جلسه کرکسیون معماری

جلسه کرکسیون در معماری و تاثیر آن در طراحی

نویسنده:

محمدرضا لعلی مفرد

۱۴۰۲-۰۸-۱۳

در این مقاله قصد داریم تا شما را با جلسه کرکسیون در معماری آشنا سازیم و تاثیر آن در امر طراحی را با هم بررسی کنیم. اما در ابتدا لازم دانستیم تا تعریفی در رابطه با کرکسیون داشته باشیم و به طور کلی با مفهوم آن آشنا شویم.

جلسه کرکسیون،  جلسه‌ای است که در آن یک اثر هنری، ادبی یا فنی مورد بررسی و نقد قرار می‌گیرد. این جلسات معمولاً توسط یک متخصص، راهنما و کارفرما یا گروهی از آن‌ها برگزار می‌شود و هدف اصلی آن بازخورد سازنده و کمک به بهبود کیفیت اثر است.

کاربردهای جلسه کرکسیون

جلسه کرکسیون به طور کلی کاربردهای مختلفی دارد که به چند مورد در بخش زیر اشاره شده است:

  • بهبود کیفیت اثر: جلسه کرکسیون می‌تواند موجب بهبود کیفیت از جنبه های مختلف اثر شود. نقد های سازنده‌ای که در این جلسات ذکر می‌شود، می‌تواند به طراح کمک کند تا نقاط قوت و ضعف اثر خود را شناسایی کند و برای بهبود آن تلاش کند.
  • یادگیری از دیگران: جلسات کرکسیون می‌تواند فرصتی برای یادگیری از دیگران باشد. در این جلسات، افراد می‌توانند از دیدگاه‌های مختلف برای بررسی و نقد اثر استفاده کنند. این امر می‌تواند به توسعه مهارت‌های هر شخص کمک کند. مزیت منحصر به فرد این جلسات حضور افراد متخصص و با تجربه در زمینه مربوطه است.
  • ارتقای شبکه ارتباطی: جلسه کرکسیون می‌تواند به ارتقای شبکه ارتباطی افراد کمک کند. در این جلسات، افراد می‌توانند راه ارتباطی با دیگر همکاران و متخصصان را هموار سازند و از این طریق در حوزه فعالیت خود، شناخته شوند.
کرکسیون معماری
جلسه کرکسیون پروژه توده گذاری شهرک تنیاتاون

 

انواع جلسه کرکسیون

جلسات کرکسیون می‌توانند به صورت فردی یا گروهی برگزار شوند. جلسات فردی معمولاً توسط یک منتور یا مربی برگزار می‌شود و هدف از آن ارائه بازخورد خصوصی و شخصی است. جلسات گروهی معمولاً توسط یک گروه از متخصصان و با حضور کارفرمایان برگزار خواهد شد.

جلسه کرکسیون در معماری

جلسه کرکسیون در معماری یکی از ابزارهای مهم برای بهبود کیفیت طرح‌های ارائه شده توسط معماران و طراحان خواهد بود. در این جلسات، طرح‌های معماری توسط منتورها و مربیان مورد بررسی قرار می‌گیرد و این افراد پیشنهادات خود را جهت بهبود طرح نهایی ارائه خواهند کرد.

موارد بررسی شده در جلسه کرکسیون معماری

در جلسه کرکسیون معماری، موارد مختلفی مورد بررسی قرار می‌گیرند که عبارتند از:

  • مبانی نظری و تئوری: در این بخش، بررسی می‌شود که طرح تا چه حد از اصول و تئوری‌های معماری پیروی می‌کند.
  • کارکرد طرح: در بخش کارکرد بررسی خواهد شد که طرح تا چه میزان پاسخگوی نیازهای کاربران است.
  • زیبایی‌شناسی: طی آن طرح ارائه شده از منظر زیبایی شناسی مورد تحلیل و بررسی قرار خواهد گرفت
  • ساختار: یکی دیگر از مهم ترین بخش های مورد بررسی این است که طرح از نظر ساختاری تا چه حد پایدار و ایمن است.
  • قابلیت اجرایی طرح: در این قسمت تمامی جوانب نظیر امکان سنجی و قابل اجرا بودن طرح مورد بررسی قرار خواهد گرفت. 
تاثیر کرکسیون در طراحی
کرکسیون طراحی نما و پلان پروژه گلستان شمالی

