پنت هاوس

همه چیز در رابطه با اصول طراحی پنت هاوس

نویسنده:

۱۳۹۹-۰۷-۰۵

پنت‌هاوس (Penthouse) به آخرین طبقه یا یکی از آخرین طبقات یک ساختمان بلند و مجلل گفته می‌شود که نسبت به سایر طبقات، اختصاصی‌تر طراحی شده و دارای امکاناتی نظیر، تراس بزرگ و روباز، استخر، سونا، جکوزی، دید مناسب، آلاچیق و فضای سبز می‌باشد .

پنت‌هاوس یک عبارت انگلیسی است که اصطلاحاً معنای «خانه نقاش» را می‌رساند. زیرا در گذشته نقاش‌ها و هنرمندان که از درآمد کمی برخوردار بودند و پول خرید خانه‌های معمولی را نداشتند اتاق‌های زیرشیروانی را برای زندگی انتخاب می‌کردند. اما با گذشت زمان و علاقمند شدن طبقه اشرافی به زندگی و وقت گذراندن در این خانه‌های مرتفع، پنت‌هاوس‌ها تبدیل به لوکس‌ترین قسمت ساختمان شدند و نقاش‌ها جای خود را به ثروتمندان و اشراف دادند.

لغت نامه دهخدا پنت‌هاوس را اینگونه معنی کرده‌است «پنت هاوس به یک آپارتمان لوکس و مجلل که در طبقه آخر یک برج ساخته می شود و معمولا مساحت آن کمتر از طبقات پایین است و در نتیجه دارای حیاط نیز می باشد.»

اصول طراحی و نقشه کشی پنت‌هاوس

نقشه‌کشی پنت‌هاوس، نمایی حرفه‌ای برای طراحی و ساخت یک واحد لوکس و مدرن با تمام امکانات را تحت پوشش قرار می‌دهد. پنت‌هاوس‌ها معمولاً آپارتمان‌هایی هستند که از نظر معماری و طراحی ساختمان، بسیار ویژه و منحصر به فرد بوده و تفاوت زیادی با سایر آپارتمان‌های معمولی دارند. طراحی تمام قسمت‌های ساختمان بسیار مهم است. در اجرا و پیاده سازی یک نقشه عالی باید تمام جوانب و ملزومات پنت‌هاوس در نظر گرفته شود.

نکته بسیار مهم در نقشه‌کشی پنت‌هاوس این است که طراحان و معماران باید دقت داشته باشند نقشه‌کشی صرفاً به رسم یک نقشه اصولی برای یک واحد تنها محدود نمی‌شود؛ برای تهیه نقشه پنت‌هاوس باید دانست که این واحدها قرار است در بالاترین قسمت برج مسکونی ساخته شوند به همین دلیل نقشه‌کشی باید برای کل برج اجرا شود نه صرفاً یک پنت‌هاوس در بالای برج.

پس از آنکه اصول کلی برای نقشه‌کشی کل ساختمان مسکونی رعایت و اجرا شد، نوبت به مراحل نقشه‌کشی پنت‌هاوس می‌رسد. نکات مهم و متعددی وجود دارند که در تهیه یک نقشه جامع و کامل برای مجتمع مسکونی و همچنین پنت‌هاوس‌های لوکس باید مورد توجه قرار گیرند.

ویژگی های پنت هاوس چیست ؟

۱- پنت‌هاوس نسبت به سایر طبقات برج، متفاوت طراحی می شود.

۲- قیمت بالاتر پنت‌هاوس نسبت به سایر طبقات .

۳- معمولا مساحت پنت‌هاوس از ۴۵۰ مترمربع شروع و ممکن است به ۱۷۰۰ مترمربع نیز می‌رسد.

۴- دارای یک تراس رو باز بزرگ است.

۵- معمولا در آخرین طبقه یا طبقات آخر برج طراحی می‌شود.

۶- پنت‌هاوس دارای یک ویو مناسب به محیط اطراف است.

۷- پنت‌هاوس نسبت به سایر طبقات لوکس‌تر و مدرن‌تر است.

