مدیریت زمان

پیشنهادهای طرح تو طرح برای مدیریت زمان در مسابقات به ضمیمه راهنمایی‌های فینالیست‌های ویلای ترنج

نویسنده:

سحر سید صدر

۱۴۰۰-۰۹-۲۹

مدیریت زمان؛ مهم‌ترین مهارت برای هر فرد 

مدیریت زمان مهارتی است که معماران همیشه به آن نیازمندند و از نظر اکثر کارفرمایان، آن را ندارند! ما در مجموعه "طرح تو طرح" با حضور بیش از هفت هزار طراح و دفتر معماری به این نتیجه رسیده‌ایم که معماران در حین کار، مدیریت زمانی بسیار بالایی از خود نشان می‌دهند؛ مشکل شروع به کار است! در انتهای مقاله فایلی برای معماران عزیز تهیه کرده‌ایم که معتقدیم با خواندن مطالب این مقاله و استفاده از تکنیک‌های گفته شده، حضور مثمر ثمرتری در مسابقات "طرح تو طرح" خواهند داشت. با ما همراه باشید.


اکثر روان‌شناسان معتقدند کسانی که مدیریت زمان مناسبی در انجام کارها ندارند، کسانی هستند که شروع کار خود را به تعویق می‌اندازند و درک درستی از زمان ندارند؛ یعنی همواره فکر می‌کنند بیشتر از چیزی که در واقعیت وجود دارد، زمان در اختیار دارند. به تاخیر انداختن کار بیشتر از آنکه به ضعف در مدیریت زمان مرتبط باشد، ضعف در مدیریت فشار را نشان می‌دهد؛ یعنی افراد احتمال آنکه کاری را که سخت، استرس‌زا یا حوصله‌سربر به نظر می‌آید، به تعویق بیاندازید بیشتر از کارهای روتین است و هرچه عواقب این پروژه برایشان مهم‌تر باشد، این تاخیر بیشتر به طول می‌انجامد.

شروع به انجام کار

به تعویق انداختن کارها می‌تواند باعث افزایش استرس و اضطراب، مشکلات سلامتی و کاهش کارکرد شما شود، همچنین می‌تواند نتیجه مطلوبی که از انجام کار در چهارچوب زمانی تعیین‌شده عاید شما می‌شود را زیر سوال ببرد. این کار حتی ممکن است سبب تخریب عزت نفس شما با احساس عذاب وجدان، خجالت و یا تفکرات خود-مخرب شود.


پیشنهادهای طرح تو طرح برای مدیریت زمان

در ادامه هشت راه‌کار به شما نشان می‌دهیم که اگر جملات کلیدی این هشت مورد را هنگام شروع کارهایتان در ذهن خود داشته باشید، مطمئنیم که اتفاق‌های مثبتی در کارتان رقم خواهد خورد.

  1. بزرگ‌نمایی کردن را متوقف کنید.

ما غالبا در مقابل کارهایی که نمی‌خواهیم انجام دهیم خود را کوچک و آن پروژه را بسیار بزرگ‌تر و مهم‌تر از چیزی که هست می‌بینیم. این کار را متوقف کنید! شما اگر انجام پروژه‌ای را قبول کرده‌اید یا اگر شخصی کاری را به شما سپرده است، قطعا توانایی آن در شما دیده شده است. سعی کنید ذهنیت‌تان را تغییر دهید و بدون بزرگ‌نمایی، کوچک‌نمایی و هر کاری که پیش از این می‌کردید، پروژه و خودتان را در مقیاس و اهمیت واقعی بسنجید.

بزرگنمایی


  1. به "چرایی" کارتان فکر کنید.

به جای سودهای کوتاه مدت به تاخیر انداختن کار، مانند رفع خستگی، از بین بردن موضعی استرس کار و ... به اهداف بلند مدت کار و پروژه خود فکر کنید. شاید این پروژه سبب ارتقای شغلی شما شود، در معماری، پروژه، پروژه بعدی را می‌آورد، در صورتی که در زمان مناسب این کار انجام شود، کارهای بزرگ‌تری به شما ارجاع می‌دهند و ...


