طراحی دفتر کار

طراحی ایده‌آل دفتر کار

نویسنده:

سحر سید صدر

۱۳۹۹-۱۰-۰۸

نسل امروز دیگر کار را مانند نسل‌های قبلی نمی‌بیند. مدل‌های جدید شرکت‌ها و فرصت‌های شغلی، فضاها را به گونه‌ای تغییر داده است که افراد بتوانند فعالیت‌های حرفه‌ای خود را توسعه و گسترش دهند. کار از خانه، از راه دور و از هر نقطه دنیا در حال حاضر یک اتفاق متداول است. اما تعدادی از شرکت‌ها هنوز هم در همان محیط‌‍‌‌های سنتی کار می‌کنند و از فضاهایی که سبب تعامل بیشتر کارمندان‌شان شود، استفاده نمی‌کنند. علاوه بر فرهنگ سازمانی مشترکی که شرکت‌ها غالباً سعی در ایجاد آن می‌کنند ، ضروری است که در طراحی دفتر، نیازها و ویژگی‌های هر یک از فعالیت‌های شرکت را در نظر گرفته و ارتباط و تعامل را ترغیب کنیم و در عین حال، مکان‌هایی برای تمرکز در کار را فراهم کنیم. با تغییر نسل‌ها و فرهنگ‌های شرکتی، طبیعی است که فضای اداری از چیدمان‌های سنتی متشکل از اتاق کار، میز و اتاق‌های جلسات دور شود.

https://cdn2.tarh2tarh.com/files/blog/2019/sina/11.jpg
ما در طول روز در یک دفتر، جاهای مختلفی می‌نشینیم. ما به دنبال تمرکز، گفتگو، شرکت در جلسات و بحث در مورد ایده‌های جدید هستیم. علاوه بر پیکربندی فضا، راحتی برای افزایش بهره‌وری کار بسیار مهم است. نورپردازی، دما، سر و صدا، ارتفاع میز و راحتی صندلی همه بخشی از این معادله هستند. فردی که احساس راحتی نمی‌کند به جای فکر کردن در مورد کار خود ، به فکر علت ناراحتی خود خواهد بود.
http://cdn2.tarh2tarh.com/files/blog/2019/sina/111.jpg
جلسات کوچک و غیررسمی برای حل سریع مشکلات، قرارهای رسمی‌تر با مشتری، تماس‌های ویدئویی با همکاران از راه دور یا تأیید سریع ایده‌های ناگهانی، طراحی فضایی مناسب و انتخاب مبلمان می‌تواند لحن گفت‌وگو در جلسات را تعیین کند.
برای مقابله با این مسئله، ما یک راهنمای دو بخشی برای پروژه‌های اداری تهیه کرده‌ایم. در این پست، تمرکز روی تنظیمات مربوط به فضاهای جلسات است. در ادامه، چهار مورد از این تنظیمات را مورد بحث قرار می‌دهیم:
فضای ملاقات

https://cdn2.tarh2tarh.com/files/blog/2019/sina/meeting_space-01.jpg


فضاهای جلسات مکان‌های تبادل اطلاعات هستند، چه توسط یک سخنران منفرد ارائه صورت پذیرد و چه توسط گروهی از همکاران موضوعی خاص ارائه شود. بسته به مشخصات شرکت، تکرار جلسات می‌تواند به طور منظم یا گاه به گاه باشد. یکی از راه‌هایی که می‌توان این تمایز را بیان کرد، شکل قرارگیری میز و یا انواع صندلی‌ها است. صندلی‌های راحت‌تر، لحن آرامش‌بخش‌تری به محیط اطراف و احتمالاً مکالمات می‌بخشد. یک میز مستطیل شکل با یک صندلی در انتهای میز، سلسله مراتبی را نشان می‌دهد که ممکن است در شرایط خاصی از اهمیت برخوردار باشد. از طرف دیگر میزهای گرد باعث می‌شوند همه حاضران بهتر دیده شوند و این ممکن است برای تصمیم‌گیری‌ها و بحث‌های گروهی مطلوب باشد.


https://cdn2.tarh2tarh.com/files/blog/2019/sina/Meeting_Space_002.jpg

 https://cdn2.tarh2tarh.com/files/blog/2019/sina/Meeting_Space_014_Plan.jpg

 

