فراخوان مسابقه معماری

حدود دستمزد معماران

نویسنده:

سحر سید صدر

۱۳۹۴-۱۱-۲۸

موقعیت‌ های شغلی و حدود حقوق معماران 

یکی از تصمیم‌گیری‌های مهم زندگی هر شخص، انتخاب رشته تحصیلی و مهم‌تر از آن، انتخاب شغل آینده شخص است که در بهترین حالت، در راستای انتخاب رشته تحصیلی در دانشگاه رقم می‌خورد.

سایت طرح تو طرح در زمینه برگزاری مسابقات معماری فعالیت می‌کند پس تصمیم گرفتیم در مورد حقوق یک مهندس معمار، ویژگی‌های این شغل و میزان رضایت شغلی معماران بنویسیم. شما می‌توانید مطالب مرتبط را در برچسب "کسب و کار معماری" بخوانید.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • آیا معماری شغل سختی محسوب می‌شود؟
  • متوسط حقوق معماران در ایران و جهان چه قدر است؟
  • معماران در چه موقعیت‌های شغلی می‌توانند کار کنند؟
  • تحصیل در رشته معماری چگونه است؟ آیا مدرک دانشگاهی برای پیدا کردن یک شغل خوب در معماری کافی است؟
  • پرکاربردترین نرم‌افزارهای معماری چه هستند و چه زمانی، مناسب‌ترین زمان برای یادگیری آن است؟

سختی شغل معماری

معماری یکی از مشاغل سخت با میزان رضایت شغلی نسبتا پایین حساب می‌شود. با وجود علاقه زیاد محصلان به تحصیل در رشته معماری، به دلایلی همچون ضرب‌الاجل‌های متعدد و استرس‌زا، چهارچوب نداشتن حوزه کاری، فعالیت‌های سنگین و نیاز به آپدیت بودن در نرم‌افزارهای متنوع و متعدد، لزوم داشتن هوش هیجانی بالا برای ارتباط سازنده گرفتن با مشتریان، خلاقیت بالا و ... معماری یک شغل سخت حساب می‌شود.

در سایت career explorer میزان رضایتی که شاغلان این گروه اعلام کرده‌اند، 3.1 از 5 است که باتوجه به حقوق نسبتا بالای این شغل، در مشاغل هم رده خود امتیاز پایینی محسوب می‌شود.

متوسط دستمزد معماران

متوسط حقوق معماران در ایران

متوسط حقوق معماران در همه جای جهان به موارد زیادی بستگی دارد؛

اولا، نقشی که معمار می‌تواند در یک شرکت ایفا کند بسیار متنوع است. یک دانشجوی معمار یا تازه فارغ‌التحصیل باید کار خود را به عنوان کارآموز شروع کند. در این حالت، در معدود دفاتری مبلغی به وی پرداخت نمی‌شود، در اکثر دفاتر مبلغی بین یک تا دو میلیون تومان جهت ایاب و ذهاب به کارآموز داده می‌شود و در تعداد اندکی دفاتر، این مبلغ تا سه یا سه و نیم میلیون تومان هم افزایش داشته است. قابل ذکر است که این مبالغ برای شهر تهران اندازه‌‎گیری شده و مشخصا در شهرستان‌ها، کمتر از این مبالغ پرداخت می‌شود. بعد از کارآموزی، نوبت به کارشناس معماری می‌رسد. این افراد معمولا بخشی از کار طراحی یا ترسیم فاز دو یک پروژه را بر عهده دارند و بیشتر با نقشه‌های دوبعدی سر و کار دارند تا مدل‌سازی یا ایده‌پردازی. مبلغ پرداختی متوسط به این گروه، 5 میلیون تومان است. بعد از این موقعیت شغلی، متخصص معماری جای دارد که در بخش‌های متفاوتی می‌تواند تخصص داشته باشد، مثلا یک فرد ممکن است ایده‌پرداز تیم باشد (conceptual designer) یا مدیریت تیم را بر عهده داشته باشد (project manager) و یا مسئول ارائه مدارک معماری به صورت مدل‌های سه بعدی حرفه‌ای، انیمیشن‌سازی و ... (CG artist) باشد. در این حالت متوسط حقوق وی از 8 میلیون تومان تا دوازده میلیون تومان محاسبه می‌شود.

در همه عناوین شغلی بالا، سابقه کار بسیار مهم است؛ یعنی در سال‌های اولیه فعالیت‌تان در هر کدام از موقعیت‌های بالا، مبلغ دریافتی پایین‌تر از متوسط و از سال سوم یا بعضاً پنجم، از متوسط بالاتر خواهد شد.

