طراحی ویلا | طرح تو طرح

ویلا | طراحی ویلا | مسابقات طراحی ویلا طرح تو طرح

نویسنده:

۱۳۹۸-۰۱-۰۲

تاریخچه‌ی ساخت ویلا

ساخت ویلا به دوران باستان برمی‌گردد و از معماری کشورهای غربی شروع شد و به معماری جهان رسید. اولین بار در یکی از شبه جزیره‌های ایتالیا و همچنین روم باستان با بناهایی که به شکل ویلا هستند روبه‌رو شدیم، و بعد از بود که در دوران رنسانس معماری ویلاها به اوج خود رسید. ساختار ویلاها در طول زمان دست‌خوش تغییرات زیادی شده‌است ولی همچنان اصول اصلی خود را حفظ کرده‌است.

تعریف ویلا

ویلا در اصل به ساختمانی گفته می‌شود که از هر 4 طرف به اطراف دید و نما به بیرون داشته‌باشد و اطراف آن محوطه‌ی آزاد باشد به همین دلیل است که در تهران و شهرهایی نظیر آن به دلیل وجود تراکم بالای ساختمان‌ها نمی‌توانیم شاهد آن باشیم. البته در شهرهای بزرگ به خانه‌هایی که یک طبقه هستند و دارای حیاط هستند به اشتباه خانه‌ی ویلایی گفته می‌شود در صورتی تعریف درست آن دید و نمای 4 طرفه به بیرون است.

در تعریفی دیگر می‌توان ویلا را خانه‌ای در اطراف شهر و نه در مرکز آن و برای ییلاق در نظر گرفت که بیشتر سبک ایتالیایی و یا رومی دارد، علت استفاده‌ی این نام برای این سبک این است که همان طور که در بالا گفته‌شد اولین ویلاها در روم باستان و ایتالیا ساخته شده‌است و سابقه‌ی ساخت این دسته از خانه‌ها به آن‌جا بر می‌گردد.

یکی از تصورات غلطی که ما در ایران شاهد آن هستیم این است که ساخت ویلا تنها مختص به شمال کشور است. این مسئله که بیشتر ویلاسازی‌ها در قسمت شمالی کشور است غیر قابل انکار است ولی به این معنا نیست که در موقعیت‌های دیگر نمی‌توانیم شاهد خانه‌های ویلایی باشیم. شهرهای ساحلی جنوب کشور نیز بسیار مکان مناسبی برای ساخت این سبک از خانه هستند و در حالت کل در مناطق وسیعی که اطراف فضای بازی مثل باغ‌ها، دشت‌ها و یا برخی از مناطق خاص و ترجیحا در اطراف آن سرسبزی و چشم‌اندازهای زیبا وجود دارد می‌توان ویلا‌سازی کرد و البته این دسته از خانه‌ها دارای ویژگی‌های خاص نیز هستند که نمی‌توان آن‌ها را در نظر نگرفت و صرفا به علت فضای باز اطراف و دید 4 طرفه به بیرون بنا را ، ویلا نامید.

ویژگی‌های طراحی ویلا

در طراحی ویلا علاوه بر توجه داشتن به ضوابط ساخت معماری، عمرانی و شهرسازی باید به خواسته‌های کارفرما نیز توجه ویژه‌ای داشته‌باشیم، زیرا این دسته از بناها از جمله خصوصی‌ترین سازه‌هایی هستند که وجود دارد. پس در ابتدای طراحی این بنا توجه به خواسته‌های متقاضی است. که اصولا با ساخت ماکت و رندرهایی که از طریق نرم‌افزارها به دست می‌آید می‌توان برای متقاضی تصویرسازی‌های لازم را انجام داد که معمار کلیات لازم را به او نشان می‌دهد و بعد از آن با توجه به موقعیتی که بنا قرار است در آن‌جا احداث شود جزئیات لازم طراحی می‌شود و متریالی که قابل استفاده است انتخاب می‌شود. طبیعی است که موقعیت مکانی و جغرافیایی زمین نقش بسزایی در تعیین متریال و طراحی دارد، زیرا نمی‌توان در هر مکانی هر سبکی از معماری را اجرا کنیم.

 برای ارتباط با کارشناسان طرح تو طرح و دریافت مشاوره، روی دکمه زیر کلیک کنید.

درخواست مشاوره

به طور مثال در قسمت‌های شمالی کشور که آب‌وهوایی دائما بارانی دارد یقینا طراحی با موقعیت‌های کویری کشور که آب‌وهوایی گرم و خشک دارد متفاوت است.

