست مشاوره

  

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)