استخدام معماران

چگونه با طراح معمار خود قرارداد ببندیم؟

نویسنده:

سحر سید صدر

۱۴۰۰-۰۷-۱۲

اگر در صنعت ساختمان فعالیت می‌کنید و پروژه‌ای دارید که نیاز به متخصص جهت طراحی، مدل‌سازی برای ارائه و یا نظارت بر اجرا دارد، تیم شما نیازمند یک معمار یا معمار داخلی است. عموم کارفرمایان معمولا با یک مهندس یا شرکت مهندسی به شکل متداوم کار می‌کنند اما اگر به هر دلیل، قصد شروع همکاری با یک معمار جدید را دارید یا برای پروژه شخصی خود، به تازگی نیاز به معمار را احساس کرده‌اید، بهتر است این مقاله را بخوانید تا از سوال‌های کلیدی و موضوعات مهمی که قبل از عقد قرارداد باید با معمار خود به توافق برسید، آگاه شوید.

حوزه توانایی معمار مورد نظر

اول از هر چیزی شما باید بدانید که برای پروژه خود به چه مهارت‌هایی نیاز دارید. گروهی از معماران در طراحی بسیار خلاق و توانا هستند اما تجربه و دانش کافی برای استخراج جزییات اجرایی کار را ندارند. بالعکس، گروه دوم معماران به خوبی از فوت و فن اجرای کوچک‌ترین اتصال‌های طراحی و ساختمان سر در می‌آورند اما در طراحی فقط می‌توانند نقشه‌ای از طرح‌های معمول را به ما ارائه دهند. گروه سوم معماران در هر دو جنبه ماهر هستند. البته که برای خود معمار اینکه در دسته سوم شمرده شود، بهتر است اما این برتری الزاما به معنی این نیست که پروژه شما نیازمند معماران گروه سوم است. شاید در پروژه خود تنها به یکی از این دو مهارت نیاز داشته باشید و کافی است متخصص حوزه مربوطه را استخدام کنید.

میزان پایداری همکاری معمار در طول پروژه

اکثر معمارها مراحل پروسه طراحی برای کارفرما را به شرح زیر قسمت می‌کنند؛

  1. طراحی شماتیک
  2. توسعه طراحی
  3. استخراج مدارک ساخت
  4. گرفتن مجوزهای لازم جهت ساخت

برخی از معماران پایان کار را هنگام اخذ تایید طرح از کارفرما قلمداد می‌کنند، بعضی دیگر پایان پروژه را هنگام بهره‌برداری از پروژه در نظر می‌گیرند. این طراحان اغلب تمایل دارند بر اجرای صحیح طرح خود ناظر باشند و حتی اگر نظارت بر اجرای پروژه به عهده ایشان نباشد، در طول این مدت چند بار جهت بررسی وضعیت و جلوگیری از خطاهای احتمالی به سایت پروژه سر می‌زنند. شما مشخص کنید که تا کجای انجام پروژه به همراهی و همکاری طراح معمار خود نیاز دارید و قبل از عقد قرارداد به صورت شفاف از معمار بپرسید و مطمئن شوید که همکاری شما تا مرحله مورد نظرتان ادامه دارد.

خدمات معماری مورد نیاز

قبل از عقد قرارداد با معمار منتخب، حتما مشخص کنید که هنگام پروسه طراحی تا چه میزان می‌توانید از معمار خود تغییر و اصلاحات بخواهید. اگر تمایل به داشتن چند طرح متنوع از یک پروژه دارید حتما ذکر کنید و تایید معمار را بگیرید. همچنین باید در مورد محدوده‌ی خدمات طراحی معمار به توافق برسید؛ یعنی مشخص کنید برای این پروژه طراحی، ساختار کلی ساختمان (طراحی کانسپت) مد نظر شماست و یا به معمار خود جهت انتخاب متریال‌ها، مبلمان، اکسسوری و سایر جزییات هم نیاز دارید یا خیر.

