مقایسه معماری داخلی و طراحی داخلی

تفاوت طراحی داخلی و معماری داخلی

نویسنده:

۱۳۹۹-۱۰-۱۳

معماری داخلی و طراحی داخلی دو عبارت هستند که از لحاظ کاربردی بسیار به یکدیگر شباهت دارند و حتی کارفرمایان این دو رشته را به اشتباه مثل هم می‌دانند. در این مطلب سعی داریم تعریف جامع و کاملی از آن‌ها داشته‌باشیم، سپس وظایف و حوزه‌ی کاری هرکدام از آن‌ها را مشخص‌کرده و در آخر به تفاوت این دو با یکدیگر بپردازیم.

معماری داخلی

معماری داخلی به علم طراحی فضای داخلی ساختمان گفته می‌شود که بر اساس استانداردهای موجود انجام می‌شود. امروزه معماری داخلی تلفیقی از هنر، روانشناسی، توسعه اقتصادی، جامعه‌شناسی و محیط زیست می‌باشد. در بازسازی ساختمان باید به معماری و طراحی داخلی توجه ویژه‌ای داشت. معماری داخلی، طراحی فضایی است که توسط مرزهای ساختمانی ساخته‌شده. همچنین می‌تواند طراحی نخستین نقشه برای استفاده، طراحی تجدی برای تغییر دادن طرح، یا تجدید نظر کردن در مورد طرح و استفاده‌های مطابق نیاز نیز باشد. اخیراً معماری داخلی جزئی از معماری پایدار نیز محسوب می‌شود که در واقع بخشی از آن نیز به نگهداری منابع و بازیافت برای طراحی کاربردی، می‌پردازد. به‌طور کلی این موضوع به طراحی محیط و فرم بر می‌گردد و معماری داخلی در واقع فرایندی است که در آن قسمت داخلی ساختمان‌ها با توجه به همه‌ی جنبه‌های انسانی و استفاده از فضاها، طراحی می‌شود و در واقع طراحی داخلی ساختمان با توجه به قید شرط‌های معماری است. معماری داخلی تا حدودی به موارد زیر بر می‌گردد: هنر و علم طراحی بنا کردن قسمت داخلی ساختمان به عنوان یک معماری مدرک و مرتبط با کیفیت‌های فیزیکی، در حالی که معماران سعی در ساخت طراحی کل ساختمان دارند که مرتبط با مسائل سازه‌ای و نقشه است معماران داخلی هدف استفاده و قابل سکونت کردن مکان را طبق معیارهای انسانی دارند. معماری داخلی، توصیف درونی ساختمان و مرتبط با کیفیت‌های فیزیکی است. یک سبک یا روش طراحی است که به ساخت درون ساختمان می‌پردازد.

طراحی داخلی

جامعه طراحان داخلی آمریکا، طراحی داخلی را چنین تعریف کرده‌اند: «متخصصی برای طراحی فضاهای داخلی، با عملکرد و کارایی بالا که تخصص خود را از طریق آموزش‌های رسمی کسب کرده‌است.» مهم‌ترین بخش حرفه‌ی یک(interior designer) ، داشتن هنر و درک خواسته‌ها و نیاز مردم از یک فضا و تغییر آن به سمت و سوی خلق فضای کاربردی، آرامش بخش و زیبا است. طراحان داخلی وظایف و مسئولیت‌های متفاوتی دارند برخی از وظایف آن‌ها عبارتند از: یک طراح داخلی به ‌سرعت با کارفرما ارتباط موثر برقرار می‌کند و خواسته‌های او را به شیوه‌ای کاملاً حرفه ای و فنی اجرا می‌کند.

یک طراح داخلی مسئولیت انتخاب و چیدمان لوازم منزل و مبلمان، رنگ، نور و… را هم می‌تواند انجام دهد. در حقیقت این بخش در حوزه‌ی کاری دکوراسیون داخلی است، ولی یک طراح داخلی قادر به انجام آن است.

یک طراح داخلی باید مهارت‌های نرم افزاری کامل و جامع همچون  (CAD)، (3D home Design)، (RoomSketcher) و حتی (AutoDesk) را داشته‌باشد و بتواند نقشه‌های دو بعدی و سه بعدی طراحی و ارائه دهد. طراحی داخلی یکی دیگر از جنبه‌های مهم در بازسازی و یا ساخت بناست که بخش ساختن و طراحی داخلی خانه را از نظر هنری، بصری و کارکردی به عهده می‌گیرد. در واقع این رشته حد وسط میان طراحی دکوراسیون و معماری داخلی است و شانه به شانه‌ی هر دو حرکت می‌کند.

تفاوت طراحی داخلی و معماری داخلی در چیست؟

همان ‌طور که قبلاً هم اشاره شد با توجه به تشابه زیاد حوزه‌ی فعالیت معماری داخلی و طراحی داخلی این دو اصطلاح گاهی در زیر گروه یکدیگر قرار می‌گیرند. اما اگر به بررسی، فعالیت و وظایف هرکدام از آن‌ها بپردازیم، می‌توانیم تفاوت کار این دو با یکدیگر را متوجه شویم.

یک مهندس معمار داخلی باید ساختار مواد و مصالح را بشناسد و پیشنهاد استفاده از هر مصالح را با توجه به سبک و فضای کاربردی بدهد. نیازهای پروژه را مرور کند، طرحی با توجه به بودجه کارفرما و قوانین و مقررات انجام دهد. باید به نرم‌افزارهای معماری و نرم‌افزارهای طراحی مسلط باشد تا بتواند به بهترین نحو طرح خود را به کارفرما ارائه داده و از آن دفاع کند.

در حالی که وظیفه طراح داخلی صرفاً خلق یک اثر هنری نیست که تنها از منظر زیبایی‌شناسی مورد نقد و بررسی قرار بگیرد. از طرفی دیگر یک کار کاملاً خشک فنی و مقرراتی هم نیست، بلکه دشوارتر و ظریف‌تر از این دو است. چون باید هر دو نقش را ایفا کند، اما هیچ کدام از آن‌ها هم نباشد.

به‌ طور مثال تفکیک فضاهای داخلی به فضاهای کوچک‌تر همچون اتاق خواب، آشپزخانه، نشیمن، پذیرایی و … در حوزه‌ی فعالیت معماران داخلی است. علاوه‌ بر این کف‌سازی، تغییرات سازه‌ای در بنا، لوله کشی، جابه‌جایی دیوار و…. را هم یک معمار داخلی سازمان‌دهی کرده و انجام می‌دهد. کارهای اجرایی بعدی به ترتیب با «طراح داخلی» و «دکوراسیون داخلی» است.

اگر قصد دارید پس از کف‌سازی داخلی منزل، آن را کفپوش کنید و یا کف‌پوشش را تغییر دهید باید از یک طراح داخلی کمک بگیرید. طراح داخلی با توجه به مسائلی همچون انتقال صدا و خواص صوتی کف‌پوش، اشتعال‌پذیری، محل خروج گاز، الزامات الکتریسیته ساکن و… نوع مناسب کف‌پوش را به شما پیشنهاد می‌دهد. در گام سوم کار دکوراسیون داخلی شروع می‌گردد. او مسئول انتخاب نوع و رنگ و بافت و الگوی کف‌پوش‌ است.

اگر از این مطلب خوشتان آمد برای دیدن دیگر مطالب به بلاگ طرح تو طرح مراجعه کنید.

 برای ارتباط با کارشناسان طرح تو طرح و دریافت مشاوره، روی دکمه زیر کلیک کنید.

درخواست مشاوره

نویسنده: فاطمه محمدخانی


 

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)