طراحی پلان و نما روژه

ایونت دفاعیه روژه مهماندوست

نویسنده:

محمدرضا لعلی مفرد

۱۴۰۲-۱۲-۲۱

روز سه‌شنبه مورخ یکم اسفند ماه 1402 دفاعیه مسابقه طراحی نما، پلان و لابی ورودی روژه مهماندوست در محل ساختمانی که برنده جایزه مجله معماری ساختمان شده بود، برگزار شد.
طی این جلسه 7 گروه معماری و آرشیتکت که در مسابقه شرکت کرده بودند در حضور کارفرمایان پروژه و منتورهای مسابقه از طرح‌های نهایی خود دفاع کردند و در رابطه با نحوه فرآیند طراحی و چالش‌های طرح ارائه شده از لحاظ اجرایی با این افراد به گفت و گو پرداختند.
هم‌چنین در جلسه دفاعیه جمعی از سازندگان و معماران جهت شناخت روند مسابقات در طرح تو طرح و مشاهده طرح‌های مسابقه حضور به عمل آوردند و در نظرسنجی مسابقه شرکت کردند.
از بزرگترین مزیت تشریف فرمایی این افراد در جلسه، آشنایی کلی با مجموعه طرح تو طرح و بررسی سطح علمی معماران و طرح‌های ارسالی برای یک پروژه نمونه بود که در آینده امکان همکاری با این عزیزان چه به عنوان کارفرما و صاحب پروژه و چه به عنوان معمار فراهم خواهد کرد.

کارفرمایان پروژه مذکور مهندس محمد مدرس، مهندس محسن نیک نژاد و مهندس نمازی بودند.

مهندس مدرس 10 سال مدیر فنی دفتر 101 خدمات شهرداری بودند و به مدت 15 سال سابقه فعالیت در زمینه ساخت و ساز دارند.

مهندس نیک نژاد هم ساخت بیش از 1000000 متر مربع در منطقه 1 تهران را بر عهده داشتند و سهام‌دار و مدیر ارشد اجرایی شرکت نیک تراز ساخت هستند.

منتورهای پروژه دکتر ایوب علی نیای مطلق و مهندس داوود ابراهیمیان بودند.
دکتر ایوب علی نیا که سابقه زیادی در زمینه معماری دارند، مدرس گروه معماری در آتلیه مسکن پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران هستند و افتخارات و دستاوردهای زیادی در طول دوره حرفه‌ای خود کسب نموده‌اند.
مهندس داوود ابراهیمیان دیگر منتور پروژه، از سال 1373 تاکنون اجرای پروژه‌های مسکونی متعددی را بر عهده داشتند و فارغ‌التحصیل دانشکده معماری و شهرسازی از دانشگاه استراسبورگ فرانسه هستند.

ساختمان محل برگزاری دفاعیه مسابقه توسط رئوف قاسمی در سال 1399 طراحی شد. گفتنی است طراحی ایشان امسال توانست جایزه مجله معماری ساختمان را کسب نماید.

برگزاری جلسه به این ترتیب بود که بعد از صرف صبحانه، گروه معماری پیدا استودیو به عنوان اولین گروه در زمان مقرر از طرح ارسالی خود دفاع کرده و در رابطه با آن با منتورهای پروژه به گفت و گو پرداخت.

گروه پیدا استودیو

اعضای گروه معماری پیدا استودیو، مهندس آنا اخلاقی و مهندس حسین کریمی هستند که سابقه همکاری با معماران به نامی نظیر رضا دانشمیر و کامران حیرتی را داشتند و 15 سال است که در زمینه معماری مشغول به فعالیت هستند.

گروه معماری پیدا استودیو در رابطه با طرح ارسالی برای پروژه اذعان کرد که پروژه را به دو قسمت تقسیم کردند. یک قسمت هسته اصلی پروژه که سیرکولاسیون و طبقه همکف را در بر می‌گیرد و  قسمت دیگر دو بال پروژه که طبقات بر روی آن قرار گرفته می‌شود.

هم‌چنین اضافه کردند که طراحی واحدها به صورت نیم طبقه در ایجاد فرم و باکس پله کمک زیادی کرد به نحوی که آپارتمان دو واحدی را به آپارتمان تک واحدی تبدیل می‌کرد.
همین امر موجب ایجاد پرسپکتیوهای جذاب در فضای مشاعات گشت.

مهندس علی‌نیا در رابطه با این طرح گفت: آشپزخانه و دیگر بخش‌های ساختمان کیفیت فضایی بالایی داشت و ایده ارائه شده جذاب بود.