جزییات مدارک اجرایی

اگر یک پروژه را به چندین معمار بدهید، جدای از تنوع در طرح‌ها، شاهد تنوع در میزان جزییات نقشه‌ها و مدارک اجرایی هم خواهید بود. از معمار خود بپرسید آلبوم مدارکی که ارئه می‌کند شامل چه نقشه‌ها و جزییاتی است. برای مثال آیا این مدارک شامل نقشه تاسیسات، نقشه نورپردازی، مدارک طراحی داخلی و ... می‌شوند یا خیر.

اخذ مجوزهای لازم

همان طور که می‌دانید اکثر پروژه‌های معماری به اخذ مجوزهای گوناگون از اداره‌های متعدد و مختلف نیاز دارد. بوروکراسی در این مرحله از کار سبب طولانی شدن مدت پروژه، خستگی نیروی مسئول و هزینه‌هایی است که شاید قبل از شروع پروژه محاسبه و پیش‌بینی نشده باشد. از معمار خود بپرسید آیا اخذ بخشی از این مجوزها را بر عهده می‌گیرد یا خیر. احتمالا پاسخ منفی می‌شنوید اما ممکن است در این حین افرادی به شما معرفی شوند که در زمان مورد نیاز با اطلاع کافی از روند کارها، در کمترین مدت مجوزها را گرفته و بار این مسئولیت را از دوش شما و معمار برمی‌دارند. جدیدا اکثر شرکت‌های مهندسی هم نیروهایی جهت انجام امور اداری و اخذ مجوزها استخدام کرده‌اند. پس بهتر است این موضوع را قبل از شروع پروژه با معمار مورد نظر خود در میان بگذارید تا در بهترین زمان، اقدامات لازم صورت بگیرد.

دستمزد معمار

ما در این مقاله به میزان حقوق معماران و یا عوامل موثر بر بالا یا پایین رفتن این مقدار نمی‌پردازیم. اما باید بدانید که هر معمار ممکن است یک روش برای محاسبه دستمزد خود داشته باشد و تحویل مدارک مشخص و محدودی را در محاسبه این مقدار در نظر گرفته باشد. همان طور که در بالا اشاره شد، حتما مدارک درخواستی خود را به معمار اطلاع دهید تا از افزایش ناگهانی دستمزدها و به ‌هم‌ خوردن برآورد مالی پروژه جلوگیری کنید. همچنین با اطلاع از نحوه محاسبه دستمزد معمار، می‌توانید تخمینی روی مبلغ کل و نحوه پرداخت آن در حین پروژه داشته باشید. پس حتما یکی از مواردی که باید با معمار قبل از عقد قرارداد چک کنید، این مورد می‌باشد. معماران غالبا از یکی از راه‌های زیر قرارداد مالی خود را مطرح می‌کنند؛

  • دستمزد بر اساس ساعات کار روی پروژه

طبق این روش، با توجه به مدت زمان تخمینی طراحی معمار، به صورت هفتگی یا ماهانه رسیدی از ساعات کاری (صورت وضعیت) به کارفرما داده خواهد شد و مبلغ نهایی معادل حاصل ضرب هزینه دستمزد یک ساعت کار معمار در مجموع ساعات کل می‌باشد. در این حالت، با و‌جود توافق اولیه و مشخص بودن هزینه‌ها، ممکن است کارفرما در انتهای زمان مقرر از مبلغ نهایی شگفت‌زده شود. پیشنهاد می‌شود در بازه‌های زمانی کوتاه صورت وضعیت‌ها دریافت شود و با توجه به پیشرفت روند طراحی، تایید شود.

  • مبلغ ثابت

در این روش پرداخت دستمزد، معمار با توجه به حجم پروژه، سختی کار و مدت زمان آن مبلغ ثابتی را به کارفرما اعلام می‌کند. در صورت توافق کارفرما، نحوه پرداخت نیز مشخص می‌شود. ممکن است این مبلغ به صورت یکجا، ابتدا یا انتهای کار پرداخت شود یا ممکن است قسط‌بندی شود. برای مشخص کردن زمان پرداخت قسط‌ها می‌توان معیارهای زمانی متفاوتی تعریف کرد؛ ماهانه، هر زمان درصد مشخصی از پروژه پیش ‌رفت، هر زمان بخشی از  کار تایید شد و ...

