گنبد ژئودزیک

گنبد ژئودزیک | طراحی شاهکار ریچارد باکمینستر فولر

نویسنده:

۱۳۹۹-۰۷-۰۱

گنبد ژئودزیک سازه‌ای نو که در سال 1954 و بعد از 11 سال تلاش و مطالعه‌ای که ریچارد باکمینستر فولر بر روی محیط و هندسه اطراف خود داشت، کشف کرد. سازه‌ای که از مثلث‌های کوچک اما تقریبا برابر تشکیل شده و تحت فشار نیروهای کششی اطراف خود احاطه می‌شوند. گنبد ژئودزیک از نظر هندسی دارای تعداد وجه و راس‌های برابری‌است که با محیط کره در تماس هستند. 


نتیجه تلاش فولر برای گنبدهای ژئودزیک


اولین گنبد ژئودزیک به قطر 15 سانتی‌متربود که در تابستان 1922 در شهر ینا، طی تلاش فراوان فولر و دانشجویانش ساخته شد. این گنبد بعدها به نام ( سوپاین ) نامیده شد، اما به دلیل عدم کیفیت سختی و مصالح، تیغه‌ها نتوانستند وزن گنبد را تحمل کنند و فروریختند. فولر مجددا تلاش خود را برای ساخت گنبدهای ژئودزیک در یک پروژه دانشگاهی به نام “واحد مسکونی دارای کنترل داخلى” آغاز کرد. او در این پروژه از لوله‌هایی سخت (صلب) از جنس آلومینیوم بدنه هواپیما که توسط کابل‌هایی به‌هم متصل شده بودند استفاده کرد. هنگامی که گنبد به سمت بالا کشیده شد فرم نهایی خود را پیدا کرد، داستان گنبدهای ژئودزیک آغاز شد.


گنبدهای ژئودزیک یک طراحی پاسخگو


فولر مهمترین دغدغه‌اش انجام بیشترین کار ممکن با کمترین مصالح و امکانات بود. او این پیش‌بینی را می‌کرد که در سال‌های آتی بحران مسکن به طرز جدی و وحشتناکی گریبان گیر بشر خواهد شد و برای انسان مشکلات جدی‌ای را پدید خواهد آورد. از این‌رو این نوع گنبد نه تنها برای پوشش سقف بلکه به عنوان سازه اصلی بنا طراحی شده‌است. 
با توجه به اینکه دیوار و سقف در طراحی‌های امروز مانند قبل مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و حجمی یکپارچه تمام سطح بنا را تشکیل می‌دهد، درنتیجه هزینه ساخت و ساز کمتری برای ما به همراه دارد. عدم وجود دیوار و باز و گسترده بودن فضاها این امکان را برای ما فراهم می‌کند که در طراحی مانور بیشتری داشته باشیم و با استفاده از بازشوهای بزرگ سرتا سر شیشه‌ای، می‌توانیم نور بیشتری تامین کنیم. گنبد شیشه‌ای به صورت ژئودزیک اگر کار شود، می تواند فضایی متفاوتی را به‌ وجود آورد.
در سال 1389 هنگامی که زلزله‌ای به بزرگی 1/7 ریشتر در لوما پریتا اتفاق افتاد، حدود 500 خانه دچار آسیب و تخریب جدی شدند. اما تنها گنبد ژئودزیک OREGON  بود که بدون هیچ آسیبی به کمک زلزله زدها آمد و به آن‌ها پناه داد.  درنتیجه این نوع سازه در برابر واکنش‌های طبیعی عکس‌العمل خوبی از خود نشان ‌می‌دهد. این خانه ها با ظاهر خاص و خیره کننده خود توانستند باعث جلب توجه و جاذبه‌های توریستی شهر خود شوند.
اگر از این مقاله خوشتان آمد به دیگر مطالب وبلاگ طرح تو طرح سر بزنید.

 برای ارتباط با کارشناسان طرح تو طرح و دریافت مشاوره، روی دکمه زیر کلیک کنید.

درخواست مشاوره

 

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)