 برای بررسی بیشتر این تغییرات از اطلاعات سایت ایران سلری استفاده کردیم تا خالص دریافتی ماهانه برای شاغلین در حوزه طراحی مهندسی/نقشه‌کشی/معماری در استان تهران را در سال 1400 و با توجه به سابقه کاری هر شخص به اطلاع شما برسانیم؛

سابقه کاری کمتر از یک سال؛ 4.5 میلیون تومان

سابقه کاری بین یک تا سه سال؛ 5.9 میلیون تومان

سابقه کاری بین سه تا پنج سال؛ 7 میلیون تومان

سابقه کاری بین 7 تا ده سال؛ 8.1 میلیون تومان

سابقه کاری 10 تا 15 سال؛ 10.3 میلیون تومان

معماری شغلی است که علاوه بر شغل دفتری خود، می‌توانید راحت‌تر از باقی مشاغل به عنوان فریلنسر هم کار کنید و به خصوص برای متخصصینی که در مدل‌سازی مهارت دارند، این توانایی می‌تواند سبب افزایش چشمگیر حقوق شخص شود.

تمامی مبالغ این مقاله برای شهر تهران بیان شده است. دستمزد معماری بسیار به موقعیت اقتصادی محل فعالیت و پتانسیل‌های ساخت‌وساز آن منطقه وابسته است. معمولا در شهرستان، این مبالغ کمتر است.

فراخوان مسابقات معماری

یکی از راه‌های کسب درآمد برای معماران شرکت در مسابقات معماری است. طرح تو طرح اولین سایت برگزارکننده مسابقات معماری در ایران، با پروژه‌های اجرایی و کارفرمایان واقعی است. ایجاد حساب کاربری در این سایت رایگان است.

لیست کشورها با بالاترین متوسط حقوق معماران

همان طور که گفتیم، دستمزد معماران بسیار به اقتصاد محل فعالیت و همچنین، زمین و پتانسیل برای ساخت‌وساز و رونق این صنعت بستگی دارد. در نتیجه کشورهای پیشرفته‌ای مانند فرانسه، ایتالیا یا آلمان، با وجود بالا بودن حدود دستمزد مشاغل مختلف، در این لیست جایی ندارند چرا که بافت قدیمی ارزشمندی دارند و در خیلی از نواحی شهرهای بزرگ، ساخت‌وساز جدید متوقف شده و فقط به مرمت یا نوسازی ساختمان‌های قدیمی می‌پردازند. با این پیش‌زمینه فکری، به معرفی این لیست می‌پردازیم:

  1. امارات متحده عربی با متوسط 98 هزار دلار درآمد سالانه برای معماران
  2. هنگ کنگ با متوسط 94 هزار دلار درآمد سالانه برای معماران
  3. ایالات متحده آمریکا با متوسط 80.5 هزار دلار درآمد سالانه برای معماران
  4. سوئیس با متوسط 78 هزار دلار درآمد سالانه برای معماران
  5. سنگاپور با متوسط 70 هزار دلار درآمد سالانه برای معماران
  6. ایرلند با متوسط 62 هزار دلار درآمد سالانه برای معماران
  7. انگلستان با متوسط 60 هزار دلار درآمد سالانه برای معماران
  8. کانادا با متوسط 60 هزار دلار درآمد سالانه برای معماران
  9. استرالیا با متوسط 57 هزار دلار درآمد سالانه برای معماران
  10. ژاپن با متوسط 98 هزار دلار درآمد سالانه برای معماران

شاید جالب باشد بدانید پردرآمدترین معمار در دنیا، آقای نورمن فاستر، موسس شرکت فاستر و همکاران است. در مقالاتی، بیشتر به این شخص تاثیرگذار در معماری و یکی از پایه‌گذاران معماری های-تک (high tech) می‌پردازیم.

تحصیل در رشته معماری

تحصیل در رشته معماری

تحصیل در رشته معماری در عین لذت‌بخش بودن، بسیار سخت است و برای کسانی که علاقه چندانی به این رشته ندارند و حاضر نیستند زمان زیادی را به کار و درس در این رشته اختصاص دهند، می‌تواند زجرآور باشد!

در دانشگاه‌های معماری، نگاه آکادمیک به معماری سبب می‌شود دانش معماری را به خوبی فرا گیرید اما برای بازار کار آماده نشوید. در دانشگاه‌ها، در بهترین حالت، بر مهارت‌های خلاقیت و ایده‌پردازی شما و همچنین، نقد نمونه‌های معماری‌های موجود پرداخته می‌شود. البته که مبانی طراحی پروژه‌های مختلف از شما در طول تحصیل خواسته خواهد شد اما آموزش‌های دانشگاهی غالباً به مبانی و مفاهیم طراحی محدود خواهند شد. امروزه برای موفقیت، هم در ارائه کارهای دانشگاهی و هم در بازار کار، به مهارت‌های نرم‌افزاری نیازمندید. در ادامه، لیستی از پر درخواست‌ترین نرم‌افزارها در بازار کار را به شما معرفی خواهیم کرد.