  • درصد بر روی ساخت

یکی دیگر از روش‌های رایج پرداخت دستمزد معماران از طریق محاسبه کردن درصدی از هزینه‌های اجرای پروژه می‌باشد. در این روش، معماران هزینه حدودی اجرای پروژه را  برآورد می‌کنند و در قرارداد خود ذکر می‌کنند که چه درصدی از  هزینه‌ها در چه زمان‌هایی به عنوان دستمزد معمار باید پرداخت شود. برای جلوگیری از ضرر و زیان طرفین، معمولا در این قراردادها تبصره‌هایی اضافه می‌شود با این مضمون؛ در صورت افزایش چشمگیر مبلغ هزینه‌های اجرایی پروژه، درصد کمتری از کل مبلغ به معمار تعلق می‌گیرد و همین‌طور، در صورت کاهش قابل توجه هزینه پروژه، درصد بیشتری از درصد توافقی به معمار جهت پرداخت دستمزد تعلق می‌گیرد.

  • دستمزد بر اساس متراژ پروژه

این روش معمولا بین طراحان داخلی محبوبیت دارد. طبق این روش، معمار میزان کار و موارد طراحی را می‌سنجد و مبلغ ثابتی را بر اساس متراژ اعلام می‌کند. هنگام طراحی، محدوده و جداره‌های طراحی شده محاسبه و در عدد اعلامی ضرب می‌شوند تا دستمزد نهایی معمار یا طراح داخلی مشخص شود.

  • ادغامی از چند روش

بعضی معماران برای کارهای خود، بخش‌های مجزا در نظر گرفته و با ترکیب چند نوع از روش‌های ذکر شده برای هر بخش، دستمزد خود را محاسبه می‌کنند. مثلا؛ معمار مورد نظر برای طراحی داخلی یک پروژه بر اساس متراژ دستمزد می‌گیرد. برای خرید مبلمان و یا مشاوره خرید اکسسوری، درصدی از هزینه‌ها را به عنوان دستمزد خود اعلام می‌کند و هنگام نظارت بر اجرای طرح، ساعات حضور خود در سایت را گزارش کرده و بر اساس آن، دستمزد این بخش از خدمات خود را محاسبه می‌کند.

نحوه ارتباط معمار با پیمانکاران پروژه

یکی دیگر از سوال‌های بسیار مهم که کمتر از معماران پرسیده می‌شود کیفیت و چگونگی ارتباط آنان با پیمانکاران است. معمولا معماران و پیمانکاران رابطه خوبی با هم ندارند و مشکلات این ارتباط همیشه کارفرما را بیش از چیزی که باید، درگیر پیچیدگی‌ها و چالش‌های پروژه می‌کند. معماران باید بتوانند با دانش و مهارت کافی، با پیمانکاران صحبت کرده و آن‌ها را متقاعد کنند تا دقیقا طبق طرح خواسته‌شده جلو بروند و سلیقه یا ترجیح شخصی را وارد پروژه نکنند. در عین حال، معماران باید بتوانند پیمانکاران را خوشحال و از کار راضی نگه دارند تا پروژه طبق زمان و به خوشی پایان یابد.

 

این موارد، لیستی بود از مسائلی که حتما هنگام جست‌و‌جو برای معمار مورد نظر خود باید در ذهن داشته باشید. گاهی می‌دانیم که چه مسائلی را نمی‌دانیم و سوال‌های خود را آماده می‌کنیم تا از جزییات بیشتر مطلع شویم. اما گاهی پیش می‌آید که نمی‌دانیم چه چیزی را نمیدانیم! در ادامه چند سوال پراهمیت را در دسته ‎بندی‌های مختلف آورده‌ایم که امکان دارد در خیلی از مصاحبه‌های کارفرمایان با معماران فراموش شود و در حین کار، مشکلات عظیمی به وجود بیاورد. پیشنهاد می‌کنیم این لیست را دانلود کرده و یا این صفحه را ذخیره کنید تا همواره امکان رجوع به آن را داشته باشید.

 برای ارتباط با کارشناسان طرح تو طرح و دریافت مشاوره، روی دکمه زیر کلیک کنید.

درخواست مشاوره

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)