پورتفولیو معماری

پورتفولیو معماری | چگونه یک رزومه معماری خوب داشته باشیم ؟

نویسنده:

۱۳۹۹-۰۷-۱۶

اگر شما هم مثل من به تازگی فارغ التحصیل شده‌اید و هدفی برای خودتان در پیش‌رو دارید، هدفی مثل اپلای کردن به دانشگاه‌های مطرح جهان و یا شروع به کار در دفاتر معماری، پس شما باید یک رزومه یا پورتفولیو معماری برای خود طراحی کنید.

پورتفولیو به اصطلاح به آلبومی که خلاصه‌ای از شما و توانایی‌های شما را معرفی می‌کند، گفته می‌شود ( درباره آنچه که تاحالا طراحی کرده‌اید و آنچه که قادر به انجام دادن آن هستید ) بنابراین نمایش و جمع‌آوری این‌ها به بهترین نحو ممکن، مهم‌ترین کاریست که برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های معتبر جهان و جلب رضایت برای استخدام در دفاتر معماری باید انجام ‌بدهید.

برای داشتن یک پورتفولیو خوب موارد مختلفی نظیر طراحی گرافیکی، اطلاعات شخصی و محتوای کلی مورد نیاز است، که شما با طراحی یک پورتفولیو مناسب مختص به خودتان می‌توانید به هدفتان نزدیکتر شوید. یک پورتفولیو خوب به شما این امکان را می‌دهد که هم به‌خوبی نزد کارفرمای خود معرفی شوید هم با عنوان یک فرد حرفه‌ای از توانایی‌های خود دفاع کنید. پورتفولیو در واقع معرفی‌نامه یک معمار است که نشان دهنده مهارت‌های کاری او می‌باشد و استایل کاری و شخصیتی او را منعکس می‌کند. چیزی که شما از دیگران متمایز می‌کند. پورتفولیو شما می‌تواند از کارهای دانشجویی شما که در طول دوران تحصیل خود طراحی کرده‌اید باشد، مسابقات و سایر فعالیت‌های مکمل مانند عکاسی یا انتشارات شما در روزنامه‌ها و مجلات این پورتفولیو را تشکیل دهند.

برای طراحی پورتفولیو نیاز است که به یک نرم افزار گرافیکی آشنایی لازم را داشته باشید. مهم‌ترین نرم افزارهای پرزانته کامپیوتری ، فتوشاپ و ایلوستریتور هستند. شیت بندی با فتوشاپ تا حد زیادی شناخته شده‌است. اما ایلوستریتور نرم افزار تخصصی طراحان در سر تا سر دنیاست که در ایران متاسفانه زیاد شناخته شده نیست. پورتفولیو شما حکم اولین قدم برای مصاحبه را دارد، اولین برداشت کارفرما و معرفی شما در دیدگاه اول، پس برای آن وقت بزارید.

چندین نکته برای داشتن یک پورتفولیو مناسب

 

برای طراحی یک پورتفولیو خوب چندین نکته و مراحل را باهم مرور می‌کنیم. 

اینکه نمونه کارهای خود را با انبوهی از اطلاعات برای کامل به نظر رسیدن ارائه دهید، کار اشتباهی‌است. معمولا افرادی که این مدارک را بررسی می‌کنند توانایی تشخیص اطلاعات مرتبط  و پرکننده را دارند. فونت، مارجین، ساختار و تناسب صفحه توانایی‌ها و قابلیت‌های شما را به عنوان یک مهندس معمار به خوبی نشان می‌دهد.

معمولا در تعدادی زیادی از پرتفولیوهای معماری می‌بینیم که تنها تصویر نهایی پروژه را نشان می‌دهند، اما این کار هیچ تلاشی برای نشان دادن مهارت‌های شما انجام نمی‌دهد. پس با قرار دادن اسکیس‌های دستی، عکس‌هایی از مراحل کار و جزئیات مهارت‌های خام خود را هم ارائه دهید. زیرا این به مصاحبه کننده شما نشان می‌دهد که واقعا چه کاری می‌توانید انجام‌‌ بدهید.

رزومه تئوری را حتما ضمیمه پورتفولیو معماری خود کنید. هیچ چیز به اندازه پروژه‌های تئوری و آکادمیک توانایی‌های یک معمار را نشان نمی‌دهد. دانشگاه محلی برای ایجاد یک پورتفولیوی جامع است و پروژه‌های آکادمیک به اندازه‌ی پروژه‌های واقعی ارزشمند هستند. پورتفولیو بهتر است یک فایل پی دی اف با حجم حداکثر ۱۵ مگابایت باشد. پورتفولیوهای آنلاین زیاد مناسب نیستند چون همیشه کند بوده و در برقراری اتصال با مشکل مواجه هستند. هم‌چنین برای بسیاری از شرکت‌ها و دانشگاه‌ها خیلی مهم است که یک نسخه دیجیتالی از پورتفولیو را در آرشیو خود داشته باشد. 

در طراحی پورتفولیوی خود بی‌هدف نباشید!

مفهوم کار خود را حفظ کنید و برای کمک به این ساختار از فرمول زیر استفاده کنید :

1- ارائه مختصر ولی مفید پروژه

 2- حفظ ارزش پروژه

3- درنظر گرفتن چارچوب زمانی

 4- ارائه روند تکمیل پروژه

 5- با چه کسانی در این پروژه همکاری داشته‌اید

 6- چگونه این تصویر را ایجاد کرده‌اید

خب حالا‌ بیاید‌ درنظر بگیریم با رعایت نکات بالا و ارائه یک پورتفولیو خوب شما به مصاحبه دعوت شده‌اید :

 

زبان بدن خود را کنترل کنید

 

پورتفولیو معماری از شما را فردی با انگیزه و پرشور در ذهن مصاحبه کننده متصور کرده‌است. پس صاف بنشینید تا ارتباط چشمی شما به درستی برقرار شود، اغلب با خم شدن شما را فردی متواری از آغوش و صحبت بروز می‌دهد ولی فکر کنید ستون فقرات شما به یک رشته متصل است و یک نفر آن‌را می‌کشد، پس خودتان را بالا بکشید.

ارتباط چشمی برقرار کنید ولی به فرد مصاحبه کننده خیره نشوید، هنگامی که از شما سوالی می‌پرسند به آن‌ها نگاه کنید و از دست‌هایتان کمک بگیرید. این اعتماد به نفس و تمرکز شما را بالا می‌برد.

لبخند بزنید؛ لبخند استرس شما را کاهش می‌دهد و شما را آرام و انتقادپذیر جلوه می‌دهد، پس خود را مشتاق نشان‌ بدهید. 

 برای ارتباط با کارشناسان طرح تو طرح و دریافت مشاوره، روی دکمه زیر کلیک کنید.

درخواست مشاوره

نویسنده: بهار صداقتی




 

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)