رویداد طرحی نو

شرح رویداد «طرحی نو»، با حضور جمعی از کارفرمایان و معماران

نویسنده:

محمدرضا لعلی مفرد

۱۴۰۳-۰۳-۰۵

رویداد طرحی نو با حضور جمعی از کارفرمایان و سازندگان، معماران و اعضای طرح تو طرح در روز چهارشنبه مورخ پنجم اردیبهشت ماه 1403 در خانه کارمان واقع در خیابان پاسداران برگزار شد.
این رویداد که با اجرای سیاوش صفاریان پور همراه بود، از ساعت 14 الی 17 به طول انجامید.

پیش از آغاز، مهمانان گرامی در محیط سالن دیدار مجموعه پذیرایی شدند و با یکدیگر به گفت و گو پرداختند.

تاریخچه و چشم انداز مسابقات معماری در جهان و ایران

در ابتدا مهندس رسول مدرس، رئیس هیئت مدیره پلتفرم طرح تو طرح، به ارائه گزارش تاریخچه و چشم انداز مسابقات معماری در جهان و ایران پرداخت.

وی در شروع به میزان اهمیت معماری و تاثیر مسابقات معماری در این صنعت پرداخت و انواع مسابقات را در سطح جهانی به اختصار شرح داد.
مهندس مدرس این نکته را خاطر نشان کرد که مسابقات معماری به روش‌های متفاوتی در جهان برگزار خواهد شد اما برگزاری این دسته از مسابقات برای پروژه‌های بخش خصوصی که قابلیت ساخت دارند و صرفا برای اهدای جوایز برگزار نمی‌شوند، با رشد فناوری دیجیتال گسترده‌تر شده و برای عموم در دسترس هستند.

رسول مدرس

دیگر نکته‌ای که مدرس به آن پرداخت ارزش آفرینی پلتفرم‌هایی نظیر طرح تو طرح برای معماران و آرشیتکت‌ها بود که با نمایش دادن استعدادها در این زمینه به شناخته شدن آن‌ها تا حد زیادی کمک خواهد شد.
ارتباطات و شبکه سازی میان قشر معماران جهت همکاری و آشنایی با کارفرمایان از دیگر مزایای این دسته پلتفرم‌ها خواهد بود.

هم‌چنین ایشان در ادامه ذکر کرد: از 150 هزار جواز ساختمانی که در سال گذشته صادر شده است، کمتر از 5 درصد از پروژه‌ها از حضور یک معمار با شاخصه‌های معماری اصولی، بهره‌مند شده‌اند که همین امر موجب شده تا 95 درصد از ساختمان‌ها فاقد هرگونه ایده معماری خاصی باشد و محیط شهری بی روح و ناامیدکننده‌ای را در زندگی ما ایجاد کرده است.

مهندس مدرس در ادامه به ارائه اطلاعات در رابطه با مسابقات معماری در جهان پرداخت و برخی از طرح‌های ارائه شده برای این مسابقات را به نمایش گذاشت.


دستاوردهای پلتفرم مسابقات معماری «طرح تو طرح»

سپس مهندس پریسا حسن ولی، مدیر عامل مجموعه طرح تو طرح با دعوت جناب صفاریان به ارائه گزارش و آمار دقیق دستاوردهای پلتفرم طرح تو طرح از زمان شروع فعالیت پرداخت.

وی در ابتدا به تعداد مسابقات برگزار شده در طول 7 سال فعالیت مستمر این مجموعه اشاره کرد که در سال 1402 تعداد پروژه‌هایی که در قالب مسابقه برگزار شده بود به عدد 120 رسید.

سپس تعداد مسابقات برگزار شده در استان‌های مختلف کشور را توضیح داد که 75% آن را استان تهران تشکیل می‌داد. استان دوم از این حیث مازندران بود که سهم آن 12.7% از کل استان‌های برگزار شده بود.
هم‌چنین 58% از مسابقات استان تهران مربوط به منطقه 1 این استان است که 1% از حجم بازار این منطقه را پروژه‌های طرح تو طرح تشکیل داده است.

