مصاحبه با معماران فریلنسر طرح تو طرح

مصاحبه با فریلنسرها| آقای صابر مقدس نیکو

نویسنده:

سحر سید صدر

۱۴۰۰-۰۸-۱۰

مجموعه "طرح تو طرح" جهت هموارتر کردن مسیر فریلنسرها و جامعه معماری ایران، در بلاگ خود سری مقالات "کسب‌وکار در معماری" را تنظیم کرده است که هر هفته یک قسمت آن در سایت قرار می‌گیرد. همچنین، چند وقت پیش در اینستاگرام "طرح تو طرح" از فریلنسرهای حاضر در این بستر دعوت به مصاحبه کردیم و بسیاری از عزیزان به دعوت ما پاسخ مثبت دادند. در تماس تلفنی که با ایشان داشتیم، سوال‌هایی پرسیده شد و پاسخ‌های ارزشمندی دریافت کردیم که در ادامه می‌توانید بخوانید.


  1. خودتان را معرفی کنید.

صابر مقدس هستم، کارشناس ارشد معماری. سال 1395 از دانشگاه علوم تحقیقات فارغ‌التحصیل شده‌ام و در زمینه پژوهش‌های روان‌شناسی معماری فعالیت می‌کنم و در طراحی فضاهای آموزشی دانش‌آموزان فعالیت طراحی داشته‌ام.

  1. چرا تصمیم گرفتید معماری بخوانید؟

معماری از نظر من رشته‌ایست که چندین رشته دیگر را در خود جای داده است. معماری ذهن را با موارد بسیاری درگیر می‌کند و چالش‌هایی را در این موارد در ذهن طراح به وجود می‌آورد؛ چالش‌هایی از جنس اقلیم، پیشینه‌های تاریخی، فرهنگی و جغرافیایی، همین طور اقتصاد، جامعه‌شناسی و ...  معتقدم طراحی که بتواند همه‌ی این موارد را در ذهن منسجم کند و به راه‌حل معمارانه برسد، می‌تواند کارهای بزرگی در این دنیا انجام دهد. این انسجام‌بخشی، برای من چالشی جذاب بود که باعث شد تصمیم بگیرم که در این رشته تحصیل کنم.

  1. آیا همیشه فریلنسر بوده‌اید و یا قبلا در شرکت معماری فعالیت کرده‌اید؟

حدود یک سالی در شرکت معماری کار می‌کردم. در بخش طراحی فاز یک و تهیه نقشه‌های تاسیساتی فعالیت می‌کردم.

  1. چرا تصمیم گرفتید فریلنسر شوید؟

دوست داشتم خودم برای خودم کار کنم. من برای هر پروژه زمان می‌گذارم و ترجیح می‌دهم کار را به نحو احسن انجام دهم. در دفاتر معماری خیلی نمی‌توانستم با آن کیفیت و زمان‌بندی مخصوص خودم پروژه را جلو ببرم.

  1. کدام مهارت مهمترین نقطه قوت شما به عنوان یک فریلنسر است؟

به نظرم برای پاسخ به این سوال باید هر فرد شناخت صحیحی از خودش، توانایی‌ها و شخصیتش داشته باشد و با تکیه بر آن‌ها، زمینه‌ کاری خود را مشخص کند. من به نظرم در طراحی روان‌شناسانه‌ی فاز صفر و فاز یک مهارت بالایی دارم و همچنین می‌توانم سوال‌های یک پروژه را به درستی بفهمم و راه‌حل‌های مناسبش را در طراحی به نمایش بگذارم.

