هوش مصنوعی در معماری

هوش مصنوعی در معماری + معرفی 20 ابزار معماری هوش مصنوعی

نویسنده:

محمدرضا لعلی مفرد

۱۴۰۲-۰۸-۱۳

در این مقاله قصد داریم در رابطه با تاثیر بسزای هوش مصنوعی در حوزه معماری پرداخته و به طور کامل و تخصصی با ابزارهای کاربردی AI یا همان هوش مصنوعی در این زمینه آشنا شویم.
اما در ابتدا در نظر داریم تا به طور کلی در رابطه با مفهوم هوش مصنوعی و نحوه عملکرد این سیستم توضیحاتی ارائه دهیم.

تعریف هوش مصنوعی

هوش مصنوعی (AI) یک حوزه از علوم کامپیوتر است که به طراحی و توسعه سیستم‌ها و برنامه‌هایی می‌پردازد که به نحوی مشابه با نحوه عملکرد مغز انسان، بتوانند مسائل را حل و تصمیم‌گیری کند. این حوزه بر اساس الگوریتم‌ها و مدل‌هایی مانند شبکه‌های عصبی و یادگیری ماشین کار می‌کند.

هوش مصنوعی را می‌توان به طور خلاصه به عنوان توانایی یک سیستم یا ماشین برای انجام کارهای هوشمند، تعریف کرد. این کارها می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • یادگیری: توانایی کسب دانش و مهارت از طریق تجربه.
  • تفکر: توانایی حل مسائل و اتخاذ تصمیمات.
  • برنامه‌ریزی: توانایی تعیین اهداف و توسعه طرح‌هایی برای دستیابی به آنها.
  • استدلال: توانایی استفاده از منطق برای رسیدن به نتیجه‌گیری.
  • خلاقیت: توانایی تولید ایده‌های جدید و نوآورانه.

انواع هوش مصنوعی بر اساس عملکرد

هوش مصنوعی را می‌توان به دو دسته کلی تقسیم کرد: هوش مصنوعی محدود (narrow AI) و هوش مصنوعی عمومی (general AI).

  • هوش مصنوعی محدود به سیستم‌هایی گفته می‌شود که برای انجام یک کار خاص طراحی شده‌اند. به عنوان مثال، یک سیستم تشخیص چهره که می‌تواند چهره افراد را از تصاویر شناسایی کند، یک سیستم هوش مصنوعی محدود است.
  • هوش مصنوعی عمومی به سیستم‌هایی گفته می‌شود که می‌توانند طیف گسترده‌ای از کارها را انجام دهند. به عنوان مثال، یک سیستم هوش مصنوعی که می‌تواند به سوالات شما پاسخ دهد، یک سیستم هوش مصنوعی عمومی است.
طراحی پارامتریک با هوش مصنوعی
طراحی پارامتریک با هوش مصنوعی

 

نحوه استفاده از هوش مصنوعی در معماری

به طور کلی ساز و کار ابزارهای هوش مصنوعی به نحوی است که عموم افراد بتوانند از آن استفاده کرده و از مزایای آن بهره‌مند گردند. گفتنی است عمده این پلتفرم ها از رابط کاربری بسیار خوبی برخوردار هستند و همین امر سبب شده تا کاربران بدون نیاز به دانش قبلی بتوانند با صرف زمان کوتاه از خدمات ابزارهای هوش مصنوعی استفاده کنند.

روند گستردگی ابزارهای AI صعودی بوده و تعدد آن‌ها افزایشی است و در این میان ابزارهایی وجود دارند که تخصصی است و برای استفاده نیاز به آموزش باشد اما تعداد آن‌ها محدود است و تنها لازمه بیشتر ابزارهای هوش مصنوعی برای ایرانیان تسلط بر زبان انگلیسی خواهد بود.
گفتنی است حتی میان ابزارهای هوش مصنوعی، تعدادی از آن‌ها از زبان فارسی پشتیبانی خواهند کرد اما متاسفانه تعداد آن‌ها محدود می‌باشد.
امید است تا در آینده تمامی این ابزارهای کاربردی از زبان فارسی پشتیبانی کنند تا به راحت ترین شکل ممکن بتوان از خصوصیات و مزیت‌های قابل توجه آن بهره‌مند شد.

کاربرد هوش مصنوعی در معماری

در حال حاضر یکی از بزرگترین سوالات پیش رو این است که هوش مصنوعی در معماری چه استفاده‌ای دارد؟
برای پاسخ به این سوال می‌توان گفت که هوش مصنوعی به طور کلی جهت حل طیف گسترده ای از مشکلات و چالش‌ها استفاده می‌شود. از همین رو معماران و طراحان با به کارگیری از این ابزارها می‌توانند از ایده‌های متنوع و مختلف الهام بگیرند و فرآیند طراحی‌های خود را تا حد زیادی بهینه سازند.
گفتنی است در صورت آشنایی با این پلتفرم‌ها، می‌توانید در هر مرحله از طراحی خود، از هوش مصنوعی کمک بگیرید.
برخی از کاربردهای خاص هوش مصنوعی در معماری عبارتند از:

