طرح تو طرح|طراحی|معماری|ایران‌مال

ایران‌مال | فرهنگ درکنار مدرنیته

نویسنده:

۱۳۹۹-۰۷-۱۶

ایران‌مال یا بازار بزرگ ایران یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید و بازارهای خاورمیانه می‌باشد که در چند سال اخیر بسیار خبرساز بوده است. در حالت کلی اگر بخواهیم ایران‌مال را توصیف کنیم باید بگوییم مجموعه‌ای از بازارهای سنتی، مراکز خرید لوکس، مراکز تفریحی و فرهنگی که هر یک در نوع خود بی‌نظیر هستند.

معرفی ایران‌مال

ایران‌مال یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های تجاری در حال ساخت در کشورمان می‌باشد که دارای دو فاز بوده و فاز اول آن در سال 97 افتتاح شده است. این بازار بزرگ در فاصله کمی با دریاچه چیتگر واقع شده و وسعت بخش افتتاح شده آن حدود یک میلیون و چهارصد هزار متر مربع می‌باشد. ایران‌مال با ساختمان‌های بزرگ شیشه‌ای نوعی معماری مدرن و لوکس اروپایی را در ذهن‌ها تداعی می‌کند و نمونه‌ای کامل از معماری نوین می‌باشد.

با قدم گذاشتن به داخل این مجموعه کمی نظرتان نسبت به مدرن بودن و معماری اروپایی آن شاید تغییر کند و برای ساعاتی به گذشته و اصالت ایرانی سفر خواهید کرد. یکی از ویژگی‌های بسیار خوب این مرکز تجاری فرهنگی، تلفیق معماری ایرانی-اسلامی با معماری نوین می‌باشد که در بخش‌های مختلف آن، این موضوع به‌راحتی احساس می‌شود.

مقایسه مجتمع تجاری و تفریحی ایران‌مال با پروژه‌های عظیم دنیا

مساحت تجاری ایران‌مال هم‌ردیف پروژه‌های بزرگ دنیا می‌ایستد و اندکی بزرگ‌تر از The Trafford center انگلستان و Mall of America آمریکاست. بگذارید برای پی‌بردن به عظمت پروژه تجاری تفریحی بین المللی ایران مال یک مثال دیگر بزنیم. برای بازدید از کل بخش تجاری این پروژه باید حدود 7/14 کیلومتر پیاده روی کنید. ” یعنی به اندازه مسافت خیابان ولیعصر از میدان منیریه تا تجریش “.

جزئیات پروژه ایران‌مال

شروع فعالیت‌های مجتمع تجاری ایران‌مال، در سال 1390 با حدود هفت هزار نفر در زمینی به مساحت یک میلیون و 100 هزار متر مربع آغاز شده است. طی دو سال بعد در فاز بعدی 600 هزار مترمربع دیگر در ضلع غربی به سایت پروژه اضافه شد. در کل مجتمع تجاری ایران‌مال علاوه بر بخش تجاری دارای دو برج اداری، پارکینگ، دو هتل 5 ستاره، دریاچه و تالار پذیرایی نیز خواهد شد. اگر بخواهید در بخش تجاری پروژه ایران‌مال پیاده روی کنید و برای بازدید از هر مغازه و فروشگاه حدود 5 دقیقه زمان بگذارید، تقریبا سه روز طول خواهد کشید تا از تمام فروشگاه‌ها دیدن نمایید.

موسس ایران‌مال

بعد از دیدن سازه‌های بزرگ و اجناس گران‌قیمت، معمولا این سوال را از خودمان می‌پرسیم که «کی این همه پول داشته که این رو بسازه!» و اگر به مجموعه ایران‌مال بروید، شاید با دیدن هر بخش آن یک بارِ دیگر این سوال را از خودتان بپرسید.

نیازی به گفتن ندارد که مجموعه‌ای به عظمت ایران‌مال نمی‌تواند محصول یک شخص یا مجموعه خاص باشد. آقای علی انصاری (موسس بازار فرش و بازار موبایل) کارفرمای اصلی پروژه ایران‌مال تهران است.

بانک آینده هم (به مدیریت عامل جلال رسول‌ اف) به عنوان سرمایه‌گذار اصلی و آقای علاالدین میرمحمد صادقی به عنوان رئیس هیئت امنای مجموعه ایران‌مال در حال فعالیت هستند.