طراحی پنت هاوس

اصول مهم در نقشه‌کشی پنت‌هاوس برای برج‌های مسکونی و آسمان‌خراش‌ها

برای موفقیت در مراحل نقشه‌کشی پنت‌هاوس باید بدانید که یک برج مسکونی از چه قسمت‌هایی تشکیل می‌شود. به طور کلی برای ورود به بحث تهیه نقشه برای یک پنت‌هاوس، ابتدا لازم می‌دانیم مروری بر اجزای برج‌های مسکونی یا واحدهای آپارتمانی داشته باشیم. هر ساختمان از قسمت‌های ثابتی تشکیل شده‌است؛ دیوارها، پله‌ها، کف، سقف، درب ورودی، پنجره و ...، بخش‌هایی هستند که در تمام نقشه‌ها مشترک هستند. با اجرای اصولی در نقشه‌کشی پنت‌هاوس می‌توان مطمئن بود که کارایی، زیبایی و دوام ساختمان از هر نظر تأیید می‌شود، هزینه‌ها مدیریت شده و بهترین نتایج به دست خواهند آمد.

اگر حرفه شما نقشه‌کشی پنت‌هاوس یا تهیه نقشه‌های معماری برج مسکونی است به خوبی می‌دانید که پلان‌های یک واحد مسکونی را از زاویه بالا باید بررسی کرد.

در اصل نقشه‌کشی پنت‌هاوس، کف پلان به صورت مربع یا مستطیل نمایش داده می‌شود. مقیاس ابعاد و اندازه‌ها در حد سانتی‌متر بر روی کاغذ در نظر گرفته می‌شوند و سپس به مقیاس متر در ساختمان اصلی تبدیل می‌گردند. در نقشه‌ای که روی کاغذ رسم می‌شود اتاق‌ها، آشپزخانه، پله‌ها، درب ورودی، سالن پذیرایی و ...، به دقت مشخص می‌شوند.

نقشه‌کشی پنت‌هاوس کمی متفاوت‌تر از تهیه یک نقشه برای آپارتمان مسکونی انجام می‌شود؛ برای رسم یک نقشه برای پنت‌هاوس باید محل‌هایی برای پلکان‌ها (برای پنت‌هاوس‌های لوکس دوبلکس)، درب ورودی، اتاق‌ها، حمام و سرویس‌های بهداشتی در مکان‌های مختلف، اتاق مخصوص خدمتکاران، محل دقیق سونا، استخر، جکوزی، بالکن‌ها و تراس با ابعاد متفاوت، باغ یا فضای سبز روی تراس یا سقف، دیوارهای دکوراتیو، پنجره‌ها و ... دقیقاً مشخص شوند.

استانداردها و ضوابط طراحی پنت‌هاوس

 طراحی پنت‌هاوس حد و مرز مشخصی ندارد و بخشی از آن وابسته به شرایط فرهنگی، اقلیمی، اجتماعی و بخش دیگر وابسته به شرایط اقتصادی، ضوابط شهرداری و قوانین موجود شهرسازی است. طراحی پنت‌هاوس عمدتا در دو نوع مدرن و کلاسیک صورت می‌گیرد که هر دو نوع طرفداران خاص خود را دارند.

کاربرد های منحصر به فرد پنت‌هاوس

 در بعضی از کشورها پنل‌های خورشیدی بر روی سقف پنت‌هاوس نصب می‌شود تا انرژی خورشیدی دریافتی از بام به نیروی برق ثانویه تبدیل شود. این ویژگی مخصوصا در کشورهای اروپایی یکی از نکات مثبت برای خریداران است چون تا حد زیادی در مصرف برق صرفه جویی می‌کند و به داستن طبیعی پاک و پایدار کمک می‌کند.

واکینگ‌کلوزت یا اتاق‌های چیدن لباس نیز یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های طراحی پنت‌هاوس است و کمتر در واحدهای معمولی دیده می‌شود. به طور کلی هر یک از اتاق‌های خواب در طراحی پنت‌هاوس باید به چنین فضایی دسترسی داشته باشند و علاوه بر آن سرویس حمام و دستشویی منحصر به فردی مخصوص به خود نیز داشته باشند.

