در حاشیه‌ی ویلای ترنج

در حاشیه‌ی ویلای ترنج

نویسنده:

سحر سید صدر

۱۴۰۰-۰۷-۰۴

در حاشیه‌ی بزرگترین مسابقه "طرح تو طرح" تا به این لحظه؛ ویلای ترنج

خبررسانی برگزاری مسابقه‌ی ویلای ترنج، با تفاوت‌های آشکاری که با مسابقات سابق مجموعه "طرح تو طرح" داشت، در پلتفرم اینستاگرام بسیار حاشیه ساز شد. تصمیم بر این گرفتیم تا با جناب آقای مهندس رسول مدرس، یکی از موسسین مجموعه گپ و گفتی داشته باشیم و پاسخ‌های ایشان را در رابطه با سوال‌ها، نظرات و انتقادهای کاربران این مجموعه بشنویم. 

+سلام و خسته نباشید خدمت آقای مهندس. لطف می‌کنین کمی خودتون رو برای همراهان جدید "طرح تو طرح" معرفی کنید و سمتتون رو در مجموعه بیان کنید؟

- با سلام، رسول مدرس هستم، هم‌بنیانگذار مجموعه "طرح تو طرح"

1 جناب آقای مهندس رسول مدرس در بیست‌ و یکمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان

+ آقای مهندس، تا الان مسابقات "طرح تو طرح" رایگان برگزار شده، درسته؟

- بله، ما در سه سال و نیم گذشته تعداد 60 مسابقه برگزار کردیم که همه به جز مسابقه ترنج رایگان برگزار شده و همه شرکت‌کنندگان بدون هزینه می‌تونستن در مسابقات شرکت کنند. 

+ دلیل اعلام مبلغ ورودی در مسابقه ترنج چی بود؟ چرا به روند سابق ادامه ندادید؟

- با رشد مجموعه و افزایش تعداد معماران عزیزی که در "طرح تو طرح" عضو هستن و برای مسابقات طرح ارسال می‌کنن، مجموعه هم باید رشد می‌کرد و با شرایط جدید خودش را وفق می‌داد. آمار به ما نشان می‌داد که به تغییر نیاز داریم. اولین مسابقه ما در سال 96 با نام طرح تراس فراز برگزار شد و تعداد طرح‌های ارسالی 3 عدد بود. آخرین مسابقه پایان یافته‌ی ما، مسابقه دلارا، 380 شرکت‌کننده داشت و از این تعداد، 161 طرح برای ما ارسال شد. کاربران و کارفرمایان عزیز باید بدونن که تیم پشتیبانی "طرح تو طرح" همه‌ی طرح‌های ارسالی را چک می‌کنن، با نیازها و خواسته‌های کارفرما تطبیق میدن و بعد طرح‌های کامل را به کارفرما تحویل میدن. 161 طرح، هر چقدر هم باعث خوشحالی و شعف ما از وجود طراحان فعال در بستر "طرح تو طرح" شد، باعث طولانی شدن مراحل پس از پایان مسابقه شد. این شد که به فکر افتادیم تا با امتحان روش‌های مختلف، بدون پایین آوردن کیفیت کارها و مسابقات، مشکلاتی که به علت تعدد طرح وجود دارن رو حل کنیم.

1 آخرین آمار سایت در شهریورماه 1400

 

+ یعنی باز هم ممکن است مسابقات رایگان داشته باشید؟ و یا تغییرات دیگری مد نظرتان است برای حل این مسئله؟

- ما انواع مختلف برگزاری مسابقات را امتحان خواهیم کرد. البته که مسابقات رایگان دیگری خواهیم داشت. نتیجه مسابقه ویلای ترنج و آزمون این راهکار بسیار بر تصمیم‌های آتی ما تاثیر خواهد گذاشت.