  • طراحی ساختمان های پایدار: با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان ساختمان‌هایی طراحی کرد که از نظر زیست محیطی کارآمدتر باشند. به عنوان مثال، این ابزارها می‌توانند برای پیش‌بینی مصرف انرژی ساختمان‌ها استفاده شوند.
  • طراحی ساختمان های سازگار با کاربر: هوش مصنوعی می‌تواند در طراحی ساختمان‌هایی که برای کاربران مفید هستند،مورد استفاده قرار بگیرد. به این طریق که ابزارهای این چنینی می توانند برای ایجاد مدل‌های رفتاری از کاربران استفاده شوند.
  • الگوبرداری و دریافت ایده های مختلف: هوش مصنوعی تا حد زیادی می‌تواند معماران را در امر طراحی راهنمایی نماید. نمایش طرح‌های مختلف و مدل سازی‌های صورت گرفته توسط این ابزارها کمک قابل توجهی به معماران می‌کنند. 
  • حذف کارهای تکراری: هوش مصنوعی می‌تواند برای خودکار سازی کارهای تکراری که توسط معماران انجام می‌شود، استفاده شود. این امر می تواند به معماران کمک کند تا زمان خود را صرف کارهای خلاقانه‌تر کنند.
رندرینگ با هوش مصنوعی
رندر با هوش مصنوعی arko ai

 

آیا هوش مصنوعی در آینده جایگزین معماری می‌شود؟

می‌توان گفت از زمان پیدایش هوش مصنوعی بسیاری از کسب و کارها و فعالیت‌های مختلف را تحت پوشش قرار داده و بسیاری از آن‌ها را دستخوش تغییرات زیادی کرده است.
هوش مصنوعی در حوزه معماری هم ابزارهای مختلفی ارائه کرده است. دیگر حقیقتی که نمی‌توان انکار کرد این است که در آینده نیز نقش AI در این حوزه پررنگ تر خواهد شد و توسعه خواهد یافت.

اما به طور کل هوش مصنوعی در معماری نمی‌تواند جایگزین خلاقیت و مهارت‌های انسانی شود. بلکه در نهایت این سیستم بتواند به معماران کمک کند تا ایده‌ها و مهارت‌های خود را سریع‌تر و بهینه تر از گذشته پیاده سازی کنند و با استفاده از این پلتفرم‌ها در جهت پیشبرد اهداف و ارتقای سطح کیفی هنر معماری خود گام بردارند.

همچنین معماران و طراحان با بکارگیری از ابزارهای هوش مصنوعی می‌توانند پروژه‌های بزرگ که پیش‌تر توانایی طراحی آن را نداشتند، عهده دار شوند و عیوب خود را از این طریق برطرف نمایند.
به طور کلی این ابزارها می‌تواند به بهترین شکل نقش راهنما را ایفا نمایند اما نمی‌تواند درک معماری را جایگزین کند چرا که معماری یک فرآیند پیچیده است که نیاز به درک عمیق انسانی دارد.

ابزار ها و سایت های هوش مصنوعی در معماری

تا اینجا با کاربردهای مختلف هوش مصنوعی در معماری آشنا شدیم. حال می‌خواهیم به مهم ترین و پرکاربردترین ابزارهای هوش مصنوعی آشنا شویم و به معرفی آن‌ها بپردازیم.
معماران برای طراحی پروژه های خود ممکن است زمان زیادی به فرض مثال روزها و ماه‌ها صرف کنند و این امر حتی برای طراحانی که به صورت گروهی فعالیت دارند هم صدق خواهد کرد.
همچنین انجام یک سری از کارها به طور مداوم ممکن است خسته کننده باشد و تکرار مکررات تلقی شود.

از همین رو در صورتی که با نحوه کار ابزارهای یادگیری ماشین آشنایی داشته باشید می‌توانید تا حد زیادی موجب خودکارسازی این فعالیت‌ها شوید و در زمان صرفه جویی کنید.
به طور کل این ابزارها باعث افزایش راندمان کار، بهبود اثربخشی، طراحی بهینه، ایجاد نوآوری و … خواهد شد.

midjourney

یکی از ابزارهای مبدل متن به تصویر که در سال 2022 منتشر شد midjourney است که کاربردهای متعدد زیادی برای کاربران دارد و افراد زیادی از آن استفاده می‌کنند.
گفتنی است midjourney از یک مدل زبانی بزرگ (LLM) برای تولید محتوا استفاده می‌کند. این مدل زبانی بر روی مجموعه داده‌ای عظیم از متن و کد آموزش دیده است. Midjourney از این مدل زبانی برای تجزیه و تحلیل توضیحات متنی و تولید محتوایی استفاده می‌کند که با آن توضیحات مطابقت دارد.

هوش مصنوعی برای معماران
رندر های با کیفیت ابزار میدجرنی

این ابزار مختص به معماری نیست و تمامی افراد در حوزه‌های مختلف می‌تواند از مزایای آن بهره‌مند شوند.
در رابطه با معماری می‌توان به واسطه آن به ایجاد طرح‌های اولیه ساختمان‌ها، الگوبرداری، ساخت تصاویر نهایی و حتی مدل سازی سه بعدی پرداخت.
در ضمن میدجرنی در حال توسعه است و در آینده دستخوش تغییراتی خواهد شد. با آن که تاکنون توانسته بسیاری از نیاز کاربران خود را برطرف نماید و جزو ابزارهای پرکاربرد به شمار آید.
همچنین این پلتفرم کارایی زیادی داشته و به شما برای خلق محتوای مورد نظر کمک خواهد کرد.

