تهاجم رومی

تهاجم رومی | نابسامانی نمای رومی هیچ قاعده و قانونی ندارد !

نویسنده:

۱۳۹۹-۰۷-۱۶

نما یکی از قسمت‌های موردتوجه ساختمان است که همواره هم صاحبان و هم طراحان به دنبال بهترین، جدید‌ترین و درعین‌حال زیباترین طراحی برای ساختمان خود هستند. نمای ساختمان هر شخص باید مطابق سلیقه و امکانات او انتخاب شود اما نمای ساختمان بخش مهمی از منظر شهری را شکل می‌دهد، پس ساختمان‌هایی با نماهای زشت و زیبا ولی ناهماهنگ ابتدا ساکنین خود و بعد از آن گردشگران را دل‌زده می‌کنند. پس حتما تا حالا شده هنگام رانندگی یا پیاده‌روی به وضوح ببینید که فضایی که در آن دارید زندگی می‌کنید دچار هرج و مرج و نابسامانی شده است!

استفاده از مصالح متفاوت و بی‌ربط، استفاده از فرمه‌ای ناهماهنگ بدون توجه به ساختمان، استفاده از نوپردازی‌های نامناسب که همگی باعث ایجاد یک طرح ناهماهنگ و بی‌هویت می‌شوند. چندین سال است که نوعی نمای عجیب‌وغریب ولی درعین‌حال جذاب و عوام‌پسند در سطح شهرها و بین مردم و سازندگان پا گذاشته است. طرحی که با گذشت زمان تعداد ساختمان‌هایی که با این سبک ساخته شدند بیشتر شد و توجه و سلیقه مردم و سازندگان را به سمت خود جلب کرد.

نمای رومی

نمای رومی که سرشار از ابهت و شکوه است و امروزه برای بسیاری از ساختمان‌ها به کار برده می‌شود، نام‌گذاری آن به‌دلیل شکل کلی و وجود عناصر معماری روم باستان است. در روم باستان ساختمان‌ها عموما از سنگ ساخته می‌شدند و در نمای ورودی آن‌ها ستون‌های بزرگ برای افزایش ابهت به ساختمان به‌کار برده می‌شده است. مصالح اصلی در نما رومی سنگ مرمر، تراورتن، گرانیت و گاهی سیمان سفید است. زادگاه این نوع نماها کشور ایتالیاست و ایتالیایی‌ها از دوران باستان خود علاقه زیادی به استفاده از سنگ مرمر در کارهای هنری خود داشتند.

طراحی نما رومی | آره یا نه ؟!

یک مهندس آرشیتکت و معمار به عنوان فرد متفکر و صاحب فکر نسبت به وضع موجود پروژه خود توانایی آن را دارد که شرایط لازم برای به وجود آوردن مکانی باکیفیت را برای ساکنین شهری خود فراهم کند. اما طراحی نمای رومی در کشور ما به مرور زمان دچار تحولاتی شد که اصالت واقعی خود را از دست داد. اما چیزی که معماری کلاسیک یا رومی را به یک سبک پرشکوه تبدیل می‌کند، رعایت اصول معماری بی‌نظیری است که در طراحی به‌چشم می‌خورد. پس ما برای داشتن یک سبک کلاسیک نمی‌توانیم یک طراحی مدرن را با استفاده از مصالح سنگ تبدیل به یک سبک کلاسیک کنیم و یا بالعکس.

مالکان ساختمان‌ها، عدم نظارت بر ساخت و سازها، وضعیت اقتصادی کشور، سلیقه همگانی و عوام‌پسند و حتی نبودن طراحان و معمارانی کارآمد موجب این نابسامانی شهری شده است. اما نکته‌ای که این میان مطرح می‌شود این است با به وجود آمدن این سبک و تمایل یا مخالفت معماران و سازندگان با این نوع طراحی، بحث طراحی نمای ساختمان‌ها به‌میان آمد و باعث شد خیلی جدی‌تر به این موضوع پرداخته شود. امروزه رشد و خلاقیت و استفاده از مصالح متفاوت با طراحی‌های نو برای نمای ساختمان‌ها را در سطح شهر می‌توانیم مشاهده کنیم.

