گفت و گو با آرشیتکت علی قویمی

گفت و گو با آرشیتکت علی قویمی | مقام دوم مسابقه طراحی پلان و نما

نویسنده:

۱۴۰۰-۰۴-۲۶

  • لطفا خودتان را معرفی کنید؟

علی قویمی هستم در سال 90 مدرک کارشناسی ارشد معماری را از دانشگاه علوم تحقیقات اخذ کردم.

  • به عنوان طراح برتر این مسابقه چه پیشتهادی برای طراحان تازه وارد به دنیای معماری و طراحی دارید؟

چند مقوله‌ای که من پیشنهاد می‌کنم دوستانی که می‌خواهند تازه شروع به کار معماری کنند حتما در برنامه خود لحاظ کنند این است که، طراح باید اشراف کامل به ضوابط شهرداری و نظام مهندسی داشته باشد. در واقع ما داریم در مسابقه‌ای شرکت می‌کنیم که قطعا ضوابط باید در آن رعایت شود و با توجه به این‌که ضوابط شهرداری و آتش‌نشانی بصورت لحظه‌ای امکان به‌روز شدن دارند پس ما هم باید اطلاعات به‌روز و دقیقی برای طراحی داشته باشیم که قطعا تاثیر گذار است و می‌تواند در موفقیت و کیفیت خوب یک طرح تاثیر گذار باشد.

مورد بعدی این‌که طرح‌های معماری که در مسابقات طرح تو طرح و سایر مسابقات معماری برگزار می‌شوند را حتما رصد ‌کنند و نگاه کنند تا ببینند که طراحان به چه مواردی توجه کردند، چه دغدغه‌هایی داشتند و چه نکاتی را در طراحی‌های خود رعایت کردند که باعث تبدیل طرح آن‌ها به یک طرح موفق شده است.

یک طراح اگر می‌خواهد در کار خود موفق باشد باید انتقاد پذیر باشد، اگر با یک طرح خوب مواجه می‌شود باید این را قبول کند که از طرح خودش بهتر است نه این‌که مقاومت داشته باشد. با همچین نگاهی می‌توان در کار خود موفق بود و پیشرفت کرد.

شما وقتی طرح‌ها را برای نظرسنجی قرار می‌دهید، متوجه می‌شویم، یک سری طرح‌ها خیلی پخته است و خیلی از نکاتی که کارفرما مدنظرش بوده در آن رعایت شده است ولی یک سری از طرح‌ها به دلایل مختلف این اتفاق نیافتاده است ولی این به باز شدن دید کمک می‌کند و باعث ارائه طرح‌های بهتری می‌شود.

مشاوره هم به نظر من بسیار تاثیرگذار خواهد بود و پیشنهاد من برای شما این است که شاید بعضی از دوستانی که کار طراحی انجام می‌دهند، مایل باشند تا به کسانی که تازه وارد این حرفه می‌شوند، مشاوره بدهند. شاید این مشاوره کمی بتواند به دوستانی که طراحی را شروع کردند کمک کند تا ببینند که چه کارهایی باعث رسیدن به یک طرح خوب می‌شود.

  • هنگام شرکت در مسابقات ما، چه نکاتی را در اولویت طراحی خود قرار می‌دهید؟

شما وقتی که در پروژه اجرایی قرار می‌گیرید به این نتیجه می‌رسید که چقدر اجرا می‌تواند در طراحی شما تاثیرگذار باشد، ما باید همه جوانب را با هم ببینیم، این‌که صرفا فقط طراحی پلان کنیم درست نیست، ما باید نگاه اجرایی داشته باشیم. کسی که به تازگی وارد این سیستم شده است نگاه اجرایی محدودی دارد، بنابراین کسانی که این تجربه دارند قطعا می‌توانند در روند طراحی به افراد تازه‌کار کمک کنند.

هر معماری برای به چالش کشیدن خود و ایده‌هایش یک‌سری تفکرات دارد.

من به شخصه هنگامی که در یک مسابقه معماری شرکت می‌کنم به این نکات توجه دارم که درخواست کارفرما چیست، ضوابط در حال حاضر معماری در طراحی‌های مسکونی، تجاری و اداری را نگاه می‌کنم، بررسی می‌کنم و بر‌اساس آن طراحی خودم را انجام می‌دهم.

  • آیا شرکت در مسابقات طرح تو طرح را به معماران جوان پیشنهاد می‌کنید؟

این نوع مسابقات برای کسانی که می‌خواهند پیشرفت کنند، بدون درنظر گرفتن بحث مالی مسابقه، با این وسعت و تنوع پروژه‌ها به‌خوبی می‌تواند باعث ایجاد یک رزومه و افزایش توانایی یک معمار باشد.

