ساخت و ساز با هزینه کم

چگونه با هزینه کم ساخت و ساز کنیم؟

نویسنده:

۱۳۹۹-۱۰-۰۷

 

ساخت خانه با بودجه کم و محدود از معضلات کسانی است که ساخت خانه را راهی بهتر و ارزان‌تر برای خانه‌دار شدن و یا سرمایه‌گذاری می‌دانند. فعالان صنعت ساخت و ساز حتما با روش‌های ساخت خانه با پول کم آشنایی کامل دارند و برای به دست آوردن سود بیشتر از این روش‌ها بهره می‌برند. در این مقاله نکاتی را برای افرادی که تازه وارد این صنعت شده‌اند و یا کسانی که می‌خواهند در این بازار سرمایه گذاری کنند در بر دارد.

 

مشارکت در ساخت

 

اگر خانه‌ای قدیمی دارید که می‌خواهید آن را بازسازی کنید و یا تعداد طبقات آن را افزایش دهید، بهترین گزینه مشارکت در ساخت است. در این روش زمین و ارزش آن از یک شخص و هزینه ساخت آن از شخص دیگری تامین می‌شود و واحدهای ساخته شده بنا به توافق طرفین بین دو سوی معامله تعلق می‌گیرد.

اگر زمین یا خانه قدیمی در اختیار ندارید باز هم مشارکت در ساخت گزینه مناسبی است. با چند تن از بستگان و دوستانی که قصد ساخت یا خرید خانه دارند شراکت کنید و زمینی را جهت ساخت خانه تهیه کنید و پس از توافقات اولیه کار را آغاز کنید. این روش مناسب اعضای خانواده است که راهی بسیار مطمئن و کم هزینه برای ساخت خانه با بودجه کم به حساب می‌آید.

 

استفاده از تسهیلات بانکی

 

بانک مسکن از دیرباز جهت سامان دادن به وضعیت مسکن فعالیت دارد و سرمایه خود در اختیار افراد و اشخاصی که قصد ساخت یا خرید خانه دارند، قرار می‌دهد. تسهیلات بانک مسکن مزیت پرداخت بلند مدت را نسبت به سایر بانک‌ها دارد و همچنین سود زیر ده درصد برای تسهیلات خود دریافت می‌کند. موسسه‌های قرض الحسنه نیز در زمینه وام‌های کوتاه مدت و مبلغ بالا ارائه خدمت می‌کنند که هرکدام شرایط خود را بازپرداخت دارند.

 

صرفه جویی در هزینه هنگام خرید زمین

 

هزینه زمین را می‌توان بزرگ‌ترین هزینه در مراحل ساخت خانه دانست و اگر بتوان به نحوی در آن صرفه جویی کرد و زمین یا خانه‌ای را با قیمت پایین‌تر از عرف محله پیدا کرد، بسیاری از هزینه‌های دیگر جبران می‌شود. در این راه بهترین استراتژی گذاشتن وقت زیاد برای خرید زمین، خانه و شناخت محله‌ای که قصد ساخت خانه را در آن دارید، است.

هنگام خرید زمین و خانه کلنگی عجله نکنید و به دنبال بهترین گزینه باشید. افرادی که برای فروش خانه و زمین عجله دارند، کسانی که بدهکار هستند و نیازمند پول نقد فوری هستند، اشخاصی که در حال انحصار وراثت هستند، مناتقصه‌های بانک‌ها و بسیاری شرایط دیگر وجود دارند که می‌توانید از فرصت به وجود آمده در آن‌ها استفاده کنید و بهترین ملک را انتخاب کنید. صبر کردن و انجام تحقیقات کامل در مورد محله مورد نظر و افراد ساکن در آن می تواند گزینه‌‌های زیادی را پیش روی شما قرار دهد. این روش از استراتژی‌های رابرت کیوساکی، میلیونر فعال در صنعت ساخت و ساز برای خرید ملک ارزان قیمت است.

 

استفاده از متریال ساختمانی با کیفیت کم

 

مواد و مصالح ساختمانی از نظر کیفیت درجه بندی مختلفی دارند. برای کاهش هزینه‌ها می‌توانید از مصالح درجه پایینی استفاده کنید که همان کارکرد متریال درجه بالا را دارند. این نکته را هم در نظر داشته باشید اگر قصد سرمایه گذاری روی واحدهای ساخته شده را دارید، سود فروش واحدهایی که متریال درجه یک در آنها به کاربرده نشده است، بسیار پایین‌تر از واحدهایی است که با متریال درجه یک و عالی ساخته شده‌اند.

 

مشارکت در خرید مصالح ساختمانی

 

پس از هزینه زمین، هزینه مواد و متریال ساختمانی بیش‌ترین هزینه را بر دوش مالکان می‌گذارد. برای کاهش آن می‌توانید مواد مورد نیاز خود را از کارخانه خریداری کنید. به طور مثال برای خرید میلگرد، سیمان، آجر و غیره به کارخانه‌های تولید کننده آن‌ها بروید و مواد مورد نظر خود را از منبع اصلی تهیه کنید تا پولی که بابت دست به دست شدن کالا به دلالان می‌دهید ذخیره کنید.