هوش مصنوعی در معماری
هوش مصنوعی midjourney

در رابطه با کاربردها و مزایای این ابزار گفته شد. اما از معایب midjourney می‌توان به این نکته اشاره کرد که امکان دارد محتوای ارائه شده با درخواست متنی شما تطابق نداشته باشد چرا که نیاز است به طور کامل در رابطه با جزئیات توضیح داده شود و همین امر باعث شده در صورت یک درخواست کلی، نتیجه نهایی با انتظارات شما متفاوت باشد.

هوش مصنوعی میدجرنی

veras

یکی از قوی ترین ابزارهای مدل سازی هوش مصنوعی در زمینه معماری بی شک پلاگین veras می‌باشد.
این ابزار بیانگر سطح کیفی بالای هوش مصنوعی در تجسم معماری است و به نحو احسن می‌تواند به خلق فضاهای الهام بخش بپردازد.

معماران و طراحانی که از veras استفاده می‌کنند، می‌توانند از طریق متن‌های راهنما رندرهای با کیفیتی دریافت نمایند.
همچنین ابزار veras از سرعت بالایی برخوردار است و می‌تواند در کوتاه ترین زمان ممکن رندرهای بی نظیری ایجاد کند.
سرعت عمل بالا، کیفیت رندرینگ و ایجاد ایده‌های نوآورانه و جدید از مهم ترین مزایای این پلاگین هوش مصنوعی به شمار می‌رود.

پلاگین هوش مصنوعی برای معماری
پلاگین هوش مصنوعی veras در معماری

گفتنی است پلاگین وراس هنوز در حال توسعه است. در رابطه با معایب آن می‌توان گفت که به نسبت دیگر ابزارها از هزینه بالاتری برخوردار است.

Luma AI

یکی از کامل ترین ابزارهای مدلسازی سه بعدی مبتنی بر هوش مصنوعی به شمار می‌رود که امکان اسکن اجسام مختلف و جایگذاری آن‌ها در هر فضایی را به کاربران خود خواهد داد.
ابزار luma ai با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین به خلق تصاویر سه بعدی با کیفیت بالا می پردازد و می‌تواند تمامی جزئیات اشیای مختلف را تجزیه و تحلیل کند.
luma تا حد زیادی برای معماران و طراحان داخلی مفید واقع شده است و کاربرد به سزایایی در آسان‌تر کردن کارها ایفا کرده است. چرا که آن‌ها می‌توانند به کمک این ابزار، چیدمان داخلی منازل را تغییر داده و قبل از مرحله اجرا، از طریق جایگذاری لوازم خانه توسط luma آن را تست کنند.

هوش مصنوعی در طراحی  ساختمان
هوش مصنوعی luma ai

 

همچنین با کمک این ابزار می‌توانید به راحتی رندر بگیرید و ایده‌های خود را به تصاویر واقعی تبدیل نمایید.
در رابطه با مزایای آن می‌توان گفت شما در هر زمان و مکانی تنها با یک تلفن همراه می‌توانید تصاویر سه بعدی خود را منتقل کنید و در محیط‌های مختلف آنها را جایگذاری نمایید.
در ضمن نحوه کار با luma آسان می‌باشد و تمامی افراد می‌توانند از کاربردهای بی نظیر آن به راحتی استفاده نمایند.

اگر بخواهیم به معایب این ابزار بپردازیم، باید ذکر کرد که به هر میزان پردازش مورد نیاز افزایش یابد، برای کاربران هزینه اضافی در بر خواهد داشت.
همچنین در این ابزار محدودیت‌هایی در امر سفارشی سازی صحنه های رندر شده وجود خواهد داشت.

ARCHITEChTURES 

ابزار architechtures یکی دیگر از ابزارهایی است که کاربردهای مختلف و جذابی برای کاربرانی که در حوزه معماری فعالیت دارد ارائه می‌کند.
ARCHITEChTURES یک پلتفرم هوش مصنوعی است که توسط شرکت معماری بریتانیایی Foster + Partners توسعه یافته و این پلتفرم به طور تخصصی برای حوزه معماری و ساخت و ساز طراحی شده است.

این ابزار با بکارگیری از هوش مصنوعی می‌تواند به بهترین نحو ممکن، پلان‌هایی را بر اساس موقعیت جغرافیایی موجود ترسیم و طراحی کند.
گفتنی است پلان‌های طراحی شده از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.

طراحی با هوش مصنوعی
هوش مصنوعی architechtures

در نهایت این ابزار به کمک تکنولوژی AI تا حد زیادی در فرآیند طراحی مسکونی به معماران و طراحان کمک خواهد کرد.
به طور کل architechtures قابلیت زیادی برای کاربران خواهد داشت که می‌توانند از این طریق پلان‌های مورد نظر خود را طراحی کرده و از مدلسازی سه بعدی آن الگو برداری کنند.

arkdesign.ai

ابزار دیگری که می‌تواند به معماران کمک کند arkdesign خواهد بود که این امکان را به معماران خواهد داد تا به راحتی طراحی‌های ساختمان‌های مختلف را بهینه نمایند.