+ چرا مطمئن هستید که با تعیین مبلغ ورودی، کیفیت کارهای ارسالی بالا می‌ماند؟

- همان طور که گفتم آزمون می‌کنیم تا به بهترین جواب برسیم و ریسک این کار را با خود کارفرما هم در جریان گذاشته‌ایم. جالب این است که خیلی از معماران مجموعه "طرح تو طرح" و کارفرماها پیشنهاد تعیین مبلغ ورودیه را به ما دادن و ما به عنوان اولین راهکار احتمالی پذیرفتیم. باید در همین‌جا اضافه کنم که این مبلغ صرف هزینه‌های جانبی حضور گروه داوری و اطلاع‌رسانی گسترده‌تر مسابقات جهت افزایش فضای رقابتی خواهد شد. فکر می‌کنم وقتی مبلغ ورودی برای شرکت در مسابقه الزامی شود، تنها کسانی وارد خواهند شد که به کیفیت و زمان‌بندی کار خود اطمینان دارن. ممکن است این اطمینان از تجربه حاصل شود اما خدمت همه دانشجویان عزیز هم عرض می‌کنم تا زمانی که به خودشان و کارشان اطمینان نداشته باشن در عرصه معماری با این حجم سالانه از فارغ‌التحصیلان نخواهند درخشید. 

+ آیا تعیین مبلغ ورودی تنها راه‌حل شما برای محدود کردن تعداد طرح است؟

- خیر، علاوه بر این ما مهلت شرکت در مسابقه را هم محدود کردیم. مثلا در همین مسابقه ترنج، مهلت ارسال آثار در مسابقه حدود 45 روز بود اما ما مهلت اعلام شرکت در مسابقه را 20 روز در نظر گرفتیم .

+ می‌توانید دلیل این کار و تاثیری که بر کیفیت کارهای ارسالی می‌گذارد را توضیح دهید؟

- با توجه به حجم مدارک خواسته شده در این مسابقه تخمین زدیم حداقل 25 روز (با در نظر گرفتن زمانی که دوستان شاغل یا دانشجو قادر بر کار روی پروژه نیستند)  زمان لازم است تا طرحی ارزنده برای این مسابقه آماده شود. با ایجاد مهلت محدود جهت شرکت در مسابقه، سعی کردیم در مسیر کارهایی که لحظه آخری طراحی و آماده می‌شوند فیلتر بگذاریم. البته از قبل در پلتفرم‌های مختلف "طرح تو طرح" شروع مسابقه را خبررسانی کردیم  تا دوستان طراح از مهلت عقب نمانند. 

 

+ پس تصمیم گرفتید مبلغ ورودی تعیین کنید و مهلت شرکت در مسابقه رو هم محدود کردید. تا به حال بازخورد این کار چگونه بوده؟

- بعضی کاربران قدیمی سایت از این موضوع ابراز خوشحالی کردن و گفتن از خیلی وقت پیش باید این تغییرات اعمال میشد. بعضی هم به دلیل مشکلات اقتصادی و سبک زندگی دانشجویی نگران این مبلغ بودن اما پس از اطلاع از اینکه باز هم مسابقات رایگان خواهیم داشت، نگرانی ایشان بر طرف شد. بیشترین بازخورد منفی را ما از کاربران اینستاگرامی دریافت کردیم که خود عضو طرح تو طرح نبودن و حتی سایت ما رو ندیدن. نظرات این دسته افراد حول عدم شفافیت مبالغ جایزه، گروه داوری و یا اجبار نفر اول به تهیه نقشه‌های فاز دو بود. از این عزیزان دعوت می‌کنم که حتما سری به سایت "طرح تو طرح" بزنن و اگر باز هم موضوعی شفافیت کامل نداشت تیم "طرح تو طرح" آماده پاسخگویی به همه سوالات، پیشنهادات و انتقادات هست. ما در سایت مبالغ جایزه را نوشته‌ایم؛ که باید ذکر شود با توجه به حجم مسابقه علاوه بر نفرات اول تا سوم، نفرات چهارم و پنجم هم از مبالغ ارزنده‌ای برخوردار می‌شن، و هم تیم داوری را به تفصیل معرفی کردیم. البته داوران از طرف خود کارفرما تعیین شدن و باز هم لازم می‌بینم که اضافه کنم طرح‌هایی که به داوران داده می‌شن بی نام خواهند بود. راجع به اجبار تهیه فاز دو توسط نفر اول هم، این موضوع اصلا اجباری نیست و قراردادی جدا بین کارفرما و معمار تنظیم می‌شود برای شرح وظایف مراحل پس از پایان مسابقه و این یکی از افتخارات ماست. ما از ابتدا ”طرح تو طرح" را با هدف آشنا ساختن کارفرمایان با معماران جوان و خوش‌ایده تشکیل دادیم تا معماران بتوانند در پروژه‌های اجرایی ورود پیدا کنند. اینکه کارفرما از پیش مشخص کرده که با نفر اول وارد فاز دوم و اجرایی طرح خواهد شد یکی از افتخارات "طرح تو طرح" به شمار می‌رود. 