شرکت‌ها درحال حاضر آدم صفر کیلومتر قبول نمی‌کنند چون نه صرفه اقتصادی دارد و نه زمانی دارند که جایی در اختیار کسی قرار بدهند.

هنگامی که بنده در مسابقه الهیه شرکت کردم برای من دیاگرام راه پله و آسانسور اهمیت داشت که بالا پایین در زیر زمینم چه اتفاقی می‌افتاد، بالا از کجا وارد پلان می‌شدم سالن به کجا می‌رود، به طور کلی خیلی این قضیه را محدود می‌دیدم. من به اندازه شش طرح راه پله آسانسور هارا حدس زدم اما هنگامی که طرح‌های دیگران را دیدم متوجه شدم چقدر می‌توانست تنوع داشته باشد.

  • جلسه دفاعیه چه کمکی به شما در روند ارائه بهتر طرح خودتون و انتخاب شدن شما به عنوان نفرات برتر این مسابقه کرد؟

من در روز دفاعیه پروژه این دغدغه را داشتم که به کارفرما این نکته را انتقال بدهم که زمین شما، زمین راحتی نیست. این‌که من این نکات مثبت را در طرحم داشتم و این خواسته‌های شما را هم دیدم ولی به این دلایل در طراحی خودم لحاظ نکردم تا کارفرما متوجه دلایل انتخاب من شود، و این‌ها همه نکاتی هستند که باعث موفقیت یک پروژه می‌شوند. من هدفم از پرزنت کردن این بوده که کارفرما بداند چه در ذهن من بوده و چه نکته‌هایی لحاظ شده است.

هر طراحی وقتی می‌خواهد یک پروژه‌ای را شروع به طراحی کند، بسته به تفکر و دیدگاه خودش یک‌سری اولویت‌ها را برای خودش دارد و این کاملا از شرایط پروژه نشأت می‌گیرد. پروژه الهیه هم به‌علتی که سایت خوبی داشت، دغدغه‌ای که برای درختان سایت برای کارفرما اهمیت داشت و خواسته‌های خود کارفرما برای من هیجان انگیز بود که بخواهم خودم را به چالش بکشم.

  • برگزاری این نوع از رقابت‌ها به‌نظر شما چگونه است؟

من اگر زمینی داشته باشم و بخواهم ببینم چه اتفاقی می‌تواند درون پروژه رخ بدهد و من چقدر می‌توانم روی این پروژه مانور داشته باشم قطعا از این استارتاپ استفاده خواهم کرد.

  • نظر خودتان را درباره طرح تو طرح و اگر حرف آخری دارید بفرمایید:

طرح تو طرح همان‌طور که در واقع به معماران توجه می‌کند باید کمی هم نگاهش به سمت کارفرمایان باشد. این‌که گاهی کارفرما پروژه برخی از طرح‌های ارسالی را انتخاب می‌کند که موارد خواسته شده خودش را رعایت نکردند، اصلا خوب نیست و این موضوع باعث می‌شود خستگی برای طراحانی که با وجود محدودیت این موارد را رعایت کردند باقی بماند.

تعامل کارفرما این پروژه با طراحان در طول برگزاری این مسابقه خوب بود، کارفرما کمی با تاخیر پاسخ می‌دادند و خب این طراحی ما را به تعویق می‌انداخت که باعث می‌شد من یکی 2 روز صبر کنم و گاهی ایده از ذهنم خارج می‌شد در بعضی از موارد هم به‌علت مشغله‌ای که داشتند به اشتباه جواب می‌دادند ولی در کل خوب بود.

من از شما ممنونم که همچین استارتاپی را برقرار کردید که طراحان می‌توانند در مسابقات شرکت کنند. از جمله خود من و وقتی با خروجی مسابقه‌ها روبرو می‌شوم متوجه می‌شوم که چقدر دنیای ایده‌ها وسیع هست و شاید فکر ما محدود و این واقعا برای من اتفاق افتاد.

مطمئن باشید من اگر یک زمینی داشته باشم هرچند که خودم هم در طراحی دستی دارم در این استارتاپ قرار می‌دهم تا دید خودم با وجود طرح‌های مختلف باز شود.

دوستانی که قصد استارت زدن کار طراحی را دارند حتما از نفرات برتر مسابقه مشاوره بگیرند این باعث رسیدن به یک طرح خوب می‌شود.

صفحه رزومه علی قویمی

 برای ارتباط با کارشناسان طرح تو طرح و دریافت مشاوره، روی دکمه زیر کلیک کنید.

درخواست مشاوره

 

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)