  1. واقع‌بین باشید.

اکثر کارها بیشتر از چیزی که فکر می‌کنیم طول می‌کشند در حالی که زمان ما مدام کمتر و کمتر می‌شود. همچنین در حین برنامه‌ریزی باید به اتفاقات پیش‌بینی نشده هم فکر کنید. برای اینکه واقع‌بینانه برنامه خود را تنظیم کنید به این فکر کنید که برای موفقیت در پروژه، باید در پیاده‌سازی کارها طبق برنامه نیز موفق عمل کنید.

واقع گرایی


  1. پروژه‌ی پیش رو را خرد کنید.

همان طور که بالاتر گفتیم وقتی کاری سخت به نظر برسد، احتمال عقب انداختن آن بیشتر می‌شود. پروژه را به مراحل و قطعات کوچک تقسیم کنید. به این صورت در مقابل این کارهای کوچک احساس قدرت خواهید کرد و شانس شروع کار در زمان مقرر بیشتر خواهد شد.


  1. بهانه آوردن را تمام کنید!

"باید حسش بیاد تا کار کنم"

"من تحت فشار بهتر کار می‌کنم، منتظر می‌مونم تا به زمان تحویل پروژه نزدیک‌تر بشم"

"فعلا صبر می‌کنم تا زمان مناسب شروع کارم برسه"

هر کدام از ما حداقل یک بار یکی از جملات بالا را به خود گفته‌ایم. اگر صریحانه بنویسم این جملات چیزی جز بهانه‌ای دروغین نیستند. با خود تمرین کنید که این جملات و نظیر آن‌ها را نگویید. ذهن‌تان باور خواهد کرد که هیچ دلیلی برای انجام ندادن کار نیست و شروع خواهید کرد.


  1. محیط اطراف خود را مطلوب کنید.

اگر در فضایی هستید که عوامل حواس‌پرتی زیادی دارد، یا عوامل را از محیط خارج کنید و یا خودتان از محیط خارج شوید! اگر برای شروع کار به وسایل خاصی نیاز دارید، آن‌ها را در دسترس خود قرار دهید. اگر با موسیقی بهتر کار می‌کنید، یک پلی‌لیست آماده داشته باشید و آن را پخش کنید. خلاصه هر کدام از ما با تجربه‌های متفاوت فهمیده‌ایم که در چه شرایط محیطی، بهتر کار می‌کنیم. آن شرایط را برای خود فراهم کنید و شروع به کار کنید.

محیط مطلوب


  1. به رفتارهای خوب‌تان در حین کار پاداش دهید.

اگر پروژه خود را به چند قسمت تقسیم کردید، با انجام هر قسمت در زمان مقرر و برنامه‌ریزی شده، به خودتان جایزه دهید. مثلا می‌توانید خود را به رستوران یا کافه مورد علاقه‌تان مهمان کنید. می‌توانید ساعاتی را خارج از برنامه با عزیزان خود بگذرانید و ... فقط مراقب باشید پاداشی که به خود می‌دهید، موفقیت قسمت بعدی برنامه‌تان را زیر سوال نبرد.

پاداش به خود


  1. کمال‌گرا نباشید.

تلاش برای "بهترین بودن" می‌تواند سازنده باشد، اما همچنین می‌تواند مخرب باشد. اگر کسی هستید که کارهای خود را غالبا به تعویق می‌اندازید، دارید تاثیر منفی کمال‌گرایی را می‌بینید. این توصیه را از ما بپذیرید: همچنان برای "بهترین شدن" تلاش کنید اما تمرکزتان را بر "بهتر شدن" بگذارید.


