مصاحبه با معماران

مصاحبه با فریلنسرها| آقای مجید خسروی

نویسنده:

سحر سید صدر

۱۴۰۰-۰۸-۰۵

مجموعه "طرح تو طرح" جهت هموارتر کردن مسیر فریلنسرها و جامعه معماری ایران، در بلاگ خود سری مقالات "کسب‌وکار در معماری" را تنظیم کرده است که هر هفته یک قسمت آن در سایت قرار می‌گیرد. همچنین، چند وقت پیش در اینستاگرام "طرح تو طرح" از فریلنسرهای حاضر در این بستر دعوت به مصاحبه کردیم و بسیاری از عزیزان به دعوت ما پاسخ مثبت دادند. در تماس تلفنی که با ایشان داشتیم، سوال‌هایی پرسیده شد و پاسخ‌های ارزشمندی دریافت کردیم که در ادامه می‌توانید بخوانید.


  1. خودتان را معرفی کنید.

من مجید خسروی هستم، فارغ‌التحصیل لیسانس معماری و مدرک پایه سه نظارت و اجرای معماری دارم.

  1. چرا تصمیم گرفتید معماری بخوانید؟

زمان دانشگاه و انتخاب رشته به سمت معماری متمایل شدم. البته هم به طراحی و معماری علاقه داشتم و هم به مباحث سازه و در واقع عمران. اما در نهایت قسمت شد که در رشته معماری تحصیل کنم.

  1. آیا همیشه فریلنسر بوده‌اید و یا قبلا در شرکت معماری فعالیت کرده‌اید؟

من به صورت پروژه‌ای روی اجرا و نظارت بر پروژه با شرکت‌های مختلف کار کردم اما برای طراحی نما و داخلی به صورت فریلنس کار می‌کنم.

  1. چرا تصمیم گرفتید فریلنسر شوید؟

مهم‌ترین دلیل بحث زمان بود. با توجه به اینکه در پروژه‌های مختلفی به عنوان مجری و ناظر حضور دارم، نمی‌توانستم به زمان مورد نیاز دفتر و یا شرکت خاصی متعهد شوم. در نتیجه تصمیم گرفتم طراحی را به عنوان تکمیل‌کننده پکیج خدمات ساختمانی خودم وارد کارم کنم و این بخش را به صورت فریلنسر انجام می‌دهم.

  1. کدام مهارت مهمترین نقطه قوت شما به عنوان یک فریلنسر است؟

مهم‌ترین مهارتی که هر معمار و فریلنسر باید داشته باشد، و معتقدم من هم این مهارت را دارم، توانایی ارتباط موثر و مثبت گرفتن با کارفرمایان است. نحوه ارتباط‌گیری، چه‌طور کارفرما را پیدا کنیم و ... مهم‌ترین مسائل کاری ماست. بسیاری از دوستان و همکاران من در مهارت‌های نرم افزاری و دانش معماری بسیار قوی هستند اما به دلیل ضعف در ارتباط با کارفرما نمی‌توانند به جایگاهی که مستحق آن هستند، دست پیدا کنند.


  1. یک خاطره از بزرگترین چالشی که به عنوان فریلنسر داشته‌اید تعریف کنید. چه راه‌حلی برای جلوگیری از بروز دوباره این مشکل پیدا کرده‌اید؟

تیمی که من معمولا با آن‌ها برای اجرای طرح کار می‌کنم، تجربه‌ی بسیار بالایی در اجرای طرح‌های مدرن دارند. اما در یک پروژه، کارفرمایان من دو شریک بودند که بسیار به طرح کلاسیک علاقه داشتند و اصرار داشتند طرحی که به آنها ارائه می‌دهم در سبک کلاسیک کار شده باشد و همچنین می‌خواستند کار اجرا را هم به من و تیمم بسپارند. من سعی کردم نظرشان را به سمت سبک مدرن سوق دهم و در انتها یکی از شرکا گفت بد نیست اگر طرح مدرن این پروژه را هم ببینیم. وقتی متوجه شدم که امکان جلب نظرشان هست، هم‌زمان روی دو آلترناتیو برای پروژه کار کردم، یکی در سبک کلاسیک و دیگری در سبک مدرن و هنگام ارائه زمان زیادی را بر طرح مدرن گذاشتم و در نهایت، نظرشان را جلب کردم. چیزی که می‌خواهم بگویم این است که قدرت متقاعد کردن کارفرما بسیار مهم است و خیلی از چالش‌های کاری با این توانایی پاسخ داده می‌شوند. بسیارند کارفرماهایی که نمی‌دانند دقیقا چه نیازی دارند و یا چه طرحی را می‌پسندند اما اگر طراح با زیرکی متوجه خواسته‌های کارفرمایان شود و با قدرت مذاکره، بتواند آنها را در مسیر بهترین طرح متقاعد کند، بسیاری از چالش‌ها مرتفع خواهد شد.