پریسا حسن ولی طرح تو طرح

در ادامه اطلاعات پلتفرم، خانم حسن ولی عنوان کرد که تاکنون 12 میلیارد و 696 میلیون تومان معادل 387 هزار دلار جایزه از این طریق به معماران تعلق گرفته است.
205 نفر در مسابقات برنده اعلام شده و 367 بار پرداختی به ثبت رسانده شده است.
تعداد معمارانی هم که در پلتفرم به عضویت درآمده‌اند تاکنون بیش از 11000 نفر هستند.

در رابطه با مقیاس، متراژ و هزینه مسابقات ایشان افزود: شروع کار طرح تو طرح با طراحی آشپزخانه به متراژ 14 متر مربع بود که در بستر مجازی با ارسال 4 طرح انجام شد.

بزرگترین مقیاس پروژه‌‌ای که به صورت محدود و محرمانه به مسابقه گذاشته شده بود دارای زیربنای 230000 متر مربع بود که در سال 1401 جایزه طراحی 1 میلیارد تومانی برای آن در نظر گرفته شده بود.
ایشان در ادامه بیان کرد که ارزش سرمایه گذاری پروژه‌هایی که به مسابقه گذاشته شدند مبلغی نزدیک به 40 هزار میلیارد تومان را داشته و ارزش پروژه‌هایی که اجرا شدند 10 هزار میلیارد تومان بودند.

در آخر خانم حسن‌ولی خبر از جذب سرمایه توسط شرکت توسعه امارت نیا با نام تجاری تنیاکو را داد و خاطر نشان کرد که سرمایه گذاری صورت گرفته نقطه عطفی در مسیر طرح تو طرح به شمار خواهد رفت.


تجارب شرکت در مسابقات معماری طرح تو طرح توسط معماران

پس از صحبت‌های مدیر عامل مجموعه، از سه دفتر معماری فعال در طرح تو طرح که در زمینه معماری تجارب ارزشمند و زیادی کسب کرده‌اند دعوت شد تا در رابطه با چالش‌های مسابقات این پلتفرم و مزایای آن توضیحاتی را ارائه دهند.
مهندس سارا راثی به نمایندگی از گروه مهندسی AR، آرشیتکت آنا اخلاقی از گروه پیدا استودیو و مهندس بابک مظاهریون از گروه توسعه پایدار هزاره سوم حضور پیدا کردند.

پلتفرم طرح تو طرح

سارا راثی در رابطه با این پلتفرم گفت: از زمانی که در این مسابقات شروع به شرکت کردیم متوجه این امر شدیم که کارمون دیده می‌شود و نتیجه که میخواهیم رو میگیریم. از یک زمانی به بعد نگاه جدی‌تری به این مسابقات داشتیم.

اطلاعاتی که داخل سایت موجود است بسیار مفید بوده تا حدی که گاها برای پروژه‌های خودمان به سایت مراجعه کردیم و ایده گرفتیم.

آنا اخلاقی در ادامه گفت: فضای معماری، فضایی ایزوله است و برای تمامی معماران فضای رشد محدود و سخت است.

طرح تو طرح دقیقا در این بخش وارد عمل شده و این شکاف ارتباطی میان معماران و افراد فعال در حوزه ساختمان را پر کرده است.

هم‌چنین در این مسابقات شما خودتان را محک خواهید زد. به این صورت که شاید در دنیای خودمان فکر کنیم معمار شاهکاری هستیم اما زمانی که در این بستر قرار بگیریم جایگاه واقعی خودمان را متوجه خواهیم شد.

در آخر بابک مظاهریون در این رابطه گفت: در مسابقاتی که برگزار می‌شود و طرح‌های دیگران بررسی می‌شود متوجه می‌شویم که تا چه میزان خواسته‌های کارفرما برآورده شده و چالش‌های ابتدایی مرتفع گشته است.

