معماری برای بهبود زندگی - مایکل مورفی

نویسنده:

سحر سید صدر

۱۴۰۰-۰۴-۲۶

معماری نقش غیر قابل انکاری را در زندگی امروز بشریت ایفا خواهد کرد و از زمان بکارگیری آن تاکنون پیشرفت چشم‌گیری داشته است.
به طور کلی معماری هنری است که در زندگی تمام افراد نفوذ داشته و اثر آن کاملا مشهود است.

از نگاه مایکل مورفی، آرشیتکت معروف معماری میتواند برای جامعه تا حدی مفید واقع شود که شفابخش بوده و جان بسیاری از مردم را نجات دهد.

پدر مورفی زمانی که 52 ساله شد از بیماری سرطان رنج میبرد و به گفته پزشکان او تنها سه هفته دیگر زنده میماند.
اما پس از گذشت 3 هفته بیماری سرطان وی رو به بهبود رفت. در این دوران مورفی به همراه پدر تصمیم به تعمیر و بازسازی خانه قدیمی‌شان گرفتند و پس از گذشت تنها 18 ماه در حالی که پدر بیماری سرطان را شکست داده بود توانستند به طور کلی تمامی بخش‌های خانه را تغییر دهند و بازسازی کنند.

پدر مایکل معتقد بود که معماری و بازسازی خانه باعث زنده نگه داشتن او شده و به همین واسطه توانسته بیماری را شکست دهد.

همین اتفاق باعث شد مایکل مورفی سال بعد به دانشکده معماری برود و تبدیل به یک معمار خلاق و ایده پرداز شود.

این معمار توانست ایده‌های خود را عملی کند و طراحی‌های زیادی را در سراسر جهان انجام دهد. هدف مایکل از فراگیری معماری،ایجاد زندگی بهتر برای مردم بود که عقیده داشت این هنر میتواند همان طور که برای پدرش شفابخش بوده برای دیگر افراد جهان هم مثمر ثمر واقع شود.

مایکل مورفی در راه بهبود زندگی فقیر ترین جوامع قدم برداشت. بیمارستانی در آفریقای جنوبی وجود داشت که در قسمت راهرو هیچ گونه تهویه هوایی تعبیه نشده بود. همین امر موجب شده بود تا افرادی که برای بیماری خود به بیمارستان رجوع می‌کنند و در قسمت راهرو منتظر می‌مانند به بیماری‌های دیگر آلوده شوند. دلیل رخ دادن این اتفاق در نظر نگرفتن یک طراحی ساده برای جلوگیری از عفونت بود.

مایکل مورفی به همراه همکلاسی های خود به رواندا سفر کرد و تصمیم گرفت در آن منطقه به دلیل محدودیت‌هایی که وجود دارد بیمارستانی طراحی کرده و بسازند که حس بهتری به بیماران القا نماید. به فرض مثال راهرویی وجود داشته باشد که بیماران بتوانند در فضای باز پیاده روی کرده و از طبیعت استفاده نمایند.

همچنین برای حل مشکل تهویه، به واسطه طراحی خروجی‌های بیمارستان از تهویه طبیعی استفاده کند.

او به همراه بروس نیزیه که مهندس شناخته شده‌ای است بر این باور بودند که به واسطه ساخت بیمارستان توسط نیروی انسانی که همگی ساکن آن منطقه بودند توانسته اند نه تنها بیماران، بلکه تمامی افراد جامعه را درمان کنند.

بنابر تجربه های بدست آورده او به همراه تیمش توانستند بیمارستانی در هائیتی طراحی نمایند که به ریشه کن شدن همه گیری بیماری وبا کمک کنند. به واسطه طراحی صورت گرفته از ورود پسماندهای آلوده پزشکی به آب‌های سطحی جلوگیری کردند.

این معمار در ادامه راه خود توانست در مالاوی، کنگو و حتی آمریکا به واسطه ایده پردازی و در نظر گرفتن این سوال که معماری تا چه حد می‌تواند مفید واقع شود مکان‌هایی را خلق کرد که هر کدام موجب بهبود شرایط جامعه می‌شدند.

در ویدیو می‌توانید به صورت کامل کنفرانس مایکل مورفی را مشاهده کنید و از صحبت‌های جذاب او در رابطه با تاثیر به سزای معماری در جوامع بشری بهره مند شوید.

 برای ارتباط با کارشناسان طرح تو طرح و دریافت مشاوره، روی دکمه زیر کلیک کنید.

درخواست مشاوره

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)