مصاحبه با معماران

مصاحبه با فریلنسرها| خانم اسما کاویانی

نویسنده:

سحر سید صدر

۱۴۰۰-۰۸-۰۴

مجموعه "طرح تو طرح" جهت هموارتر کردن مسیر فریلنسرها و جامعه معماری ایران، در بلاگ خود سری مقالات "کسب‌وکار در معماری" را تنظیم کرده است که هر هفته یک قسمت آن در سایت قرار می‌گیرد. همچنین، چند وقت پیش در اینستاگرام "طرح تو طرح" از فریلنسرهای حاضر در این بستر دعوت به مصاحبه کردیم و بسیاری از عزیزان به دعوت ما پاسخ مثبت دادند. در تماس تلفنی که با ایشان داشتیم، سوال‌هایی پرسیده شد و پاسخ‌های ارزشمندی دریافت کردیم که در ادامه می‌توانید بخوانید.


  1. خودتان را معرفی کنید.

من اسما کاویانی هستم، متولد 1371. نزدیک به ده سال است که در حوزه معماری آموزش دیده و در استان فارس کار میکنم.

  1. چرا تصمیم گرفتید معماری بخوانید؟

معماری از بچگی علاقه من بوده یعنی از همان ابتدا تصمیم داشتم معماری بخوانم و در همین حوزه کار کنم و در همین راستا هم تلاش کرده‌ام.

  1. آیا همیشه فریلنسر بوده‌اید و یا قبلا در شرکت معماری فعالیت کرده‌اید؟

من از ابتدای کار به صورت دورکاری و پروژه‌ای فعالیت کرده‌ام و هیچ وقت نخواسته‌ام که در یک شرکت  شاغل باشم.

  1. چرا تصمیم گرفتید فریلنسر شوید؟

به نظر من انقدر مزایای کار به شکل فریلنس و از خانه زیاد است که بر معایبش می‌چربد. مثلا فرض کنید به جای اینکه صبح زود خود را موظف کنید تا آماده شوید و به محل کار بروید و تمام زمان را به صورت مداوم روی پروژه کار کنید، می‌توانید از همان لحظه‌ای که بیدار می‌شوید به کار مشغول شوید و در حینش به کارهای شخصی، کارهای خانه و حتی بچه‌داری مشغول باشید. این انعطاف در برنامه روزانه برای من مهم‌ترین دلیل کار به شکل فریلنس است.


  1. کدام مهارت مهمترین نقطه قوت شما به عنوان یک فریلنسر است؟

مهم‌ترین مهارت به نظر من مهارت و دانش معماری و همچنین ارائه طرحی است که بتواند نظر کارفرما را جذب کند و به تمام خواسته‌های ایشان جواب دهد. پی بردن به نیازهای کارفرما و مواردی که باعث می‌شود طرح شما مورد پسند ایشان واقع شود در حین کار و مذاکره با ایشان مهم‌ترین مسئله است. بعد از آن باید مهارت بالایی در طراحی و ارائه طرح داشت.

  1. یک خاطره از بزرگترین چالشی که به عنوان فریلنسر داشته‌اید تعریف کنید. چه راه‌حلی برای جلوگیری از بروز دوباره این مشکل پیدا کرده‌اید؟

در ابتدای کار مهم‌ترین چالش من جذب اعتماد کارفرما بود چرا که هنوز نمونه کارهای وارد شده در پیجم زیاد نبود. همچنین کارفرما نمی‌دانست می‌تواند به اعتبار پیج و کار من اعتماد کند و یا خیر. خیلی‌ها فکر می‌کنند کار بعضی طراحان کپی است و یا پیج فیک است و پس از پرداخت مبلغ نمی‌دانند آیا طرحی برای آنها ارسال می‌شود یا خیر. من با افزایش تعداد نمونه کار در پیجم سعی کردم راه کسب اعتماد را بیشتر هموار کنم.

همین طور تا مدتها وقتی با کارفرمایی کار می‌کردم پیش می‌آمد که تغییرات زیادی در مراحل مختلف کار از من بخواهد تا در طرح اعمال کنم. این مسئله باعث دوباره‌کاری و اتلاف وقت و انرژی فراوان میشد. برای اینکه دوباره همچین مشکلی پیش نیاید در قرارداد خود با کارفرمایان ذکر کردم که تنها سه بار می‌توانند درخواست تغییر در طرح داشته باشند. برای تغییرات چهارم به بعد هزینه‌ای مجزا از مبلغ قرارداد اولیه برای اعمال تغییرات اعلام کردم. پس از آن، دیگر بابت این مسئله چالشی نداشته‌ام.

  1. چگونه برای کار خود بازاریابی می‌کنید و پروژه جذب می‌کنید؟

با توجه به اینکه کارم ر ا در اینستاگرام نمایش می‌دهم و از همانجا هم پروژه می‌گیرم، روی کیفیت، تنوع و تعداد نمونه کارهای پیجم وقت زیادی صرف کرده‌ام اما الان تعدادی کارفرمای آشنا و ثابت دارم.

  1. آیا فریلنسینگ آینده کاری شما را هم شامل می‌شود یا قصد تغییر در مدل کسب و کار خود دارید؟

همان طور که قبلا گفتم، با توجه به سبک زندگی من بهترین روش کسب درآمد فریلنسینگ است. هرچند شاید در آینده در کنار این روش، به صورت حضوری در دفتر مستقل خودم هم اقدام به ادامه این فعالیت و گسترش زمینه‌های کاری کنم.

  1. اگر می‌خواستید یک تغییر در فرهنگ برون سپاری و کار با فریلنسرهای معمار ایجاد شود، آن چه بود؟

کاش می‌شد قوانینی وضع شود که باعث اعتماد راحت‌تر کارفرما به فریلنسرها شود. نمی‌دانم چگونه می‌توان این راه را پیدا کرد اما اگر از جای معتبری، واقعی بودن پیج کاری ما تایید شود و یا به شکلی از جایی تاییدیه بگیریم که با استفاده از آن بتوانیم اعتماد کارفرما را جلب کنیم، بسیاری از چالش‌های فریلنسینگ حل خواهد شد.

  1. به نظر شما "طرح تو طرح" چه کاری می‌تواند در راستای خواسته شما انجام دهد؟

همین مصاحبه، انتشار اطلاعات فریلنسرها و قدمی که دارید در این مسیر برمی‌دارید بسیارخوب است. با توجه به اعتبار شما اگر بشود پستی به معرفی فریلنسرها و نمونه کارهای آنان اختصاص دهید بسیار عالی خواهد شد. ما میتوانیم با ارجاع به پست شما، نظر مثبت کارفرما را راحت‌تر جذب کنیم.


با تشکر از خانم کاویانی که این وقت را در اختیار ما قرار دادند و تجارب خود را به اشتراک گذاشتند. برای مشاهده نمونه کارهای ایشان می‌توانید به صفحه اینستاگرام ایشان با آدرس architect.memarkadeh  مراجعه کنید و یا از طریق لینک وارد شوید.

 برای ارتباط با کارشناسان طرح تو طرح و دریافت مشاوره، روی دکمه زیر کلیک کنید.

درخواست مشاوره

 

تعداد 1 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

  • درود بر شما،قدم بزرگی در حمایت از معماران فریلنسر برداشتید،موفق باشید

    • طرح تو طرح

      ۱۴۰۰-۰۸-۰۵
      پاسخ

      با تشکر خانم فرامرزی خیلی خوشحالیم که توانسته‌ایم در این مسیر، قدمی برداریم. شاد و پیروز باشید.

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)