طرح تو طرح|معماری|عمران

تفاوت مهندس معماری و مهندس عمران

نویسنده:

۱۳۹۹-۰۷-۰۲

اگر می‌خواهید بدانید که تفاوت مهندس عمران و مهندس معماری در چیست، این مقاله برای شما نوشته شده است. مهندس عمران به طور کلی به محاسبه‌ی موارد سازه‌ای، مقاومت‌ها و بارگذاری ساختمان، اجرای ساختمان، به دست‌آوردن نسبت طرح اختلاط بتن، انتخاب پروفیل‌ها و مقاطع مناسب برای میلگردها و تیرآهن و... می‌پردازد اما، مهندس معمار با رعایت اصول کلی سازه‌ای نسبت به طراحی نمای ساختمان، طراحی پلان، داخلی، جانمایی پارکینگ‌ها، محوطه‌ها و... اقدام می‌کند.

مثالی از تفاوت مهندسی عمران و معماری


یک ساختمان بتنی با نمای تراورتن را در نظر بگیرید. فرض کنید این ساختمان در هر طبقه 4 واحد و کلا 5 طبقه است. طراحی پی و اجرای آن، مراحل گودبرداری، آرماتوربندی، بتن ریزی سقف‌ها ، بتن ریزی طبقات ، تخریب بنای قدیمی داخل زمین، قالب‌بندی برای هر یک از موارد بالا، اجرای سفید کاری، نازک کاری و.. همگی برعهده‌ی مهندس عمران است. اما چگونگی قرارگرفتن نما، چگونگی تقسیم فضاها بین اتاق‌ها، سرویس‌ها و پذیرایی، جانمایی آسانسور، طراحی تعداد پارکینگ‌ها، داشتن یا نداشتن محوطه، استخر، تقسیم متراژ این ۴ واحد، مساحت نما و... همگی از وظایف معمار است.

مهندسی معماری در واقع ترکیبی از هنر و مهندسی است که به بنا روح و جسمی تازه می‌بخشد اما مهندس عمران محاسبات پیچیده‌ی سازه‌ای را انجام می‌دهد تا با رعایت حفظ ایمنی حداکثر، کمترین هزینه برای کارفرما ایجاد شود. همچنین طراحی سازه‌های دیگر به جز ساختمان یعنی تونل‌ها، سدها و ... از وظایف مهندسین عمران است. مهندسین معماری عمدتا کار خود را با جلوه‌های بصری مثل نرم‌افزارهای مهندسی معماری و ساخت ماکت نشان می‌دهند اما مهنسین عمران با استفاده از نمونه‌برداری، آزمایش‌های کششی و برشی صحت کار خود را متوجه می‌شوند.

مهندسین معمار و مهندسین عمران در کجا فعالیت دارند؟


مهندسین معمار معمولا یا به صورت تنهایی و یا به صورت دفاتر مشاوره معماری مشغول به کار هستند. این مهنسین می‌توانند در قسمت اجرا نیز به عنوان ناظر کنترل کیفیت بر اجرای معماری در زمان ساخت شرکت کنند. مهندسین عمران در دفاتر پیمانکاری ساخت و اجرا و همچنین دفاتر مهندسین مشاور یا محاسب فعالیت می‌کنند. ممکن است برخی از دفاتر تمام فعالیت‌های بالا را در بخش‌های جداگانه انجام دهند.

البته به دلیل نزدیکی این دو گروه از مهندسی در دانشگاه برخی از دروس یک‌دیگر را پاس می‌کنند. به طور مثال یک مهندس عمران آموزش نقشه‌کشی و رسم فنی می‌بیند و یک مهندس معماری دروس طراحی سازه‌ای را به طور خلاصه پاس می‌کند، همچنین مطالعات ژئوتکنیکی و نقشه برداری برای هر دو گروه مهندسی تدریس می‌شود.

تعریف کلی از تفاوت مهندس عمران و معماری


یک مهندس عمران وظیفه دارد تا امنیت سازه‌ها را از قبیل پل، ساختمان، ایستگاه، تونل و... برعهده بگیرد و این کار را با کم‌ترین هزینه انجام دهد. یک مهندس معمار وظیفه دارد تا زیبایی و راحتی استفاده از ساختمان را به حداکثر خود برساند.

. اگر برای طراحی معماری خود نیاز به مشاوره دارید با طرح تو طرح تماس بگیرید. طرح تو طرح یک پلتفرم مسابقات معماری است که کارفرمایان می‌توانند پروژه های خود را به مسابقه بگذارند.

 برای ارتباط با کارشناسان طرح تو طرح و دریافت مشاوره، روی دکمه زیر کلیک کنید.

درخواست مشاوره

برای خوادن مطالب بیشتر:

دکوراسیون و طراحی داخلی کافه‌ها

مقایسه معماری مدرن معماری معاصر

 

 

نویسنده: میرکیارش خمسی

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)