طراحی داخلی کافه

دکوراسیون و طراحی داخلی کافه‌ها

نویسنده:

۱۳۹۹-۰۷-۱۶

در این مطلب شما را با معماری و فضای داخلی آشنا می‌کنیم. و سعی داریم  تا سلیقه های مختلف را پوشش دهیم، اعم از طراحی که به دنبال ایده برای دیزاین کافی شاپ و کافه‌ها است و یا کارفرمایی که به دنبال مشاهده نمونه ها برای رسیدن به بهترین نتیجه است. در این قسمت مطالبی از جمله بهترین رنگ برای کافی شاپ، اصول نورپردازی کافه، نکات مهم در طراحی کافی شاپ را در اختیار شما قرار میدهیم.

بهترین رنگ برای کافی شاپ

 قطعا برنامه رنگی  بر روحیه مشتریان تأثیری مستقیم خواهد داشت. رنگ‌ها می‌توانند به مشتریان انرژی دهد، اشتهای آن‌ها را تحریک کند و به علاوه استفاده صحیح آن‌ها فضاهای کوچک را  بزرگتر جلوه می‌دهد. اما اگر به درستی به کار نرود می‌تواند تاثیر‌ی منفی در مشتریان داشته باشد.

رنگ‌های روشن اغلب برای دیزاین فضاهای کوچک به کار می‌روند تا بزرگتر جلوه کنند. علاوه بر این رنگ‌های روشن آرامش را برای افراد ایجاد می‌کنند و به عنوان یکی از بهترین طیف رنگی برای دکوراسیون کافی شاپ و رستوران ها انتخاب شده‌اند، رنگ‌هایی از جمله: عاج فیلی، بژ، سفید، زرد روشن، و خاکستری روشن.

استفاده از رنگ‌های تیره  برای ایجاد فضای صمیمانه و عاشقانه بهترین گزینه می‌باشد. اما اگر تنالیته‌های این طیف رنگی زیاد به کار ببرید ممکن است که فضای شما را گرفته و کسل کننده سازد، رنگ‌های زرشکی، قهوه‌ای، بنفش، آبی و سبز تیره  از جمله رنگ‌های مناسب برای طراحی کافه هاست.

از آنجا که رنگ‌های گرم هیجان‌انگیز و شفاف و روشن می‌باشند، اگر در فضای داخلی به کار بروند موجب تحریک بصری می شود و توجه مشتریان را جلب کرده و آن‌ها را به وجد می‌آورند. اما از آنجایی که این رنگ‌ها بسیار روشن می‌باشند ممکن است که در مدت زمان طولانی آزار دهنده نیز باشد. رنگ های گرم به ویژه رنگ‌های قرمز و نارنجی محرک عصب می‌باشد و انرژی مثبت به افراد منتقل می‌کند. به علاوه کاربرد این رنگ‌ها در فضا اشتهای افراد را نیز افزایش می‌دهد. در مجموع می‌توانیم بگوییم که رنگ های گرم گزینه ای مناسب برای فضای داخلی کافی شاپ می باشد. رنگ های گرم شامل رنگ‌های زرد، قرمز متمایل به قهوه‌ای، نارنجی، قرمز و طلایی می‌باشد.

طراحی داخلی کافه

علاوه بر نکات گفته شده، یکی از نکات قابل توجه در انتخاب رنگ در طراحی داخلی کافی‌شاپ این است که علاوه بر رنگ مناسب، نسبت به کارگیری رنگ‌ها را نیز توجه داشته باشیم. به طور مثال برای ایجاد تعادل میان طیف رنگی از رنگ‌های مکمل، ترکیب آن رنگ با سیاه و سفید آن رنگ را نیز لحاظ کنید. بسته به اندازه و فضای کافی‌شاپ شما ممکن است بخواهید از رنگ‌های روشن‌تر در سقف و رنگ‌های تیره‌تر برای کف و مبلمان استفاده کنید. این ترفند مهم از طبیعت به ایجاد فضایی راحت، بزرگ و آرامش بخش کمک می‌کند.

اما در ادامه باید بگوییم که از چه رنگ‌هایی نباید در دیزاین کافی‌شاپ استفاده کنیم. در میان این رنگ ها می‌توانیم به رنگ آبی اشاره کنیم. آبی جزو دسته رنگ‌هایی است که استفاده آن در کافه ها ورستوران‌ها به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. یکی از دلایل منع به کارگیری این رنگ می‌توان به این اشاره کرد که رنگ آبی در هیچ یک از غذا‌ها دیده نمی شود و ممکن است که مشتریان اشتهای خود را از دست دهند. رنگ سفید نیز از این دسته رنگ ها می باشد. ممکن است که وجود بخش کمی از رنگ سفید در فضای داخلی جذابیت ایجاد کد اما به عنوان طیف رنگی اصلی برای دیزاین کافه توصیه نمی‌شود. رنگ مشکی هم کاربردی همچون رنگ سفید دارد. طراحان می توانند با به کارگیری اندک این رنگ در فضای کافه جذابیت ایجاد کنند، اما در طیف وسیع علاوه بر این که جذاب نیست، بلکه کسل کننده هم می‌باشد.

