اخذ متراژ اضافه

شرایط اضافه متراژ ساختمانی و تراکم مازاد قابل قبول در شهرداری تهران

نویسنده:

سحر سید صدر

۱۴۰۰-۰۹-۰۸

شرایط اضافه متراژ ساختمان و تراکم مازاد 

معمولا در پروژه‌های ساختمانی به دلیل نوع هندسه زمین و امکان اجرای اضافه بنا در حین ساخت، مواردی خارج از پروانه ساختمانی، ساخته می‌شود. در چنین مواردی با توجه به صلاح‌دید مناطق و با رعایت اصولی نظیر همجواری با همسایگان، عدم تعارض با حقوق مجاورین و از این دست، تصمیماتی در کمیسیون داخلی مناطق اتخاذ شده و اقدام به رفع خلاف یا تایید بناهای احداثی می‌شود. جهت شفاف‌سازی و تسریع در رسیدگی به چنین مواردی از اضافه بنای احداثی (تخلفات ساختمانی) و در راستای عدم اعمال سلیقه و ایجاد نظم در رسیدگی به پرونده‌ها، شورای اسلامی شهر تهران مصوبه‌ای در تاریخ 11/03/1399 با عنوان ”چارچوب اختیارات و وظایف کمیسیون‌های داخلی مناطق" مصوب کرده و در اختیار شهرداری مناطق تهران قرار داده است. برخی از مهم‌ترین موارد این مصوبه به صورت خلاصه ارائه شده است؛

افزايش مساحت زیربنا بدون افزايش طبقه ضمن رعايت حقوق مجاورين، حداكثر تا پنج درصد (5%) مساحت زیربنا در پروانه ساخت صادر شده. (این بند ظاهرا در سال ۱۴۰۰ در برخی مناطق حذف گردیده است)

مثال؛ در صورت امکان می‌توانید مساحت نورگیر را کمتر کنید و تغییراتی از این قبیل که در طبقات موجود، مساحت زیربنا را افزایش دهد.


تغيير در تيغه‌بندي داخلي منوط به پذيرش مسئوليت و تأييد مهندسان ناظر پروژه. (بدون اخذ عوارض)

یعنی؛ اگر هنگام ساخت، بازسازی یا نوسازی در بخشی از ملک‌تان تغییری صورت می‌پذیرد که وابسته به حذف یا اضافه کردن تیغه می‌شود، در صورت تایید مهندس ناظر پروژه و پس از اطمینان از اینکه این تغییر، مشکلات سازه‌ای برای ساختمان ایجاد نمی‌کند، بلامانع است.


افزايش حداكثر يك طبقه زيرزمين مازاد بر پروانه با تاييد مهندسين ناظر پروژه مشروط به عدم قطع درختان ملك و ...  


افزايش مساحت خالص طبقات در صورت ثابت بودن مساحت كل زيربنا و تعداد طبقات طبق پروانه.

یعنی؛ مساحت مشاعات طبقات را در محدوده قبلی کاهش دهید و باعث افزایش مساحت خالص شوید.


ادامه اجرای آسانسور تا پشت‌بام مشروط به جلوگيري از آشفتگي در بافت محل و سيما و منظر شهري، همسان‌سازي با املاك مجاور و… (بدون اخذ عوارض)


كاهش ابعاد راه‌پله، آسانسور و لابي آسانسور نسبت به نقشه‌هاي مصوب و پروانه تا ميزان تعيين‌شده در مقررات ملي ساختمان. (خارج از استانداردهای داده شده در مباحث مقررات ملی نشود)


پيشروي طولي زيرزمين به سمت حياط در املاك غير باغ به ميزان حداكثر ۲ متر مشروط به عدم قطع درختان و برخی شرایط دیگر.


افزايش ارتفاع كل بنا، حداکثر به میزان پنج درصد (5%) ارتفاع كل ساختمان براي ساختمان‌هاي كمتر از ۶ طبقه. (برای سایر ساختمان‌ها شرایطی دیگر تعریف شده است)


افزايش ارتفاع زير زمين با كاربرد مشاعات حداكثر تا ۶۰ سانتي‌متر جهت عبور كانال و لوله‌هاي تاسيساتي با تاييد مهندسين ناظر پروژه. (بدون اخذ عوارض)

یعنی؛ در زیرزمینی که کاربری مشاعاتی دارید می توانید سقف را تا 60 سانتی متر بیشتر از ارتفاع نقشه پروانه احداث کنید.


ايجاد سقف كاذب در همكف پيلوت و ساير مشاعات حداكثر تا ۶۰ سانتي‌متر جهت عبور كانال و لوله‌هاي تاسيساتي با تاييد مهندسين ناظر پروژه. (بدون اخذ عوارض)


احداث کنسول (پیش آمدگی) در طبقه اول با رعايت ارتفاع مجاز 3.5 متر در گذرهاي ۱۲ متری و بیشتر

یعنی؛ در گذری که برابر یا بیشتر از 12 متر باشد، از ارتفاع 3.5 متر به بالاتر می‌توانید در طبقه اول کنسول احداث کنید.


نورگيري غيرمستقيم آشپزخانه از پذيرايي، پذيرايي از آشپزخانه و… (بدون اخذ عوارض)


تثبيت نورگيري زيرزمين از طريق گود نور در محدوده ملك با رعايت استانداردهاي ابعاد در مقررات ملي ساختمان. (بدون اخذ عوارض)


اختصاص قسمتي از پيلوت (همكفي كه جهت تامين پاركينگ در نظر گرفته شده) به لابي‌ ورودي مشروط بر حفظ پاركينگ‌هاي مورد نياز. (بدون اخذ عوارض)


تبديل مسكوني به اداري در صورتي كه ملك در پهنه كار و فعاليت مختلط(پهنه M)  واقع شده باشد، مشروط به ارائه رضايت محضري از ساير مالكين مشاعي و


افزايش مساحت نهايي واحدهاي تجاري و اداري در املاك داراي حقوق مكتسبه (متراژ موجود به علاوه افزايش مساحت) در قالب فعاليت‌هاي مجاز به استقرار به عنوان خدمات پشتيبان سكونت در پهنه R 


حذف یک پاركينگ به دليل غيرقابل اصلاح يا غيرقابل استفاده بودن آن در توقف‌گاه‌هاي دارای ۵ تا ۲۵ واحد پاركينگ (برای سایر توقفگاه‌ها شرایط دیگری تعریف شده است)

 


اگر؛

در رابطه با ضوابط گفته شده، سوالی دارید

برای پروژه ساختمانی خود نیاز به مشورت دارید

موارد دیگری در نظر دارید تا ما راجع به آن بنویسیم

در بخش دیدگاه‌های همین مقاله با ما در میان بگذارید.

 

 برای ارتباط با کارشناسان طرح تو طرح و دریافت مشاوره، روی دکمه زیر کلیک کنید.

درخواست مشاوره

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)