Arkdesign ai خود را به عنوان اولین ابزار هوش مصنوعی در طراحی شماتیک ساختمان‌ها معرفی می‌کند و امکانات بی نظیری را در اختیار آرشیتکت‌ها قرار می‌دهد.
به کمک این ابزار می‌توان ابعاد پروژه را تعریف کرد و بر این اساس طراحی پلان را بهینه کرد.

همچنین arkdesign مشخص خواهد کرد که نمونه طراحی‌ها تا چه میزان می‌تواند برای سازندگان مقرون به صرفه باشد.
گفتنی است ARK Design از پیشرفته‌ترین فناوری هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی برای ساده‌سازی فرآیند طراحی و ایجاد مدل‌های سه بعدی دقیق استفاده می‌کند

Lexica

ابزار Lexica یک ابزار قدرتمند هوش مصنوعی است که کاربردهای منحصر به فردی را شامل می‌شود که صرفا مختص به جامعه معماری نخواهد بود.
اما آرشیتکت‌ها به واسطه این ابزار می‌توانند برای مدل سازی‌های خود در نرم افزارهای مختلف ایده بگیرند و به این طریق الگو برداری کنند.

ابزار های هوش مصنوعی
هوش مصنوعی Lexica

این ابزار مبدل متن به تصویر خواهد بود و نحوه کار آن به این ترتیب است که مطابق با درخواست متنی شما، تولید محتوا خواهد کرد و تصاویر باکیفیتی را ارائه خواهد داد.
معماران هم می‌توانند با توصیف فضای مدنظر خود به طراحی‌های متنوع و جذابی دست پیدا کرده و از آن‌ها استفاده کنند.

ابزار هوش مصنوعی lexica
طراحی با هوش مصنوعی

Adobe firefly

این ابزار مجموعه ای نوآورانه از مدل‌های خلاقانه هوش مصنوعی به شمار می‌رود که با هدف تولید جلوه‌های بصری طراحی شده است.
ابزار هوش مصنوعی adobe firefly تحت عنوان مجموعه adobe می‌باشد. همین امر سبب می‌شود تا بتوان آن را در تمامی نرم افزارهای این مجموعه نصب کرد که این نرم افزارها شامل فتوشاپ، ایلوستریتور و … خواهد شد.

طراحی با هوش مصنوعی
هوش مصنوعی در معماری

گفتنی است این ابزار هوش مصنوعی در حال توسعه است و چشم انداز آن چیزی فراتر از نسخه ای است که اکنون در دسترس قرار دارد اما تا اینجای امر هم توانسته رضایت کاربران خود را جلب کند و مورد قبول واقع شود.
در ضمن adobe firefly کاربرد بسیاری دارد که تنها به قشر معماران ختم نخواهد شد و بسیاری از مشاغل را شامل می‌شود.
این ابزار می‌تواند به معماران و طراحان در طراحی‌های خلاقانه کمک زیادی کند و در نقش الگو برای آرشیتکت‌ها ظاهر شود.

Sidewalklabs

اگر به نوآوری‌های شهری علاقه مند هستید و یا یک برنامه ریز شهری، معمار و طراح هستید باید با این ابزار هوش مصنوعی آشنایی داشته باشید چرا که با کمک آن می‌توانید تمامی جوانب را بررسی کرده و در نهایت تصمیمات هوشمندانه ‌تری بگیرید.

ai در معماری
ابزار های هوش مصنوعی در معماری

 

با کمک ابزار sidewalk labs آرشیتکت‌ها می‌توانند پروژه را از جهات مختلفی نظیر بهره‌وری انرژی ، عملکرد، ایمنی، الگوهای ترافیکی، سطوح مختلف ، شرایط آب و هوایی و … بررسی کنند.

یکی از پرکاربرد ترین و جالب ترین بخش‌های این ابزار هوش مصنوعی، این است که به شما قابلیت برآورد هزینه طراحی را خواهد داد. همچنین می‌توانید بر اساس معیار‌های مختلف پروژه را بسنجید و تمامی جزئیات موجود را تجزیه و تحلیل نمایید.

Arko ai

یک سرویس رندرینگ پیشرفته است که تصاویر خیره کننده را به راحتی در کوتاه ترین زمان ممکن خلق می‌کند.
این ابزار به عنوان یک پلاگین قابلیت نصب در نرم افزارهای revit، sketch up و rhino را داراست.

هوش مصنوعی arko ai
هوش مصنوعی arko ai

به وسیله پلاگین هوش مصنوعی arko ai می‌توانید موارد طراحی مد نظر خود را وارد کرده و رندرهای با کیفیتی دریافت کنید.
شما عزیزان می‌توانید با این پلتفرم، طرح‌ها و مدل‌های دو بعدی و سه بعدی خود را به رندرهایی با کیفیت بالا تبدیل نمایید.
همین امر سبب خواهد شد تا یکی از وقت گیرترین فرآیندهای طراحی و مدلسازی که رندرینگ باشد، تنها در عرض چند دقیقه با arko ai محقق شود.