گفت‌وگو با فینالیست‌های مسابقه ترنج در خصوص مدیریت زمان

ما تصمیم گرفتیم تا با کمک به معماران "طرح تو طرح" در مدیریت زمان و عدم تعویق انداختن کارها، قدمی در جهت تسهیل شرکت در مسابقات و افزایش کیفیت کارهای ارسالی برداریم. انگیزه این کار را، گفت‌وگو با فینالیست‌های مسابقه ترنج به ما داد. در طی صحبت‌هایی که با این عزیزان داشتیم، از ایشان پرسیدیم چگونه برای شرکت در مسابقات "طرح تو طرح" زمان خود را مدیریت می‌کنند تا بتوانند با کیفیت بالا، طرح خود را پیش از پایان مهلت مسابقه ارسال کنند. اکثرا از تکنیک خرد کردن کارها استفاده می‌کردند. مثلا خانم مهندس زهرا دشتی در این باره گفتند: من 5، 6 روز و یا یک هفته زودتر از مهلت مسابقه برای خودم ددلاین تعیین می‌کنم و بعد پروژه را مهندسی معکوس می‌کنم یعنی با خودم می‌گویم اگر برای این تاریخ، کارم باید تمام شده باشد، پس یک هفته پیش از آن باید مدل‌سازی تمام شده باشد، ده روز قبل از آن باید پلان و نما و ... تکمیل شده باشند و ... بعد به این فکر می‌کنم که آخرین روز شروع به کارم چه زمانی می‌شود. از همان روزی که این برنامه را می‌چینم تا روز شروعی که برای خود تعیین کرده‌ام به کانسپت و جمع‌آوری اطلاعات می‌پردازم.

گروه معماری آرکسل، آقایان مهندس ذوقی و علیخانی هم جمله جالبی گفتند: ما یا در یک مسابقه شرکت نمی‌کنیم و یا با تمام قوا شرکت می‌کنیم؛ یعنی باقی کارها را متوقف می‌کنیم و از همان لحظه تا پایان کار بر روی مسابقه متمرکز می‌شویم.

آقای مهندس حسن محمدی گفتند: اگر پروژه‌ای جذابیت داشته باشد، معمار از روزهای تعطیل و ساعات خالی برنامه روزانه‌اش می‌زند تا آن کار را انجام دهد. آقای مهندس ریاحی و تیم‌شان  آقایان مهندس محمدرضا رئوفی و محمدامین سعیدمنش نیز همین‌گونه عمل کرده بودند. در جواب نحوه مدیریت زمان به ما پاسخ دادند: نخوابیدن! تیم "طرح تو طرح" بسیار مفتخر است که این تیم پس از اتمام جلسه دفاعیه، خوشنودی خود را ابراز کرده و گفتند: این جلسه به تمام شب‌بیداری‌ها می‌ارزید.

آقای مهندس کتانی، نماینده دفتر سکویا در خصوص راه‌های مدیریت زمان گفتند: شاید بهتر باشد بعضی کارها و پروژه‌ها به صورت تیمی انجام شود. گاهی باید مقیاس پروژه را سنجید و برای هر بخش یک نیرو مشخص کرد.

تیم خود را تشکیل دهید

آقای مهندس محسن حوضی هم معتقد بودند در کار معماری انتخاب صحیح نرم‌افزار بسیار در زمان تاثیر‌گذار است. ایشان استفاده از نرم‌افزار رویت را که به شما قابلیت کشیدن هم زمان پلان دو بعدی، نما، مقطع و ... می‌دهد، توصیه کردند. خانم مهندس مریم ربیعی هم به همین نکته اشاره کردند و گفتند: در کارهای معمول، من از تری‌دی‌مکس برای مدل‌سازی و وی‌ری برای رندرینگ استفاده می‌کنم اما با پیشرفت زمان در این مسابقه به این نتیجه رسیدم که برای سرعت بخشیدن به کار بهتر است از نرم‌افزارهای اسکتچ‌آپ و لومیون استفاده کنم که بسیار کاربر محورتر هستند.

