مصاحبه با فریلنسر آقای پویا نصر

مصاحبه با فریلنسرها| آقای پویا نصر

نویسنده:

سحر سید صدر

۱۴۰۰-۰۸-۲۴

مجموعه "طرح تو طرح" جهت هموارتر کردن مسیر فریلنسرها و جامعه معماری ایران، در بلاگ خود سری مقالات "کسب‌وکار در معماری" را تنظیم کرده است که هر هفته یک قسمت آن در سایت قرار می‌گیرد. همچنین، چند وقت پیش در اینستاگرام "طرح تو طرح" از فریلنسرهای حاضر در این بستر دعوت به مصاحبه کردیم و بسیاری از عزیزان به دعوت ما پاسخ مثبت دادند. در تماس تلفنی که با ایشان داشتیم، سوال‌هایی پرسیده شد و پاسخ‌های ارزشمندی دریافت کردیم که در ادامه می‌توانید بخوانید.


  1. خودتان را معرفی کنید.

پویا نصر هستم ، متولد 7.7.77 ، تا چند ماه آینده فارغ‌التحصیل دانشگاه در مقطع کارشناسی می‌شوم. از ترم یک شاغل بودم و تا امروز مدیریت طراحی چندین پروژه را به عهده داشتم‌ام و همچنین به عنوان هم تیمی در تیم‌های معماری و شرکت‌های زیادی بوده‌ام .

  1. چرا تصمیم گرفتید معماری بخوانید؟

از زمان بچگی ، به لطف خدا ، استعداد و علاقه‌ی خودم را در زمینه طراحی پیدا کردم. چرا که همیشه دست به قلم بوده‌ام و علاقه به رنگ، کاغذ، کمی هم نقاشی و تغییر فرم چیزهای مختلف مثل ماشین و اسباب‌بازی‌هایم داشتم. قبل از ورود به دانشگاه هم کارهایی کرده‌ام که بی‌ارتباط با علم ساختمان و طراحی نبودند. برای همین، زمان تصمیم‌گیری که رسید، تعلل نکردم و با توجه به علاقه‌ام به طراحی ، رشته‌ی معماری را انتخاب کردم.

  1. آیا همیشه فریلنسر بوده‌اید و یا قبلا در شرکت معماری فعالیت کرده‌اید؟

هم به شکل کارآموزی، هم به صورت طراح ارشد، هم به صورت پروژه‌ای و هم به صورت کار تیمی با چند شرکت کار کرده‌ام، همچنین برای پروژه‌های بزرگ و دولتی و همچنین پروژه‌های کوچک و شخصی فعالیت داشته‌ام اما الان فقط به شکل فریلنسر مشغول هستم.

  1. چرا تصمیم گرفتید فریلنسر شوید؟

این روش کسب و کار را برای خودم مناسب‌تر دیدم. چون گاهی روند پروژه به دلایلی به سویی کشیده می‌شد که بستر مناسب را برای گسترش و خلق ایده‌های من فراهم نمی‌کرد. همچنین گاهی ایده‌های شخصی به دلایلی بی‌منطق به سمت تغییراتی می‌رفتند که ایده و کانسپت اصلی من به کلی تغییر می‌کرد که اصلا خوشایندم نبود. جایگاه فعلی خودم به عنوان فریلنسر را به این دلیل مناسب دیدم چون بعضا می‌دیدم ایده‌های من هم‌خوانی با خط فکری سایرین ندارد.

  1. کدام مهارت مهمترین نقطه قوت شما به عنوان یک فریلنسر است؟

من حد فکری یا خط قرمز برای خودم در طراحی مشخص نمی‌کنم و شاید این نقطه تمایز من با همکاران باشد. یعنی در کارم سعی می‌کنم خودم را محدود به چهارچوب‌ها نکنم؛ فرم‌های عرف را بشکنم ، از متریال‌های جدید استفاده کنم و کاری متفاوت از کارهای دیگران یا حتی کارهای سابق خودم انجام دهم. این حالت زمانی که معمار به صورت فریلنسر کار می‌کند راحت‌تر قابل انجام است اما وقتی شما با یک تیم کار می‌کنید، باید با نظرات بقیه همراه شوید. من در شروع طراحی همیشه بدون حد به غیرممکن‌ها فکر میکنم و آرام آرام در پروسه طراحی آن‌ها را ممکن و واقعی‌تر میکنم. این قرار نگرفتن در چهارچوب برای من نتایج مثبتی داشته که فکر می‌کنم نقطه قوت من هست.

