نورپردازی در معماری

نورپردازی در معماری

نویسنده:

۱۳۹۹-۱۰-۰۶


چگونه روشنایی بر روحیه تأثیر می گذارد؟



احتمال زیاد شما در حالی این متن را میخوانید که در یک فضا بسته و با نور مصنوعی به سر می برید. برای اکثر مردم ، زندگی مدرن مستلزم گذراندن بیشتر روز در اتاق های بسته است ، و در مجموع در محیطی از چراغ های مصنوعی و طبیعی غرق می شوند. با این حال ، اگرچه نور مصنوعی امکاناتی غیرقابل محاسبه را برای بشر فراهم کرده است ، اما باعث سردرگمی در بدن ما هم شده، که هزاران سال است برای پاسخ به محرک های نور خورشید در روشنائی روز و تاریکی شب تکامل یافته اند. این پاسخگویی به نور طبیعی را ریتم یا چرخه شبانه روزی می نامند و چرخه بیولوژیکی 24 ساعته تقریباً در تمام موجودات زنده را توصیف می کند. ریتم های شبانه روزی در درجه اول تحت تأثیر پذیرش نور قرار دارند ، اما دما و سایر محرک ها نیز در روند نقش دارند.

 

ساعت طبیعی ما در قسمتی از مغز به نام هیپوتالاموس قرار دارد که با نور گیرنده های واقع در بدن (مانند شبکیه) مرتبط است. این گیرنده ها وظیفه همگام سازی ساعت داخلی ما با نوری را دارند که در طول روز جذب می کنیم. شناخت چرخه شبانه روزی بسیار ضروری است زیرا بر ریتم های بدن انسان تأثیر می گذارد و بر خواب ، خلق و خوی ، بیداری ، هضم ، کنترل دما و حتی تجدید سلول تأثیر دارد. تحقیقات نشان می دهد که مقدار کافی از نور باعث افزایش سطح خلق و خو و انرژی می شود ، در حالی که نورپردازی ضعیف روی "افسردگی" و کمبودهای دیگر بدن انسان تاثیر مستقیم دارد. میزان و نوع نور به طور مستقیم بر غلظت ، اشتها ، خلق و خو و بسیاری از جنبه های دیگر زندگی روزمره تأثیر می گذارد

دمای رنگ نور نیز به همین میزان بر بدن انسان تأثیر می گذارد، هرچه درجه حرارت رنگ کمتر باشد ، نور روشن تر و خنک تر خواهد بود. در این حالت ، "گرم" و "سرد" بودن به گرمای فیزیکی لامپ اشاره نمی کند ، بلکه به تن یا رنگ نور اشاره می کند. نورهای گرم باعث می شوند از محیط استقبال بیشتری کنید و از آرامش بیشتری برخوردار باشید ، در حالی که نور های خنک تر محیط را تحریک کننده تر می کنند (آنها ما را هوشیارتر ، متمرکز تر و باعث افزایش سطح بهره وری می شوند). همچنین اعتقاد بر این است که نور آبی میزان هورمون مرتبط با خواب را کاهش می دهد ، و باعث می شود احساس هوشیاری بیشتری داشته باشیم. رایانه ها و صفحه های تلفن همراه مقدار زیادی نور آبی را ساطع میکنند ، به طوری که آخرین بررسی ایمیل قبل از خواب می تواند خواب ما را تحت تاثیر قرار دهد. اما هنگامی که از آن هوشمندانه استفاده شود ، نور آبی می تواند برای مکانهایی که ذهن باید با سرعت تمام کار کند ، مانند سالن اجتماعات ، آشپزخانه های صنعتی و حتی کارخانه ها ، جایی که انتظار می رود تمرکز بالایی داشته باشید ، ایده آل است.

تن های رنگ زرد، مطابق با غروب و طلوع آفتاب ، برای مواقعی است که بدن به طور کلی آرامتر است. نورپردازی ضعیف ، غیرمستقیم و گرم باعث می شود محیط ها ساکت تر شوند و افراد آرامش بیشتری داشته باشند. یک آتش را در تاریکی شب تصور کنید تا به حس آرامشِ رنگ زرد پی ببرید. اگرچه این ممکن است برای یک محیط کار که نیاز به کارآیی و بهره وری دارد ، انتخاب مناسبی نباشد ، اما ممکن است برای یک رستوران ، یک استراحت یا اتاق خواب مفید باشد.
 

کارشناسان موافق هستند که استفاده از نور خورشید در طول روز و پرهیز از قرار گرفتن در معرض مستقیم نور سرد یا آبی در هنگام خواب می تواند کیفیت خواب را بهبود بخشد و بر رفاه و بهره وری افراد تأثیر بگذارد. اگرچه کنترل نورپردازی همه محیط ها و فضاهایی که در آن ساکن خواهیم بود غیرممکن است ، آگاهی از تأثیرات نورپردازی بر بدن ما می تواند باعث شود دوباره در مورد برخی از انتخاب هایی که با ضربان قلب انجام خواهیم داد فکر کنیم، خواه خرید آن لامپ برای فروش در سوپر مارکت باشد یا حتی چک کردن تلفنمان برای آخرین بار قبل از خواب.

 برای ارتباط با کارشناسان طرح تو طرح و دریافت مشاوره، روی دکمه زیر کلیک کنید.

درخواست مشاوره

 

 

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)