+ در صحبت‌هایتان به تیم داوری اشاره کردید. آیا همه مسابقات "طرح تو طرح" تیم داوری دارند؟

- خیر، البته که همه طرح‌ها باید توسط کارشناسان مجموعه بررسی اولیه بشن و تاییدیه ارسال به کارفرما را بگیرن، اما تا به حال، برای مسابقاتی که خود کارفرما درخواست خدمات مشاوره و کارشناسی طرح را از مجموعه می‌کرد، شخصی کاربلد و پر تجربه به کمک کارفرما می‌آمد تا بهتر بتواند طرح‌های برتر و فینالیست را از بین باقی طرح‌ها غربال کنن. همچنین، طرح‌ها بی نام در اختیار این مشاور قرار می‌گیرن. در مسابقه ویلای ترنج، موضوع کمی متفاوت است یعنی خود کارفرما تیمی مخصوص داوری درخواست دادن تا آن‌ها فینالیست‌ها را مشخص کرده و طرح‌ها را غربال کنند. البته باز کما فی السابق تعیین نفرات برتر توسط خود کارفرما و طبق سلیقه ایشان خواهد بود.

+ در مورد ویژگی‌های مسابقه ویلای ترنج باید به دو مرحله‌ای بودن آن نیز اشاره کرد. آیا این هم یک راه‌حل جدید است؟

- جدید هست اما اولین باری نیست که مسابقه دو مرحله‌ای برگزار کرده‌ایم. در خانه خوب و مسابقه دلارا که هم اکنون فینالیست‌ها در مرحله دوم به سر می‌برند هم این ویژگی را به امتحان گذاشتیم و بازخورد بسیار مثبتی گرفتیم؛ هم از طرف کارفرما و هم از طرف معماران. البته این هم یکی از ویژگی‌های مسابقه است که تنها در صورت درخواست کارفرما فعال می‌شود. در مسابقات تک مرحله‌ای، وقتی فینالیست‌ها مشخص می‌شن پس از اتمام مسابقه پروژه‌شان در سایت به نمایش در می‌آید. اما در مسابقات دو مرحله‌ای، هنگامی که فینالیست‌ها مشخص شدن از ایشان و کارفرما در مجموعه "طرح تو طرح" دعوت به حضور میشه تا معماران رو در رو (به صورت آنلاین یا حضوری) از طرح خود دفاع کنن و به سوالات کارفرما و مشاور پاسخ بدن. همچنین تغییراتی که در بازه‌ی از پیش تعیین شده باشد توسط کارفرما اعلام می‌شود و دوباره فرصتی در اختیار معماران قرار می‌گیرد تا با شناخت بهتری از کارفرما بیش از پیش طرح‌های خود را بر خواسته ایشان منطبق کنن. سپس کارفرما از بین فینالیست‌ها و با در نظر گرفتن طرح‌های پخته‌تر شده، نفرات برتر را انتخاب میکنن. 

2 جناب آقای نیک افکار، مشاور و کارشناس "طرح تو طرح"

+ بسیار ممنونم از وقتی که به ما اختصاص دادین. حرف آخری خطاب به معماران یا کارفرمایان عزیز دارین؟

- سخنی نیست فقط امیدوارم جامعه‌ی جوان معماری ایران بتونه از  "طرح تو طرح" به عنوان یک سکوی پرتاب به سمت آینده‌ی کاری روشن‌تر استفاده بکنه. ممنونم.

+ با تشکر. 

 

 برای ارتباط با کارشناسان طرح تو طرح و دریافت مشاوره، روی دکمه زیر کلیک کنید.

درخواست مشاوره

 

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)