طراحی راه پله و آسانسور در پلان

جانمایی راه پله و آسانسور در طراحی پلان

نویسنده:

محمدرضا لعلی مفرد

۱۴۰۲-۱۰-۱۱

قبل از اجرای آسانسور و راه پله ابتدا باید در طراحی پلان این بخش ها لحاظ شود. در این مقاله قصد داریم به اهمیت جانمایی راه پله و آسانسور در طراحی پلان بپردازیم و با نکات معماری آن بیشتر آشنا شویم.
همچنین قصد داریم تا دیدگاه های مختلف در رابطه با نحوه جانمایی راه‌پله و آسانسور را با همدیگر مورد بررسی قرار دهیم.

آسانسور و راه پله دو عنصر ضروری در طراحی پلان ساختمان‌های مسکونی، تجاری و اداری هستند. جانمایی صحیح این دو عنصر می‌تواند تأثیر زیادی بر عملکرد و زیبایی ساختمان داشته باشد.
گفتنی است جانمایی این دو بخش در تامین تعداد پارکینگ‌ها و فضاهای دیگر تاثیرگذار خواهد بود به همین دلیل قرارگیری درست و اصولی آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

راه پله و آسانسور در پلان

ابعاد استاندارد آسانسور و راه پله

ابتدا برای طراحی پلان ساختمان، لازم است ابعاد استاندارد آسانسور و راه‌پله در نظر گرفته شود. همچنین برای هر پروژه بنا بر کاربری که دارد ابعاد مورد نیاز این بخش‌ها متفاوت خواهد بود. به فرض مثال برای آسانسورهای مسافربر در پروژه‌های مسکونی، عمق داخل کابین را 100 سانتی متر و عرض آن را 80 سانتی متر در نظر می‌گیرند. حداقل ارتفاع کابین هم 2 متر برآورد خواهد شد.
جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با ابعاد آسانسور و ضوابط آن می‌توانید به مقاله این بخش مراجعه نمایید.

در ضمن حداقل ابعاد لازم برای راه پله در پروژه‌های مسکونی می‌بایست عرض 240 و طول 450 سانتی متری داشته باشند.

عوامل مؤثر در جانمایی آسانسور و راه پله

جانمایی آسانسور و راه پله در طراحی پلان به عوامل مختلفی بستگی خواهد داشت که در ادامه به این عوامل می‌پردازیم.

  • ارتفاع ساختمان: با افزایش ارتفاع ساختمان، طول راه پله افزایش خواهد یافت. بنابراین، باید در جانمایی آسانسور و راه‌پله، به ارتفاع ساختمان توجه شود.
  • تعداد طبقات: یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر جانمایی این دو بخش تعداد طبقات پروژه خواهد بود. در ساختمان‌هایی با تعداد طبقات زیاد، باید حداقل دو واحد آسانسور و راه پله در نظر گرفته شود..
  • نوع ساختمان: نوع ساختمان هم بر جانمایی آسانسور و راه پله تأثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، در ساختمان‌های مسکونی، آسانسور و راه‌پله به طور معمول در قسمت ورودی ساختمان قرار می‌گیرند. اما در ساختمان‌های تجاری، ممکن است آسانسور و راه‌پله در قسمت‌های مختلف ساختمان قرار بگیرند.
  • نیازهای کاربران: نیازهای کاربران نیز باید در جانمایی آسانسور و راه‌پله در نظر گرفته شود. به عنوان مثال، در ساختمان‌هایی که افراد کم توان زندگی می‌کنند، باید یک آسانسور ویژه افراد کم توان در نظر بگیرید.

جانمایی راه پله و آسانسور

نکات مهم در جانمایی آسانسور و راه پله

در جانمایی آسانسور و راه‌پله، نکات زیر را باید رعایت کنید:

  • مطلوب است تا آرشیتکت‌ها و معماران آسانسور را در نزدیکی ورودی ساختمان طراحی کنند تا دسترسی به آن آسان باشد.
  • راه‌پله می‌بایست به گونه‌ای طراحی شود که دسترسی به تمام طبقات را فراهم کند.
  • آسانسور و راه‌پله باید در محلی قرار گیرند که باعث ایجاد مزاحمت برای کاربران نشود.
  • محل قرارگیری آسانسور و پله باید به نحوی باشد تا نورگیری کافی داشته باشد.

اکنون می‌خواهیم در این بخش به قرارگیری راه‌پله و آسانسور در پروژه‌ها و ساختمان‌ها با کاربری مختلف بپردازیم و دریابیم تا در هر کاربری به چه شیوه‌ای این دو بخش تعبیه خواهد شد.

جانمایی آسانسور و راه پله در ساختمان‌های مسکونی

همان طور که به آن اشاره شد در ساختمان‌های مسکونی، آسانسور و راه‌پله معمولاً در قسمت ورودی ساختمان قرار می‌گیرند. این امر باعث می‌شود که دسترسی آسانسور و راه پله برای تمام ساکنان به راحت ترین شکل ممکن صورت پذیرد.

گفتنی است در ساختمان‌های مسکونی با تعداد طبقات زیاد، ممکن است معمار ملزم شود که آسانسور و راه‌پله را در قسمت‌های مختلف ساختمان قرار دهد. به عنوان مثال، در ساختمان‌هایی با بیش از 10 طبقه، ممکن است لازم باشد که یک آسانسور در هر طبقه قرار گیرد.

آسانسور و راه پله در پلان

جانمایی آسانسور و راه پله در ساختمان‌های تجاری

در ساختمان‌های تجاری، آسانسور و راه‌پله معمولاً در قسمت‌های مختلف ساختمان بر اساس فضای موجود قرار می‌گیرد.
همچنین محل قرارگیری این بخش‌ها توسط معماران باید به گونه‌ای باشد تا باعث ایجاد مزاحمت برای مشتریان و کاربران نگردد.

جانمایی آسانسور و راه پله در ساختمان‌های اداری

در ساختمان‌های اداری، آسانسور و پله بیشتر در قسمت مرکزی ساختمان لحاظ می‌شود. این امر باعث دسترسی آسان کارمندان خواهد شد.
بحث محرمیت موجود برای قسمت‌های مختلف اداری از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود که معماران ملزم هستند در امر طراحی این مورد را در نظر داشته باشند.

طراحی راه پله و آسانسور در پلان

جمع بندی

شما معماران عزیز می‌توانید با رعایت نکات ذکر شده در این مقاله، جانمایی آسانسور و راه‌پله را در طراحی پلان پروژه به گونه‌ای انجام دهید که از لحاظ عملکرد و زیبایی به بهترین شکل ممکن باشد.
این نکته هم در نظر داشته باشید که لزوما قرارگیری پله و آسانسور در پروژه‌های مختلف به شیوه‌های گفته شده نخواهد بود چرا که به عوامل زیادی که در مقاله ذکر شد بستگی خواهد داشت و برای طراحی این بخش ابتدا باید موقعیت و سایت پروژه مورد بررسی قرار بگیرد.

 برای ارتباط با کارشناسان طرح تو طرح و دریافت مشاوره، روی دکمه زیر کلیک کنید.

درخواست مشاوره

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)