تاثیر طراحی کافه در جذب مشتری

یکی از مهم ترین فاکتورهای مشتریان برای انتخاب کافه، محیط آن و حس خوبی است که به مشتریان القا خواهد کرد. معمولا کافه ها یک سری منو مشخص دارند که اندکی با یکدیگر تفاوت دارند و از لحاظ قیمت هم متفاوت هستند اما یک بازه مشخص برای آن وجود دارد و اکثر آن ها در یک رنج قیمتی محصولات خود را ارائه می‌دهند. اما وجه تمایز کافه ها با یکدیگر محیط و فضاهایی است که موجب احساس آرامش و خشنودی مشتریان خود می‌شود.
از این رو می‌توان گفت اولین اولویت مردم برای مراجعه به کافه فضای آن خواهد بود. حال برای خلق محیطی جذاب که باب میل مشتریان باشد نیاز به طراحی و دیزاین کافه خواهد بود که امری تخصصی است و نیازمند دانش قوی در این حوزه می‌باشد.

گفتنی است سبک های مختلف و متفاوتی برای طراحی داخلی کافه وجود دارد که بسته به تم فضا و محل می‌تواند پیاده سازی شود. برخی از این سبک های طراحی کافه شامل: سبک سنتی، صنعتی، مدرن، روستیک، مینیمال و ... است. هرکدام از این سبک ها ویژگی منحصر به فرد خود را دارند و در صورتی که به بهترین شکل و مناسب ترین نوع ممکن اجرا گردد باعث افزایش مشتری وفادار و ثابت می‌شود.

دکوراسیون داخلی کافی شاپ

اصول نورپردازی در کافی‌شاپ

دکوراسیون داخلی و نورپردازی کافه باید به نحوی باشد که هم مشتری را به داخل فضا جذب کند و هم باعث شود تا مشتری دوباره و دوباره به کافی شاپ شما بازگردد. تحقق این امر ممکن نیست مگر با برخورداری از دکوراسیون و نورپردازی متفاوت در کافی شاپ.

باید در نظر داشته باشید که نورپردازی خارجی فضای کافی‌شاپ نیز به اندازه نورپردازی داخلی اهمیت دارد. زیرا دعوت ‌کنندگی کافه از محیط بیرونی و نورپردازی بیرونی شروع می‌شود.

نورپردازی باید به نحوی باشد که در طول روز بیشتر از نور طبیعی استفاده شود و در هنگام شب و تاریکی هوا از نورپردازی مصنوعی استفاده شود. به تقسیم مقدار نور مصنوعی در فضا دقت کنید. نباید نورپردازی به شیوه‌ای باشد که بخشی از کافی شاپ نورانی و درخشان و بخشی دیگر تاریک و بی‌نور باشد. نور عامل مهمی در ایجاد آرامش و حس تعلق به فضا به حساب می‌آید.

نورپردازی مصنوعی شامل 3 بخش است

الف: نورپردازی محیطی: در این سبک نور بصورت یکدست در محیط پخش می‌شود و این نوع نورپردازی زیر بنای نورهای بعد است..

ب: نور پردازی با تاکید بر فضا یا یک شئ خاص: در این روش نور بر المان‌های خاص در کافه ی شما تاکید می کند مثلاً یک نقاشی سنتی و یا اثر هنری لوکس.

ج: نورپردازی تزئینی: این روش نورپردازی به نمایش جزئیات طراحی داخلی کافی شاپ می‌پردازد و آن‌ها را نمایان می‌کند.

 در نورپردازی طبیعی، می‌توان نور طبیعی را با دکوراسیون داخلی کافی‌شاپ تلفیق کرد. این کار به طراحی دکوراسیون کافی شاپ های کوچک کمک می‌کند و چشم انداز محیط را دلباز و صمیمی می‌کند.

دیزاین کافه

نکات مهم در طراحی کافی شاپ

فضای خارجی، نورپردازی،رنگ و اجناس داخل کافه، افزایش اشتهای مشتری از طریق فضای داخلی و معماری،ایجاد تعادل بین عملکرد و طراح بندی از جمله نکات حائز اهمیت در طراحی داخلی کافی شاپ است.

رنگ و اجناس داخل کافه

زیبایی‌شناسی داخل کافه‌ها بستگی به ترکیب رنگ و اجناس داخل مغازه دارد. یک ترکیب خوب از این دو می‌تواند زیبایی‌های بصری فضای شما را افزایش دهد. از طرف دیگر، اگر به این دو مورد توجه نشود، می تواند فضای شما را بی مزه و حتی کسل کننده نشان دهد. از آنجاییکه کافه ها نیاز دارند که برای جذب مشتری از لحاظ بصری زیبا باشند، به شدت مهم است که شما رنگ‌های درست را انتخاب کنید که بعدا با اجناس متناسب کامل می‌شوند.

