بهترین پلان های معماری

چگونه پلان‌ های معماری خود را بهتر ارائه دهیم؟

نویسنده:

سحر سید صدر

۱۴۰۱-۰۳-۰۹

نکات مهم هنگام ارائه پلان‌های معماری

مهم نیست در مسابقات معماری شرکت می‌کنید، پروژه‌ای را به کارفرما تحویل می‌دهید یا زمان تحویل پروژه دانشگاه شماست. همچنین فرقی نمی‌کند شما در حال طراحی پلان مسکونی هستید یا ویلایی یا اداری. نحوه ارائه پلان شما در همگی شرایط بالا بسیار مهم است.

مدارک معماری باید در یک صفحه‌ی دو بعدی، تصویری سه بعدی در ذهن مخاطب ایجاد کنند. پس شما باید بتوانید با کمترین هزینه زمان و انرژی در ویرایش نحوه ارائه طرح خود، بیشترین تاثیر را بر مخاطب بگذارید و روند تجسم پروژه در واقعیت را برای ایشان تسهیل کنید.

در این مقاله به نکات بسیار مهمی خواهیم پرداخت که در ابتدا، سبب تهیه یک پلان حرفه‌ای و زیبا و در مرحله دوم، یک ارائه موفق خواهند شد. برای مثال‌ها از پلان‌های فرستاده شده در مسابقه معماری اخیر طرح تو طرح، مسابقه پلازو استفاده کرده‌ایم.

شما نیز می‌توانید پروژه خود را اعم از مسکونی، اداری، تجاری و ویلایی در طرح تو طرح به مسابقه بگذارید تا معماران توانا و خلاق از سرتاسر کشور در مسابقه شرکت کرده و طرح‌های خود را برای پروژه شما ارسال کنند. همچنین می‌توانید به صورت آنلاین، رایگان و فوری قیمت طراحی پروژه خود را محاسبه کنید تا از شرح خدمات و هزینه برگزاری مسابقه در طرح تو طرح باخبر شوید.

رنگ‌ها را تحت اختیار داشته باشید.

رنگ زندگی‌بخش یک پلان است که تنها از خطوط صاف یا منحنی تشکیل شده است. رنگ سبب خوانایی بیشتر نقشه می‌شود و مخاطب هم ارتباط بهتری با طرح و کانسپت شما برقرار خواهد کرد.

برای رنگ دادن به پلان‌ها شما سه راه جلوی خود دارید؛

یک) طیف خاکستری (سیاه-سفید): در این روش شما از رنگ‌های سیاه، سفید و خاکستری با قدرت‌های مختلف استفاده می‌کنید و برای جاهایی از نقشه خود سایه ایجاد می‌کنید. برای مثال در نقشه‌های تهیه شده توسط آقای مهندس سعید بزازی می‌توانید تنها طیف خاکستری را ببینید که همین رنگ زمینه‌ای به خوانایی بیشتر نقشه و تاکید بر مبلمان با خط مشکی و رنگ سفید کمک کرده است.

دو) استفاده از تعداد محدودی رنگ: در این روش علاوه بر رنگ‌های طیف خاکستری، تعداد خیلی کمی رنگ برای ایجاد تمرکز و یا تاکید بر یک المان، یک بخش یا یک ایده استفاده می‌شود. برای مثال ممکن است خط برش پلان را (برای ایجاد مقطع) با یک رنگ دیگر نمایش دهید. یا مثلا با استفاده از یک رنگ خاص، یک پوشش با شفافیت بالا بر روی پلان خود بندازید تا تاکید در آن قسمت را بیشتر و ذهن مخاطب را برای دریافت توضیحات بیشتر در آن قسمت آماده کنید.

برای مثال در نقشه زیر که توسط گروه معماری آرکسل تهیه شده است با تنها دو رنگ دو واحد مشخص شده و زون‌های نقشه به این شکل تقسیم شده و بر آن تاکید کرده‌اند تا خوانایی نقشه بیشتر شود.

حضور گروه معماری آرکسل در جلسه دفاعیه مسابقه پلازو

سه) روش آخر استفاده از رنگ در یک پلان، تماماً رنگی کردن آن نقشه است. در این روش بسیار باید حواستان به "زیاد از حد" استفاده نکردن از رنگ باشد؛ یعنی باید بتوانید با یک تعادل مناسب و با تصمیم آگاهانه و هدفمند از رنگ‌ها استفاده کنید. دلیل این تصمیم می‌تواند نمایش بهتر ایده، واقع‌گرایانه‌تر کردن نقشه و یا حتی زیبایی بصری آن باشد.

برای مثال، نقشه‌های ارسالی گروه معماری چکاد را می‌بینید. تمام این نقشه رنگی است اما هم زیبایی بصری دارد و هم، خوانایی.

جزییات را فراموش نکنید.

