مصاحبه با معماران  فریلنسر

مصاحبه با فریلنسرها| آقای احمدرضا علم‌خواه

نویسنده:

سحر سید صدر

۱۴۰۰-۰۸-۱۲

مجموعه "طرح تو طرح" جهت هموارتر کردن مسیر فریلنسرها و جامعه معماری ایران، در بلاگ خود سری مقالات "کسب‌وکار در معماری" را تنظیم کرده است که هر هفته یک قسمت آن در سایت قرار می‌گیرد. همچنین، چند وقت پیش در اینستاگرام "طرح تو طرح" از فریلنسرهای حاضر در این بستر دعوت به مصاحبه کردیم و بسیاری از عزیزان به دعوت ما پاسخ مثبت دادند. در تماس تلفنی که با ایشان داشتیم، سوال‌هایی پرسیده شد و پاسخ‌های ارزشمندی دریافت کردیم که در ادامه می‌توانید بخوانید.


  1. خودتان را معرفی کنید.

احمدرضا علم‌خواه هستم و فارغ‌التحصیل کارشناسی معماری هستم. تقریبا ده سالی می‌شود که در بازار کار معماری فعالیت می‌کنم. البته این مدت بیشتر درگیر اجرا بوده‌ام و به طور تخصصی در زمینه مصنوعات چوبی و اجرای دکوراسیون داخلی فعالیت می‌کنم. الان سه چهار سالی می‌شود که وارد بحث طراحی هم شده‌ام.

  1. چرا تصمیم گرفتید معماری بخوانید؟

زندگی من به شکلی جلو رفته که قبل از وارد شدن به دانشگاه، وارد کارهای ساختمان‌سازی شدم. با علاقه‌ای که این فعالیت در من ایجاد کرد تصمیم گرفتم تحصیلم را هم در همین مسیر انجام دهم و با علاقه، وارد رشته معماری شدم.

  1. آیا همیشه فریلنسر بوده‌اید و یا قبلا در شرکت معماری فعالیت کرده‌اید؟

من حدود سه چهار سال با یک شرکت به صورت پروژه‌ای در بحث اجرا همکاری داشته‌ام و البته هنوز هم این همکاری حفظ شده است. همین طور یک سال هم دفتر خودم را داشتم اما با علاقه‌ی شدیدی که به طراحی پیدا کردم، تصمیم گرفتم در این بخش به صورت فریلنسینگ کار کنم.

  1. چرا تصمیم گرفتید فریلنسر شوید؟

علاقه من به طراحی باعث شد تصمیم بگیرم وقت و فعالیت بیشتری به این زمینه اختصاص دهم. در عین حال معتقدم برای طراحی نیاز است که از میزان دغدغه‌ها کم کرد تا بتوان با تمرکز کامل به طراحی پرداخت و یک نتیجه‌ی شاخص گرفت. در نتیجه از فعالیت‌های اجرایی کمی فاصله گرفتم؛ هنوز با شرکت‌های مختلف همکاری دارم اما زمان بیشتری را به طراحی اختصاص داده‌ام و الان حدود یک ماهی می‌شود که به صورت مستقل در این زمینه فعالیت می‌کنم.

  1. کدام مهارت مهمترین نقطه قوت شما به عنوان یک فریلنسر است؟

با توجه به مدل کسب و کار فریلنسینگ، معتقدم کارهای شخص طراح باید خیلی خوب و منحصر به فرد باشد تا دیده شود. همچنین در این کار تنها با گذشت زمان می‌توان موفق شد. فکر می‌کنم من تقریبا این زمان را در بازار کار حضور داشته‌ام هم‌چنین چون نسبت به طراحان هم‌رده خود بیشتر با جزیات اجرایی کارها آشنا هستم طرح‌هایی به کارفرمایان ارائه می‌دهم که قابلیت اجرایی بیشتری دارند. این مسئله نقطه قوت من نسبت به سایر همکاران است.

نقل قول از آقای علم‌خواه


  1. یک خاطره از بزرگترین چالشی که به عنوان فریلنسر داشته‌اید تعریف کنید. چه راه‌حلی برای جلوگیری از بروز دوباره این مشکل پیدا کرده‌اید؟

یکی از بزرگترین چالش‌هایی که خودم داشته‌ام و می‌بینم که اکثر دوستان فریلنسر هم با آن سر و کله می‌زنند مدیریت روابط با کارفرماست. در فریلنسینگ شما به طور مستقیم با کارفرما در ارتباط هستید و برای جلب نظر ایشان و گرفتن پروژه باید بتوانید ارتباطات‌تان را با ایشان دوستانه، مثبت و مفید جلو ببرید. اما من همیشه در این زمینه مشکل داشته‌ام؛ پس از ارتباط‌گیری با کارفرما، با رعایت نکردن حدود و چهارچوب‌ها باعث احساس راحتی زیاد کارفرما با خودم شده‌ام که بعضی اوقات باعث شده انتظارات کارفرما از معمار بالا رفته و کارهای بیشتری از من بخواهند و یا هنگام پایان کار و تسویه، ارتباط به حدی دوستانه شده که دیگر به سختی توانسته‌ام این مبلغ را طلب کنم. به نظرم معمار باید قبل از ارتباط گرفتن با کارفرماها  برای خود چهارچوب و حدودی را مشخص کند که نه خودش و نه کارفرما نتوانند از این مرزها عبور کنند و روابط به شکل حرفه‌ای باقی بماند.

