ضوابط احداث پارکینگ | طرح تو طرح

ضوابط احداث پارکینگ | چگونه در طراحی معماری خود پارکینگ‌ها را بگنجانیم؟

نویسنده:

۱۳۹۹-۰۸-۰۶

تامین صد در صد پارکینگ و احداث آن برای تمامی ساختمان‌ها و در تمامی پهنه‌ها اجباری است و در صورت عدم امکان احداث پارکینگ باید در شعاع حداکثر 250 متری از زمین مذکور پارکینگ‌های دارای اسناد حقوقی  که می‌تواند اختصاصی محلی و یا پارکینگ‌های مازاد سایر ساختمان‌ها، وجود داشته باشد.

تامین پارکینگ مورد نیاز برای تاکسی، آژانس، نمایشگاه ماشین و فعالیت‌هایی از این دست که نیازمند پارکینگ است باید یا در خود ملک و یا در خارج از آن حتما تامین شود.

همچنین کاربری‌هایی مثل ساختمان‌های اداری، بیمارستان‌ها و... که تعداد مراجعین آن‌ها زیاد است باید در احداث بنای جدید و یا بازسازی آن 30 درصد پارکینگ بیشتر از پارکینگ مورد نیاز برای مراجعین آن مجموعه در نظر گرفته شود.

مجموعه‌های بزرگ و فروشگاه‌هایی که توسط شهرداری مشخص شده‌اند باید به ازای هر 100 متر‌مربع زیربنای مفید دارای حداقل 2 پارکینگ باشند.

در صورت درخواست برای احداث پارکینگ مازاد بر آن چه موظف به ساخت آن هستید می‌توان تا 2 برابر تعداد پارکینگ‌های مجاز احداث کرد ولی به شرط حفظ درختان.

احداث پارکینگ مزاحم تنها در پهنه‌ی سکونت مجاز است آن هم در صورت داشتن شرایط احداث آن، اولا ساختمان باید طبق ضوابط و مقررات اجبار به احداث آن داشته باشد و دوما این پارکینگ مزاحم برای یک واحد باشد و مزاحمتی برای سایر واحد‌ها نداشته باشد.

ضوابط تامین پارکینگ در پهنه‌ی سکونت

تامین پارکینگ در پهنه‌ی سکونت با توجه به متراژ هر واحد باید محاسبه شود. اگر مساحت واحد ساختمانی کمتر از 150 متر‌مربع باشد 1 واحد پارکینگ نیاز دارد، در صورت داشتن مساحتی بین 150 تا 250 متر مربع، داشتن 2 واحد پارکینگ الزامی است و اگر مساحت آپارتمان بیشتر از 250 متر‌مربع باشد آن واحد باید 3 واحد پارکینگ داشته باشد.

پارکینگ‌های مورد نیاز مراکز محله

احداث یک واحد پارکینگ برای کاربری‌های تجاری با مساحت تا 25 متر مربع، کاربری اداری تا مساحت 50 مترمربع، خدماتی تا 100 مترمربع و ورزشی تا 200 متر مربع، لازم به ساخت است.

ضوابط تامین پارکینگ در پهنه‌های فعالیت و مختلط

تعداد پارکینگ‌های مورد نیاز و واجب برای احداث در این پهنه‌ها با توجه به نوع فعالیت و متراژ آن ملک متفاوت است. با توجه به جداول طرح تفصیلی که عکس آن در بالای مطلب موجود است ضوابط این پهنه‌ها مشخص است.

اگر این مطلب برای شما مفید بود به دیگر مطالب بلاگ طرح تو طرح مراجعه کنید. طرح تو طرح یک پلتفرم برگزاری مسابقات معماری است که می‌توانید در آن شرکت کنید.

 برای ارتباط با کارشناسان طرح تو طرح و دریافت مشاوره، روی دکمه زیر کلیک کنید.

درخواست مشاوره

نویسنده: سارا صادق‌زاده


 

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)