درخواست مشاوره

نرم افزارهای معماری

نرم افزارهای محبوب در معماری

نرم افزار اتوکد

نرم‌افزار اتوکد پایه‌ترین نرم‌افزار معماری است که باید آموزش آن را فراگیرید. البته نرم‌افزار رویت جدیداً بین شرکت‌های معماری بسیار محبوب شده است و در ادامه مقاله به توضیح آن خواهیم پرداخت اما اتوکد همچنان به عنوان اولین نرم‌افزار همه‌گیر برای ترسیم نقشه‌های دو بعدی طرفداران خود را دارد و غالب دفاتر معماری هنگام استخدام همکار، به دنبال شخصی هستند که به اتوکد تسلط کامل داشته باشد.

نرم افزار اسکچاپ

نرم‌افزار اسکچاپ ساده‌ترین نرم‌افزار مدل‌سازی سه بعدی در معماری است. به دلیل همین سادگی هم معمولا پیشنهاد می‌شود برای یادگیری نرم‌افزارهای سه‌بعدی از اسکچاپ شروع کنید. لازم به ذکر است معمولا در شرکت‌های معماری کار با نرم‌افزارهای قوی‌تر از اسکچاپ از معمار درخواست می‌شود اما همان طور که گفتیم، برای ارائه‌های دانشگاهی و ابتدای کار با نرم‌افزارهای معماری، اسکچاپ گزینه مناسبی می‌باشد.

نرم افزار تری‌دی مکس

تری‌دی مکس نرم‌افزاری است که غالب شرکت‌های معماری استفاده از آن را از نیروهای همکار خود درخواست می‌کنند. این نرم‌افزار همچون اسکچاپ برای مدل‌سازی سه بعدی استفاده می‌شود اما با دستورات کامل‌تر خود، امکان مدل کردن احجام پیچیده‌تر و با جزییات بالاتری را برای شما فراهم می‌کند.

پلاگین وی-ری برای اسکچاپ یا تری دی مکس

نرم‌افزارهای اسکچاپ و تری‌دی مکس برای مدل‌سازی بسیار مناسبند اما خروجی نهایی شما یک عکس (رندر) است که هرچه این عکس به واقعیت نزدیک‌تر باشد، نشانگر مهارت بالاتر شما در این نرم‌افزارهاست. پلاگین وی-‌ری در نسخه‌های مختلف برای این نرم‌افزارها طراحی شده است تا با تنظیمات مختلف آن، خروجی‌های واقع‌گرایانه‌تری به شما بدهد.

نرم افزار رویت

همان طور که در بالاتر اشاره کوچکی داشتیم، نرم‌افزار رویت همچون اتوکد، بیشتر برای نقشه‌های دوبعدی استفاده می‌شود اما فرق آن با اتوکد در این است که شما می‌توانید همزمان پلان، نما و مقاطع خود را طراحی کنید. همچنین به دلیل قابلیت‌های این نرم‌افزار در دادن جزییات سازه‌ای و مدیریت پروژه، روز به روز در شرکت‌ها محبوب‌تر می‌شود. از نرم‌افزار رویت برای مدل‌سازی سه بعدی هم استفاده می‌شود اما این نرم‌افزار قابلیت بالایی در دادن جزییات به مدل شما را ندارد و به همین علت، بیشتر در تهیه مدارک دو بعدی استفاده می‌شود.

نرم افزار لومیون

لومیون، نرم‌افزار رندرگیری و ساخت انیمیشن‌های معمارانه است. این نرم‌افزار رابط کاربری آسان و راحتی دارد و یادگیری آن، بسیار سریع و ساده است. در این نرم‌افزار نمی‌توانید نقشه‌ای ترسیم کنید یا مدل‌سازی سه بعدی انجام دهید اما آبجکت‌هایی نظیر صندلی، میز، گلدان، گیاه و ... می‌توانید به مدل خود اضافه کنید. به عبارت دیگر، کار طراحی و مدل‌سازی معمارانه خود را در نرم‌افزار دیگری باید انجام دهید و سپس، مدل نهایی خود را برای تبدیل به رندر نهایی وارد این نرم‌افزار خواهید کرد و بسیار ساده، خروجی را دریافت خواهید کرد.

 

امیدواریم با این مقاله، سوالات شما را در خصوص تحصیل و اشتغال در رشته معماری پاسخ داده باشیم.

 برای ارتباط با کارشناسان طرح تو طرح و دریافت مشاوره، روی دکمه زیر کلیک کنید.

فرم مشاوره

 

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)