نمای ساختمان

انتخاب نمای ساختمان | به عنوان یک کارفرما برای نمای خود از چه سبکی و چه مصالحی استفاده کنم؟

نویسنده:

۱۳۹۹-۰۶-۱۶

یکی از مسائلی که کارفرمایان در زمان طراحی، ساخت و اجرای یک پروژه به آن برمیخورند، مسئله‌ی انتخاب نمای مناسب برای ساختمان است. این نما از چند المان تشکیل شده‌ باشد، چه سبکی اجرا شده‌ باشد، چه ضوابطی را داشته باشد و چندین سوال دیگر در این مقاله می‌خواهیم به بررسی نحوه انتخاب نمای ساختمان بپردازیم.

نمای ساختمان سن حدودی ساختمان ها را در تهران و برخی از شهرها مشخص میکند!

تا قبل از ابلاغیه شهرداری برای تشکیل کمیته نما معمولا کارفرمایان ازچندین تیپ نمای محدود استفاده می‌کردند و خیلی معماری و طراحی در زمینه‌ی نما دخیل نبود، به طوری که اگر دقت کنید ساختمان‌هایی با نمای آجر سه سانتی و سیمانی معمولا در دهه‌ی هفتاد ساخته شده‌اند. ساختمان های مرمری اواخر دهه‌ی هفتاد و اوایل دهه‌ی هشتاد، ساختمان‌هایی با نمای گرانیت در دهه هشتاد و ساختمان‌هایی با نمای تراورتن و به اصطلاح با معماری رومی اواخر دهه هشتاد و اوایل دهه نود ساخته شده اند. بخش کمی از ساختمان ها از مصالح متفاوتی استفاده می‌کردند و درواقع نمای آنها طراحی میشد، این ساختمان ها به اصطلاح ساختمان های لاکشری یا مارک‌دار بودند.

اما چندسالی است که می‌بینید طراحی نما در تهران و بسیاری از شهرهای دیگر جدی گرفته می‌شود و نمای طراحی شده با سختگیری بیشتری به تایید کمیته نما میرسد. یکی از مواردی که کمیته ی نما بررسی میکند تطابق نما با ساختمان‌های مجاور است، همین طور نمای قسمت پایینی ساختمان باید با مصالح استفاده شده در معبر همخوانی داشته باشد، در طراحی نما باید از نور، سایه و جلوه های بصری استفاده شود، در هر شهر بسته به شرایط آب و هوایی مصالح مناسب به کار گرفته شوند، خرپشته با نمای ساختمان هماهنگی داشته باشد، قرنیزها، فاصله ایمنی، آبچکان ها ، جانمایی لوازم گرمایشی و سرمایشی در صورت لزوم و.. از دیگر مواردی هستند که باید در طراحی نما در نظر گرفته شوند.

مصالح و متریال جدید مورد استفاده در نمای ساختمان

چوب، چوب پلاست و ترمووود، آجرهای نسوز و آجرهای رنگی، شیشه ، بتن اکسپوز یا نمایان، تراورتن و لاشتر، گچ، بلوک های سیمانی فیبری، اسلبکو، استرچ متال، اتیکس، سرامیک، بایرامیکس، کامپوزیت، آلومینیوم، سفال و بلوک‌های سفالی، مونولیت و کاشی‌های ایرانی از مصالحی هستند که در نماها استفاده می‌شوند. این مصالح علاوه بر زیبایی هرکدام مزایا و معایبی دارند.

 

این مزایا و معایب شامل؛ مقاومت یا عدم مقاومت نما در برابر زلزله، عایق بودن یا نبودن صدا و رطوبت، عایق حرارتی، وزن، سهولت در اجرا، صرفه اقتصادی، دوام و داشتن استانداردهای زیست محیطی است. یک معمار خوب می‌تواند با استفاده  درست از نما و مصالح جلوه‌ای زیبا به ساختمان شما بدهد.