در طراحی ویلا 3 سبک اصلی را داریم: ویلای کلاسیک، ویلای مدرن و ویلای تلفیقی

طراحی نمای ویلا

یک طراحی خوب نما داخلی و خارجی برای ویلا اهمیت زیادی دارد. نمای داخلی و خارجی یک ساختمان و یا ویلا نشان دهنده شخصیت و روحیات افراد داخل آن ویلا است که به همین دلیل باید تمامی شرایط طراحی خوب و زیبا در آن در‌نظر گرفته‌شود. اما استفاده از یک طرح عمری و زیبا که بتواند همه خواسته‌های افراد را در ویلا پوشش دهد کاری بسیار دشواری است.

در طراحی ویلا نظرات معماران مطرح به همین دلیل متفاوت است. یکی به سمت سایت‌های اینترنتی و پیدا کردن نمای محبوب خود می‌رود و دیگری با تخصص خاص به دنبال گرایشان سلیقه‌ای خودش است به همین دلیل در بسیاری از موارد نتیجه خوبی به همراه ندارد. اما در طراحی ویلا باید دید در شرایط آب و هوایی منطقه چه نوع مصالحی برای استفاده دز طراحی نما ارزش و مقاومت بیشتری دارند.

نحوه طراحی ویلا باید به شکلی باشد تا بتوان با کمترین میزان هدر رفت منابع و انرژی ویلا را گرم و یا خنک کرد. و مهم‌ترین مورد چگونگی استفاده از نور و نمای محیط پیرامون است.

نمونه‌ای از طراحی ویلایی خاص و مطرح در دنیا

ویلای مدرن رودخانه‌ یانگ چنگ (Yangcheng Lake Villas)

این ویلای چینی نمونه‌ بارز ویلای مدرن بوده و متناسب با سبک زندگی امروزی چینی‌ها ساخته شده‌است. در مفهوم تازه تعریف‌شده از زندگی در حومه‌ شهر، دیگر نمی‌توان چشم انداز را فقط به قلمرو بیرون منتقل کرد یا صرفاً به‌عنوان چمن‌زارها تعریف نمود. بلکه معمار بر این باور بوده که محیط زندگی ما باید منعکس کننده ماهیت پیچیده روابط ما و خانواده‌ی‌ما، با همسایگان، با طبیعت و با خود باشد و این که چگونه با شباهت‌ها و تفاوت‌های فرهنگی خود کنار می‌آییم. فضایی که در آن ساکن هستیم باید پویایی این روابط در حال تغییر را فراهم کند و در عین حال زیربنایی پایدار و مداوم داشته‌باشد که از آن می‌توان آسایش خانه را به دست‌آورد.

طراحی داخلی مدرن ویلا از دو عنصر اصلی تشکیل شده‌است: دیوارهای آجری عایق‌بندی شده و سازه سفید شناور در بالا.

مسابقات طراحی ویلا در سایت طرح تو طرح

شما می‌توانید تمامی خواسته‌های طراحی خود را از جمله طراحی داخلی، روف‌گاردن، سر‌در، پلان و... و یا یک بنای کلی را در داخل سایت طرح تو طرح به‌عنوان کارفرما به مسابقه بگذارید و یا تحت عنوان معمار طرح‌های خود را ارسال کنید و در مسابقه شرکت کرده و برنده‌ی جایزه شوید. به عنوان مثال برای طراحی ویلا مسابقات زیر به تازگی در طرح تو طرح انجام شده است.

طراحی ویلا چابکسر

وضعیت کلی پروژه :

پروژه در زمینی کوهپایه‌ای و بکر در شهر چابکسر به مساحت ۱۷۰۰ مترمربع است.

مطابق با فایل اتوکد پیوست قسمت شمالی زمین به مساحت ۸۵۷ مترمربع اجازه ساخت دارد.

طراحی قسمت شمالی زمین و دسترسی به قسمت جنوبی مد نظر کارفرما است.

مبلغ جایزه: ۳۰۰۰۰۰۰۰۰

رای گیری این مسابقه به تازگی تمام شده.

طراحی پکیج معماری ویلا دهکده شیرین

وضعیت کلی این پروژه:

350 متر زیربنا با ۵۰ متر تلورانس برای افزایش یا کاهش فضا در صورت لزوم (بدون درنظر گرفتن استخر، تراس و روف‌گاردن)

ویلا دوبلکس به همراه روف‌گاردن

مبلغ جایزه: بنا به درخواست کارفرمای این پروژه، در این مسابقه مبلغ ۳۷ میلیون تومان برای نفرات برتر به شرح نفر اول ۵۵% نفر دوم %۳۰ و نفر سوم %۱۵ تقسیم خواهد شد. ۵ میلیون الباقی بین ۵ نفر بعدی تقسیم خواهد شد.

این مسابقه در تاریخ ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ به پایان رسیده است.

اگر از این مطلب خوشتان آمده برای دیدن دیگر مطالب به بلاگ طرح تو طرح مراجعه کنید.

نویسنده: سارا صادق‌زاد

 

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)