مصاحبه با هفته نامه شنبه

مصاحبه طرح تو طرح با هفته نامه شنبه

نویسنده:

۱۳۹۹-۱۰-۰۶

لطفا خودتان را معرفی کنید و مختصری از سوابق کاری‌تان بگویید.
سلام من رسول مدرس هستم فارغ التحصیل کارشناسی فناوری اطلاعات و بقیه ی فاندر ها شامل خانم مهندس پریسا حسن ولی که کارشناس صنایع تحلیل سیستم­ها و همسر من هستند، آقای دکتر ناصر ولی نژاد که دکتری ژئوتکنیک و مهندس محمد مدرس برادر من، کارشناس ارشد عمران هستند. بعد از تقریبا شش ماه آقای مهندس مجید طبیب پور که کارشناس ارشد نرم افزار هستند با ما شروع به همکاری نمودند و در حال حاضر 5 نفری این استارت­آپ رو مدیریت می­کنیم.
ما چندین سال هست که باهم یک دفتر مشاوره، معماری و ساختمانی داریم و طرح تو طرح اولین استارت­آپی هست که باهم شروع کردیم.


مختصری درباره نحوه شکل‌گیری طرح تو طرح، تاریخ راه‌اندازی و تحولاتی که پشت سر گذاشته است، بیان کنید.
طرح تو طرح حدودا در سال 96 شکل گرفت، زمانی که ما تو این فکر بودیم که برای آشپزخانه مادر پریسا ایده های مختلف و متفاوتی داشته باشیم و  بهترین طرح رو اجرا کنیم و چون خودمون تیم معماری داشتیم می­دانستیم که نهایتا از هر شخص نمی­شود انتظار بیش از یکی دو ایده متفاوت داشت، همفکری کردیم که چطور تعداد ایده ها را بیشتر کنیم و بعد فکر کردیم طراحی را به مسابقه عمومی بگذاریم که احتمالا عده ی بیشتری طراحی کنند و در ضمن قصد نداشتیم مثل مسابقات معماری مرسوم که چندین داور قضاوت را انجام می­دهند، این پروسه را جلو ببریم و قضیه رو پیچیده کنیم ( البته که برای همچنین مسابقه کوچکی نمی­شد داور انتخاب نمود) پس داوری رو هم بعهده خود ایشون گذاشتیم.
 همین هم شد در تلگرام یک کانال ایجاد کردیم، تبلیغ کردیم که یک مسابقه داریم و از طراحان و معماران دعوت نمودیم در این مسابقه شرکت کنند. مبلغ مسابقه هم 400 هزار تومان بود. استقبال نسبتا خوبی شد و 4 نفر طرح ارسال کردند و بعد ترکیبی از آنها را اجرا کردیم و واقعا چیزی اتفاق افتاد که خودمون هم انتظارش را نداشتیم.
در ساخت کابینت­های آشپزخانه، کانتر و رنگبندی را از طرح نفر اول، جای ماشین ظرفشویی را از طرح نفر دوم و مدل کشوها و باکس کانتر را از طرح نفر سوم استفاده و اجرا کردیم.

ایده طرح تو طرح از کجا آمد؟ چه نیازی را در بازار دیدید؟
بعد از این مسابقه کمی در فضای مجازی تحقیق کردیم و متوجه شدیم که این استارت آپ نیاز به یک پلتفرم دارد و متوجه شدیم به این سیستم که تعداد زیادی افراد در خصوص یک موضوع خاص نظر و مشاوره می دهند جمع سپاری گفته می­شود. از چندین نفر مشاوره گرفتیم. از کسانی که استارت آپ داشتن تا کسانی که سرمایه گذار بودند، مشاورین، خود طراحان و ... .
خوب خیلی حس خوبی بود زمانی که کار پلتفرم توضیح داده می شد و اکثرا تعجب و تحسین می­کردند و بعد بیشتر که تحقیق کردیم متوجه شدیم که در زمینه معماری، بازار به همچین خدماتی نیاز دارد و عملا اولین Crowdsourcing Architecture Platform  رو با نام اولیه معماربازار، در ایران راه اندازی کردیم و عملا یک رقیب برای شرکت خودمون ساختیم! در فضای متداول معماری شما فقط با یک آرشیتکت قرارداد دارید و حق انتخاب شما محدود است و درنهایت باید هزینه زیادی برای طراحی بپردازید اما در طرح تو طرح شما برای یک طراحی ممکن است ده ها ایده بگیرید و همان هزینه یا شاید کمتر را بپردازید.


سازوکار طرح تو طرح چگونه است؟
هر شخصی که نیاز به طراحی یک فضا، ویلا، نما، اتاق، استخر، پلان و... داشته باشه میتونه با دادن مشخصات پروژه، عکس ها، فیلم موقعیت پروژه و سپس با توضیح دادن راجع به هدف مسابقه و ارسال طراحی های که قبلا پسندیده است و با پرداخت مبلغی به عنوان جایزه مسابقه طی مدت زمان مشخص، مسابقه ای را شروع کند. بعد ما از طراحان عضو سایت دعوت می کنیم در مسابقه شرکت کنند. طراحان در مسابقه شرکت می کنند و به تمامی اطلاعات دسترسی دارند و حتی در طول مسابقه بصورت ناشناس میتوانند از کارفرما سوالاتی رو بپرسند و نهایتا تا زمان اتمام مسابقه وقت دارند طرح هایشان را مطابق با خواسته کارفرما در سایت آپلود نمایند. بعد کارفرما بین افراد 3 نفر را انتخاب خواهد کرد که نفر اول 60% مبلغ، نفر دوم 30% و نفر سوم 10% مبلغ جایزه را برنده­ خواهند شد . علاوه بر این طراحان در سایت صفحه شخصی دارند و بر اساس میزان امتیازی که در هر مسابقه کسب کرده اند رتبه بندی می­شوند.


