هندسه در معماری

نویسنده:

۱۳۹۹-۰۵-۲۱

در ویدیویی که مشاهده کردید به نقش پررنگ هندسه در معماری جهان می‌پردازد.

کلمه geometry که به معنای هندسه است از زبان یونانی ریشه گرفته شده که از دو بخش geo به معنای زمین و metry یعنی اندازه گیری تشکیل شده است. از همین رو هندسه، اندازه گیری زمین معنا می‌شود.

هندسه علمی است که زیر دسته ریاضیات قرار می‌گیرد و به شکل، اندازه و موقعیت اشکال همراه با ویژگی های فضای آن می‌پردازد.

نقش هندسه در معماری

در دنیای امروز با الگوبرداری از اشکال مختلف و استفاده بهینه از فضا میتوان آثار خارق العاده‌ای خلق کرد. همین امر سبب شده تا هندسه در معماری نفوذ کند. معماران و طراحان مختلف از ساده‌ترین تا پیچیده‌ترین اشکال الهام می‌گیرند تا ایده‌های جدیدی در طرح‌های خود خلق کنند.
به همین دلیل هندسه با معماری گره خورده و از آن استفاده میشود.

پیدایش هندسه در معماری

مردم در گذشته ممکن بود از هندسه در کارهای مختلف استفاده کنند بدون آن که شناختی در رابطه با علم هندسه داشته باشند. اما شروع معماری بر اساس الهام گیری از هندسه مرتبط به سال‌های دور خواهد بود.

از اولین افرادی که در طراحی و معماری خود از علم هندسه بهره بردند مصریان بودند. یکی از شاخص‌ترین مثال‌هایی که در این باره میتوان زد اهرام ثلاثه مصر است که معماران زمان فرعون براساس شکل هندسی هرم خلق کردند.

گفتنی است اهرام ساخته شده محل مقابر پادشاهان مصر است که محیط داخل آن جهت نیایش خدایان مصریان استفاده می‌شود.

اشکال هندسی در طراحی و معماری

از ساده‌ترین اشکال هندسی میتوان به دایره، مثلث، مربع اشاره کرد که در صورت سه بعدی شدن، این اشکال به کره، هرم و مکعب تبدیل خواهند شد. تاکنون از این اشکال به مراتب در معماری استفاده شده و موجب خلق بناهای تاریخی، مدرن و … شده است.

معروف‌ترین معماری با استفاده از خطوط مثلث و هرم، همانطور که به آن اشاره کردیم اهرام ثلاثه مصر خواهد بود.

بنای ساخته شده بر اساس اشکال کروی و دایره میتوان به چرخ و فلک معروف در شهر لندن، کتابخانه ای در سیدنی و سازه ای کوکی شکل در شهر ابوظبی پرداخت.

اشکال مکعب هم که میتوان گفت پراستفاده ترین شکل در معماری است که برای طراحی های مختلف نظیر باکس ها و ساختمان هایی با قسمت های مجزا از هم و برآمده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اما معماران برای طراحی‌های مختلف خود را تنها به اشکال اولیه این چنینی محدود نکردند و رفته رفته با گذشت زمان استفاده از اشکال جدید و پیچیده بیشتر رواج پیدا کرد و با استفاده از خطوط منحنی در هندسه، آثار شگفت انگیز و منحصر به فردی خلق کردند.

کاربرد فرم های هندسی در معماری

به کارگیری فرم‌های هندسی در طراحی و معماری توسط معماران امری جداناپذیر است چرا که برای ایجاد محیطی خاص و استثنایی معمار ملزم خواهد بود که از فرم‌ها و شکل‌های مختلف استفاده کند.
امروزه میتوانید کاربرد هندسه و فرم‌های خاص را در سازه ها، ساختمان و مراکز تجاری مشاهده نمایید.
به عنوان مثال ایجاد استادیوم با به کارگیری فرم های هندسی مختلف در سال های اخیر مورد استقبال قرار گرفته است.

نقش هندسه در معماری ایران

از گذشته تا به امروز هندسه در معماری ایران عنصری اساسی به شمار میرود. استفاده از اشکال مختلف هندسی برای ساخت مساجد، مقابر، مکان های تاریخی، بناهای باستانی رواج داشته تا حدی که این سازه ها زبان زد تمام باستان شناسان میباشد و تعداد زیادی بازدید کننده به طور سالانه را به خود اختصاص دادند و از همین رو برای کشور از ارزش بالایی برخوردار هستند.

این دسته از معماری‌ها شامل ساخت گنبدهای مختلف، طرح‌های جالب در خانه های قدیمی، تقارن‌های ایجاد شده و نظم هندسی در اشکال خواهد بود.

هندسه در معماری جهان

ساخت بناهایی در جهان به دست افراد معروف با الهام از اشکال هندسی متفاوت صورت گرفته است. 
معماران و طراحان زیادی نظیر سانتیاگو کالاتراوا، ولادمیر ژوکوف، اسکار نیمایر، آنتونی گائودی، فلیکس کاندلا و … از طرح‌های هندسی برای ساخت سازه‌های مختلف استفاده کردند که همین امر باعث شد تا بناهایی بی نظیر را خلق کنند.

با گذشت زمان و تکامل معماری جهان، استفاده از اشکال هندسی پیچیده بیشتر شد و همین امر به ساخت خانه‌هایی با طراحی های خاص و منحصر به فرد منجر شد.

اما نکته‌ای که وجود دارد استفاده از اشکال پیچیده در معماری ملزم به کسب تجربه فراوان و دانش کافی معمار خواهد بود و صرفا داشتن ایده موجب ساخت بنایی خاص نخواهد شد.

 برای ارتباط با کارشناسان طرح تو طرح و دریافت مشاوره، روی دکمه زیر کلیک کنید.

درخواست مشاوره

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)