معماری و هوش مصنوعی
ابزار های رایج هوش مصنوعی برای آرشیتکت ها

Hypar ai

معماران و طراحان با استفاده از ابزار هوش مصنوعی hypar، در وهله اول مشخصات طراحی خود را وارد خواهند کرد تا هوش مصنوعی بتواند کدهای پایتون و سی شارپ را برای تولید کدهای خود اجرا کند و طرح مدنظر آن‌ها را ارائه نماید.


مدل سه بعدی کامل با داده‌های تحلیلی بر اساس پارامترهای ورودی تعریف شده، اساسا مدل سازی اطلاعات ساختمان خودکار است. آرشیتکت‌ها از این طریق می‌توانند با مدل‌های سه بعدی بازی کنند تا به ظاهر مورد نظر خود دست پیدا کنند.

هوش مصنوعی برای آرشیتکت ها
هوش مصنوعی hypar ai

این ابزار هوش مصنوعی هم به صورت تخصصی برای معماران و طراحان کاربرد خواهد داشت که گفتنی است این ابزار خود را به عنوان اولین پلتفرم اتوماسیون طراحی توسعه پذیر برای تمامی ساختمان‌ها در جهان معرفی می‌کند.

BricsCAD Bim

موتور مدل سازی سه بعدی BRICSCAD به شما این امکان را خواهد داد که هر شکلی را که تصور کنید در عرض چند ثانیه ایجاد نمایید.
با استفاده از این ابزار معماران و طراحان تا حد زیادی می‌توانند از کارهای تکراری و خسته کننده راحت شوند.

این ابزار به آرشیتکت‌ها کمک خواهد کرد تا فرآیند ابعاد گذاری و حاشیه نویسی به صورت خودکار انجام شود.
همچنین BRICSCAD طرح‌های دو بعدی را می‌تواند به مدل‌های سه بعدی تبدیل نماید و این امکان را به کاربران خود بدهد تا بتوانند طراحی خود را بهینه سازی کنند.
در ضمن این ابزار هوش مصنوعی به صورت تخصصی در حوزه معماری کاربرد خواهد داشت.

Autodesk Forma

ابزار autodesk forma که قبلا با نام spacemaker شناخته می‌شد یکی دیگر از پرکاربرد ترین ابزارهای هوش مصنوعی در حال حاضر به شمار می‌رود.

طراحی پلان با هوش مصنوعی
هوش مصنوعی autodesk forma

 

نرم افزار autodesk forma به طراحان در ارائه کردن پروژه‌ها به صورت دیجیتالی در زمان کوتاه کمک خواهد کرد و موجب خواهد شد تا از این طریق بتوانند نظر کارفرمایان و سهامداران را جلب نمایند.
همچنین می‌توانید با این ابزار به طراحی مفهومی بپردازید و از قابلیت تجزیه و تحلیل پروژه‌های خود بهره‌مند شوید.
این ابزار موجب کاهش ریسک و افزایش بهره‌وری برای آرشیتکت‌ها خواهد شد و به خلق ایده منجر خواهد شد.

finch

این ابزار از فناوری نمودار و دیگر الگوریتم‌های پیشرفته برای بهینه سازی فرآیند طراحی استفاده خواهد کرد.
برای دستیابی به طراحی مورد نظر خود، ابزار finch مولدهای متغیر با سرعت بالا را تولید می‌کند.
ابزار هوش مصنوعی finch رابط کاربری راحتی دارد و از همین رو برای معماران دارای جذابیت بالایی است.

معماران می‌توانند با این ابزار پلان‌های مورد نظر خود را طراحی کرده و آن را تغییر داده و بهینه کنند تا به طرح دلخواه خود برسند.
در ضمن finch قابلیت تشخیص خطاهای احتمالی در امر طراحی را دارد و می‌تواند شما را در طراحی پلان پروژه‌های خود راهنمایی کند.
گفتنی است این ابزار هم به طور تخصصی به معماری اختصاص پیدا کرده است و برای معماران و آرشیتکت‌ها یا علاقه‌مندان به این حوزه کاربرد دارد.

هوش مصنوعی در معماری
هوش مصنوعی finch

 

Swapp

فرآیند طراحی خود را با ما به صورت خودکار انجام دهید. این شعار تبلیغاتی دیگر ابزار تخصصی هوش مصنوعی در زمینه معماری و طراحی است که کاربردهای جذاب و قابل توجهی به کاربران خود ارائه می‌دهد.
با استفاده از این ابزار، از تکرار مکررات جلوگیری کرده و به زمان طراحی پروژه سرعت می‌بخشید.

