فضاهای مجاز به استقرار در مشاعات

فضاهای مجاز به استقرار در مشاعات

نویسنده:

۱۳۹۹-۰۷-۲۰

طبق قانون، مالکیت در آپارتمان‌ها بر دو بخش تقسیم می‏‎شود: مالکیت بر قسمت‌های اختصاصی و مالکیت بر قسمت‌های مشترک و یا همان مشاعات ساختمان که هر یک از آن‌ها قانون و مقررات مخصوص به خود را دارند که ساکنین ساختمان باید از آن مطلع باشند.

مشاعات ساختمان و قسمت‌های اختصاصی

به طور کلی قسمت‌هایی از آپارتمان که مالکیت رسمی آن‌ها به طور مجزا برای هر واحد در سند آمده‌باشد را جزء قسمت اختصاصی آپارتمان محسوب می‌کنند؛ که استفاده از آن در انحصار مالک یا مستاجر همان واحد است و مالکین سایر واحدها حق استفاده از این قسمت‌ها را ندارند.

فضای داخلی هر واحد آپارتمانی مثل اتاق خواب، هال و پذیرایی، آشپزخانه، بالکن و سرویس‌ها شامل قسمت‌های اختصاصی آن واحد است؛ ضمن اینکه انباری و پارکینگ نیز، اگر در سند آمده باشد، به عنوان فضای اختصاصی همان واحد در نظر گرفته می‎شود.

بحث و اختلاف نظر ساکنین آپارتمان‌ها معمولا بر سر مشاعات و قسمت‌های مشترک ساختمان بالا می‌گیرد چون تعریف دقیق آن را نمی‌دانند و از قوانین ملک مطلع نیستند.

مشاعات در ساختمان‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند

ساختمان‌های مسکونی و ساختمان‌های غیرمسکونی، هر یک از مشاعات را در فضاهای خاصی اجازه‌ی ساخت داریم که حال به بررسی آن می‌پردازیم.

 ساختمان‌های مسکونی

مکان‌هایی که می‌توان مشاعات ساختمان‌های مسکونی را در آن‌ها احداث کرد شامل: حیاط، زیرزمین، همکف یا پیلوت، طبقات و پشت‌بام است، که در هر کدام اجازه‌ی ساخت یک سری از این فضا ها را دارند.

در حیاط ساختمان‌های مسکونی می‌توان: سرویس بهداشتی، اتاق نگهبانی و فضای ورزشی که صرفا جهت استفاده‌ی ساکنان آن مجتمع باشد، را احداث کرد.

در قسمت زیرزمین این دسته از ساختمان‌ها احداث پارکینگ، انبار، لابی، سرایداری، سرویس بهداشتی، نمازخانه، محل جلسات و مدیریت، سایت کامپیوتر، سالن اجتماعات، تاسیسات، شوت زباله، راهرو، پله و آسانسور، داکت و هواکش و فضای ورزشی که صرفا جهت استفاده‌ی ساکنان آن مجتمع است، مجاز است.

 برای ارتباط با کارشناسان طرح تو طرح و دریافت مشاوره، روی دکمه زیر کلیک کنید.

درخواست مشاوره

در همکف یا پیلوت تمامی مشاعات از جمله پارکینگ، انبار، لابی، سرایداری، سرویس بهداشتی، نمازخانه، محل جلسات و مدیریت، اطلاعات، سایت کامپیوتر، سالن اجتماعات، فضای بازی بچه‌ها، تاسیسات، شوت زباله، راهرو، پله و آسانسور، داکت و هواکش و فضای ورزشی که صرفا جهت استفاده‌ی ساکنان آن مجتمع است بجز اتاق نگهبانی. البته شایان به ذکر است که انبار، سرایداری، سرویس بهداشتی، سایت کامپیوتر و سالن ورزشی در صورت عدم وجود زیر زمین در پیلوت قابل احداث است.

در طبقات ساختمان‌های مسکونی تنها ۵ مورد از مشاعات را می‌توان احداث کرد که آن‌ها شامل لابی، تاسیسات، شوت زباله، راهرو، پله و آسانسور و داکت و هواکش‌ها هستند.

آخرین فضایی که می‌توان در آن بخشی از مشاعات را احداث کرد، پشت بام است که این مشاعات که شامل پشت‌بام است که می‌توان در آن پارکینگ، تاسیسات، راهرو، پله و آسانسور و داکت و هواکش‌ها هستند.

ساختمان‌های غیرمسکونی

مکان‌هایی که می‌توان مشاعات ساختمان‌های غیرمسکونی را در آن‌ها احداث کرد شامل: حیاط، زیرزمین، همکف، طبقات و پشت‌بام است، که در هر کدام اجازه‌ی ساخت یک سری از این فضاها را دارند.

در حیاط ساختمان‌های مسکونی تنها می‌توان: سرویس بهداشتی، اتاق نگهبانی را احداث کرد.

در قسمت زیرزمین از ساختمان‌های غیرمسکونی احداث پارکینگ، انبار، سرایداری، سرویس بهداشتی، نمازخانه، محل جلسات و مدیریت، اطلاعات، سایت کامپیوتر، تاسیسات، راهرو، پله و آسانسور، داکت و هواکش و اتاق نگهبانی، مجاز است.

در همکف ساخت مشاعاتی از جمله، سرویس بهداشتی، اطلاعات، تاسیسات، راهرو، پله و آسانسور، داکت و و اتاق نگهبانی قابل احداث است.

در طبقات ساختمان‌های غیر مسکونی تنها 4 مورد از مشاعات را می‌توان احداث کرد که آن‌ها شامل پارکینگ، تاسیسات، راهرو، پله و آسانسور و داکت و هواکش‌ها هستند.

آخرین فضایی که می‌توان در آن بخشی از مشاعات را احداث کرد، پشت بام است که در ساختمان‌های غیرمسکونی دقیقا مانند طبقات می‌توان در آن مشاعات را بنا کرد که شامل: پارکینگ، تاسیسات، راهرو، پله و آسانسور و داکت و هواکش‌ها هستند.

اگر از این مطلب خوشتان آمد برای دیدن دیگر مطالب به بلاگ طرح تو طرح مراجعه کنید.

همچنین جهت ارتباط با مجموعه طرح تو طرح در خصوص کسب اطلاعات بیشتر، رفع ابهامات خود یا انتقادات و پیشنهادات می‌توانید نسبت به تکمیل فرم تماس با ما اقدام نمایید.

نویسنده: سارا صادق‌زاده

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)