از آنجائیکه کافه‌ها به نوعی نماینده ی قهوه خانه‌ها هستند، رنگهای اصلی آن‌ها در رنگ های تیره، و خاکی ریشه دارد.

افزایش اشتهای مشتری از طریق فضای داخلی و موسیقی

هدف اصلی هر غذاخوری افزایش اشتهای مشتری از طریق روش‌های هوشمندانه است. این کار شامل استفاده از طراحی فضای داخلی با استفاده از روانشناسی رنگ‌ها میباشد. متخصصین بیان کرده‌اند که رنگ‌های عمیق، تن های حنایی همراه با یک فضای طلایی رنگ، به طور ناخودآگاهی اشتهای مشتری را افزایش می‌دهد. به همین دلیل است که اکثر رستوران‌ها از تن‌های قرمز، قهوه ‌ی و طلایی استفاده می‌کنند. این موضوع در مورد کافه ها نیز صدق می‌کند. گرچه، قطعا انتخاب غذا در کافه ها محدود است، اما ما نیاز داریم در تجارت خود موفق باشیم. بنابراین تن رنگ انتخابی برای کافه و اجناس رستوران باید بصورت تاریک، تن خاکی و کمی قرمز باشد. نورپردازی باید به صورت لایه ای باشد و با تاکید خاص با نور طلایی بر روی قسمت هایی از کافه.

 شما همیشه می توانید اشتهای مشتریان خود را از طریق تاثیر موسیقی نیز افزایش دهید. موسیقی یکی از جنبه های کلیدی خلق احساس یک فضای متعادل است. با انتخاب یک موسیقی درست، که انتخاب رنگ‌های شما را کامل می کند، شما میتوانید ذائقه ی مشتری خود را هرچه بیشتر افزایش دهید. اگر مشتریان شما از لحاظ بصری در حال لذت بردن هستند، و موسیقی نیز آن‌ها به وجد آورده است، مطمئنا به رستوران شما باز خواهند گشت و از آن تعریف و تمجید خواهند کرد.

ایجاد تعادل بین عملکرد و طرح بندی

طرح بندی یک کافه یکی از مهمترین جنبه‌های فضای داخلی است. شما می توانید از یک میز و صندلی ساده استفاده کنید و یا یک جایگاه ویژه طراحی کنید، تمام اینها به زمینه ی کلی فضای داخلی شما بستگی دارد. اگرچه، همیشه نیاز به یک تعادل خوب بین عملکرد، زیبایی شناسی و طرح بندی است، چرا که شما به این طریق می توانید قسمت اعظم فضای کافه ی خود را به وجود بیاورید.

وقتی صحبت از عملکرد است، فضای راهروها را در نظر داشته باشید- منظور فضای بین میزها است. این قسمت باید به اندازه‌ی کافی عریض باشد که خدمه بتوانند به راحتی رفت و آمد کنند، اما نه به قدری عریض که زیبایی را خدشه دار کند. اگر این فضا خیلی باریک و یا خیلی پهن باشد، هم کارکرد و هم زیبایی به خطر می‌افتد.

طراحی کافه

 

دکوراسیون داخلی و خارجی کافه ها از اهمیت زیادی برخوردار است و باید به صورت حرفه‌ای انجام شود. رعایت اصول طراحی دکوراسیون کافی‌شاپ، بسیار مهم است و معمولا مشتری‌هایی که یک کافی‌شاپ را به عنوان پاتوق انتخاب می‌کنند، به سبک دکوراسیون در کافی‌شاپ توجه می‌کنند. فرم چیدمان صندلی‌ها در کافی‌شاپ، نورپردازی کافی شاپ و انتخاب رنگ‌ها تاثیر غیر مستقیم بر ایجاد احساس احساس مثبت در مشتری ها دارد. استفاده از دکور زیبا و خلاقانه در فضای بی روح، نقش بسزایی در جان بخشی به محیط و ایجاد احساس روانی مثبت در ذهن مشتری دارد.

شما میتوانید در پلتفرم مسابقات معماری طرح تو طرح، نیا‌های طراحی خود را از جمله طراحی داخلی و دکوراسیون کافی‌شاپ به مسابقه بگذارید. برای اطلاع از شیوه‌ی قیمت گذاری به سیستم قیمت گذاری پروژه‌های معماری طرح تو طرح مراجعه کنید.

 برای ارتباط با کارشناسان طرح تو طرح و دریافت مشاوره، روی دکمه زیر کلیک کنید.

درخواست مشاوره

نویسنده: فاطمه محمدخانی

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)