فراخوان مسابقه معماری

معماران و بناهایی که در مسابقات درخشیدند

نویسنده:

سحر سید صدر

۱۴۰۱-۰۲-۲۵

بناها و معماران‌شان که در مسابقات معروف شدند 

برج آزادی

هر کس که کمترین علاقه‌ای به معماری داشته باشد و برج آزادی را دیده باشد، داستان معمار آن را می‌داند؛ جوان خوش‌ذوق و 24 ساله‌ای که دانش‌آموخته دانشکده هنرهای زیبای تهران بود و در مسابقه طراحی برج یادمان میدان شهیاد در سال 1349 شرکت کرد. "حسین امانت" در حال حاضر نام آشنایی است اما آن زمان کمتر کسی وی را می‌شناخت اما شرکت در مسابقه، سبب درخشیدن وی و همچنین، به جا ماندن بنایی ماندگار شد.

برج یادمان میدان شهیاد (میدان آزادی فعلی) در خاطره تاریخی کشورمان جای خود را ثبت کرده است. سال‌هاست که در کنار این برج، رسم توپ در کردن در لحظه تحویل سال صورت می‌گیرد. این بنا، تنها در صورت به مسابقه گذاشته شدن، این معمار، این طرح و این تاثیر را پیدا می‌کرد که در حال حاضر به عنوان "نماد ایران و تهران" شناخته شود.

سالن اپرای سیدنی 

در این مقاله می‌خواهیم به بناهای دیگری هم اشاره کنیم که توسط معماران ناشناس یا تازه‌کار در مسابقات طراحی شده‌اند اما شهرت جهانی پیدا کرده‌اند؛ یکی از معروف‌ترین مثال‌های آن، سالن اپرای سیدنی، معرف شهر سیدنی و حتی استرالیا است.

طرح این بنا در سال 1956 میلادی در مسابقه‌ای با بیش از 200 طرح ارسالی از معماران بزرگ آن زمان برنده شد و الان یکی از معروف‌ترین بناهای جهان است. معمار آن، یورن اوتزون در آن زمان تقریبا ناشناخته بود اما پس از طراحی این بنا به شهرت جهانی رسید.

سالن اپرای سیدنی داری یک سالن کنسرت آکوستیک عالی برای ارکستر با گنجایش 3500 نفر است که این عظمت در زمان خود بی‌مثال بوده است.   

مرکز هنری و فرهنگی ژرژ پمپیدو

بنای دیگری که طرح آن در مسابقات بین‌المللی معماری طراحی شد و برندگان آن، تعجب همگان را برانگیختند، بنای مرکز هنری و فرهنگی ژرژ پمپیدو است.

شارل دوگل، رئیس جمهور وقت فرانسه در سال 1969، به منظور احیای پاریس به عنوان قطب فرهنگ و هنر، مسابقه‌ معماری‌ای ترتیب داد تا معماران از سرتاسر دنیا طرحی را برای این هدف ارسال کرده و سبب بالا بردن جایگاه فرهنگی پاریس یا حتی کشور فرانسه شوند. وی همچنین از معماران بسیار سرشناس آن زمان، اسکار نیمایر، ژان پروو و فیلیپ جانسون دعوت کرد تا هیئت داوری این مسابقه را تشکیل دهند. وقتی این هیئت، رنزو پیانو و ریچارد راجرز را به عنوان برنده مسابقه میان 681 شرکت‌کننده معرفی کردند، خیلی‌ها شگفت‌زده شدند چرا که آن زمان این دو نفر تقریبا ناشناخته بودند اما در حین ساخت پروژه، همین دو شخص به پدران معماری های-تک دنیا (high-tech) تبدیل شدند.

مثال‌های بسیاری می‌توان زد از معماران جوان و توانایی که از سرتاسر جهان در مسابقات معماری شرکت کرده و فرصت درخشیدن را به دست آورده‌اند.

پیشنهاد می‌کنیم شما نیز طراحی معماری پروژه خود را به طرح تو طرح بسپارید. با حضور بیش از هفت هزار معمار در این مجموعه، تیم‌های معماری و طراحان خلاق، مخصوص پروژه شما طرح ارسال خواهند کرد تا با دیدن انواع پلان و نما، تنوع در طرح و مصالح، ایجاد کیفیت فضایی‌های مختلف، طرح مطلوب خود را انتخاب کنید. برای اطلاع از قیمت این خدمات، می‌توانید با استفاده از بخش تعیین قیمت طراحی در طرح تو طرح، فوری و رایگان حدود هزینه طراحی پروژه خود را استخراج کنید.

امیدواریم این مطالب برای شما مفید واقع شده باشد.

 برای ارتباط با کارشناسان طرح تو طرح و دریافت مشاوره، روی دکمه زیر کلیک کنید.

درخواست مشاوره

 

 

 

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)