 

سبک معماری و طراحی

 

سبک استفاده  شده از معماری نیز یکی از مسائلی است که به آن توجه می‌شود مثلا اگر یک خانه با نمایی مدرن ساخته می‌شود و در طراحی آن از استرچ متال و ترمووود استفاده شده است نباید پلان طبقات آن مطابق با طراحی کلاسیک باشد. یا اگر نمایی به سبک مینیمال تنها با گچ و یا بلوک های سیمانی فیبری ساخته شده است، طراحی داخلی کلاسیک و لوکسی داشته باشد.

یک معمار کاربلد می‌تواند با استفاده از سبک های مختلف مثل کلاسیک، نئوکلاسیک، مدرن، پرایر، مینیمال، ارگانیک، ایرانی و... یا با ترکیب آنها نما، پلان و طراحی داخلی چشم نوازی ایجاد کند.

 

آیا از نمای تمام سنگ و رومی استفاده کنم؟

 

نمای تمام سنگ و رومی از دیدگاه بسیاری از معماران جلوه ی بصری ندارد و از نظر تاییدیه کمیته نما نیز به سختی مجوز میگیرد.

 

چگونه میتوانم بهترین نما را برای ساختمان خود انتخاب کنم؟

 

این سوال می‌تواند دو جواب جداگانه داشته باشد. آیا می‌خواهید در ساختمانی که می‌سازید خودتان سکونت داشته باشید یا قصد دارید آن را به دیگران بفروشید. اگر می‌خواهید خود ساکن آن شوید با درنظر گرفتن سلیقه‌ی خودتان، دردسترس بودن مصالح در منطقه ی شما، ویژگی های آب و هوایی و اقتصادی خواسته‌های خود را به معمار یا گروه معماری خود بگویید ، اما اگر میخواهید ساختمانتان را بعد از احداث بقروشید نیاز به همفکری و مشورت دارید، در ادامه به شما توضیح می‌دهیم که چگونه برای هر دو مورد راه حلی مناسب داریم.

 

طرح تو طرح | پلتفرم برگزاری مسابقات معماری

 

طرح تو طرح متشکل از یک تیم معماری است که با تیم های دیگر مثل پشتیبانی، بازاریابی، برنامه نویسی و.. پلتفرمی را طراحی کرده‌اند که در آن کارفرمایان می‌توانند طراحی ویلا، آپارتمان، هتل و... را به مسابقه بگذارند. معماران از سراسر ایران در این مسابقات شرکت کرده و طرح‌های خود را براساس ضوابط اجرایی و خواسته هایی که کارفرما دارد، ارسال می‌کنند. در زمینه طراحی مسابقه و ضوابط مربوط به منطقه تیم معماری و شهرسازی ما می‌تواند به شما مشاوره دهد.

 

این خواسته های شما می‌تواند مانند مورد اول یعنی سکونت خودتان مواردی باشد که شما عینا به آن‌ها علاقه دارید و می‌خواهید در طراحی پلان، نما، محوطه و داخلی شما به کار گرفته شود. همچنین شما می‌توانید موارد برگزاری مسابقه را تنها محدود به ضوابط و متراژ کنید و باز گذاشتن دست طراح در الهام گرفتن از محدوده ساختمان شما، از طرح های ارسالی برای انتخاب نمای خود کمک بگیرید. با اینکار حدود چند ده طرح برای شما ارسال شده‌است و شما می‌توانید چندین طرح را برنده اعلام کنید و با ترکیب آنها به کمک طراحان یک ساختمان ایده‌آل را بسازید. شما درواقع در این پروسه از چندین طراح با تفکرات مخلف کمک گرفته‌اید و توانسته اید بهترین نما را برای ساختمان خود انتخاب کنید.

 

نکته قابل توجه این است که این کار برای شما تقریبا برابر با استفاده از یک معمار هزینه برده است، برای مشاوره بیشتر در زمینه انتخاب نما و یا برگزاری مسابقه میتوانید با شماره تلفن ما در ساعات اداری تماس بگیرید و برای استعلام قیمت گذاری پروژه ها معماری کلیک کنید.

 برای ارتباط با کارشناسان طرح تو طرح و دریافت مشاوره، روی دکمه زیر کلیک کنید.

درخواست مشاوره

 

نویسنده: میرکیارش خمسی

 

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)