معروف ترین جوایز بین المللی معماری در جهان

نویسنده:

محمدرضا لعلی مفرد

۱۴۰۲-۱۰-۰۲

معماری هنری است که از زمان پیدایش بشریت، همواره در حال تکامل و پیشرفت بوده است. این هنر با استفاده از خلاقیت و دانش، محیطی را برای زندگی انسان‌ها ایجاد می‌کند که علاوه بر زیبایی، باید کاربردی و پایدار نیز باشد.

در طول تاریخ، جوایز متعددی برای تقدیر از معماران و آثارشان ایجاد شده است. این جوایز، نقش مهمی در شناسایی و معرفی بهترین آثار معماری جهان دارند و می‌توانند به ترویج و توسعه این هنر کمک کنند.

برخی از این جوایز در میان معماران و آرشیتکت‌ها از اهمیت بالایی برخوردار هستند و معتبر به شمار می‌آیند.
در این مقاله سعی داریم تا شما را با مهم ترین جوایز بین‌المللی معماری آشنا سازیم و رویکرد هر کدام از آن‌ها را با یکدیگر مورد بررسی قرار دهیم.

جایزه معماری پریتزکر

جایزه معماری پریتزکر یکی از معتبرترین و مهم ترین جایزه معماری در جهان به شمار خواهد رفت.
گفتنی است این جایزه به نوبل معماری شهرت پیدا کرده است و به طور سالیانه به معماران و طراحان مجرب و خوش ذوقی اهدا خواهد شد که طراحی آن‌ها بر ترکیب سه فاکتور بینش، استعداد و تعهد دلالت دارد و به واسطه آن طراحی توانسته تا خدمات شایان و ارزنده ای را به جامعه ارائه دهد.
جایزه پریتزکر در سال 1979 توسط بنیاد هایت تاسیس شد و اولین بار به فیلیپ جانسون، معمار آمریکایی اهدا شد. از آن زمان تاکنون، این جایزه به معماران و طراحان مختلف از سراسر جهان اهدا شده است.

جایزه معماری پریتزکر
برندگان جوایز معماری پریتزکر

 

مدال طلای RIBA

مدال طلای RIBA، یکی از قدیمی ترین و معتبرترین جوایز معماری در جهان است. این جایزه که توسط مؤسسه سلطنتی معماران بریتانیا (RIBA) اهدا می‌شود، هر ساله به یک یا چند معماری که در قید حیات هستند و آثارشان بهترین نمونه از معماری در بریتانیا باشند، اهدا می‌شود.

مدال طلای RIBA در سال 1848 تاسیس شد و اولین بار به چارلز رابرت کوکرل، معمار انگلیسی اهدا شد. از آن زمان تاکنون، این جایزه به 170 معمار از 40 کشور مختلف تعلق گرفته است.

جوایز بین المللی معماری

 

مدال طلای AIA

مدال طلای AIA، معتبرترین جایزه موسسه معماری آمریکا (AIA) است. این جایزه هر ساله به آرشیتکت هایی که آثارشان بهترین نمونه از معماری در ایالات متحده باشند، اهدا می‌شود.

این جایزه در سال 1904 تاسیس شد و اولین بار سر آستون وب، معمار انگلیسی برنده آن شد. از آن زمان تاکنون، این جایزه تاکنون به 160 معمار از 30 کشور مختلف داده شده است.

مدال طلای UIA

مدال طلای UIA، جایزه ای است که توسط اتحادیه بین المللی معماران (UIA) اهدا می‌شود. این جایزه هر سه سال یک بار به یک یا چند معمار که آثارشان بهترین نمونه از معماری در جهان باشند، تعلق خواهد گرفت.

گفتنی است این مدال طلا در سال 1984 تاسیس شده و اولین بار رنزو پیانو، معمار ایتالیایی مشهور این افتخار را کسب کرده است. این جایزه به 75 طراح از 30 کشور سراسر جهان اختصاص پیدا کرده است.

جایزه معماری آقاخان

جایزه معماری آقاخان هر سه سال یک بار از بنیاد شبکه توسعه آقاخان (AKDN) به یک یا چندین معمار و طراحی که در قید حیات هستند اهدا خواهد شد.
این جایزه معتبر در سال 1977 میلادی توسط کریم آقاخان پایه‌گذاری شده است و به برنده این جایزه مبلغ 1 میلیون دلار آمریکا اهدا خواهد شد که از لحاظ مالی می‌توان گفت برترین جایزه معماری به شمار خواهد رفت.
در مجموع این جایزه بر روی معماری‌های بومی و اسلامی به شیوه کهن و نوین جهت توسعه کشورهای جهان سوم متمرکز می‌باشد.
همچنین این جایزه بر مفاهیم بازسازی، محافظت و طراحی محیط زیست، بهبود فاکتورهای اجتماعی ، پاسخگویی به نیازها، نوآوری در امر طراحی و … تاکید دارد.

نکته قابل توجه این است که جایزه آقاخان تنها به پروژه‌های کشورهایی تعلق خواهد گرفت که عضو شبکه توسعه آقاخان باشند.
در رابطه با کشورهای عضو در شبکه می‌توان به ایران، ترکیه، چین، هند، مصر، تونس، دانمارک و … اشاره کرد.

جوایز جهانی معماری

جمع بندی

این جوایز، نقش مهمی در شناسایی و معرفی بهترین آثار معماری جهان دارند و می‌توانند به ترویج و توسعه این هنر کمک کنند.

به طور کلی جوایز بین‌المللی معماری بر اساس معیارهای مختلفی مانند زیبایی، نوآوری، عملکرد، پایداری و تأثیر اجتماعی و فرهنگی، به پروژه‌های برتر معماری اهدا می‌شوند.
جایزه‌های بین المللی معماری، نقش مهمی در تعالی و نوآوری در این هنر ایفا می‌کنند. این جوایز، به معماران کمک می‌کنند تا آثار خود را به مخاطبان گسترده تری معرفی کرده و از تأثیر مثبت معماری بر جامعه و محیط زیست حمایت کنند.

پلتفرم طرح تو طرح برگزار کننده مسابقات معماری در کشور از شما دعوت خواهد کرد تا در صورتی که سازنده، کارفرما و یا معمار هستید برای آشنایی بیشتر از سایت دیدن نمایید و جهت ارتباط با مجموعه در خصوص کسب اطلاعات، رفع ابهامات خود یا انتقادات و پیشنهادات نسبت به تکمیل فرم تماس با ما اقدام نمایید.

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)