معمولا در طراحی پنت‌هاوس هر اتاق خواب‌ها صورت مجزا به فضای تراس روبروی خود دسترسی مستقیم دارد. از سوی دیگر در تمامی پنت‌هاوس ها دو آشپزخانه تعبیه می‌شود. آشپزخانه اصلی که پخت و پز در آن صورت می‌گیرد قابل دیدن نیست و آشپزخانه دکوراتیو به صورت طراحی می‌شود که توسط افراد قابل دیدن باشد.

پنت هاوس

اندازه و هزینه پنت هاوس

به طور کلی اجرای پنت هاوس‌ در تمامی پروژه ها امکان پذیر نخواهد بود. طراحی پنت هاوس صرفا برای پروژه هایی با مقیاس بزرگ و مجلل صورت می‌پذیرد و تنها در آخرین طبقه ساختمان های مسکونی، مجتمع ها و برج ها قابل اجراست. از این رو پنت هاوس از متراژ و مساحت زیادی برخوردار است. از این رو خرید پنت هاوس برای افراد هزینه بالایی در بر خواهد داشت و بدیهی است که نسبت به دیگر طبقات قیمت بالاتری را شامل خواهد شد.
در رابطه با قیمت این بخش باید گفت که به عوامل مختلفی نظیر محل پروژه، متراژ و نوع ساختمان بستگی خواهد داشت و متغیر خواهد بود.

مزایای پنت هاوس

گفتنی است هر بخشی که قرار است طراحی شود، از مزایا و معایب مختلفی برخوردار خواهد بود و در نهایت باید مورد بررسی قرار بگیرد که آیا برای پروژه سودمند واقع خواهد شد یا خیر. پنت هاوس هم مانند دیگر بخش ها مزیت ها و معایب مختص به خود را دارد که در این مقاله سعی داریم به مهم ترین آن ها بپردازیم.

فضای آزاد با منظره‌ای شفاف رو به دور دست‌ها

به طورکلی هر طبقه از پنت‌هاوس‌ها به گونه‌ای ساخته می‌شوند که به فضای بیرونی دسترسی کامل داشته باشند. نمای یک آپارتمان لوکس در بالای برج می‌تواند رو به دریا، اقیانوس، کوهستان، باغ و ... ساخته شود. این تنها ویژگی مثبت است که در سایر آپارتمان‌ها نمی‌توان فراهم نمود. فضای آزاد تراس در این مدل آپارتمان‌ها، مکان مناسبی برای برگزاری جشن‌ها و پذیرایی از مهمان‌ها می‌باشد. همچنین در برخی از پنت‌هاوس‌ها، فضایی مخصوص ورزش و بازی و ... در تراس‌های وسیع در هوای آزاد ساخته می‌شوند.

بدون سروصدا، بدون همسایه، امن، ساکت و خصوصی

اگر یک پنت‌هاوس را برای زندگی انتخاب کنید از سروصدا، آلودگی و شلوغی شهر در امان هستید؛ صدای همسایگان، شما را آزار نمی‌دهد؛ صداهای عجیب و غریب ناشی از عبور افراد مختلف در آپارتمان را نخواهید داشت؛ اختلالی در امنیت و آرامش شما ایجاد نخواهد شد و در نهایت، زندگی بدون استرس را سپری خواهید نمود. این سبک زندگی لذت زیادی دارد.

امنیت بالا

با زندگی در یک پنت‌هاوس در بالای یک برج بلند مسکونی، نهایت امنیت در ساختمان را تجربه می‌کنید. بسیاری از این واحدها مجهز به فناوری‌های پیشرفته امنیتی هستند.

دسترسی به هوای آزاد و نور طبیعی

تمام طبقات یک پنت‌هاوس از هوای آزاد و سالم و همچنین نور کافی برخوردارند، زیرا در بالاترین نقطه ساختمان واقع شده‌اند.

طراحی سفارشی و منحصر به فرد

بسیاری از آپارتمان‌هایی که در نقاط مختلف شهرها ساخته می‌شوند، طرح و ابعاد معینی دارند و امکان تغییر در دکور اصلی نما وجود ندارد؛ اما در پنت هاوس‌ها این مسأله متفاوت است. ساخت و طراحی کل ساختمان این واحدهای مدرن به بهترین شکل و به صورت کاملاً سفارشی و طبق سلیقه مشتری ساخته می‌شود.