اهداف اصلی تاسیس ایران‌مال

توجیهِ اقتصادی پروژه ایران‌مال (در شرایط فعلی) مساله‌ای است که هم در بخش قبلی مطرحش کردم و هم توسط بسیاری از هموطنان در سایت‌های مختلف مطرح می‌شود.

جناب رسول اف (مدیرعامل بانک آینده و سرمایه‌گذار اصلی بانک آینده) اعتقاد دارد که در کل دنیا، زمانی که رکود بر بازار حاکم باشد، بانک‌ها وارد عمل شده و سرمایه‌گذاری می‌کنند چراکه:

•    سرمایه موجود در بانک‌ها معمولا بیشتر است

•    سرمایه بیشتری در سطح جامعه با گردش می‌افتد

•    ریسک سرمایه‌گذاری کمتر می‌شود

البته این‌ها تنها دلایل ساخت مرکز خرید ایران‌مال تهران نبودند. آقای میرمحمد صادقی هم گفته‌اند که همیشه با دیدن چنین امکاناتی در «شیخ‌نشین‌های خلیج فارس» یا همان دبی، به این مساله فکر می‌کردند که چرا باید ایرانی‌ها با این همه سرمایه و زحمت، این امکانات را نداشته باشند و حتی مجبور شوند که جنس‌های «بنجل» چینی را خریداری کنند.

حالا با گرد هم آمدن این افراد، که هر کدام دلایل شخصی خودشان را داشتند، مدتی است که از اولین افتتاح مرکز خرید ایران‌مال می‌گذرد و اهداف کلیِ تاسیس این مجموعه به صورت زیر هستند:

•    کمک به رشد مالی ایران

•    جذب گردشگر از سراسر دنیا و ایجاد زمینه برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی

•    آشنایی مردم با فرهنگ و معماری ایرانی-اسلامی

امکانات پروژه ایران‌مال در یک نگاه

•    مجموعه عمومی و تفریحی: 32 درصد

•    مجموعه تجاری: 25 درصد

•    مجموعه فرهنگی: 19 درصد

•    پارکینگ: 19 درصد

•    هتل: 5 درصد

معماری ایران‌مال

همانطور که کاربری ایران مال در یک دسته خاص نمی‌گنجد، سبک و هنر استفاده شده در معماری آن هم به همان اندازه فراگیر و متنوع است. یعنی شما اگر این مجموعه را از بیرون ببینید، با یک مجموعه بسیار بزرگ، مدرن و حیرت‌انگیز روبرو خواهید شد؛ بنایی با نمای شیشه‌ای و سنگی که شما را یاد سازه‌های غول پیکر مدرن اروپایی می‌اندازد.

اما درصورتی‌که وارد بخش‌های مختلف آن شوید، نماها و سبک‌های مختلفی را خواهد دید. برای مثال، با ورود به بازارچه سنتی (تیمچه حاج علی اکبر)، قدم اول‌تان را در تهران و قدم بعدی‌تان را در طهران خواهید گذاشت.

در کل، معماری مرکز خرید ایران‌مال از سه بخش اصلی تشکیل شده است:

• فرهنگ و معماری ایرانی: که در بخش‌هایی مانند بازارچه سنتی به چشم می‌خورد.

• فرهنگ و معماری اسلامی: که در مسجد و سایر بخش‌های آن دیده می‌شود.

• فرهنگ و معماری نوین: که در نمای کلی مجموعه و سراسر راهروها و دکوراسیون واحدهای تجاری استفاده شده و زیبایی خاصی به این تلفیق بخشیده است.

معماری ایرانی در ایران‌مال

به جرئت می‌توان گفت یکی از زیباترین و منحصر به فردترین بخش‌های ایران‌مال را می‌توانید در طبقه دوم آن و در تیمچه بازار حاج علی اکبر مشاهده کنید. اولین چیزی که با قدم گذاشتن در تیمچه بازار، توجهتان را به خودش جلب خواهد کرد، حوضچه آرزوها می‌باشد! حوضچه کوچکی در این بخش در نظر گرفته شده است که با سکه انداختن در آن آرزو می‌کنید و سپس قدم به ورودی آن خواهید گذاشت.