اگر شرکت بزرگ باشد ، تعبیه بیش از یک نوع اتاق جلسه می‌تواند کمک‌کننده و مفید باشد. اتاق‌های کوچک‌تر برای جلسات غیررسمی و سریع، کاربرد بیشتری دارند. فضاهای جدا شده می‌تواند برای امور خصوصی و جداکردن فعالیت بخش‌ها از یکدیگر کمک کند اما انعطاف‌پذیری فضاهای بسته (شفاف یا مات بودن جداره فضاها) در صورت محدودتر بودن وسعت مکان می‌تواند سبب کیفیت فضایی بیشتری شود.
فرود

https://cdn2.tarh2tarh.com/files/blog/2019/sina/landing-01.jpg

 

"فرود" یک مکان باز برای ملاقات‌ها و تالارهای گفتگو است. قبل یا بعد از یک جلسه یا رویداد، "فرود" یک فضای اجتماعی برای شرکت‌کنندگان فراهم می‌کند. این مکان برای جمع‌بندی مباحث، سؤال از شرکت‌کنندگان و تمرین‌های نهایی قبل از ارائه‌های بزرگ بسیار مفید است. از آنجا کهاین فضاها، مکان‌هایی برای استفاده کوتاه مدت هستند ، میزهای بلند و چارپایه‌ها کاربرد بهتری دارند. همچنین می‌توان از مبل‌هایی با چگالی بالاتر (که افراد هنگام نشستن به اصطلاح غرق در مبل نمی‌شوند) نیز استفاده کرد.
https://cdn2.tarh2tarh.com/files/blog/2019/sina/landing.jpg

https://cdn2.tarh2tarh.com/files/blog/2019/sina/Landing_002.jpg

انجمن
https://cdn2.tarh2tarh.com/files/blog/2019/sina/landinng.jpg
یک "انجمن" فضایی است که برای پشتیبانی از ارائه و بحث در مورد محتوا تعبیه می‌شود. عناصر بحرانی این محوطه، شامل یک دید خوب برای همه‌ی مخاطبان، صدا و روشنایی عالی و امکان درگیر کردن شرکت‌کنندگان از راه دور است. مانند اتاق جلسات، پیکربندی و نوع مبلمان به سبک شرکت بستگی دارد. گزینه‌های متنوعی از مبلمان ارائه شده است که باید بتوانید از بهترین گزینه برای ارائه هرچه بهتر برای هر نمایش و مخاطب استفاده نمایید.
https://cdn2.tarh2tarh.com/files/blog/2019/sina/Forum_012.jpgمیدان عمومی
https://cdn2.tarh2tarh.com/files/blog/2019/sina/plaza-01.jpg

همانطور که میدان در یک شهر وجود دارد ، ایجاد "میدان" سبب رایجاد یک قلب پر جنب و جوش و پویا در شرکت می‌شود.  این مکان‌ها از فضاهای عمومی بازی استقبال می‌کنند که در تقاطع اصلی و مناطقی با ترافیک زیاد واقع شده‌اند. آنها باید از طیف متنوعی از فعالیت‌ها و جمعیت پشتیبانی کنند. این نوع چینش فضایی، تعامل و معاشرت در بین کارمندان بخش‌های مختلف را تشویق می‌کند ، در این مکان می‌توان چندین کار مختلف را هم‌زمان انجام داد، به انتقال اطلاعات میان نیروها کمک می‌کند و امکاناتی را جهت ایجاد جذابیت در فضا گرد هم می‌آورد. داشتن میزهای کوچک ، صندلی‌های راحت و مکان‌های تعریف شده از صندلی‌های کوچک باعث تبادل نظر می‌شود.
https://cdn2.tarh2tarh.com/files/blog/2019/sina/Plaza_005.jpg

https://cdn2.tarh2tarh.com/files/blog/2019/sina/plaza_photo_2.jpg


درک DNA هر شرکت هنگام طراحی فضای اداری بسیار مهم است. برای این کار، صحبت کردن با کارمندان، گذراندن روز با آن‌ها، تماشای حرکات ایشان و پرسیدن سوالاتی به صورت جامع و تخصصی بسیار مفید خواهد بود. این رویکردها می‌تواند در ایجاد راندمان فضای کاری و تمرکز کارمندان روی شغل‌شان بسیار تاثیرگذار باشد. این تنظیمات، یک نقطه شروع عالی برای دستیابی به هدف سازمانی است.

 برای ارتباط با کارشناسان طرح تو طرح و دریافت مشاوره، روی دکمه زیر کلیک کنید.

درخواست مشاوره

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)