آتش سوزی و امنیت ساختمان

تاثیر درهای فرار در امنیت ساختمان هنگام آتش‌سوزی

نویسنده:

سحر سید صدر

۱۳۹۹-۱۰-۰۸


چگونه می‌توان درهای آتش و فرار را در یک پروژه معماری گنجاند؟
 


درهای آتش، درهایی هستند که استانداردهای مقاومت در برابر آتش را دارند و می‌توانند از پخش شدن آتش (یا دود) در کف یا فضاهای نشیمن یک ساختمان جلوگیری کنند و به مردم اجازه می‌دهند با خیال راحت محل آتش‌سوزی را تخلیه کنند.


این درب‌ها از چه موادی ساخته شده‌اند؟
درهای آتش می‌توانند از یک یا دو لایه تشکیل شده و از ترکیبی از مواد مختلف مانند الیاف سرامیک و فولاد ساخته شوند. اتصالات آن شامل مکانیزم‌های بسته شدن و قفل اتوماتیک خاص است. برای اطمینان از حفاظتِ مؤثر و كامل، کلیه اجزا (از جمله قفل و لولا) نیز باید مطابق مقررات فنی آتش‌سوزی هر كشور باشند.

این درها باید در کجا قرار بگیرند؟
در بیشتر نقاط دنیا استفاده از درب‌های آتش برای ساختمان‌هایی با ارتفاع بیش از چهار طبقه الزامی است. آن‌ها معمولا در محوطه راه‌پله‌ها گنجانده شده و باید شامل دو درب آتش باشند و فضا کافی برای قرار دادن یک صندلی چرخدار داشته باشند و مردم را تا رسیدن به نجات، در امنیت نگه دارند.


درب آتش اغلب در مکان‌هایی با رفت‌وآمد زیاد مردم مانند تئاترها، مراکز خرید، فرودگاه‌ها، مراکز آموزشی و ساختمان‌های مسکونی بلند مرتبه (به خصوص در طبقات زیرزمینی) مورد نیاز است. همچنین باید در مناطقی از قبیل مکان‌های دسترسی محدود، مسیرهای فرار، گردشگاه‌ها، ورودی‌های اداری، مناطق پناهگاهی، فضاهای تفکیکی بین مناطق صنعتی خطرناک و در اتاق‌هایی برای اندازه‌گیری، محافظت یا تبدیل انرژی الکتریکی نصب شود.


هنگام نصب، باید علامتی اضافه شود که درها را به طور واضح معرفی کند و به ساکنین ساختمان یادآوری کند که باید آن‌ها را بسته نگه دارند. هرگونه بی نظمی که مانع از بسته شدن منظم درها می‌شود، باید کاملاً ممنوع باشد.


برخی از مدل‌های درهای آتش حتی دارای سنسورهای الکترومغناطیسی هستند که به سیستم اعلام حریق و Wi-Fi متصل هستند و در صورت بروز آتش‌سوزی، آن‌ها را به طور خودکار می‌بندد. تنها استثنا در مواردی است که درب برای جلوگیری از دسترسی غیرمجاز، تجهیزات از قبیل پمپ یا ژنراتور را ذخیره می‌کند.


آیا درهای آتش همیشه باید ظاهر یکسانی داشته باشند؟
تا زمانی که تغییرات مد نظرتان طبق همه مقررات رسمی انجام شود، در بعضی موارد امکان پوشاندن برخی از درهای آتش و گنجاندن آن‌ها در طراحی‌های معماری، بدون تغییر الگوی زیبایی‌شناسی بقیه ساختمان، وجود دارد. نمونه‌ای از این درب‌های آتش پنهان در پروژه "مداخله حاد" توسط معماران دیوید استنلی و رومی گروبوش طراحی شده است.


چه معیارهایی برای صدور گواهینامه وجود دارد؟
هیچ استثنائی وجود ندارد؛ تمام درهای آتش باید برای اطمینان از مقاومت واقعی آن‌ها در برابر آتش و یا دود، آزمایش‌هایی را پشت سر بگذارند. این ارزیابی‌ها منجر به طبقه‌بندی می‌شود که زمان مقاومت مستقیم در برابر شعله را تعیین می‌کند: 30 (متخصصان، بسیار کم این گزینه را توصیه می کنند)، 45، 60، 90، 120 و حتی 180 یا 240 دقیقه. در بیشتر نقاط جهان، درها به عنوانR30  R60 ،R90 ، R120 شناخته می‌شوند. توجه به آزمایشگاه‌هایی که این مقاومت را ارزیابی می‌کنند ضروری است؛ برخی از آزمایشگاه‌ها که معتبرترین آن‌ها هستند، شامل IPT در برزیل و آزمایشگاه‌های Underwriters در ایالات متحده است.


علاوه بر درها، چه عناصر دیگری وجود دارد که برای امنیت ساختمان هنگام آتش‌سوزی باید در نظر بگیریم؟
درهای آتش‌ بسیار مهم هستند، اما مجموعه‌ای از اقدامات لازم برای اطمینان از اثربخشی کامل سیستم در صورت بروز خطر لازم است؛
- نرده پیوسته: نصب شده در ارتفاع دقیق و مشخص شده توسط آیین‌نامه، گرد و محکم شده به دیوار.
- چراغ‌های اضطراری: لازم است تا افراد بتوانند مسیر فرار را طی کنند.
- علائم شب‌تاب: این‌ها برچسب‌هایی هستند که در تاریکی می‌درخشند و مسیر فرار، کف‌ها، خروج و دسترسی به طبقه همکف را نشان می‌دهند.
-انواع مختلف خاموش‌کننده‌های آتش:
الف) آب: برای مواد جامد مانند چوب ، پلاستیک ، لاستیک ، پارچه مناسب است.
ب) پودر شیمیایی: به طور عمده برای مایعات قابل اشتعال مانند بنزین، الکل، نفت سفید، دیزل و روغن استفاده می‌شود.
ج) CO2: برای تاسیسات الکتریکی و تجهیزاتی که از انرژی الکتریکی استفاده می‌کنند مانند موتور، پمپ، ژنراتور و باتری استفاده می‌شود.
به عنوان مثال، پروژه Breaking Red توسط معماران MLMR به طور خاص طراحی شده است تا بتواند در صورت وقوع آتش‌سوزی، تخلیه مدرسه را از طریق آسانسور و راه‌پله‌های جدید انجام دهند.

 برای ارتباط با کارشناسان طرح تو طرح و دریافت مشاوره، روی دکمه زیر کلیک کنید.

درخواست مشاوره

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)