تالار آیینه

برای اینکه بتوانید شکوه کاخ گلستان و سعدآباد را در مجموعه‌ای کاملا مدرن ببینید، کافیست وارد تالار آیینه ایران‌مال شوید. هنر آیینه‌کاری در گرداگرد این مجموعه به اندازه‌ای زیبا و با شکوه است که چشم هر بیننده‌ای را به سمت خودش جلب می‌کند. جالب است بدانید که آیینه‌های به کار رفته در ساخت این تالار حدود 4 میلیون قطعه می‌باشد که با دستان هنرمندانی از کشورمان کنار هم قرار گرفته و صحنه‌ای خارق‌العاده را خلق کرده‌اند.

زیبایی هنر آیینه‌کاری ایران‌مال در کنار زیبایی فرش دست  بافت 128 متری پهن شده در وسط آن تکمیل می‌شود و مجموعه‌ای از هنر مردان و زنان هنرمند ایرانی را در دل خود جای می‌دهد.

سرای فیروزه

اگر عاشق هنرهای اصیل ایرانی مانند خاتم‌کاری، میناکاری و تابلوفرش هستید و یا دلتان تماشا و خرید از سفال‌های زیبای همدان و شیشه‌های اصفهان را می‌خواهد، سرای فیروزه ایران‌مال می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها برای شما باشد. پیشنهاد می‌کنیم حتی اگر قصد خرید هم نداشتید، حتما دقایقی را برای تماشای آثار هنری و تزئینی موجود در این گالری بی‌نظیر اختصاص دهید.

سوغات سرا

برای خرید سوغاتی‌های خوشمزه و دیدنی شهرهای مختلف کشورمان، نیاز به سفر نیست! چون در سوغات سرای ایران‌مال مجموعه‌ی مغازه‌های فروش آجیل و خشکبار و سوغاتی‌های عالی کنار هم قرار گرفته‌اند. کیفیت عالی در کنار تنوع بالا از اصلی‌ترین ویژگی‌های اجناس این مغازه‌ها به شمار می‌رود.

سرای زمرد ایران‌مال

این بخش از ایران‌مال برای آن دسته از افرادیست که به هنر فرش‌بافی مانند تابلوهای نقاشی نگاه می‌کنند. مجموعه‌ای از فرش‌های کاملا دست بافت و ایرانی در سرای زمرد ایران‌مال به نمایش گذاشته شده‌اند. البته این فرش‌ها تنها برای تماشا نیست و در صورت تمایل می‌توانید از آن‌ها خرید کنید.

شربت‌سرا

بعد از لذت بردن از هنر و معماری ایرانی در بخش تیمچه بازار ایران‌مال، هیچ چیز به اندازه نشستن در فضایی آرامش بخش و سنتی و نوشیدن یک فنجان چای نمی‌تواند حالتان را خوب کند. شربت‌سرا در واقع همان کافه می‌باشد که سبک و سیاق آن کاملا سنتی بوده و حال و هوای فرهنگ ایرانی را به‌راحتی می‌توانید در آن احساس کنید.

معماری مدرن اروپایی ایران‌مال

بعد از لمس هنر ایرانی در تیمچه بازار، بهتر است زمانی را برای لذت بردن از بخش مدرن این مجموعه اختصاص دهید. از جمله زیبایی‌های بخش مدرن و اروپایی ایران‌مال می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

کتابخانه جندی شاپور

اگر کمی اهل کتاب و کتاب‌خوانی باشید، شک نکنید که کتابخانه جندی شاپور برایتان یکی از بهترین تجربیات زندگی خواهد بود. این کتابخانه با معماری الهام گرفته شده از کتابخانه دانشگاه آکسفورد و مجموعه‌ای از کتاب‌های مذهبی، هنری، ادبیات و تاریخ و غیره ارزش بسیار زیادی دارد.

در کتابخانه ایران‌مال می‌توان کتاب‌های عتیقه را دید که ارزش مادی و معنوی زیادی دارند. لازم به ذکر است که از سه طبقه کتابخانه در فاز اول تنها بخش کتابخانه عمومی آن افتتاح شده است و به مرور سایر بخش‌ها افتتاح خواهد شد.