همان طور که آقای میس وندروهه گفته "خدا در جزییات است". جزییات می‌تواند به مخاطب شما، توانایی و شناخت‌تان از مقیاس، بافت و جنس مصالح و نور را نشان بدهد. نشان دادن این موارد در یک پلان می‌تواند به مخاطبتان ثابت کند که شما با انتخاب مصالح، به اجرا هم فکر کرده‌اید، با ستون‌گذاری صحیح ثابت می‌کنید دانش فاز دو هم دارید و ... برای مثال، پلان زیر را مشاهده کنید که از انواع متریال، بافت و الگو برای بالا بردن سطح جزییات و اطلاع مخاطب از جزییات نقشه استفاده شده است. 

زاویه دید جدید بدهید.

همه می‌دانیم که پلان به خودی خود یعنی دید از بالا به گونه‌ای که حجمی دیده نشود. اما برای جذابیت بیشتر کار و همچنین، تسهیل روند تجسم نقشه در ذهن مخاطبین بد نیست که در صورت امکان، زوایایی از نقشه را تغییر دهید و دید جدیدی از پروژه به وی بدهید.

برای مثال در سمت راست عکس، دیاگرام گروه معماری چکاد و در سمت چپ، دیاگرام تهیه شده توسط استودیو طراحی تاو را مشاهده می‌کنید.

همچنین، مدل دیگری از ارائه مدارک معماری، پلان سه بعدی است. شما حتی می‌توانید از لباس و کفش‌های درون کمد نیز با خبر شوید!

از تکنولوژی روز عقب نمانید.

روزانه صدها فیلم آموزشی در سایت‌های مختلف آپلود می‌شود. روزانه چندین نرم‌افزار جدید یا پلاگ-این برای نرم‌افزارهای محبوب معماران ایجاد می‌شود. قطعا کسانی هم هستند که از این اطلاعات جدید استفاده می‌کنند پس چرا شما از این قافله عقب بمانید؟ قطعا یک معمار قرار نیست یک متخصص کامپیوتر و نرام افزار شود اما تمام پیشنهاد ما به شما این است که در جریان اخبار تکنولوژی‌های جدید باشید؛ اگر دوست داشتید سراغ یادگیری و استفاده از آن می‌روید اگر نه هم که خیر. اما این‌گونه، تنها به دلیل عدم اطلاع از قابلیت‌های جدید نرم‌افزاری از کار خود عقب نمی‌افتید. همچنین بدانید فرمتی که مدارک خود را به مخاطب‌تان ارائه می‌کنید بسیار مهم است. قطعا کیفیت یک اسکرین شات از صفحه اتوکد را نمی‌توان با خروجی jpg  نقشه که در فوتوشاپ یا نرم‌افزارهای مربوطه توسعه یافته، مقایسه کرد.

نور را در پروژه خود ببینید.

نور (منبع نور) یکی از مهم‌ترین موضوعات و فاکتورهای تاثیرگذار در طراحی معماری است. آن را در نقشه خود نشان دهید و تفکر معماری خود را در مورد دلیل چینش فضایی با توجه به منبع نور شرح دهید. می‌توانید حتی با ایجاد سایه در کنار مبلمان خود، نور را در نقشه وارد کنید.

برای مثال، دیاگرام تقسیم فضاها در طرح ارسالی گروه چکاد در سمت راست و سایه‌اندازی در پلان گروه معماری FB architects را مشاهده کنید.

از انواع خط‌ها با سنگینی‌های متنوع استفاده کنید.

انتقال‌دهنده اصلی اطلاعات در نقشه، خط‌ها هستند در نتیجه انتخاب نوع و ضخامت خط‌ها در پلان معماری یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های پلان شماست. هر خط باید جایگاه خود را در ترتیب اهمیت خط‌ها داشته باشد و نشان دهد.

پلان‌های ارسالی از آقای مهندس سروش عاملی را مشاهده می‌کنید:

امیدواریم این مقاله و نمونه‌های پلان مسکونی پلازو به ارائه هرچه بهتر پلان‌های شما در همگی عرصه‌های فعالیت‌تان کمک کنند. در مقالات آتی به ارائه بهتر نما و کلا توانایی ارائه مدارک معماری بیشتر خواهیم پرداخت.

شما همچنین می‌توانید با ایجاد حساب کاربری در سایت طرح تو طرح به صورت آنلاین و رایگان، از مسابقات معماری این پلتفرم خبردار شوید و فرصتی برای برنده شدن جوایز نقدی ارزنده و آشنایی با سازندگان بنام کشور به دست آورید.

 برای ارتباط با کارشناسان طرح تو طرح و دریافت مشاوره، روی دکمه زیر کلیک کنید.

درخواست مشاوره

 

 

 

تعداد 1 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

  • سلام . مطلب خوب و آموزنده ای بود. ضمنا بهتر است بجای کلمه " سنگینی خطوط " واژه " ضخامت خطوط " استفاده شود .

    • طرح تو طرح

      ۱۴۰۱-۰۳-۱۸
      پاسخ

      سلام و وقت به خیر آقای جباری "سنگینی خطوط" علاوه بر ضخامت بر استایل آن (همچون خط ممتد یا نقطه‌چین و ...) نیز دلالت دارد. ممنونیم از دقت شما

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)