دورکاری و فریلنس

شروع کسب و کار معماری؛ دورکاری و فریلنس

نویسنده:

سحر سید صدر

۱۴۰۰-۰۷-۲۰

تفاوت دورکاری و فریلنس در معماری

از زمان شروع کارهای شخص-محور و کامپیوتر-محور، بستر دورکاری بیش از پیش برای شاغلین فراهم شده است. با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، قدرت گرفتن دنیای مجازی با همه‌ی انتخاب‌هایی که در پیش روی کاربران قرار می‌دهد و به وجود آمدن فرهنگ کار از راه دور، افراد بیشتری در مشاغل و سمت‌های مختلف به این نحوه از همکاری روی آورده‌اند. حتی پاندمی کویید-19 کمک شایانی به افزایش تعداد افراد دورکار و ابزارهای مربوطه کرده است. در نهایت، مگر همه تلاش‌های ما در دنیای تکنولوژی جهت تسریع و تسهیل امور با توجه به نیازها و محدودیت‌های انسان نیست؟ دورکاری یکی از اصلی‌ترین محدودیت‌های انسان را، محدودیت به مکان، کمرنگ کرده و یا حتی از بین می‌برد. در ادامه می‌خوانیم که معماری از راه دور به چه شکل‌هایی قابل انجام است. اگر به عنوان یک کارفرما به فکر استخدام یک معمار هستید تا به صورت ریموت "remote" پروژه‌ی شما را در هر مرحله‌ای که هست، جلو ببرد و یا معماری هستید که تصمیم دارید به صورت مجازی کار خود را انجام دهید تا انتخاب‌های کاری خود را محدود به یک استودیو، یک شهر و یا حتی یک کشور نکنید، این مقاله برای شماست.

امکان فریلنسینگ در معماری

در ابتدا باید مشخص کنیم که آیا معماری انعطاف‌های لازم جهت تطبیق با ضوابط دورکاری را دارد یا خیر؟ جواب ما صراحتا بله است. هر کسی که دانش معماری داشته باشد، تنها با یک لپ‌تاپ می‌تواند کار معماری را شروع کند و یک پروژه را از ابتدا تا انتها پیش ببرد. حتی در پروژه‌هایی که به تیمی از معماران نیاز است، با استفاده از نرم افزارها و ابزارهای مدیریت پروژه و تقسیم کار صحیح می‌توان به راحتی و از راه دور، تیم را مدیریت کرده و پروژه را با کیفیت و در زمان مقرر به اتمام رساند. اگر مایل به آشنایی بیشتر با ابزارهای مدیریت پروژه و تیم هستید، منتظر مقالات آتی باشید.

نکته: دورکاری معنای مستقیم واژه ریموت remote  می‌باشد اما با توجه به هم‌نشینی مکرر این واژه با کلمه فریلنس freelance و اشتراکات بسیار این دو مدل همکاری، در این مقاله و مقالات مرتبط به هر دوی این مفهوم بیشتر می‌پردازیم.

تفاوت مدل کسب و کار در فریلنسینگ و دورکاری

کار ریموت به معنای کار از راه دور و چک‌آپ کارها به شکل مجازی یا حضوری دوره‌ای است؛ یعنی در زمان‌های مشخص برای کرکسیون (اطلاع از تغییرات و اعمال آن‌ها)، تحویل مدارک و یا ارائه آن‌ها به صورت حضوری یا مجازی با مسئولین و همکاران مرتبط جلسه‌هایی تنظیم می‌شود و در غیر آن زمان‌ها معمار از خانه، استودیو شخصی و یا حتی کافه‌ی مورد علاقه‌اش، کار را جلو می‌برد. در کار ریموت، معماران معمولا استخدام یک شرکت هستند که بنا به دلایل مختلف اعم از کمبود جا، پاندمی‌ها، تصمیم مدیران و یا ترجیح شخصی معمار به شکل دورکاری با مجموعه همکاری می‌کنند. در غیر این صورت استخدام جایی نیستند (فریلنسر هستند) ولی باز هم از راه دور با کارفرمای خود کار می‌کنند.

کار به عنوان یک فریلنسر، همان‌طور که در بالا اشاره شد، به زمانی اشاره دارد که معمار قرارداد زمان‌دار با مجموعه یا شخصی نبسته‌ است، بلکه توافق وی با مسئول پروژه مبنی بر انجام یک یا چند پروژه است. البته که قابل ذکر است با توجه به ددلاین پروژه‌ها، می‌توان تخمینی از مدت همکاری به دست آورد اما موضوع حائز اهمیت در این مدل همکاری، اتمام پروژه است و نه پایان مهلت کار.

روش های جذب پروژه برای معماران فریلنسر

یک معمار فریلنسر می‌تواند به طرق مختلف در حوزه توانمندی‌های خود پروژه جذب کند؛ می‌تواند در همان زمانی که استخدام شرکت فعلی خود است از باقی شرکت‌ها یا حتی شرکت پیشینی که استخدام بوده، پروژه بگیرد و در زمان‌های شخصی به آن بپردازد. در این حالت، معمار هم به صورت شاغل استخدامی و هم فریلنسر کار می‌کند. همچنین، معمار فریلنسر می‌تواند با ارتباط مستقیم با کارفرمای پروژه، کار را از آن خود کرده و کسب درآمد کند. یکی دیگر از راه‌های پروژه گرفتن و کسب درآمد برای فریلنسرها، شرکت در مسابقات داخلی و خارجی می‌باشد. حضور در مسابقات سبب اعتباربخشی به نام معمار، دیده شدن پروژه ارسالی توسط باقی افراد در صنعت ساخت و تکمیل شدن رزومه وی می‌شود. اولین پلتفرم‌ مسابقات معماری در ایران "طرح تو طرح" می‌باشد که با راه‌اندازی مسابقاتی از طرف کارفرمایان واقعی و پروژه‌های اجرایی تمامی اهداف شرکت در مسابقات معماری را پاسخ می‌دهد. جهت دیدن مسابقات معماری در حال اجرا و یا پایان‌یافته "طرح تو طرح" کلیک کنید.

در این مقاله با مفهوم کلی دورکاری معماری و فریلنسینگ آشنا شدیم. در مقالات آتی قصد داریم با شمردن معایب و مزایای هر کدام، پلتفرم‎‌های جست‌وجوی پروژه و یا معماران، دلایل انتخاب معمار فریلنس توسط کارفرمایان و باقی موضوعات مرتبط، به تشریح این دو موضوع مهم در کسب‌وکار معماری، شفاف کردن مراحل کار و ترویج فرهنگ صحیح سپردن و قبول کردن پروژه بپردازیم.

منتظر مقاله‌های جدید باشید.

 

 

 

 

 برای ارتباط با کارشناسان طرح تو طرح و دریافت مشاوره، روی دکمه زیر کلیک کنید.

درخواست مشاوره

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)