مهندس ابراهیمیان هم افزود: هسته مرکزی و قسمت پاسیو که به ایجاد فضای سبز منجر شده کیفیت لازمه را دارد.
هم‌چنین عقیده داشت که جدا شدن 2 پوسته از یکدیگر باید از لحاظ امنیتی تدابیر لازمه برای آن در نظر گرفته شود.
ایشان این نکته را تاکید کرد که به معماری عملگرا بیشتر اعتقاد خواهد داشت تا توجه به فرم فضا.

طراحی نما روژه
دو آلترنالیو ارسالی طراحی نما توسط گروه پیدا استودیو

 

گروه فور افیس

اعضای گروه معماری فور افیس مهندس محسن رضایی و مهندس راضیه شعاعی هستند که 5 سال سابقه فعالیت در دفتر آرش بعد چهارم را داشتند. هم‌چنین دو سال در دفاتر معماری راز اندیشان و موسوی مشغول به کار بودند.
فور افیس که به عنوان دومین گروه از طرح خود دفاع کرد در این رابطه بیان کرد که نوع نگرش آن‌ها به رمپ پروژه منجر شد تا بتوانند یک استخر داخل آن قرار دهند.
هم‌چنین فضای عمومی و خصوصی در پلان‌ها جدا از یکدیگر هستند و تمام سعی بر آن بود که از ایجاد راهروی طولانی در پلان اجتناب شود.
در ادامه افزودند: به نحوی طراحی صورت پذیرفت که نمای پشتی با نمای جلویی با همدیگر کار کرده و از جانب دید مخاطب هماهنگی داشته باشد.
مهندس مدرس از اینکه گروه معماری فور افیس out of box به پروژه نگاه کردند تشکر کرد.
مهندس علی‌نیا بیان کرد: تفکیک بخش‌های عمومی و خصوصی و کم شدن طول راهرو موجب ارزش افرینی برای پروژه شده است که نباید نادیده گرفته شود.
مهندس ابراهیمیان هم افزود: هماهنگی بین نماها و مصالح مصرفی آن در این طرح بسیار لذت بخش بود.

طراحی نما مسکونی
طرح ارسال شده گروه معماری فور افیس

 

گروه توسعه پایدار هزاره سوم

گروه معماری توسعه پایدار هزاره سوم به مدیریت بابک مظاهریون سابقه طراحی و معماری و ساخت پروژه‌هایی با کاربری مختلف را داشتند و سالیان زیادی است که در این زمینه مشغول به فعالیت هستند.
در جلسه دفاعیه گروه توسعه پایدار عنوان کرد: نمای طراحی شده به نحوی است که با هم کار می‌کنند و به واسطه صلبیت و شفافیت موجود یک حجم یکپارچه به کار خواهد داد.
دو آلترناتیو برای پلان و نما در نظر گرفته شد که هر کدام از نماها قابلیت اجرا بر روی هر پلان را خواهند داشت.
در یکی از نماها پوسته‌ای در نظر گرفته شد که قابلیت باز و بسته شدن به صورت مکانیکی خواهند داشت.
بر این اساس کاربران می‌توانند در طول روز از حالت باز و در شب از حالت بسته استفاده نمایند.

مهندس علی‌نیا در رابطه با این طرح بیان کرد: جزو کارهایی است که کانسپت و سناریو طراحی داخل آن مشهود است.
هم‌چنین ایشان اعتقاد داشت که نمای شرقی می‌توانست بیشتر نشان داده شود.
مهندس مدرس افزود: بیشترین تعداد پارکینگ طراحی شده در این کار نقطه قوت این طرح به شمار می‌رود که به خوبی لحاظ شده است.

طراحی نما ساختمان
طرح های گروه معماری توسعه پایدار هزاره سوم

 

گروه چارچوب استودیو

اعضای گروه معماری چارچوب استودیو، مهندس مهدی کیانی و مهندس امین شیرزاد هستند که بیش از 10 سال سابقه معماری دارند و طراحی پروژه‌های متعددی را بر عهده داشتند.
در جلسه دفاعیه گروه چارچوب عنوان کرد: واحد شمالی که دو خواب و واحدهای جنوبی که سه خواب طراحی شدند به صورت نیم طبقه از همدیگر مجزا می‌شوند.
با دبل هایت کردن تراس پروژه توانستیم عمق نفوذ نور را به دست آوریم.
هم‌چنین با فرورفتگی‌ها و تغییر متریال در نما، آن را از حالت دو بعدی خارج کرده و به آن عمق دادیم.
مهندس علی‌نیا در این رابطه گفت: نمای آلترناتیو اول حس یک الگوی مسکونی را القا کرده و ریتم و آهنگ مناسبی را شامل می‌شود.
نمای شرقی آلترناتیو دوم هم بسیار فکر شده طراحی شده و کیفیت لازمه را به حجم و فضا اضافه کرده است.