آقای مهندس حمیدرضا ادریسی هم اضافه کردند: من خیلی در بحث مدیریت زمان قوی نیستم اما شرکت در مسابقات "طرح تو طرح" بسیار برای من مفید بوده است. یعنی بیشتر از پیش می‌دانم که در مسابقات بعدی چه کنم، در چه فرمتی کار کنم و با چه قالبی پروژه‌ام را تحویل دهم. توانسته‌ام به یک سیستم مناسب برای ارائه برسم و می‌دانم که همین، باعث افزایش سرعت من در مسابقات آتی می‌شود.


به همین دلیل سعی کردیم با استفاده از تکنیکهای گفته شده و استفاده از صحبت‌های ارزشمند معماران، فایلی را آماده کنیم که برای مدیریت زمان در مسابقات "طرح تو طرح" تنظیم شده است. همچنین معتقدیم با پر کردن صحیح این فرم در هر مسابقه، پس از مدتی به یک بانک اطلاعاتی مناسب در مورد راه‌کارهای مدیریت زمان‌تان خواهید رسید.

فرم مدیریت زمان

در انتها برای همگی طراحان و تیم‌های معماری حاضر در این بستر، آرزوی موفقیت و پیروزی داریم.


بستر "طرح تو طرح" برای ایجاد ارتباط صحیح کارفرمایان و معماران طراحی و ساخته شده تا کارفرمایان بتوانند از امتیاز طرح‌های متعدد برای پروژه خود بهره‌مند شوند و همچنین، معماران بتوانند جهت طراحی یک پروژه واقعی و اجرایی و برنده شدن جایزه مسابقه با هم رقابت کنند. در این بستر، با استفاده از الگوریتم مشخصی، قیمت طراحی پروژه‌ها تعیین می‌شوند که برای سنجش و یا تخمین دستمزد معماران بسیار مفید واقع می‌شود.

شما نیز می‌توانید تمامی نیازهای معماری خود را، اعم از مسکونی، ویلایی، تجاری و ... به "طرح تو طرح" بسپارید. برای شروع مسابقه منحصر به فردتان به بخش راه‌اندازی مسابقات در سایت "طرح تو طرح" مراجعه کنید و یا با تماس با شماره 22826318-021 از کارشناسان ما مشاوره بگیرید.


اگر؛

نظری راجع به این فایل این مقاله دارید،

راه‌کار دیگری برای مدیریت زمان برای شرکت در مسابقات "طرح تو طرح" دارید،

در بخش دیدگاه‌های همین مقاله با ما در میان بگذارید.

 

 برای ارتباط با کارشناسان طرح تو طرح و دریافت مشاوره، روی دکمه زیر کلیک کنید.

درخواست مشاوره

تعداد 1 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

  • FB Architects
    ۱۴۰۰-۱۰-۰۱

    جسارتا برای من نوشتین: "اگر پروژه‌ای جذابیت داشته باشد، معمار از روزهای تعطیل، ساعات خالی برنامه روزانه‌اش و یا حتی خواب شبش هم می‌زند تا آن کار را انجام دهد" من برای انجام ترنج چون واسم جذابیت داشت دو تا کار اول رو انجام دادم اما تا حالا واسه هیچ پروژه ای از خواب شبم نزدم :))) بنظرم اگر کسی مداوماً کمتر از 6 7ساعت در شبانه روز بخابه با مشکلات سلامتی روبرو میشه...سلامتی اولویت اول در زندگیه...

    • طرح تو طرح

      ۱۴۰۰-۱۰-۰۴
      پاسخ

      سلام ممنونم از دقتتون و مرسی از اعلام خطای پیش آمده. مطلب اصلاح شد. و بله، ما هم موافقیم که سلامتی باید اولویت اول زندگی هر شخص باشه. شاد و سلامت باشید.

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)