بتن پیش تنیده

بتن پیش تنیده چیست؟ | انواع آن کدامند؟

نویسنده:

۱۳۹۹-۰۷-۱۶

اگر به تازگی اصطلاح بتن پیش تنیده به گوشتان خورده است، در این مقاله با ما همراه باشید. بتن پیش تنیده یکی از مصالحی است که کمک میکند تا سازه بتواند بارهای بیشتری را تحمل کند و مصالح از ظرفیت خود بتوانند استفاده کنند.

دلیل استفاده از بتن پیش تنیده

بتن از نظر تحمل فشار از مقاومت خوبی برخوردار است اما مقاومت کششی بتن معمولا یک دهم مقاومت فشاری آن است به همین دلیل است که در ساختمان سازی از آرماتورها برای تحمل کشش در بتن استفاده میشود. پیش تنیده کردن آرماتورها در بتن نیز برای افزایش مقاومت کششی بتن است .

در این فرآیند آرماتورها یا کابل ها کشیده میشوند و با اعمال نیروی کششی به آنها اجزای بتن دچار نیروی فشاری میشوند. در حالی که در حالت خنثی اجزای بتن تحت تاثیر نیروهای کششی قرار می‌گرفتند که در مقابل آنها ضعیف بوده اند.

پیش تنیده پس کشیده یا پیش تنیده پیش کشیده

بتن پیش تنیده در دو حالت پس کشیده و پیش کشیده اجرا میشود. در اجرای بتن پیش تنیده ی پس کشیده کابل ها و آرماتور ها بعد از ریختن دوغاب کشیده میشوند اما در حالت پیش تنیده ی پیش کشیده قبل از بتن ریزی تحت تنش کششی قرار میگیرند. در روش پس کشیده یا غیر چسبنده اجزای فلزی تا قبل از پیش تنیده شدن به بتن نمی چسبد چون در اثر چسبندگی دیگر قادر به پیش تنیده کرن آن و یا کشیدن آن نیستیم. اما در روش پیش کشیده یا چسبنده چون قبل از اجرا اجزای کششی پیش تنیده شده آن مشکلی برای چسبیدن به بتن ندارد. در ایران معمولا روش پس کشیده محبوب تر است.

پیش تنیده پیش ساخته یا پیش تنیده کارگاهی

برای استفاده از مصالح سازه ای و باربر همیشه میتوان از دو روش پیش ساخته یا ساخت در کارگاه استفاده کرد. هر یک از این دو روش مزایا و معایبی دارند. به طور مثال برای حمل بتن های پیش تنیده ی پیش ساخته آرماتورهای اضافی برای حمل آن تعبیه میشود. همچنین به علت ساخت در کارخانه ساخت آن مطابق با طراحی پیش میرود اما بتنی که در کارگاه ساخته میشود از لحاظ حمل و نقل ساده تر بوده و دیگر آرماتوری اضافه برای حمل و نقل در آن تعبیه نمیشود.

اگر کارفرما و سازنده هستید و نیاز به طراحی معماری سازه ی خود دارید به پلتفرم برگزاری مسابقه معماری طرح تو طرح سر بزنید.

 برای ارتباط با کارشناسان طرح تو طرح و دریافت مشاوره، روی دکمه زیر کلیک کنید.

درخواست مشاوره



 

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)