  1. یک خاطره از بزرگترین چالشی که به عنوان فریلنسر داشته‌اید تعریف کنید. چه راه‌حلی برای جلوگیری از بروز دوباره این مشکل پیدا کرده‌اید؟

برای یک پروژه تیمی که واحدی 130 متری بود، من طراح تیم بودم. پس از متره کردن واحد مورد نظر، طراحی را شروع کردم و تیم اجرایی، بازسازی را شروع کرد چرا که سازه‌ی ساختمان بسیار قدیمی بود و نیاز به تعمیر و تقویت داشت. در حین کار تیم بازسازی آنقدر نقشه‌ی همین واحد نه چندان بزرگ تغییر کرد و من مجبور به بازطراحی شدم که از تصورات خودم هم خارج بود. همین طور که می‌دانید برای یک طراح که می‌خواهد نقشه‌های ساخت و اجرایی یک فضا را بدهد 10 سانتی متر هم بسیار تاثیرگذار است. کلا با بازسازی، روند طراحی در این پروژه تغییر یافت. این برای ما تجربه شد که از این به بعد ابتدا سازه‌ی کار را مرمت کنیم و سپس دوباره فاز صفر را شروع کنیم؛ یعنی قدم‌ها و مراحل کاریمان را پس از این چالش، دوباره چیدیم.

  1. چگونه برای کار خود بازاریابی می‌کنید و پروژه جذب می‌کنید؟

من معمولا ابتدا وقتی با یک پروژه از کارفرمایی رو به رو می‌شوم، نقاط قوت و اصلی کار را مشخص می‌کنم و حتی به یک سری آلترناتیوها و راه‌حل‌های اولیه می‌رسم تا بتوانم به کارفرما ثابت کنم که به درستی مسائل پروژه اش را می‌فهمم و می‌توانم طرح مناسب را ارائه دهم، به این شکل اعتماد وی را جلب می‌کنم.

  1. آیا فریلنسینگ آینده کاری شما را هم شامل می‌شود یا قصد تغییر در مدل کسب و کار خود دارید؟

ترجیح می‌دهم انجام فعالیت طراحی معماری و نظارت بر آن به صورت کار گروهی انجام شود؛ بررسی فاز صفر و پروسه طراحی نیاز به زمان دارد و تا به مرحله اجرا برسد، افراد متخصص دیگری را در زمینه‌های تاسیسات الکتریکی، مکانیکی و سازه در بر می‌گیرد. اگر قرار باشد در محدوده‌ی کمی از زمان این پروسه تنها توسط یک نفر انجام شود، ممکن است درصد خطا بالا رود. بنابراین انجام کار تیمی را ترجیح می‌دهم.

  1. اگر می‌خواستید یک تغییر در فرهنگ برون سپاری و کار با فریلنسرهای معمار ایجاد شود، آن چه بود؟

با توجه به تغییرات روز افزون اقلیمی و گرمایش زمین، در وهله اول یادگیری طراحی و اجرای ساختمان‌های پایدار و همساز با اقلیم را برای معماران فریلنسر مهم می‌دانم و در وهله دوم، معتقدم باید توسط معماران اقداماتی جهت توجیه کارفرمایان به اجرای طرح‌های پایدار صورت پذیرد تا بتوانیم از این طریق از آسیب‌های جدی به محیط زیست جلوگیری کنیم. مسئله دیگری که باید در نظر گرفته شود و سبب تغییر فرهنگ این حوزه فعالیت شود، بررسی هرچه دقیق‌تر نیازهای اصلی پروژه با توجه به پتانسیل‌های محیطی می‌باشد. به نظرم معمار باید تمامی موارد خواسته شده در طرح را نیازسنجی کند؛ آیا موارد صرفا به دلیل خواسته کارفرما در طراحی قرار گرفته‌اند و یا نیاز پروژه هستند؟ آیا بعضی فضاها را نمی‌توان جهت حفظ محیط زیست از آسیب بیشتر، حذف کرد؟

  1. آیا در مسابقات "طرح تو طرح" تا به حال شرکت کرده‌اید؟

یکی از دوستان من شرکت کرده بود و من هم در بعضی مراحل کمکش کردم اما به دلیل محدودیت‌های زمانی نتوانستیم کار را به اتمام برسانیم.


با تشکر از آقای مقدس که این وقت را در اختیار ما قرار دادند و تجارب خود را به اشتراک گذاشتند. برای مشاهده نمونه کارهای ایشان می‌توانید از طریق لینک زیر اقدام کنید.

نمونه کار ها

 برای ارتباط با کارشناسان طرح تو طرح و دریافت مشاوره، روی دکمه زیر کلیک کنید.

درخواست مشاوره

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)