طرح تو طرح|معماری|طراحی|فنگ شوئی

فنگ‌ شوئی چیست؟ | چگونه اجسام و رنگ‌ها را برای دریافت بهترین انرژی کنار‌هم قرار‌دهیم؟

نویسنده:

۱۳۹۹-۰۷-۰۶


«فنگ‌شوئی» در لغت به معنی آب و باد است، فنگ‌شوئی علم ( به‌گفته برخی شبه‌علم) عیب‌گویی چینی‌است که ادعا می‌کند با هارمونیزه کردن و هماهنگی میان اجسام می‌توان برای مسائل مختلف انرژی‌های مثبت و منفی فرستاد. فنگ‌شویی بیان می‌کند که چگونه اجسام، رنگ‌ها و اعداد را برای دریافت بهترین انرژی در‌کنار هم قرار دهیم.


عناصر ۵‌گانه‌ی فنگ‌شویی


در فنگ‌شوئی ۵ عنصر وجود دارد که ترتیب قراردادنشان و موقعیت جغرافیایی آن‌ها باعث ایجاد چرخه‌های فنگ‌شویی می‌شود که در ادامه به‌توضیح آن‌ها می‌پردازیم. این عناصر ۵‌گانه عبارتند از؛ فلز، آب، چوب، زمین ( خاک) و آتش. عناصر فرعی و رنگ‌ها هرکدام از زیر مجموعه‌های این عناصر به‌حساب می‌آیند. همچنین شکل‌ها، نمادها و اعداد نیز برای هرکدام از عناصر متفاوت‌است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.


چرخه‌های فنگ‌شویی | چرخه‌ی سازنده، چرخه‌ی خنثی‌کننده و چرخه‌ی مخرب


در فنگ‌شویی چینی، اجسام باعث ایجاد سه چرخه‌ی سازنده، خنثی‌کننده و مخرب می‌شود، چرخه‌ی سازنده به نحوی‌است که در جهت گردش عقربه‌های ساعت ابتدا آب قرارگرفته و بعد از آن چوب قرار می‌گیرد، یعنی آب به درختان که نشانه‌ی چوب هستند زندگی می‌بخشد. بعد از چوب آتش قرار می‌گیرد، هیزم آتش برای چوب‌است و این نشانه‌ی خوبی‌است. آتش خاکستر را به‌وجود می‌آورد که نماد خاک و زمین‌است. از دل خاک فلزات به دست می‌آیند و در نهایت فلزات می‌توانند به‌شکل آب دربیایند. این چرخه باید برای ایجاد چرخه‌ی سازنده حفظ شود.
چرخه‌ی خنثی‌کننده یا تحلیل برنده دقیقا همان ترتیب چرخه‌ی سازنده‌است؛ منتها خلاف عقربه‌های ساعت یعنی آب، فلز، خاک، آتش، چوب. با این چرخه می‌توانیم بیش‌از حد‌بودن یک عنصر را کنترل کنیم.
زمانی که این چرخه به‌هم ریخته و یکی از عناصر حذف شود یا ترتیب قرارگیری برخلاف دو چرخه‌ی بالا باشد چرخه‌ی مخرب به‌وجود می‌آید. در این چرخه‌ی آب، آتش را خاموش می‌کند،  آتش فلز را ذوب می‌کند، فلز چوب را می‌برد، چوب خاک را می‌فرساید و خاک آب را آلوده می‌کند.


نتیجه‌گیری از چرخه‌ها 


اگر آب، کنار فلز و چوب قرار گیرد می‌تواند چرخه‌ی سازنده یا تحلیل برنده ایجاد کند، اما با حذف آب از این میان چرخه تبدیل به یک چرخه‌ی مخرب می‌شود. همچنین اگر آب کنار خاک و آتش قرار گیرد نیز باعث پدید آمدن چرخه‌ی مخرب می‌شود. اگر فلز در میان آب و خاک قرار بگیرد می‌تواند چرخه‌ی سازنده یا خنثی‌کننده را بسازد اما با حذف فلز، این چرخه تبدیل به یک چرخه‌ی مخرب می‌شود همچنین اگر فلز در کنار چوب و آتش قرار بگیرد یک چرخه‌ی مخرب تولید شده‌است.


رنگ‌ها در فنگ‌شویی


طیف رنگی مربوط به آب


این طیف رنگ شامل رنگ‌های سیاه، آبی‌روشن و تیره، سرمه‌ای و خاکستری‌های دارای رنگ آبی‌است. رنگ اصلی آب در فنگ‌شویی آبی‌تیره است. 


طیف رنگی مربوط به چوب


 رنگ‌های سبز، زرد‌ تیره و لجنی، قهوه‌ای روشن، خاکستری با رگه‌های قهوه‌ای و زرد ‌خردلی‌است. رنگ اصلی چوب در فنگ‌شویی سبز است.


طیف رنگی آتش


رنگ‌های جیغ و روشن مثل صورتی، قرمز، زرد و نارنجی به‌همراه طیف رنگ‌های قرمز و صورتی‌است. رنگ اصلی آتش در فنگ‌شویی قرمز است.


