مصاحبه با فریلنسر خانم فائزه فریفته

مصاحبه با فریلنسرها| خانم فائزه فریفته

نویسنده:

سحر سید صدر

۱۴۰۰-۰۸-۲۶

مجموعه "طرح تو طرح" جهت هموارتر کردن مسیر فریلنسرها و جامعه معماری ایران، در بلاگ خود سری مقالات "کسب‌وکار در معماری" را تنظیم کرده است که هر هفته یک قسمت آن در سایت قرار می‌گیرد. همچنین، چند وقت پیش در اینستاگرام "طرح تو طرح" از فریلنسرهای حاضر در این بستر دعوت به مصاحبه کردیم و بسیاری از عزیزان به دعوت ما پاسخ مثبت دادند. در تماس تلفنی که با ایشان داشتیم، سوال‌هایی پرسیده شد و پاسخ‌های ارزشمندی دریافت کردیم که در ادامه می‌توانید بخوانید.


  1. خودتان را معرفی کنید.

من فائزه فریفته هستم، 28 ساله و مدرک کارشناسی ارشد معماری دیجیتال دارم. 5 سال سابقه کار با شرکت‌های خوب و مطرح دارم و همچنین مدتی است که به صورت مستقل و پروژه‌ای کار می‌کنم.

  1. چرا تصمیم گرفتید معماری بخوانید؟

بعد از انتخاب رشته در دانشگاه، متوجه شدم که معماری حوزه‌ای است که به آن علاقه دارم و هم برای تحصیل و هم برای فعالیت حرفه‌ای آن را می‌پسندم؛ خیلی از دوستان و هم‌دوره‌ای ها بودند که بعد از اتمام تحصیلات‌شان در رشته معماری برای کار وارد صنعت‌های دیگر شدند اما من علاقه داشتم در همین رشته فعالیت کنم.

  1. آیا همیشه فریلنسر بوده‌اید و یا قبلا در شرکت معماری فعالیت کرده‌اید؟

من 5 سال در شرکت‌های مختلف کار کرده‌ام، برای مثال مدتی در شرکت طرح‌اندیشان به عنوان مهندس مشاور فعالیت داشته‌ام، در شرکت طرح‌آرا طراحی داخلی می‌کردم و در همان زمان هم به صورت پروژه‌ای کار می‌گرفتم اما از زمان شروع پاندمی، تمام وقت فریلنسینگ می‌کنم.

  1. چرا تصمیم گرفتید فریلنسر شوید؟

من دوست داشتم برای خودم کار کنم و هیچ‌وقت هم روحیه کارمندی نداشتم اما در عین حال، می‌خواستم که در شرکت‌های مختلف هم تجربه کار داشته باشم؛ نحوه گرفتن پروژه و کار را بسنجم، نقاط ضعف و قوت هر شرکت را ببینم و بعد، خودم شروع به فعالیت مستقل کنم.  

  1. کدام مهارت مهمترین نقطه قوت شما به عنوان یک فریلنسر است؟

مسئولیت پذیر بودن! چون در فریلنسینگ زمان کاری دست خود شخص است و اگر شما پشتکار نداشته باشید و یا روحیه تنبلی داشته باشید، نمی‌توانید در این زمینه موفق عمل کنید. در فریلنسینگ شخص باید توانایی این را داشته باشد که در زمان کوتاه خود را موظف به انجام کارهای تعیین شده کند.

نقل قول از فائزه فریفته


  1. یک خاطره از بزرگترین چالشی که به عنوان فریلنسر داشته‌اید تعریف کنید. چه راه‌حلی برای جلوگیری از بروز دوباره این مشکل پیدا کرده‌اید؟

فکر کنم بیشترین چالشی که من و همه همکاران با آن درگیر هستیم، چالش‌هایی است که هنگام دخالت مسئولان پروژه در پروسه طراحی رخ می‌دهد. برای یک پروژه کارخانه لاستیک‌سازی آنقدر افراد زیادی در تصمیم‌گیری دخیل بودند که نزدیک به دو سال این پروژه طول کشید و طرح اولیه با نظرات ایشان بسیار ویرایش خورد. اما کار با سازمان‌های بزرگ همین است و وقتی خود کارفرمایان با طولانی شدن زمان پروژه مشکلی ندارند، من هم همکاری می‌کنم.

  1. چگونه برای کار خود بازاریابی می‌کنید و پروژه جذب می‌کنید؟

من در سایت‌های مختلف پروژه‌یابی حساب کاربری ساخته‌ام اما خیلی بازخورد خوبی نگرفتم چون به نظرم در مرحله ارجاع کار به معمار ضعیف عمل کرده‌اند. در کل هم در چنین سایت‌هایی معمولا پروژه‌های کوچک قرار می‌گیرند اما برای پروژه‌های بزرگی که تا به حال داشته‌ام معرف‌هایی بوده‌اند که من را به آن سازمان لینک کرده‌اند.

  1. آیا فریلنسینگ آینده کاری شما را هم شامل می‌شود یا قصد تغییر در مدل کسب و کار خود دارید؟

حقیقتا فعلا به راه‌اندازی استودیو شخصی فکر نمی‌کنم چون خیلی مسئولیت‌های متنوعی دارد و من هم از مدیریت خوشم نمی‌آید، ترجیح می‌دهم تا مدتی فریلنسر باقی بمانم.


با تشکر از خانم فریفته که این وقت را در اختیار ما قرار دادند و تجارب خود را به اشتراک گذاشتند. برای مشاهده نمونه کارهای ایشان می‌توانید از صفحه اینستاگرام‌ خانم فریفته دیدن کنید.

 برای ارتباط با کارشناسان طرح تو طرح و دریافت مشاوره، روی دکمه زیر کلیک کنید.

درخواست مشاوره

 

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)