 

مزایای برگزاری جلسات کرکسیون معماری

برگزاری جلسه کرکسیون در مسابقات طرح تو طرح می‌تواند تا حد زیادی هم برای کارفرما و هم برای معماران و شرکت کنندگان مسابقه مفید واقع شود.
یکی از مهم ترین مزیت های برگزاری جلسات کرکسیون آشنایی با نیاز کارفرما خواهد بود. بر این اساس به معماران و کارفرمایان کمک زیادی خواهد کرد تا بتوانند مطابق با خواسته صاحبان پروژه طرح ارسال کنند.
دیگر فایده این جلسه، عیب یابی طرح های اولیه خواهد بود که بر این اساس به معماران کمک خواهد کرد تا نقاط ضعف خود را شناسایی نمایند و جهت رفع آن اقدام کنند.
شناخت متقابل در جلسه کرکسیون میان طراح، منتور و کارفرمای پروژه یکی دیگر از مزایای قابل توجه برگزاری جلسه کرکسیون تلقی خواهد شد که منجر به برقراری ارتباط میان طرفین می‌شود.

طی آخرین کرکسیون برگزار شده در طرح تو طرح که مسابقه توده گذاری شهرک ویلایی تنیاتاون بود، کارفرمایان پروژه، منتورها و طراحان حضور داشتند و به نقد و گفت و گو در رابطه با طرح ها پرداختند.
همین امر سبب شد تا طراحان و گروه های معماری که در مسابقه شرکت کرده بودند نسبت به خواسته کارفرما آگاه تر شوند و فرآیند طراحی را در مسیر درست پیش ببرند.
در نهایت برگزاری این جلسات موجب شد تا طرح های ارائه شده در پایان مسابقه به نسبت طرح های اولیه تکمیل شده و پخته تر شوند.

مراحل برگزاری جلسه کرکسیون در طرح تو طرح

نحوه برگزاری جلسات کرکسیون به عوامل مختلف و متعددی بستگی خواهد داشت و یک روند ثابت شده ای برای آن وجود ندارد. اما به طور کل اصول فرآیند این جلسات به صورت زیر خواهد بود.

  1. ارائه طرح: در وهله اول، طراح اثر خود را به منتوران و کارفرمایان ارائه می‌کند.
  2. بازخورد: در این مرحله، حاضران نظرات و پیشنهادات خود را در مورد اثر ارائه می‌دهند.
  3. بحث و گفتگو: سپس، طراحان به همراه منتور ها و کارفرمایان به بحث و گفتگو در مورد نظرات یکدیگر می‌پردازند.
  4. جمع‌بندی: در نهایت طراح نظرات و پیشنهادات اصلاحی متخصصان را جمع‌بندی کرده و برای بهبود طرح نهایی خود تلاش می‌کند.

نتیجه‌گیری

جلسات کرکسیون معماری ابزاری ارزشمند برای بهبود کیفیت طرح‌های معماری است. این جلسات می‌توانند فرصتی برای گروه های معماری و طراحان تلقی شود تا مطابق به خواسته کارفرمایان طرح خود را تحویل دهند.
در نهایت، هدف از کرکسیون معماری این است که طراح بتواند با استفاده از بازخوردهای سازنده گفته شده توسط متخصصان، طرح خود را بهبود بخشیده و به یک طرح معماری موفق دست یابد.

کرکسیون معماری
جلسه کرکسیون طراحی مجمتمع مسکونی رویال در طرح تو طرح

تاکنون در چندین مسابقه در طرح تو طرح جلسه کرکسیون برگزار شده تا معماران و طراحان در رابطه با فرآیند طراحی توجیه شوند و فرآیند طراحی آن ها آسان تر شود.
نمونه از اطلاعیه جلسه کرکسیون برگزار شده در مسابقه طراحی مجمتمع مسکونی رویال را میتوانید از اینجا مشاهده کنید.
همچنین جهت ارتباط با مجموعه طرح تو طرح در خصوص کسب اطلاعات بیشتر، رفع ابهامات خود یا انتقادات و پیشنهادات می‌توانید نسبت به تکمیل فرم تماس با ما اقدام نمایید.

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)