مهندس مدرس افزود: ایده ورودی بالکن بسیار ایده جذابی است برای پروژه اما پتانسیل پخته‌تر شدن دارد.

طراحی نما روژه مهماندوست
دو آلترناتیو گروه معماری چارچوب استودیو

 

آرشیتکت پرستو مالمیر

مهندس پرستو مالمیر که چندین سال در زمینه طراحی فعالیت مستمر داشتند و پروژه‌های موفقی را عهده‌دار بودند در رابطه با طرح ارائه شده گفت: کیفیت زیستن در فضای موجود در امر طراحی صورت گرفته اولویت اول ما قرار گرفت.
هم‌چنین ایشان عنوان کرد که ترجیح دادیم تفکر متفاوتی را نسبت به این پروژه داشته باشیم.
مهندس مدرس در رابطه با این طراحی گفت: کار به نحوی است که اگر ریسک انجام آن را بپذیریم امکان تبدیل شدن به یک پروژه شاخص را دارد.

مهندس ابراهیمیان افزود: ایده ارائه شده و پرزنته بسیار عالی است، اما در صورتی که به جای واحدهای کوچک دوبلکس طراحی می‌شد به نحوی که به جای 12 واحد، 6 واحد لحاظ می‌شد در فروش کار راحت تر شده و جذابیت بیشتری به پروژه اضافه می‌کرد.

طراحی نما
طرح ارسالی آرشیتکت پرستو مالمیر

 

گروه مهندسین مشاور پایاب

دفتر معماری مهندسین مشاور پایاب که سابقه زیادی در زمینه‌های مختلف طراحی معماری و اجرا داشتند در رابطه با طرح ارائه شده عنوان کردند: فضای آشپزخانه در دسترس ورود و خروج و هوای آزاد از حیث تهویه مورد نیاز قرار گرفت و پلان به این طریق سازماندهی شد.

مهندس مدرس در رابطه با این طرح نظر خود را به این گونه بیان کرد: کار ارائه شده با انگیزه و شوق مضاعفی طراحی شده و نقاط قوت زیادی شامل می‌شود چرا که از جزئیات بسیار جذابی برخوردار است.
مهندس علی‌نیا گفت: پروژه طراحی شده از یک سناریو منحصر به فرد و خاصی پیروی می‌کند و قسمت میانی هم تمرکز لازم بر روی آن لحاظ شده است.

مهندس ابراهیمیان افزود: محور میانی زنده است و عالی کار شده است.

طراحی نما
طرح ارسالی گروه مهندسین مشاور پایاب

 

گروه چکاد

دفتر معماری چکاد بیش از 10 سال است که در زمینه طراحی معماری مشغول به فعالیت است.
مهندس فربد مهراز به همراه تیم با تجربه خود تاکنون پروژه‌هایی با کاربری متفاوت در تهران به خصوص در منطقه 1 عهده‌دار بودند.
مهندس علی‌نیا در رابطه با طرح ارائه شده گفت: مصالحی که مورد استفاده قرار گرفت و دبل هایت کردن بسیار جذاب انجام شده و کیفیت بالایی دارد.
مهندس مدرس از گروه معماری چکاد بابت تامین تعداد پارکینگ مورد نیاز تشکر کرد و در ادامه این نکته را ذکر کرد که طرح‌های ارائه شده و ایده‌هایی که معماران در این مسابقه به کار بردند فراتر از سطح انتظارات ما بود.

طراحی نما ساختمان
آلترناتیوهای گروه معماری چکاد

 

در پایان جلسه کارفرمایان از شرکت کنندگان مسابقه تقدیر و قدردانی کردند و عقیده داشتند که سطح بالای معماران کار انتخاب نفرات برتر را دشوار کرده است.
از این رو پس از اتمام جلسه مقرر شد تا پس از بررسی کامل طرح‌ها بر اساس شنیده‌ها، کارفرمایان نفرات برتر را انتخاب نمایند.
در مجموع ایونت دفاعیه روژه از ساعت 10 آغاز گردید و تا ساعت 16 به طول انجامید.

پلتفرم طرح تو طرح از تمام عزیزانی که در این ایونت تشریف آوردن تشکر و قدردانی می‌کند و امید است تا این جلسه برای تمامی افراد مفید واقع شده باشد. 

برای ارتباط با کارشناسان طرح تو طرح و دریافت مشاوره، روی دکمه زیر کلیک کنید.

درخواست مشاوره

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)