گرمای کافی در فصل زمستان

پنت‌هاوس‌ها مجهز به سیستم‌های گرمایشی ایده‌آل هستند. بنابراین زندگی در بالاترین نقطه، محدودیتی در تأمین گرما در فصل زمستان نخواهد داشت.

تأمین رفاه و آسایش زندگی

پنت‌هاوس‌ها عموماً آپارتمان‌هایی هستند که نهایت رفاه و آسایش زندگی را ایجاد می‌کنند. تمام امکاناتی که برای یک زندگی راحت نیاز است در این آپارتمان‌ها فراهم شده است؛ مواردی نظیر سونا، جکوزی، باشگاه بدنسازی، فضای باربیکیو، اتاق کار، اتاق مطالعه، اتاق شام و ... نمونه‌هایی از این امکانات هستند.

پنت‌هاوس در معماری

معایب طراحی یک پنت هاوس

به مهم ترین مزیت های طراحی پنت هاوس در پروژه های مختلف پرداختیم. اکنون قصد داریم شما را با معایب بزرگ طراحی این بخش آشنا سازیم.

زمستان‌های خنک و تابستان‌های بسیار گرم

به دلیل اینکه پنت هاوس‌ها در بالاترین نقطه یک ساختمان هستند، تابستان‌های گرم‌تری را تجربه می‌کنند. دمای هوا در این فصل در بالای برج، بیش از 30 درجه سانتی‌گراد می‌باشد که البته با استفاده از سیستم‌های خنک‌کننده می‌توان این گرما را رفع کرد.

بازی و جست و خیز کودکان، دشوار است

زندگی در یک پنت‌هاوس، بازی و جنب و جوش کودکان را محدود می‌کند. اگر می‌خواهید کودکان شما در فضای آزاد پنت‌هاوس بازی کنند، باید همیشه جلوی چشمان شما باشند تا حادثه‌ای برای آن‌ها رخ ندهد.

رفع عیب و نقص ساختمان

زندگی در یک پنت‌هاوس در بالاترین نقطه یک ساختمان مسکونی با مسأله تعمیرات و رفع عیوب و نقص‌ها همراه است. مطمئن شوید که این واحد دارای خدمات تعمیرات و نگهداری است، در غیر این صورت هزینه‌های هنگفتی برای شما ایجاد خواهد کرد.

خطرات طبیعی

یک پنت‌هاوس به شدت در معرض خطرات بلایای طبیعی مانند طوفان و بادهای سهمگین یا رعد و برق قرار دارند. صدای ناخوشایند این حوادث طبیعی برای ساکنان آپارتمان ها آزاردهنده است.

دور از طبیعت

زندگی در پنت‌هاوس، شما را از طبیعت دور نگه می‌دارد؛ اگرچه می‌توانید باغ و فضای سبز را روی تراس‌های خود داشته باشید اما دسترسی به طبیعت واقعی میسر نیست.

اصول طراحی پنت هاوس

مساحت‌های متداول در طراحی پنت‌هاوس

 جالب است بدانید مساحت پنت‌هاوس از چهارصد و پنجاه مترمربع تا بیش از ۱۷۰۰ مترمربع محاسبه می‌گردد. البته این محاسبه زیربنای مفید با تصرف مسکونی است و شامل تراس و مشاعات نمی‌شود. با توجه به منطقه، طبقه‌ی قرارگیری، امکانات و لوازم و سایر تدابیر طراحی، قیمت پنت‌هاوس تعیین می‌گردد. قیمت پنت‌هاوس‌ها از قوانین رایج قیمت‌گذاری املاک پیروی نمی‌کند و به‌علت تمایز با سایر واحدها، به شیوه‌های دیگری قیمت‌گذاری می‌شود.

بعضا در طراحی پنت‌هاوس، سوییتی به عنوان اتاق کار یا فضای مطالعه با دسترسی مجزا نیز طراحی می‌شود تا مالک در صورت لزوم بتواند از آن استفاده کند.

 برای ارتباط با کارشناسان طرح تو طرح و دریافت مشاوره، روی دکمه زیر کلیک کنید.

درخواست مشاوره

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)