کاربرد هوش مصنوعی در معماری
معماری با هوش مصنوعی


ابزار swapp  شما را از ایجاد تعداد بی پایان برگه طراحی رها می‌کند. در نهایت خودکارسازی مرحله اسناد ساخت و ساز، ساعات کار دستی را به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.
در پلتفرم مبتنی بر هوش مصنوعی SWAPP با انجام اصلاحات، طرح شما به صورت خودکار به روز می‌شود و تمام نقشه‌ها و جزئیات مرتبط با کلیک یک دکمه بازبینی می‌شوند.

swapp هوش مصنوعی
هوش مصنوعی swapp

Test fit

"هدف ما این است که به شما کمک کنیم آنچه را که جهان به آن نیاز دارد، سریع‌تر بسازید."
شعار تبلیغاتی پلتفرم هوش مصنوعی testfit است که یکی دیگر از ابزارهای کاربردی در زمینه معماری خواهد بود.


با کمک پلتفرم test fit می‌توان بسته به سایت پروژه، میزان حجم ساخت و پتانسیل تمامی بخش‌های مختلف نظیر پارکینگ‌ها، فضاهای سبز و … را در نظر گرفت تا در نهایت از فضای موجود بهینه ترین حالت طراحی را اجرا کرد.

AI در معماری
ابزار هوش مصنوعی TESTFIT


از همین رو این ابزار برای تمامی اقشار معماران، سازندگان و کارفرمایان، پیمانکاران و … کاربرد بسزایی خواهد داشت.

همچنین test fit در تمامی سازه‌ها با کاربری‌های مختلف کاربرد دارد و می‌تواند در کوتاه ترین زمان و با کیفیت بالا سایت پلان پروژه طراحی شما را طراحی کند.

مزایای هوش مصنوعی در معماری
ابزار هوش مصنوعی برای آرشیتکت ها

Digital Blue foam

معماران و آرشیتکت‌های زیادی ابزار digital blue foam را به عنوان کاربر پسندترین ابزار طراحی ساختمان معرفی کردند چرا که به راحتی می‌توانند طرحی که در نظر دارند را به طرح‌های ساختمانی هوشمند تبدیل کنند.
همچنین این ابزار به صورت آنلاین خواهد بود و دیگر کاربران نگرانی بابت به روز رسانی‌های نرم افزاری نخواهند داشت.


گفتنی است با این پلتفرم می‌توانید طراحی خود را بر اساس معیارهای طراحی پایدار انجام دهید و از دیگر قابلیت‌های این چنین آن بهره‌مند شوید.

تکنولوژی در معماری
هوش مصنوعی digital blue foam

میتوان گفت digital blue foam یکی از بهترین ابزارهای تخصصی هوش مصنوعی در زمینه معماری برای مدل سازی است.
تجربه کاربری بالای digital blue foam و کیفیت بالای این سایت موجب خواهد شد تا کاربران را ساعت‌ها درگیر جست و جو و پردازش در آن نماید و قابلیت‌های بی نظیر آن را کشف کند.

هوش مصنوعی برای طراحی

maket.ai

یکی دیگر از ابزارهای تخصصی هوش مصنوعی در زمینه معماری و طراحی maket ai خواهد بود که قابلیت‌های چشم‌گیری را داراست.
معماران، آرشیتکت‌ها و دیگر افراد علاقه مند به این حوزه را قادر می‌سازد تا پلان‌های مسکونی، رندرهای سه بعدی، و سبک‌های متعدد در طراحی را به صورت خودکار انجام دهند.


طراحی آزادانه، تصمیمات آگاهانه و کسب اعتماد نهادهای نظارتی سه عنصری است که این ابزار هوش مصنوعی برای شما به ارمغان خواهد آورد و موجب خواهد شد تا در کوتاه ترین زمان ممکن به شماتیک مورد نظر خود در امر طراحی دست یابید.

سایت هوش مصنوعی معماری
ابزار ماکت

در maket ai شما می‌توانید با وارد کردن اطلاعاتی نظیر ابعاد بخش‌های مختلف در ساختمان و تعریف محدودیت‌های موجود، پلان‌های مسکونی خلق کنید.
همچنین این ابزار امکانی فراهم کرده تا معماران بتوانند ابهامات خود را در رابطه با پروژه خود نظیر متریال، برآورد هزینه‌ها و گزینه‌های طراحی مطرح نمایند و از راهنمایی تخصصی آن بهره‌مند شوند.
در ضمن برای استفاده از سبک‌های مختلف طراحی برای یک محیط مشخص، کافیست سبک طراحی خود را در قالب یک پیام متنی تعریف نمایید.

سایت هوش مصنوعی برای معماران
ابزار maket ai

Sloyd ai

"تصاویر سه بعدی تولید کنید."
ابزار sloyd ai یک مولد هوش مصنوعی است که به کاربران خود این امکان را می‌دهد تا در کوتاه ترین زمان ممکن تصاویر و اجسام سه بعدی تولید نمایند.
این ابزار در حوزه‌ها و زمینه‌های مختلفی کاربرد خواهد داشت که از اصلی ترین آن‌ها میتوان به فیلم‌سازی و مستند‌سازی اشاره کرد اما معماری هم از این قائله مستثنا نخواهد بود.

مدلسازی با هوش مصنوعی
مدل سازی سه بعدی با هوش مصنوعی

آرشیتکت‌ها بدون نیاز به یادگیری نرم افزارهای اغلب پیچیده می‌توانند به راحتی با استفاده از ابزار sloyd ai به مدلسازی‌های سه بعدی بپردازند.
گفتنی است چشم انداز  پلتفرم sloyd ai این است که تا حد ممکن ساخت سه بعدی را برای کاربران آسان سازد و موجب خلق تجربیات شگفت انگیز برای کاربران خود گردد.