گفت و گو در رابطه با چالش‌ها و فرصت‌های مسابقات معماری در ایران

پس از آن، پنل گفت و گو در رابطه با چالش‌ها و فرصت‌های مسابقات معماری در ایران با حضور متخصصان شکل گرفت.
اعضای شرکت کننده این پنل، مهندس علی کرمانیان ( معمار مطرح )، به عنوان منتقد، دکتر محمد حسین محمودی ( دکترای مدیریت ساخت )، دکتر کوروش فتحی ( منتور طرح تو طرح و دارای دکترای مدیریت ) و مهندس رضا غیابی ( کارشناس فناوری و تحول دیجیتال ) بودند که با یکدیگر به تبادل نظر پرداختند.
اظهار نظرات این افراد و بحث چالشی میان آن‌ها با استقبال مخاطبان و حضار همراه شد.


مهندس علی کرمانیان که به عنوان منتقد در این پنل حضور داشت عنوان کرد: طبیعتا این دسته از پلتفرم‌ها مشتریانش بخش خصوصی است که کارفرمایانی دارند که هدفشان پول‌سازی است. بر این اساس از بستر و پلتفرمی مانند طرح تو طرح استفاده می‌کنند تا با معمارهای خلاق و با ذوق همکاری کند.
پس به جای این که کارفرما 5 میلیارد برای پروژه‌اش هزینه کند با مبلغ خیلی کمتری تعداد زیادی طرح دریافت می‌کند.
از آنجایی که بنده معمار هستم باید از این جایگاه صحبت کنم و به نظر من از حیث مالی برای معمار این مبالغ به صرفه نیست.

دکتر فتحی در ادامه ذکر کرد: اگر پلتفرم‌ها را از زاویه صحیح نگاه کنیم، برقراری ارتباط را میسر میسازد و همین امر بسیار حائز اهمیت است.
هم‌چنین تعداد زیادی از معماران در نظر دارند تا توسط این بستر و این موقعیت ایجاد شده بتوانند خودشان را نشان بدهند.
بحث هزینه هم یک امر کلی است. اگر دقت کنید پی خواهید برد که همه چیز با افزایش قیمت روبرو بوده اما حق‌الزحمه معماری مدت زمان زیادی است که ثابت باقی مانده و افزایش نداشته است.

علی کرمانیان
پنل گفت و گو با حضور متخصصان حوزه معماری و ساخت و ساز

در انتها ایشان به این نکته اشاره کرد که در مجموع نیاز به این پلتفرم‌ها در جامعه زیاد است و حمایت گروه‌های متخصص را همراه خود لازم دارد.

جناب رضا غیابی هم در این باره افزود: میل عجیب نسل جدید به غیر متمرکز شدن است. به این معنا که به مرور زمان ترند شدن به سمت فریلنسری خواهد رفت تا شرکت در دفاتری نظیر دفتر معماری.
اطلاعاتی که اخیرا مرکز توسعه تجارت مرکز الکترونیکی داده مبین همین قضیه است.
اما این یک ویژگی است که ما باید آن را تبدیل به یک اتفاق مثبت و خوب بکنیم.

سازندگان و کارفرمایان

این پلتفرم یک فرصت و امکان هست که اختیار شرکت در آن به عهده خود کارفرماست و قشر خاصی متضرر نخواهد شد.
هم‌چنین این پلتفرم قلمروی افرادی است که می‌خواهند در قسمت مهمی از بازی معماری ایران باشند.
حالا چه دفاتری که سابقه معماری زیادی دارند و چه دفاتری که تازه کار هستند.

مهندس محمودی: ما به عنوان سازنده سالها در جلسه هیئت مدیره این ایده را مطرح می‌کردیم که با مخالفت همراه می‌شد. امسال خود افرادی که مخالف بودند، اصرار بر این داشتند که وارد این ترند بشیم و از ایده استفاده کنیم.

من از گذشته با معماران مطرح کشور در ارتباط بودم و آشنایی داشتم. همیشه اگر از یک یا دو طرح عدول می‌کردیم، از کار اجتناب می‌کردند. اما با به کارگیری این ایده، با طیف گسترده‌ای از طرح‌ها با خلاقیت عجیب و انرژی وسیع مواجه هستیم.