تعداد کاربرانی که طراح هستند و کارفرمایانی که سفارش می‌دهد ، چه اندازه بوده و روند رشد آنها به چه صورت است؟
تا حالا حدودا 990 طراح در سایت عضو شدن، حدود 60 نفر به عنوان کارفرما در سایت ثبت نام کردند  15 مسابقه در سایت برگزار و اتمام یافته است و در کل تعداد 352 طرح برای این 15 مسابقه ارسال شده که بصورت میانگین 21 طرح برای هر مسابقه ارسال گردیده، مجموعا مبلغ 632 میلیون ریال جایزه داده شده و در کل 367 طراح در سایت رزومه خود را تکمیل کرده­اند. فعلا در مرحله ای هستیم که توانسته­ایم مشتریان بالقوه طرح تو طرح رو شناسایی کنیم، مطمئنا این استارت­آپ برای تمام کسانی که نیاز به طراحی و معماری دارن مناسب هست. مسابقاتی که تا کنون داشتیم از طراحی خیلی کوچک مثل اتاق کودک، اتاق استراحت، تراس ، استخر و ... بوده که معمولا طراحان بنام برای این کارها وقت ندارند تا طراحی های پرکارتر مثل طراحی پلان، طراحی نما، طراحی کامل یک ویلا و ... که معمولا آرشیتکت های با تجربه تر و جدیدا تیم های معماری توی اونها شرکت می­کنند. طرح تو طرح علاوه بر منافع مالی که برای طراحان دارد یک چالش است که هر کسی به هر سطحی از تجربه میتونه خودش رو محک بزنه و در نهایت نظر دیگران رو هم راجع به کار خودش بدونه. حتی جالبه بدونید که نفر اول فعلی سایت ما مدرک معماری ندارد و اگر ایشون قصد داشتند بصورت معمول در فضای معماری ایران مطرح شوند شاید سالها زمان می­برد و در حال حاضر اگر نامشان را گوگل کنید رزومه و طرح هایشان صفحه اول نمایش داده میشود. این خدمتی هست که طرح تو طرح میتونه به خیلی از افراد گم نام و خوش ذوق ارائه دهد.
که که این افراد معمولا افرادی هستند که ساختمان اجرا می کنند و قصد داریم بیشتر تمرکزمون بر روی سازختمان سازان باشد.


اندازه بازار شما چقدر است؟
 طبق گزارش مرکز آمار ایران در سال 96 تعداد 337519 پروانه تخریب و نوسازی در سطح کل ایران صادر شده و در خصوص تعداد طراحی هایی که در سال انجام میشه آمار دقیقی نداریم همچنین تعداد زیادی بازسازی انجام میشه که بازهم آماری ازشون نداریم.


در این مدت چه بازخوردی از سوی مشتریان دریافت کرده‌اید؟
اکثرشون باور نمیکنن که چقدر این سایت مفید بوده و بیشتر از انتظارشون بوده. چند نفر که کلا از سیستم سنتی طراحی شیفت دادن روی سایت ما و از شروع طراحی هاشون رو به مسابقه میگذارن و در ادامه هم از روی رزومه ها برای طراحی فاز 2 و نظارت اقدام می کنند.


شما رابط بین طراحان و کارفرمایان هستید، با چه سازوکاری صدای این دو گروه را به هم رسانده‌اید؟
سعی میکنیم همیشه تعادل حفظ شده باشد، برخی اوقات کارفرمایان وقت پاسخ دادن به طراحان را ندارند که معمولا تیم ما این موضوعات رو پیگیری می­کنند. طراحان دوست دارند کسی که داوری میکند از کارفما مجزا باشد، اما اساس طرح تو طرح بر مبنای انتخاب توسط کارفرماست و ما سعی داریم بزودی قبل از پایان هر مسابقه نظر معماران رو مشخص کنیم و کارفرما با دانستن نظر جمع تصمیم به انتخاب خواهد نمود که البته موضوع خیلی مفصلی هست ولی در نهایت بازهم اختیار انتخاب با کارفرماست.

به جزء طرح‌های انتخابی اول تا سوم، بقیه طرح‌ها از امتیازی برخوردار می‌شوند؟ یا صرفا در مسابقه مورد نظر به کنار گذاشته می‌شوند؟
بله نفرات برای شرکت در مسابقات امتیاز مثبت میگیرند و در قسمت طراحان برتر رتبه بندی بهتری خواهند داشت و اینکه رزومه خودشان را تکمیل میکنند. در حال حاضر تعدادی از کارفرمایان و بازدیدکنندگان سایت صرفا جهت انتخاب طراح از سایت ما استفاده میکنند و رزومه معماران رو می­بینند. در آینده نزدیک این رتبه بندی ها با فیلترهای بیشتری ارائه خواهد شد.


برنامه‌های توسعه‌ای شما برای آینده این استارت‌آپ چیست؟
بزودی قصد داریم برند های مختلف رو در وبسایت معرفی کنیم و از طراحان بخواهیم که متریال پیشنهادیشان را در طرح هایشان تگ کنند. یک بستری مهیا خواهد شد که اشخاص براحتی و بعد از اینکه طرح رو به مسابقه گذاشتند بتوانند مصالح مصرفی را هم خریداری و یا مقایسه کنند. همچنین در فازهای بعدی جهت انتخاب مجری و نظارت هم برنامه هایی داریم.

 برای ارتباط با کارشناسان طرح تو طرح و دریافت مشاوره، روی دکمه زیر کلیک کنید.

درخواست مشاوره

 

 

 

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)