Room GPT

یک ابزار ساده و جذاب برای طراحی داخلی بخش‌های مختلف منزل، محل کار و … ابزار هوش مصنوعی Room GPT خواهد بود.

رندرینگ با هوش مصنوعی
ابزار هوش  مصنوعی room GPT


برای الگوبرداری طراحی سالن پذیرایی، اتاق خواب‌ها، آشپزخانه، حمام و … تنها کافیست به سایت room gpt مراجعه کنید و یک عکس از محیط فعلی خود آپلود نمایید. سپس سبک طراحی مدنظر خود را انتخاب کرده و چند ثانیه صبر کنید تا از طرح پیشنهادی این ابزار ایده بگیرید.

رندر گرفتن با هوش مصنوعی
رندر هوش مصنوعی room gpt

نکته قابل توجه این است که شما می‌توانید 3 مرتبه به صورت رایگان از این ابزار استفاده کنید و طرح‌های مختلف را انتخاب کنید. تنها می‌بایست در سایت login کنید و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

گفتنی است این ابزار فقط برای الگوبرداری طراحی داخلی استفاده خواهد شد و در حال حاضر حرفه ای نیست و نیاز به توسعه دارد اما اعتبار رایگان آن قابلیت جذابی برای کاربران به همراه داشته است.

kaedim

ابزار kaedim یکی دیگر از ابزارهای ساخت سه بعدی این لیست خواهد بود که کاربرد آن تنها به حوزه معماری اختصاص ندارد.
سازندگان آن معتقدند به کمک kaedim به طرز شگفت انگیزی می‌توانید در صرف زمان و هزینه‌های ناشی از مدلسازی‌های سه بعدی جلوگیری کنید.

مدل سه بعدی در هوش مصنوعی
ابزار هوش مصنوعی kaedim برای مدل سازی

این ابزار کاربرد بی نظیری برای افرادی خواهد داشت که در صنعت گیم و بازی سازی فعالیت دارند و به این طریق می‌توانند به راحتی به خلق اجسام سه بعدی بپردازند و از آن در دنیای مجازی استفاده نمایند.
در رابطه با آرشیتکت‌ها و معماران می‌توان گفت که با استفاده از این ابزار می‌توانند ایده‌های خود را به مدل‌های سه بعدی تبدیل کرده و در امر طراحی به کار ببرند.

تاثیر هوش مصنوعی در سیر روند معماری

در گذشته نقشه‌ها به صورت دستی طراحی می‌شدند و تمامی اطلاعات تنها بر روی کاغذ ثبت می‌شد که هیچ گونه نسخه پشتیبان از آن وجود نداشت و در صورت بروز هر اتفاقی برای طراحی‌های صورت گرفته، معمار ناچار بود پروسه طراحی را از ابتدا انجام دهد. در ضمن طی این روش طراحی زمان زیادی صرف می‌شد و اندازه گیری‌ها باید دستی انجام می‌گرفت.

اما با گذشت زمان و با پیشرفت تکنولوژی، طراحی‌ها توسط معماران به وسیله نرم افزارهای مختلف کامپیوتری صورت گرفت.
در این صورت امکان تهیه نسخه‌های پشتیبان وجود داشت و در زمان طراحی تا حد زیادی صرفه جویی شد.
همین امر باعث شد تا فرآیند طراحی برای معماران آسان‌تر شود و به این طریق بتوانند پروژه‌های بیشتری را در یک بازه زمانی مشخص انجام دهند.

طراحی پروژه‌های مختلف به واسطه نرم افزارهای کامپیوتری به مرور زمان آنقدر گسترش یافت که افرادی که به شیوه سنتی نقشه کشی می‌کردند به ناچار به تکنولوژی روی آورده و کار با نرم افزارهای طراحی را آموزش ببینند.
در حال حاضر می‌توان گفت عملکرد هوش مصنوعی نه تنها در حوزه معماری، بلکه در تمامی زمینه‌ها به همین ترتیب است.
به این معناست که پیش بینی خواهد شد، استفاده از هوش مصنوعی برای عموم فراگیر شود.
در حوزه معماری، طراحان می‌توانند به واسطه ابزارهای موجود پروژه‌های بزرگی را عهده دار شوند و همچنین در آینده نزدیک لزوم استفاده از آن ها بیش از پیش احساس خواهد شد.

طراحی بهینه با هوش مصنوعی
ابعاد گذاری دقیق در طراحی با هوش مصنوعی Test Fit

 

مزایای استفاده از هوش مصنوعی در معماری

تا اینجا کار در رابطه با کاربردها و تاثیرات ابزارهای هوش مصنوعی در معماری صحبت کرده ایم و به این نکته پی بردیم که به کار گیری از آن‌ها تا چه میزان می‌تواند در فرآیند طراحی اثرگذار باشد.
اکنون به مهم‌ترین مزایای هوش مصنوعی در معماری خواهیم پرداخت.

