کارهای کلیدی برای بهبود آکوستیک

کلید های بهبود آکوستیک

نویسنده:

سحر سید صدر

۱۳۹۹-۱۰-۱۳


https://cdn2.tarh2tarh.com/blog/images/articles/%D8%A2%DA%A9%D9%88%D8%B3%D8%AA%DB%8C%DA%A92.jpg
"آکوستیک" در معماری به معنای بهبود صدا در محیط است.
اگرچه این یک علم پیچیده است، درک اصول و تصمیم‌گیری‌های کارآمد و مؤثر بسیار آسان‌تر از آنچه فکر می‌کنید می‌باشد. اولین قدم این است که درک کنیم تکنیک‌ها در دو دسته‌بندی فنی وجود دارد که در آکوستیک استفاده می‌شود: "عایق صوتی" و "بهبود دهنده صوتی". عایق صوتی به معنای "صدای کمتر" است و بهبود دهنده یعنی "صدای بهتر".
https://cdn2.tarh2tarh.com/blog/images/articles/%D8%A2%DA%A9%D9%88%D8%B3%D8%AA%DB%8C%DA%A93.jpg

عایق صوتی معمولاً در استودیوهای ضبط موسیقی استفاده می‌شود، اما می‌تواند در مکان‌هایی همچون نزدیک خیابان‌های اصلی، مدارس، مناطق ساختمانی یا حتی همسایگان طبل‌زن (پر سروصدا) نیز استفاده شود. عایقِ صوتی داشتن برای یک محیط، مانند محافظت از آن در برابر آب‌وهوای بد است. ساختار باید تا حد امکان جامد، بدون منفذ و بی‌ترک باشد. برای کاهشِ وارد یا خارج شدن سروصدا از یک اتاق، باید توده ساختاری دیوارها، کف و سقف افزایش یابد، درزهایی که اطراف درها و پنجره‌های مکان قرار دارند ، مهروموم شود و همچنین دریچه‌های سرمایشی و پریز برق فراموش نشوند. میزان اقدامات انجام شده بستگی به میزان سروصدای بیرون دارد و اینکه شما چقدر می‌خواهید آن را در داخل فضای مورد نظر، کاهش دهید.
1) بروز صدا
2) بازتاب صدا
3) صدای منتقل شده
4) صدای جذب شده
https://cdn2.tarh2tarh.com/blog/images/articles/%D8%A2%DA%A9%D9%88%D8%B3%D8%AA%DB%8C%DA%A94.jpg
وقتی می‌خواهید کیفیت صدا را در محیط بهبود ببخشید، باید از روش‌های بهبود دهنده استفاده کنید. برای اینکه آدم‌ها بتوانند مکالمات را پشت میزهای شام خود در یک رستوران بشنوند و درک کنند، دانش‌آموزان حرف‌های معلمان را درک کنند، همه مخاطبان از موسیقی در یک سالن لذت ببرند و ... باید ضوابط آکوستیک را رعایت کرده باشیم. تمام مصالح ساختمانی دارای خواص صوتی هستند زیرا می‌توانند صداهایی را که به آنها می‌رسد، جذب، بازتاب و یا انتقال دهند. هنگامی که صداها منعکس می‌شوند، باعث افزایش سطح کلی اکو و بازتاب در یک فضا می‌شوند. هنگامی که به طور صحیح اتاق‌ها را بهبود دهید، اکو و تکرار کاهش می‌یابد. برای بهبود اتاق‌ها، دو روش وجود دارد: جذب صدا و انتشار. در بهترین راهکارهای بهبود دهنده، این دو روش با هم ترکیب می‌شوند.
https://cdn2.tarh2tarh.com/blog/images/articles/%D8%A2%DA%A9%D9%88%D8%B3%D8%AA%DB%8C%DA%A95.jpg