بسیاری ممکن است بگویند خرید به صورت خرده از کارخانه‌ها ممکن نیست، این گفته درست است ولی برای رفع آن می‌توانید با چند تن از کسانی که در حال ساخت خانه هستند صحبت کنید و متریال خود را به صورت جمعی و عمده از کارخانه تهیه کنید تا هزینه پرداختی بابت مصالح را کاهش دهید.

 

خانه‌ای متناسب با محله بسازید

 

اگر به دنبال سرمایه گذاری هستید از ساخت واحدهای لوکس در محله‌های پایین شهر خودداری کنید زیرا ممکن است مجبور شوید واحدهای ساخته شده خود را با سود بسیار پایین‌تری به فروش برسانید. به این دلیل که خریدار مناسبی پیدا نخواهید کرد و ناچار به فروش خواهید شد. ساخت خانه مناسب با محله و سطح مالی محله هم به بالا بردن سود نهایی کمک می‌کند و از طرفی هم به فروش زودهنگام واحدها  منجر می‌شود.

 

نظارت بر روند ساخت و ساز

 

نظارت بر روند ساخت و ساز و سرعت در انجام آن می‌تواند به ارزان تمام شدن مراحل ساخت منجر شود، با نظارت مستقیم مالک برخی موارد مانند استهلاک و هدر رفت منابع کمتر می‌شود و کار سرعت بیشتری پیدا می‌کند. در این راه حتی می‌توانید جلوتر هم بروید و بخشی از کار را به جای سپردن به پیمانکار خودتان انجام دهید.

 

از حداقل‌های استانداردها پیروی کنید

 

برای کم کردن هزینه ها می‌توانید از حداقل استانداردها برای ساخت استفاده کنید. برای مثال در مبحث نوزده مقررات ملی ساختمان استفاده از پنجره دوجداره الزامی است، پنجره‌های دوجداره از جنس پی وی سی قیمت بالاتری نسبت به پنجره‌های دوجداره آهنی دارند. می‌توانید از گزینه‌های ارزان‌تر و در عین حال استاندارد بهره ببرید و هزینه ساخت را کاهش دهید. لازم به یادآوری است که پیروی از حداقل‌های استاندارد می‌تواند مصرف انرژی را در هنگام بهره برداری بالا ببرد و سود نهایی فروش واحد مسکونی را به شدت کاهش دهد.

 

بهره‌گیری از نیروی کار ارزان

 

هزینه مربوط به نیروی کار پس از هزینه زمین و هزینه مواد و مصالح ساختمانی، سومین خروجی بودجه‌ای در صنعت ساخت و ساز است. استفاده از نیروی کار ارزان مانند به کارگیری کارگران مهاجر می‌تواند بخشی از هزینه‌ها را جبران کند و در نهایت باعث بیشتر شدن سود نهایی شود.

البته باید در نظر داشت که برخی از کارگران مهاجر، به صورت غیر قانونی از مرزها عبور می‌کنند که موجب تحمیل هزینه بیشتری بر پروژه می‌شود. بنابراین پیش از هر کاری مدراک مهاجرت و شناسایی از کارگران بخواهید سپس نسبت به استخدام آن‌ها اقدام کنید.

 

سخن آخر

 

به طور کلی راه‌های زیادی برای کاهش هزینه ساخت مسکن و ساخت خانه با پول کم وجود دارد که از منطقه تا منطقه و از شهر تا شهر متفاوت خواهد بود و خلاقیت کارفرمایان و سرمایه گذاران در این راه می‌تواند بسیاری از هزینه‌ها را کاهش دهد و صرفه جویی در استفاده از بودجه را سبب شود.

اما اگر هنوز برای شروع کار مردد هستید پیشنهاد می‌کنیم به طرح تو طرح مراجعه کنید تا با مشاوره مفید و مناسب بهترین تصمیم را در جهت ساخت و ساز بگیرید. در طرح تو طرح مهندسان و معماران جمع شده‌اند تا به شما کمک کنند.

همچنین جهت ارتباط با مجموعه طرح تو طرح در خصوص کسب اطلاعات بیشتر، رفع ابهامات خود یا انتقادات و پیشنهادات می‌توانید نسبت به تکمیل فرم تماس با ما اقدام نمایید.

 برای ارتباط با کارشناسان طرح تو طرح و دریافت مشاوره، روی دکمه زیر کلیک کنید.

درخواست مشاوره

 

برای خواندن مطالب بیشتر:

ضوابط احداث پارکینگ | چگونه در طراحی معماری خود پارکینگ‌ها را بگنجانیم؟

بتن خودتراکم چیست | کاربردهای بتن خودتراکم

روف گاردن | مزایا و معایب روف گاردن | طراحی آن

 

نویسنده: نیما قیطانی

 

 

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)