  • کمک به معماران به جهت خلق ایده‌های جدید و نوآورانه
  • به حداقل رساندن نیاز به محاسبات، تست و نقشه برداری
  • کاهش حداکثری ضریب خطا در طراحی و افزایش دقت
  • بهینه سازی فضاهای معماری با استفاده از الگوریتم‌های موجود
  • صرفه جویی در هزینه در مراحل مختلف طراحی
  • کاهش زمان طراحی و صرفه جویی در وقت

طراحی پارامتریک با هوش مصنوعی

به طور معمول طراحی‌های پارامتریک، خلاقیت زیادی را می‌طلبد، چرا که این نوع معماری از الگوریتم‌های ریاضی پیچیده ای تبعیت می‌کند تا در نهایت منجر به ایجاد ساختارها و فرم‌های متفاوت گردد.
خلق فضاهای یکپارچه و انعطاف پذیر نیازمند محاسبات دقیق و بررسی تمامی ابعاد‌ موجود می‌باشد.
با استفاده از ابزار‌های هوش مصنوعی می‌توان به خلق این فضاها پرداخت چرا که ایجاد این فرم و ساختارها به وسیله آن‌ها بسیار آسان‌تر شده است.

طراحی داخلی با هوش مصنوعی

تاکنون ابزارهای هوش مصنوعی زیادی صرفا جهت طراحی داخلی خانه، اداره، ویلا و … ساخته شده که می‌تواند به شما کمک کند تا بتوانید محیط خود را منطبق با سلیقه شخصی دیزاین کنید.
پلتفرم های این چنینی بر اساس الگوریتم‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین می‌توانند به شما کمک کنند تا با آزمون و خطا، محیط پیرامون را طراحی کنید.
به فرض مثال شما می‌توانید از فضای اتاق خود عکس بگیرید و به صورت آنی، چندین طرح مختلف برای آن دریافت کنید.

نحوه کار ابزارها به این صورت است که پس از جمع آوری اطلاعات لازم از افراد، بر حسب سلیقه و خواست آن ها، انواع متغیرها نظیر نورپردازی، لوازم خانه، رنگ محیط و … را شناسایی می‌کند و پیشنهادات شگفت انگیز خود را ارائه می‌دهد.
از این طریق طراحان داخلی می‌توانند به راحتی از طرح‌های پیشنهادی ابزارها الگوبرداری کرده و به فرآیند طراحی خود سرعت ببخشند.

طراحی داخلی با هوش مصنوعی
طراحی داخلی هوش مصنوعی room GPT برای مجموعه طرح تو طرح

 

جمع بندی

تاکنون سعی کردیم شما عزیزان را با اکثریت ابزارهای هوش مصنوعی آشنا سازیم و پی ببریم که روند پیشرفت آن‌ها تا چه میزان فراگیر شده است.
گفتنی است این ابزارها توانسته قابلیت‌های منحصر به فردی به کاربران خود ارائه دهد و همچنین مزیت‌های چشم‌گیری برای معماران به همراه دارد.

در مجموع هدف این پلتفرم ها حذف معماران و طراحان نبوده و نخواهد بود بلکه آرشیتکت‌ها و افراد فعال در این حوزه با استفاده از ابزار های هوش مصنوعی می‌توانند تا حد زیادی به فرآیند طراحی خود سرعت ببخشند و در بهینه ترین حالت ممکن طرح های مدنظر خود را پیاده سازی کنند.
همچنین ابزارهایی در این لیست وجود داشتند که ایده های درخشانی را ارائه میدهد و باعث خلاقیت در طراحی آرشیتکت‌ها می‌شوند.

در نهایت آشنایی با artificial intelligence یا همان هوش مصنوعی و نحوه کار با آن در حوزه مربوطه در عصر کنونی الزامی است. دلیل این امر فراگیری گسترده فعالان هر حوزه و گستردگی استفاده از آن می‌باشد و حقیقت امر این است که اگر می‌خواهید از دیگر همکاران خود عقب نمانید، می‌بایست از تکنولوژی روز زمینه فعالیت خود آگاه باشید.

نمونه طراحی با هوش مصنوعی
نمونه طراحی با ابزار midjourney

 

امیدواریم تا مقاله هوش مصنوعی در معماری و معرفی ابزارهای آن برای شما سودمند واقع شده باشد.
در این مقاله 20 ابزار AI که در حوزه معماری کاربرد دارد به طور مختصر معرفی شد. اگر تجربه کار با این ابزارها یا دیگر ابزارها داشتید و یا هرگونه نظر یا انتقادی در این رابطه دارید خرسند خواهیم شد تا از قسمت دیدگاه با ما در میان بگذارید.

پلتفرم طرح تو طرح برگزار کننده مسابقات معماری در کشور از شما دعوت خواهد کرد تا در صورتی که در زمینه معماری فعالیت دارید و یا سازنده یا کارفرما هستید و به طراحی برای پروژه خود نیاز دارید جهت ارتباط با مجموعه در خصوص کسب اطلاعات بیشتر، رفع ابهامات خود یا انتقادات و پیشنهادات نسبت به تکمیل فرم تماس با ما اقدام نمایید.

منبع ویدیو:https://www.youtube.com/watch?v=W_aAbwlJ9mM

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)