نقل قول از پویا نصر


  1. یک خاطره از بزرگترین چالشی که به عنوان فریلنسر داشته‌اید تعریف کنید. چه راه‌حلی برای جلوگیری از بروز دوباره این مشکل پیدا کرده‌اید؟

اگر بخواهم چالشی را تعریف کنم که برای اکثر معماران مشترک است، چالش زمان و درگیری‌های کارفرما و معمار است؛ خیلی کارفرماها هستند که زمان برآورد شده‌ی طراحی را بسیار دست‌خوش تغییرات می‌کنند یا با کمترین هزینه انتظار بهترین طرح در کمترین زمان را دارند. از چالش‌های نادری هم که خودم شاهد آن بودم، موردی بود که یکی از همکاران می‌خواست فکر و طرح خود را به شکل عجیبی به کارفرما غالب کند. من می‌دانم که همیشه اختلاف نظر بین معمار و کارفرما هست اما در این مورد، طرح کاربردی نبود و قبول آن توسط کارفرما باعث ضرر وی میشد. به نظرم تعامل باید به بهترین روش بین کارفرما و معمار ایجاد شود تا بهترین انتخاب برای پروژه‌ی مد نظر گرفته شود.

  1. چگونه برای کار خود بازاریابی می‌کنید و پروژه جذب می‌کنید؟

از طریق فضای مجازی گرفته تا ورود به بعضی سایت‌های کاریابی و ارسال پورتفولیو و همچنین ارتباطات متعدد با کشورهایی مثل عمان در زمینه‌ی طراحی و تامین متریال ، کارهای بسیاری انجام داده‌ام. برای شرکت در مسابقه هم برنامه دارم چرا که معمار چه رتبه بیاورد و چه خیر، در نهایت این کار سبب دست‌گرمی و ایجاد رزومه و نمونه کار بیشتر می‌شود. البته خوشبختانه یا متاسفانه به لطف خدا تا به حال با پروژه‌های دیگر سرگرم بودم و متاسفانه مجالی برای شرکت در مسابقات را نداشته‌ام.

  1. آیا در مسابقات "طرح تو طرح" تا به حال شرکت کرده اید؟

خیلی وقت پیش قصد شرکت داشتم اما متاسفانه مجالی برای شرکت در مسابقه نداشتم.

  1. آیا فریلنسینگ آینده کاری شما را هم شامل می‌شود یا قصد تغییر در مدل کسب و کار خود دارید؟

نمی‌خواهم همیشه فریلنسر بمانم. معتقدم الان زمان مناسب کسب تجربه است؛ در حال آزمون و خطا هستم که بتوانم افرادی را که از لحاظ خط فکری به من نزدیک‌ترند پیدا کنم تا استودیو شخصی خود را برپا کنم. الان مثل موادی هستیم که وارد کوره شده‌اند تا ناخالصی‌هایش مشخص شود. این زمان که بگذرد خالص تر می‌شوم و دفترم را راه‌اندازی می‌کنم. هرچه معمار خالصانه‌تر طراحی کند، خلق قوی‌تری از معماری شکل می‌گیرد.

نقل قول از آقای پویا نصر


  1. اگر می‌خواستید یک تغییر در فرهنگ برون سپاری و کار با فریلنسرهای معمار ایجاد شود، آن چه بود؟

در یک کلام؛ شفافیت!

به نظرم این تغییر باید در کیفیت دیده شدن معمار و کارفرما اتفاق بیفتد. یعنی با شفافیت بیشتری معمار توانایی‌هایش را به نمایش بگذارد، کارفرما خواسته‌ها و نیازهای پروژه‌اش را به اشتراک بگذارد و همچنین، دو طرف این ماجرا باید با شفافیت بیشتری راجع به نحوه و شرایط همکاری خود تصمیم بگیرند. البته کار شما در "طرح تو طرح" بسیار باارزش است و این ایده، خیلی به بهتر دیده شدن معماران کمک خواهد کرد. شاید بتوان همین کار را در بقیه‌ی پلتفرم‌ها به شکل‌های دیگر در بستر ایده‌ی مناسب انجام داد.


با تشکر از آقای نصر که این وقت را در اختیار ما قرار دادند و تجارب خود را به اشتراک گذاشتند. برای مشاهده نمونه کارهای ایشان می‌توانید به پیج اینستاگرام ایشان سر بزنید و یا از طریق لینک زیر اقدام کنید:

نمونه کارها

 برای ارتباط با کارشناسان طرح تو طرح و دریافت مشاوره، روی دکمه زیر کلیک کنید.

درخواست مشاوره

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)