الهام گرفتن

الهام گرفتن یا کپی برداری

نویسنده:

۱۳۹۹-۰۷-۱۶

 

ممکن است در ابتدا این مسئله باعث سردرگمی شما بشود که چه تفاوتی میان الهام گرفتن با کپی برداری از یک طرح وجود دارد. آیا شما از طرح دیگران ایده گرفته‌اید و یا اینکه طراحی آن‌ها را برای خود کپی کرده‌اید ؟

گذری به معنی لغوی این دو کلمه داشته باشیم : الهام گرفتن یعنی پروسه‌ای که از نظر ذهنی شبیه یک چیزی را در نظر می‌گیرید اما در نهایت از خلاقیت خودتان در طراحی آن استفاده می‌کنید و در سمت دیگر، کپی کردن یعنی از یک اثر خلاقانه و اصلی یک نسخه ی کاملا مشابه بسازید، حالا از طریق معنی این دو کلمه می‌توانید کاملا دقیق تفاوت آن‌ها را درک کنید، الهام گرفتن یعنی استفاده از خلاقیت خودتان ولی کپی کردن یعنی ساختن دوباره‌ی چیزی که قبلا ساخته شده بود.

برای مثال چه بخواهیم، چه نخواهیم، کپی یک اثر شاخص و بازخوردهای که نسبت به آن اثر صورت می‌گیرد به یک هنجار عمومی تبدیل شده است. نظرات مثبت و منفی که در قبال این موضوع انجام می‌پذیرد، در روند شکل‌گیری چنین پروژه‌هایی تاثیرگذار است. پروژه مرکز تفریحی و تجاری سیمرغ که در محور نور به محمودآباد واقع شده و در حال ساخت می‌باشد. پروژه‌ای که شباهت غیر‌قابل وصفی با مرکز فرهنگی حیدرعلی اف دارد. پروژه‌ای که توسط زاها حدید طراحی شده و چند سال پیش افتتاح گردید. حال با نگاه به مرکز تفریحی و تجاری سیمرغ اولین کلمه‌ای که در ذهنمان نقش می‌بندد یک واژه است : کپی.

کپی کردن عدم توانایی در خلق ایده است. استفاده نکردن ازخلاقیت و توانایی‌های که می‌تواند منجر به تغییری بزرگ گردد و در ادامه آن کپی کردن نمونه‌های موفق که نه تنها در بیشتر مواقع دردی را دوا نخواهد کرد بلکه باعث اقبال به سمت ایده و نمونه موفق اولیه خواهد شد و نتیجه‌ای جز ویرانی و اتلاف وقت برای شما نخواهد داشت. البته کپی کردن و به اصطلاح عدم رعایت مالکیت حقوقی و معنوی یک اثر در هر کجا از این کره خاکی همواره با نکوهش و عدم اطمینان به خالق آن اثر همراه خواهد بود.

اگر قرار است کپی طرح موفقی را در ذهن بپرورانید بجای Ctrl+C  کامل و بعد فشردن  Ctrl+V کمی تحقیق و بررسی کنید، مشکلات و موانع موجود در طرح اولیه را تحلیل کرده و با الهام از طرح و ایده اولیه و با رفع ایرادهای احتمالی طرح و پرورش آن این‌بار با تفکر شما می‌توانید خدمات کامل‌تر و بهتری را ارائه دهید.

نویسنده : بهار صداقتی

اگر این مطلب برای شما مفیده بوده است، سری به سایر نوشته‌های ما در وبلاگ طرح تو طرح | پلتفرم معماری بزنید.

 برای ارتباط با کارشناسان طرح تو طرح و دریافت مشاوره، روی دکمه زیر کلیک کنید.

درخواست مشاوره

 


 

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)