فراخوان مسابقه معماری

در حاشیه ارمغان؛ از داوری تا انتخاب نفرات فینالیست

نویسنده:

سحر سید صدر

۱۴۰۱-۰۳-۱۱

گزارش جلسات مسابقه ارمغان

در روز شنبه، هفتم خرداد 1401، جلسه‌ای جهت بررسی طرح‌های ارسال شده در مسابقه ارمغان در دفتر طرح تو طرح برگزار شد. در این جلسه، آقای مهندس توکلی و آقای لاله‌سیاه به عنوان کارفرمای پروژه، آقای مهندس جوانمرد در مقام داور مسابقه و آقای دکتر ولی‌نژاد، خانم مهندس حسن‌ولی و آقای مهندس سلیمانی از طرف تیم طرح تو طرح حضور داشتند.

در این جلسه صحبت‌های جالب و خواندنی‌‎ای بین عوامل پروژه گفته شد که در ادامه این مقاله آورده‌ایم. همچنین در انتهای جلسه، لیست فینالیست‌های مسابقه ارمغان مشخص و از این عزیزان دعوت شد تا در روز دوشنبه، نهم خردادماه، برای دفاع از طرح خود در دفتر طرح تو طرح حضور یابند. نتایج جلسه دفاعیه در انتهای مقاله به شما اطلاع داده خواهد شد.

در ابتدای جلسه روز شنبه،  صحبت‌هایی از روند مسابقه به همراه جمع‌بندی از خواسته‌های تیم کارفرمای پروژه یعنی آقای مهندس توکلی و آقای لاله‌سیاه به همراه ضوابط منطقه گفته شد. در ادامه هم، داور مسابقه آقای مهندس جوانمرد توضیحاتی راجع به طرح‌ها دادند و نکاتی مطرح کردند که می‌تواند در پروژه‌های مشابه آتی راهنمای بسیار خوبی برای معماران عزیز باشد.

سخنان آقای منهدس جوانمرد:

   "معماران باید در طرح خود جسارت داشته باشند. همگی ما می‌دانیم پروژه‌ای که قرار است به فروش برود، فاکتور بسیار مهمی به نام "متراژ" دارد اما به این معنی نیست که در همه پروژه‌ها عبارت "هرچه متراژ بیشتر، بهتر" مصداق دارد. مثلا فرض کنید در این طرح یک واحد شمالی و یک واحد جنوبی طراحی شده است. واحد شمالی نور خوبی نخواهد داشت در حالی که نور در هر پروژه‌ای و به خصوص در ساختمان‌های اداری بسیار مهم و تاثیرگذار است. حال چه کسی خواهان خرید واحد شمالی خواهد بود؟ در حالت اول، کسی خواهان خرید واحد شمالی نخواهد بود و معمار با وجود استفاده حداکثری از متراژ، به هدف خود یعنی فروش بالا نرسیده است. در حالت دوم، خریداری واحد شمالی را خواهد خواست که توانایی مالی خریداری واحد جنوبی را ندارد. در این حالت احتمالا صنف کاری هر واحد و یا فرهنگ ساکنان آن، منطبق نخواهد بود یا هم‌خوانی نخواهد داشت. این مورد باز هم تقاضای خرید کل ساختمان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

همچنین در خصوص طراحی واحدهای شمالی و جنوبی، بعضی معماران باکس پله و مشاعات را به سمت جنوب ساختمان متمایل کرده بودند؛ یعنی واحد جنوبی مطلوب با متراژ کمتر و واحد شمالی نامطلوب با متراژ بیشتر طراحی شده بود.

معماران باید راه حلی بیاندیشند که حتی با وجود کاهش متراژ ساختمان، کیفیت فضایی واحد شمالی به گونه‌ای شود که سریعا به فروش برسد و اینگونه طرحشان با مزیت رقابتی‌های ایجاد شده، توجیه اقتصادی داشته باشد.

یکی از مهم‌ترین فضاها در یک ساختمان اداری، دسترسی‌ها و لابی آن است. در یک ساختمان اداری روزانه چندین نفر می‌آیند و می‌روند. چندین مهمان در روز برای قرار کاری به این ساختمان می‌آیند و شاید ایشان تنها یکبار در زندگی خود به آن محل پا بگذارند. ورودی ساختمان، اطلاعات طبقات آن و دسترسی به پله و آسانسور باید در ساده‌ترین حالت ممکن تعریف شود. بعضی از معماران هدف خود را تعریف بیشترین کاربری ممکن در طبقات (از جمله همکف) گذاشته بودند که سبب شده کسی که وارد ساختمان می‌شود با یک مسیر تو در تو و گیج‌کننده روبه‌رو شود. این موضوع در یک ساختمان اداری نکته‌ای بسیار منفی و غیرفنی تلقی می‌شود."

قبل از این جلسه، طرح تو طرح، طرح‌های ارسالی توسط معماران این مسابقه را برای داور و کارفرمایان پروژه ارمغان ارسال کرده بود و بررسی اولیه توسط ایشان صورت گرفته بود. در جلسه شنبه، مورخ هفتم خردادماه، با توجه به صحبت‌های گفته شده در بالا، طرح‌ها مورد بازبینی قرار گرفته و نفرات فینالیست به ترتیب زیر برای شرکت در جلسه دفاعیه در روز دوشنبه به تاریخ نه خردادماه دعوت شدند؛

Sam Studio


چارچوب استودیو


دفتر طراحان کالبدی معاصر


مدرن ویلا


خانم مهندس نجمه رونقی


توسعه پایدار هزاره سوم


مهدی اکرمی


بهنام ندیمی


سینا طبایی


شین استودیو

این جلسه، با حضور فینالیست‌ها در تاریخ مذکور برگزار شد. هر کدام از این عزیزان 25 دقیقه فرصت برای توضیح طرح خود و شنیدن نظرات داور و کارفرمایان مسابقه داشتند. به همگی خسته نباشید عرض می‌کنیم و از حضور به موقع در جلسه دفاعیه و تلاش خود در مسابقه، کمال تشکر را داریم. قابل ذکر است مسابقه طراحی ساختمان اداری ارمغان در دو مرحله برگزار می‌شود. پس از جلسه دفاعیه و با شنیدن دفاع‌های معماران، داور این مسابقه، آقای مهندس جوانمرد و کارفرمای پروژه، آقای مهندس توکلی، تصمیم می‌گیرند چه افرادی به مرحله دوم راه پیدا کنند.

برای همگی معماران عزیز آرزوی موفقیت داریم و امیدواریم در مسابقات آتی شما را ببینیم.

 برای ارتباط با کارشناسان طرح تو طرح و دریافت مشاوره، روی دکمه زیر کلیک کنید.

درخواست مشاوره

 

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)