جذب صدا این‌گونه تعریف می‌شود؛ صدای ایجاد شده، به موادی برخورد می‌کند که بازتاب ندارند. یک پنجره باز یک جاذب عالی است، زیرا صداهایی که از پنجره باز عبور می‌کنند به عقب بازتاب نمی‌شوند. جذب‌کننده‌های صدا از موادی استفاده می‌کنند که به منظور این کار طراحی شده است، در غیر این صورت صدا می‌تواند دوباره به اتاق بازگردد.
هرچه ماده‌ی استفاده شده فیبری‌تر باشد، جذب آن بهترمی‌شود چرا که مواد متراکم، معمولا جذب کمتری دارند. خصوصیات جذب صوتی مواد مختلف با توجه به فرکانس صدای ایجاد شده می‌تواند به میزان قابل توجهی متفاوت باشد. به طور کلی، صداهایی که فرکانس پایینی دارند، به دلیل طول موج بلند، جذب بسیار سخت‌تری دارند. با این حال، ما عموماً نسبت به صداها با فرکانس پایین، کمتر حساس هستیم، به این معنی که اغلب نیازی به بهبود اتاق برای جذب فرکانس پایین نداریم.
https://cdn2.tarh2tarh.com/blog/images/articles/%D8%A2%DA%A9%D9%88%D8%B3%D8%AA%DB%8C%DA%A96.jpg
1) انواع سطوح
2) بازتاب
3) جذب
4) انتشار
انتشار، روش پخش انرژی صوتی با منتشرکننده برای بهبود صدا در یک فضا است. با این حال، فرآیند و ابزار پخش صدا حتی توسط برخی از متخصصان، ممکن است درست فهمیده نشود. انتشار، انرژی منعکس شده صدا را در یک اتاق پخش می‌کند، همچنین اثرات مضر اکو قوی و بازتاب را کاهش می‌دهد. یک نوع انتشاردهنده، یک صفحه پنل خمیده است که اغلب دارای روکش پارچه‌ای است که به راحتی می‌توان آن را روی دیوارها و سقف‌ها قرار داد. این نوع پنل‌ها از مزیت پخش یکنواخت بازتاب‌های دیواری مسطح برخوردار هستند و در غیر این صورت، با امواج صوتی اصلی ترکیب می‌شوند تا تداخل مخرب ایجاد کنند. به عنوان مثال، در یک سالن کنسرت از پانل‌های پخش برای تقویت غنای صدا و کمک به ایجاد حس فضای وسیع استفاده می‌شود.
https://cdn2.tarh2tarh.com/blog/images/articles/%D8%A2%DA%A9%D9%88%D8%B3%D8%AA%DB%8C%DA%A97.jpg

هنگامی که یک موج صوتی به یک ماده صوتی می‌رسد، موج صدا الیاف یا ذرات ماده جاذب را ارتعاش می‌دهد. این لرزش به دلیل اصطکاک باعث میزان کمی گرما می‌شود و بنابراین، جذب صدا با استفاده از انرژی سبب تولید گرما می‌شود. در اکثر مواد صوتی معمولی، چگالی و ضخامت مواد بر میزان جذب صدا و فرکانس‌های جذب شده توسط مواد تأثیر می‌گذارد. در حالی که ترکیب ذاتی مواد آکوستیک عملکرد آن را تعیین می‌کند، سایر عوامل ممکن است برای بهبود یا تأثیرگذاری بر عملکرد صوتی استفاده شود. به عنوان مثال، ایجاد یک فضای هوایی در پشت یک سقف آکوستیک یا یک پانل دیواری اغلب عملکرد فرکانس پایین را بهبود می‌بخشد.
با نصب جذب کننده‌ها و پخشگرها در یک فضا ، میزان سر و صدای نامطلوب تولید شده به صورت اکو و بازتاب کاهش می‌یابد.
نویز یک اصطلاح نسبی است و می‌تواند از سطح پایین صدای ایجاد شده در یک محیط آرام تا صداهای بلند در یک محیط پر سر و صدا را شامل شود. هنگامی که سطح نویز بالا باشد، نویز پس‌زمینه می‌تواند سطح صدای گفتاری را که می‌خواهید بشنوید، بپوشاند. رستوران‌ها می‌توانند یک مثال خوب برای این مساله باشند و موضوعی که شاهد آن هستیم، تداخل بیش از اندازه نویز ناشی از عدم وجود جذب کننده‌های صوتی برای جلوگیری از ایجاد بیش از حد اکو و بازتاب آن است. مشتری‌ها با صدای بلند و بلندتر صحبت می‌کنند تا شنیده شوند و با این کار به سادگی به حجم سروصدا اضافه می‌شود. بهبود مناسب صوتی به کاهش تجمع بازتاب‌های صدا کمک می‌کند و نیاز به بلندتر صحبت کردن مشتریان را کاهش خواهد داد.
https://cdn2.tarh2tarh.com/blog/images/articles/%D8%A2%DA%A9%D9%88%D8%B3%D8%AA%DB%8C%DA%A98.jpg
قرار گرفتن در محیطی با آکوستیک ناکافی می‌تواند بسیار ناخوشایند باشد و به طور مستقیم بر راحتی محیطی یک فضا، رفتار و حتی "بهره‌وری"ما تأثیر بگذارد.

درست همانطور که معماران لزوماً در همه جنبه‌های فنی یک پروژه متخصص نیستند، درمورد دانش صوتی هم همینطور است. می‌توان با تهیه‌کنندگان محصولات آکوستیک تماس گرفت تا مشخصات فنی یک پروژه را با دقت بررسی کرده و بهترین محصولات موجود را برای بهبود محیط صوتی پیشنهاد دهند. با این حال، داشتن یک آگاهی پایه در مورد این موضوعات نیز مفید است. این دانش به ما کمک می‌کند تا تصمیم‌گیری‌های آگاهانه‌ای را برای قرار دادن صدای بهتر در طراحی پروژه انجام دهیم و درنهایت تجربه کاربری بهتری را ارائه دهیم.

 برای ارتباط با کارشناسان طرح تو طرح و دریافت مشاوره، روی دکمه زیر کلیک کنید.

درخواست مشاوره

https://cdn2.tarh2tarh.com/blog/images/articles/%D8%A2%DA%A9%D9%88%D8%B3%D8%AA%DB%8C%DA%A910.jpg

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)