ولی با پدید آمدن سبک طراحی نمای‌کلاسیک یا رومی بحثی میان طراحان کشور به‌راه افتاد، مبنی براینکه طراحی رومی کار درستی است یا خیر؟

معمارانی که با وجود این‌که می‌دانند طراحی این نوع کار شاید اشتباه باشد ولی اگر او این طراحی را انجام ندهد به هرحال کارفرما به سراغ فرد دیگری برای پروژه خود می‌رود.

معمارانی که علی‌رغم تمام دلایل منطقی برای رد این‌نوع کار وجود دارد و به آن آگاه هستند، این‌کار را اشتباه نمی‌دانند و با این شعار که باید به سلیقه کارفرما احترام گذاشت به سمت طراحی پروژه پیش می‌روند!

اما هستند معمارانی که با کمال احترام برای خواهان این نوع طراحی‌ها، طراحی این سبک را قبول نمی‌کنند و احترام و ارزش برای خود و سایر طراحان قائل هستند.

آیا تمام کارفرمایان نمای رومی را می‌پسندند؟ | آیا گسترش نمای رومی در ایران صرفا در ابتدا حرکت نامناسبی بود؟

به همه چیز نمی‌توان سیاه سیاه یا سفید سفید نگاه کرد. 99 درصد چیزهایی که در اطراف ما هستند خاکستری هستند. اگر دقت کنید متوجه می‌شوید که گسترش نمای رومی به چند نکته ی مهم در ایران انجامید. از قبیل این‌که نسلی که نمای رومی را وارد ایران کرده‌اند باعث شدند تا نما در طراحی معماری بیشتر مورد اهمیت قرارگیرد. باعث شدند تا کمیته‌ای به نام کمیته‌ی نما در شهرداری شهرهای مختلف تشکیل شود تا به زیباسازی شهری کمک شایانی شود. در واقع اگر همین تلاش‌ها نبود می‌توانیم بگوییم نماهای یک شکل مرمری (سنگ مورد استفاده در آرامستان) یا گرانیت‌های زمخت و یا آجرهای 3 سانتی همچنان به صورت کلونی‌های کمونیستی در سطح شهرها در حال تکثیر بودند. اگر به ساختمان‌های نوساز دقت کنید می‌بینید که در طراحی نمای آن‌ها چقدر دقت می‌شود. نماهای مدرن و مینیمال به سطح شهر راه یافته و نماهای دیگر کلاسیک مثل ایرانی و انگلیسی نیز در سطح شهرها به چشم می‌خورد.

با یکی از کارفرماها که صحبت می‌کردیم معتقد بود که دوره‌ی نماهای تمام سنگ رومی گذشته و بهتر است از نماهای مینیمال و ساده تر در ساختمان خود استفاده کنیم چون هم در بحث اجرایی و قیمتی بهتر است. هم به گفته‌ی میس ون دوروهه زیبایی در سادگی است و هم سلیقه‌ی عموم کم‌کم به سمت آن می‌رود که نماهای مدرن را بیشتر می‌پسندند. همچنین خطر کمتری دارد پروژه‌ی او که یک برج باغ بود دوازده طبقه روی همکف داشت و معتقد بود از طبقات بالا جدا شدن سنگ نما روی ساختمان باعث خسارت‌های جانی و مالی زیادی می‌شود.

حرکت ابتکار به کار بردن نمای رومی در ساختمان‌های ایران به خودی خود حرکت بدی نبود اما بعد از گذشت چندین سال دیگر باید جای خود را به نماهای مدرن یا... بدهد.

 برای ارتباط با کارشناسان طرح تو طرح و دریافت مشاوره، روی دکمه زیر کلیک کنید.

درخواست مشاوره

نویسندگان : بهار صداقتی، میر کیارش ‌خمسی



 

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)