طیف رنگی زمین و خاک


رنگ‌های بنفش‌تیره، کرم ،خاکی و زرد‌های ملایم از این طیف رنگی‌است. رنگ اصلی زمین در فنگ‌شویی زرد ملایم‌است.


طیف رنگی فلز


رنگ‌های سفید و انواع خاکستری در این طیف گنجانده می‌شود. رنگ اصلی فلز در فنگ‌شوئی خاکستری است.


نحوه چینش وسایل و عناصر برای جذب یا دفع


در فنگ‌شویی برای جذب هر‌یک از عواملی که می‌خواهید، باید عناصر مربوط به آن را با رعایت چرخه‌ی فنگ‌شویی در یکی از موقعیت‌های خانه‌ی خود قرار دهید. اگر می‌خواهید دوستان خوبی داشته باشید و رابطه شما با آن‌ها خوب باشد، فلز را در شمال‌غربی می‌گذارید و چرخه‌ی سازنده را رعایت می‌کنید. اگر دوستان بدی دارید و می‌خواهید این را اصلاح کنید چرخه‌ی اصلاح‌کننده یا خنثی‌کننده را اعمال می‌کنید.
اگر کودکان خلاق می‌خواهید باید عنصر فلز را در غرب خانه‌ی خود قراردهید و اگر از خلاقیت کودک خود به تنگ آمده‌اید چرخه معکوس را اجرا می‌کنید! برای اصلاح یا بهبود روابط عاطفی خود خاک را در قسمت جنوب‌غربی خانه قرار می‌دهید. برای جذب یا دفع شهرت آتش را در جنوب خانه قرار داده و یکی از دو چرخه را برای آن اعمال می‌کنیم.
اگر دارایی و ثروت می‌خواهید عنصر چوب را در قسمت جنوب شرقی خانه قرار می‌دهید ، برای داشتن سلامتی بهتر و روابط خانوادگی عنصر مربوط به چوب را در قسمت شرقی، برای بدست‌آوردن دانش و آگاهی عنصر خاک را در قسمت شمال غربی و برای بهبود شغلی آب را در قسمت شمالی خانه قرار می‌دهیم.


اشکال هندسی و نمادها در فنگ‌ شوئی


هر عنصر برای خود اشکال تداعی کننده و نمادهایی دارد که آنها را معرفی میکنیم. لاک پشت و خطوط مواج نمایان گر عنصر آب هستند، مستطیل و اژدها چوب را تداعی میکنند، مثلث و سیمرغ نشان دهنده ی آتش، امپراطور و مربع نماد و شکل مربوط به خاک ، دایره، بیضی و ببر نیز تداعی گر خاک هستند.


اعداد در فنگ شوئی


عدد یک تداعی گر آب، اعداد دو، پنج و هشت نشان دهنده ی خاک، سه و چهارمعرف چوب، شش و هفت اعداد مربوط به فلز و نه عدد تداعی گر آتش هستند.


از فنگ شوئی در خانه استفاده کنیم یا خیر؟


این موضوع بستگی به باور شما دارد که آیا فنگ شویی می‌تواند در رسیدن به عنصر خوشبختی و انرژی مثبت موثر باشد یا خیر. در ضمن اگر حتی باور هم نداشته باشید می‌توانید برای طیف رنگی و قرارگرفتن اجسام در کنار یکدیگر نیز از فنگ شویی استفاده کنید تا ببینید آیا می‌پسندید که دکوراسیون داخلی خانه‌ی شما اینگونه باشد یا خیر! اگر از این مطلب خوشتان آمده است می‌توانید به دیگر مطالب وبلاگ طرح تو طرح سربزنید. طرح تو طرح یک پلتفرم برگزاری مسابقات معماری است که کارفرمایان می‌توانند پروژه‌های معماری خود از جمله داخلی، نما، پلان و محوطه را به مسابقه بگذارند و معماران به رایگان می‌توانند در این مسابقات شرکت کنند و برنده ی جوایز میلیونی شوند.

 برای ارتباط با کارشناسان طرح تو طرح و دریافت مشاوره، روی دکمه زیر کلیک کنید.

درخواست مشاوره

مطالب بیشتر:

پنج اصل لوکوربوزیه | چگونه بالکن‌های عریض و روف گاردن وارد معماری شد؟

معماری ارگانیک | زندگی در کنار طبیعت

سبک معماری گوتیک | هنر خشمگین و متفاوت

نویسنده : میرکیارش خمسی

تعداد 1 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

  • بنظرتون بهتر نیست مباحثی مانند فنگ شویی که در معماری هیچ جایگاهی ندارد رو در سایت ها رسانه ای نکنید؟

    • طرح تو طرح

      ۱۴۰۰-۰۹-۰۸
      پاسخ

      با سلام و تشکر از انتقاد سازنده شما این مطلب از مقاله‌های قدیمی بلاگ هست. تیم محتوا در حال ویرایش و حذف مقالات قدیمی است. به زودی این موارد بر طرف خواهند شد.

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)