گنبد رایشتاگ | طرح تو طرح

بازسازی ساختمان مجلس آلمان با سبک اکوتک | گنبد رایشتاگ

نویسنده:

۱۳۹۸-۰۱-۰۲

رایشتاگ ساختمانی زیبا و قدیمی برای برقراری جلسات مجلس فدرال آلمان که در برلین، پایتخت آلمان واقع شده‌است. این ساختمان محل برگزاری جلسات فوق‌العاده قوه مقننه آلمان نیز به حساب می‌آید. رایشتاگ یکی از زیباترین و منحصر به فرد‌ترین جاذبه‌های شهر برلین در آلمان به شمار می‌آید که در انتهای جنوبی رودخانه اسپری و شمال خیابان ابرت استراسه قرار دارد. بنای رایشتاگ تاریخی غنی را به همراه دارد. در واقع این بنا مکانی بود برای سخنرانی‌های پر شور و تاب هیتلر، رهبر ناری‌ها، که منجر به آغاز کشور گشایی‌های آن‌ها گردید و خیلی از مسافران تور اروپا مطمئنا از آن بازدید می‌کنند.

چند سالی پس از جنگ جهانی برای این ساختمان بازسازی اندکی انجام شد ولی محل برقراری مجالس کشور آلمان به جای دیگری منتقل شده بود، بعد از گذشت چند سال، در زمانی که آلمان شرقی و آلمان غربی به اتحاد رسیده بودند و یکی شده بودند، تصمیم بر این شد که مجالس برای برگزاری دوباره به همان ساختمان برگردد و برای این کار نیاز به بازسازی کامل ساختمان مسابقه‌ای برگزار کردند که طی این مسابقه 3 طرح از معماران انتخاب شد. این طرح‌ها برای معماران به‌نامی مثل نورمن فاستر و سانتیاگو کالاتراوا و یک معمار مطرح آلمانی بود، که در نهایت طرح نورمن فاستر انتخاب شد و به این ترتیب ساختمان رایشتاگ بازسازی شد.

در این طرح گند ساختمان تمام شیشه در‌نظر گرفته شد است که هدف از آن نشان دادن شفافیت بین مردم و مجالس بود که یعنی مجلس هیچ چیز پنهانی از مردم کشور نخواهد داشت. همچنین این ساختمان را می‌توان به عنوان یک نمونه‌ی اشکار از معماری پایدار بیان کرد این ساختمان طوری طراحی شده‌است که از انرژی‌هایی که در محیط پیرامون است به خوبی استفاده می‌کند. همان گنبد شیشه‌ای که در بالا به آن اشاره کردیم به طور مثال برای گرم کردن این ساختمان بزرگ از انرژی طبیعی خورشید استفاده می‌کند و توسط پنل‌های خورشیدی می‌تواند انرژی را گرفته از آن استفاده‌ی بهینه کند همچنین در قسمت مرکزی این گنبد شیشه‌ای آیینه‌هایی طراحی شده‌است که روشنایی ساختمان از انعکاس نوری که تابیده می‌شود استفاده می‌کند.

سازه گنبد رایشتاگ از جنس کریستال است که نور را به وضوح از خود عبور می‌دهد. سازه‌ی این گنبد از چند جهت دارای اهمیت است؛ اول اینکه در داخل گنبد دو رمپ مارپیچ قرار دارد که به سکوی فوقانی برای تماشای مناظر و دیدن افراد در گنبد منتهی می‌شود. سلول‌های خورشیدی فتوولتیک با ۳۰۰ متر‌مربع مساحت بر روی بام جنوبی ساختمان برای تامین برق قرار دارد. پنجره‌های هوشمند برای تهویه هوا در اطراف خود گنبد همچنین استفاده از سوخت تجدید‌شونده بیوگاز برای تولید برق بدون آلودگی که از انتشار% ۹۴ تولید دی‌اکسید‌کربن ممانعت می‌کند. در گنبد طراحی یک نقاب متحرک در زیر گنبد شیشه‌ای قرار دارد که حرکت آن توسط کامپیوتر تنظیم شده‌است و از تابش و انعکاس مستقیم نور آفتاب به داخل تالار مجلس جلوگیری می‌کند.

اگر از این مطلب خوشتان آمده برای دیدن دیگر مطالب به بلاگ طرح تو طرح مراجعه کنید.

 برای ارتباط با کارشناسان طرح تو طرح و دریافت مشاوره، روی دکمه زیر کلیک کنید.

درخواست مشاوره

نویسنده: سارا صادق‌زاده

 

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)