  1. چگونه برای کار خود بازاریابی می‌کنید و پروژه جذب می‌کنید؟

من سعی می‌کنم جلسات اول و دوم ارتباط‌گیری و پرزنت کارم به کارفرما حضوری باشد چون به خصوص برای کارفرمایانی که تا به حال تجربه ساخت نداشته‌اند و یا تخصص ساخت و ساز ندارند، به شکل حضوری بیشتر می‌توان اطلاعات را منتقل کرد و ایجاد اعتماد کرد. البته ارتباط اولیه با کارفرماها در مورد من معمولا از کارهای سابقی است که انجام داده‌ام. مثلا مجری ساختمان شخصی بوده‌ام که حالا برای طراحی داخلی همان ساختمان به خودم پیشنهاد همکاری داده‌اند. همچنین دوستان و آشنایان لطف می‌کنند و در صورت مواجه با کارفرمایی که نیاز به طراح دارد، من را معرفی می‌کنند. جدیدا نیز با استفاده از فضای مجازی در تلگرام و اینستاگرام نمونه کارهایم را می‌گذارم و کارفرماهای جدید پیدا می‌کنم.

  1. آیا فریلنسینگ آینده کاری شما را هم شامل می‌شود یا قصد تغییر در مدل کسب و کار خود دارید؟

در کنار اجرا و نظارت بسیار متمایلم که برای بخش طراحی کارم به شکل فریلنس کار کنم و برنامه‌ریزی‌هایم برای این مدل کسب و کار موقت نیستند.

  1. اگر می‌خواستید یک تغییر در فرهنگ برون سپاری و کار با فریلنسرهای معمار ایجاد شود، آن چه بود؟

با توجه به اینکه از نظر من مهم‌ترین بخش کار با کارفرما جمع‌آوری یک رزومه قوی هست و همچنین به دست آوردن مهارت مذاکره و ارتباط موثر گرفتن با کارفرما، فکر می‌کنم اگر مرجعی برای آموزش این توانایی‌ها به معماران وجود داشته باشد و یا رزومه‌ی ارائه شده توسط معماران استانداردهای خاصی داشته باشد تا کارفرمایان با چک کردن این موضوعات بتوانند راحت‌تر به معماران فریلنسر اعتماد کنند، بسیار تغییر خوبی در این بازار کار رخ خواهد داد؛ چرا که هر چه این رزومه قوی‌تر و پربارتر شود، قدرت مانور طراح بر مسائل مالی هم بالاتر می‌رود. به شخصه اوایل کار با مبالغی خیلی کمتر نسبت به الان پروژه قبول می‌کردم و یا حتی با کارفرمایانی کار می‌کردم که پروژه‌های بسیار کوچک و به تبع، منفعت‌های مالی کمی برای من داشتند اما حالا که رزومه قوی‌تری دارم راحت‌تر می‌توانم مسائل مالی را مطرح کنم و این موضوع، کار و زندگی من را به عنوان یک فریلنسر بسیار راحت‌تر کرده است.

  1. به نظر شما "طرح تو طرح" چه کاری می‌تواند در راستای خواسته شما انجام دهد؟

من که حدودا شش هفت ماهی هست که سایت و صفحه اینستاگرام "طرح تو طرح" را دنبال می‌کنم بسیار از این ایده و کار خوشحال شدم. همین‌که دوستانی که تازه وارد بازار کار معماری شده‌اند، می‌توانند در سایت رزومه بسازند ولو آنکه در مسابقات برنده نشده باشند و یا با استفاده از پروژه‌هایی که برای مسابقات انجام داده‌اند، رزومه خود را پربارتر کنند قدم بزرگی است.

  1. آیا در مسابقات طرح تو طرح تا به حال شرکت کرده اید؟

من جدیدا وقتم خالی شده و به تازگی در مسابقه الهیه ری شرکت کرده‌ام. بیشتر دوست داشتم با خدمات "طرح تو طرح" آشنا بشوم و به نظرم سایت خیلی خوب در این مسیر قدم گذاشته است چرا که کارفرما در حالت معمول باید زمانی طولانی دنبال معماران می‌گشت، هزینه چند طرح را پرداخت می‌کرد و بعد بین آن‌ها انتخاب می‌کرد، با این سایت کار کارفرما راحت‌تر شده و هم امکانات "طرح تو طرح" برای معماران خیلی ارزنده است. به نوبه خودم برای تشکیل این سایت و پلتفرم به شما تبریک می‌گویم.  


با تشکر از آقای خسروی که این وقت را در اختیار ما قرار دادند و تجارب خود را به اشتراک گذاشتند. برای مشاهده نمونه کارهای ایشان می‌توانید از طریق لینک زیر اقدام کنید.

 برای ارتباط با کارشناسان طرح تو طرح و دریافت مشاوره، روی دکمه زیر کلیک کنید.

درخواست مشاوره

تعداد 1 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

  • مجید خسروی
    ۱۴۰۰-۰۸-۰۵

    سلام و خدا قوت خدمت تیم طرح تو طرح مطمئنأ یکی از بهترین قدم ها برای حمایت از معماران فریلنسر، و کمک به کارفرماها، اتفاقات جالب و جدید تیم محترم شماست. انشالا این مسیر با همکاری معماران بیشتر و هماهنگی با مجموعه شما، قوی تر پیش بریم.

    • طرح تو طرح

      ۱۴۰۰-۰۸-۰۵
      پاسخ

      سلام آقای خسروی باز هم ممنونیم از زمانی که برای مصاحبه به ما دادید. امیدواریم با هم بتوانیم اتفاقات خوشی را برای جامعه معماری ایران رقم بزنیم.

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)