کرمانیان در ادامه به این نکته پرداخت که غیر متمرکز شدن در مبحث معماری قیاس صحیحی به شمار نخواهد رفت چرا که معماری ذاتا کاری تیمی و گروهی است و ما باید مروج همکاری تیمی باشیم.
هم‌چنین ایشان خاطر نشان کرد که ارزش کار تخصصی و هنری طراحی باید حفظ شود.

در ادامه افراد به بحث در این رابطه پرداختند و اظهار نظرات مختلفی را مطرح کردند.

بعد از پذیرایی عصرانه از مهمانان، ده طرح برنده در مسابقات معماری طرح تو طرح با حضور صاحبان اثر در سالن دیدار جهت ارتباط و گفتمان با حضار به نمایش گذاشته شد.

طرح های معماران
برخی از طرح ‌های برندگان مسابقه معماری در نمایشگاه

کنفرانس خبری رویداد طرحی نو

پس از خداحافظی با معماران و کارفرمایان و اتمام رویداد، جمعی از خبرنگاران از رسانه‌های مختلف در جلسه کنفرانس خبری حضور پیدا کردند.

طی کنفرانس خبری مهندس رسول مدرس، مهندس حسن ولی و مهندس سجاد متین رزم ( مدیر ارتباطات بازاریابی و نماینده شرکت تنیا ) حاضر شدند و با اصحاب رسانه به پرسش و پاسخ پرداختند.

کنفرانس خبری طرحی نو
کنفرانس خبری رویداد طرحی نو

در ابتدا مهندس رسول مدرس ارائه گزارشی از وضعیت مسابقات معماری در جهان و ایران داشت.
پس از آن سرکار خانم پریسا حسن ولی به دستاوردهای طرح تو طرح در طول سال‌های فعالیت اشاره نمود و خبر از جذب سرمایه داد.
در نهایت نماینده شرکت تنیاکو، جناب آقای متین رزم، در رابطه با سرمایه گذاری صورت گرفته از جانب این شرکت توضیحاتی را ارائه کرد.

ایشان در رابطه با شرکت عنوان کرد: تنیاکو گروه ساختمانی است که بیش از نیم قرن سابقه داشته و در زمینه سرمایه گذاری و توسعه پروژه‌های ساختمانی فعالیت دارد.

هم‌چنین در رابطه با طرح تو طرح افزود: مجموعه ما، تجربه بسیار خوبی از همکاری با طرح تو طرح برای طراحی پروژه خود داشت که نتایج حاصل شده از کیفیت مطلوبی برخوردار بود. همین امر منجر به همکاری مستمر و عمیق‌تر با پلتفرم طرح تو طرح شد و ایده سرمایه گذاری شکل گرفت. از مزایای این همکاری برای شرکت ایفای نقشی پررنگ در توسعه دیجیتال در معماری و ساخت و ساز و مشخصا این اکوسیستم خواهد بود.

کنفرانس خبری از ساعت 17:30 تا 18:30 به طول انجامید و در بخش پایانی به سوالات خبرنگاران توسط این افراد پاسخ داده شد.

در رویداد انجام شده، جناب آقای مجید کثیری مدیر عامل مجموعه اخبار رسمی و تیم خوبشان به عنوان مشاور و برگزار کننده در کنار طرح تو طرح بودند و نهایت همکاری را داشتند.
با توجه به استقبال کم نظیر متخصصان حوزه ساخت و ساز، معماران و حضار مقرر گشت تا در آینده این دسته از رویدادها استمرار داشته باشد تا بتوانیم از پتانسیل‌های موجود استفاده کرده و امکان شبکه‌سازی و ارتباط در محیطی سالم میان مجموعه با این عزیزان را فراهم کنیم.

رویداد طرحی نو توسط طرح تو طرح
قبل از شروع رویداد طرحی نو

برای ارتباط با کارشناسان طرح تو طرح و دریافت مشاوره، روی دکمه زیر کلیک کنید.

درخواست مشاوره

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود
ارسال تیکت
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)