سرای عتیق

سرای عتیق انتخابی عالی برای افرادیست که به خرید لوازم منزل از قبیل مجسمه، مبلمان، میز و شمعدان‌ها و سایر وسایل تزئینی علاقه‌مند هستند. در این بخش از ایران‌مال در‌واقع به فروشگاه‌های اروپایی سفر می‌کنید و می‌توانید در کنار لذت بردن از تماشای وسایل آن‌ها، خرید کنید.

باغ دیدار ایران‌مال

جالب است بدانید که در دل مرکز خرید لوکس و مدرنی به‌نام ایران‌مال، می‌توانید باغی زیبا با رود روان و درختان کمی عجیب و نا آشنا را مشاهده کنید. باغ دیدار که در طبقه دوم قرار گرفته است، با درختان سرسبز پالم کالیفرنیا و رود همیشه روان در وسط آن منظره‌ای بسیار زیبا و آرامش بخشی را به‌وجود آورده است. یکی از ویژگی‌های جالب این باغ، آبشاری می‌باشد که از طبقه سوم سرچشمه می‌گیرد و رود را سیرآب می‌کند.

در فاز دوم ایران‌مال یکی از زیباترین باغ‌های ایرانی را مشاهده خواهید کرد که از باغ ماهان کرمان الهام گرفته شده است. بدون شک این باغ نیز به اندازه باغ دیدار زیبا و تماشایی خواهد بود.

امکانات تفریحی و رفاهی ایران‌مال

در تمام بازار و مراکز خرید مدرن بخشی برای تفریح و استراحت در نظر گرفته می‌شود و ایران‌مال نیز از این امر مستثنی نیست. برای خوردن انواع غذاهای ایرانی و فست فودهای عالی می‌توانید به رستوران و فودکورت و فست فود موجود در طبقه سوم بروید و از غذاهای خوشمزه آن لذت ببرید. برای استراحت‌های کوتاه مدت و خلوت‌های دوستانه، کافه سینما در طبقه دوم و کافه کتاب با محیطی دنج و آرام و همچنین کافه دیدار واقع در باغ ایرانی می‌توانند انتخاب‌های خوبی باشند.

پیست یخ

پیست یخ با مساحتی تقریبی 3150 مترمربع در قسمت شرقی بازار بزرگ ایران و در طبقه اول تجاری واقع شده است، این مجموعه به همراه جایگاه ویژه تماشاچیان به ارتفاع 3 طبقه  اولین پیست یخ در مجتمع‌های تجاری ساخته شده در ایران ‌می‌باشد. پیست یخ ایران‌مال با توجه به ماهیت ورزش‌های زمستانی و عملکرد خاص خود، مغازه‌های اطراف خود را تحت الشعاع قرار داده و می‌تواند کاربری‌های اختصاصی را در محیط اطراف انجام نماید. در عین حال با توجه به جمعیت مشتاق به این رشته خاص از ورزش‌های زمستانی بازدیدکنندگان بیشتری به سمت محدوده آن جذب می‌شوند. این مجموعه خاص و لوکس با توجه به علاقه‌مندان زیاد آن به ورزش‌های زمستانی نیازمند گروهی از افراد متخصص جهت مدیریت آن می‌باشد؛ و از همین منظور تعدادی فضای اداری خاص با همین منظور جهت مدیریت و سرویس دهی هرچه باکیفیت‌تر آن در پشت سکوی تماشاچیان تعبیه شده است.

بودجه ساخت این مجتمع بیش از 22 هزار میلیارد تومان بوده‌است. ایران‌مال یک شرکت سهامی‌عام است. این شرکت با مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و شورای پول و اعتبار تأسیس شده‌است. بخشی از سهام، واگذار شده و بعد از بهره‌برداری از پروژه، سهام در بورس اوراق بهادار ایران عرضه می‌شود و بانک آینده در نهایت از مالکیت پروژه خارج خواهد شد.

 برای ارتباط با کارشناسان طرح تو طرح و دریافت مشاوره، روی دکمه زیر کلیک کنید.

درخواست مشاوره

برا خواندن مطالب بیشتر:

نحوه به اشتراک گذاشتن فایل معماری با دسترسی محدود

فرانک گری | معمار پست مدرن

مقایسه معماری مدرن و معماری معاصر

نویسنده: نیما قیطانی

 

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)