یک مشکل دیگر ذهنیت خانواده‌ها نسبت به فریلنسرهاست. بعضی فریلنسرها دفتری  برای خود تهیه می‌کنند ولی اکثرا از خانه کار می‌کنند. به دلیل تفکر سنتی خانواده‌ها این مسئله هنوز جا نیفتاده که یک شخص می‌تواند شاغل باشد و کسب درآمد کند اما از خانه این کار را انجام دهد. حرف و حدیث‌های در خانه نشستن، کار نکردن و ... از جانب خانواده‌ها گاهی زیاد و مشکل‌ساز می‌شود که البته این هم با گذشت زمان و جا افتادن فرهنگ فریلنسینگ حل خواهد شد.


  1. چگونه برای کار خود بازاریابی می‌کنید و پروژه جذب می‌کنید؟

تا به الان به این رویه کار کرده‌ام که برای جذب کارفرما قسمتی از کار را رایگان انجام داده‌ام تا بتوانم اعتماد ایشان را جذب کنم و ثابت کنم توانایی لازم بر کار روی پروژه ایشان را دارم. جذب کارفرما برای اینکه با شما به مذاکره بنشیند و اطلاعات اولیه پروژه را با شما به اشتراک بگذارد بخشی از ماجراست. باز باید ایشان را جذب کرد تا به شما اعتماد کند و باقی اطلاعات تکمیلی را هم در اختیار شما بگذارد. در قدم بعدی باید بتوانید کارفرما را متقاعد به دادن پروژه و امضای قرارداد کنید. همه‌ی این‌ مراحل مختلف، نیازمند خدماتی است که باعث رفتن کارفرما به قدم بعدی کار شود. البته من معتقدم در زمینه طراحی هر چه قدر طراح روی توانایی‌ها و قدرت کارهایش وقت بگذارد بهتر است؛ کار شما اگر خوب باشد خودش سبب جذب کارفرماهای بعدی می‌شود.

  1. آیا فریلنسینگ آینده کاری شما را هم شامل می‌شود یا قصد تغییر در مدل کسب و کار خود دارید؟

بله، تصمیمم برای کار فریلنسینگ قطعی و ادامه دار است.

  1. اگر می‌خواستید یک تغییر در فرهنگ برون‌سپاری و کار با فریلنسرهای معمار ایجاد شود، آن چه بود؟

چند وقتی است ذهنم درگیر این مسئله شده که ای‌کاش همچون باقی حوزه‌ها، یک صنف جامع و معتبر برای فعالیت‌های طراحی تشکیل شود که تعرفه‌ها، هزینه‌های کارهای مختلف و مرتبط و شرح وظایف معمار در آن ذکر شده باشد. این موضوع خیلی از چالش‌های کارفرما و معماران را حل خواهد کرد و به این شکل طراحی در زمینه فریلنسینگ واقعا به شکل یک "کار" تعریف خواهد شد.

  1. به نظر شما "طرح تو طرح" چه کاری می‌تواند در راستای خواسته شما انجام دهد؟

با توجه به ارتباطات و توانایی‌های مجموعه "طرح تو طرح" چه مجموعه‌ای بهتر که شروع کند و به سمت تشکیل این صنف قدم بردارد؟ الان چند هزار طراح در این بستر وجود دارند که اگر به شکلی خدمات‌شان سامان‌دهی شود و رزومه این اشخاص با توجه به مهارت‌ها و هنرهای ایشان تعریف شود تا بتوانند کارفرمایان را راحت‌تر متقاعد به ارجاع پروژه کنند بسیار عالی می‌شود.

  1. آیا تا به حال در مسابقات "طرح تو طرح" شرکت کرده‌اید؟

نه، می‌خواستم شرکت کنم اما متاسفانه درگیر کار اجرا شدم.


با تشکر از آقای علم‌خواه که این وقت را در اختیار ما قرار دادند و تجارب خود را به اشتراک گذاشتند. برای مشاهده نمونه کارهای ایشان می‌توانید از طریق لینک زیر اقدام کنید.

نمونه کار ها

 برای ارتباط با کارشناسان طرح تو طرح و دریافت مشاوره، روی دکمه زیر کلیک کنید.

درخواست مشاوره

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)