طرح تو طرح|معماری|فرانک لوید رایت|معماری ارگانیک|پرایر

نبوغ فرانک لوید رایت | سبک معماری پرایر

نویسنده:

۱۳۹۹-۱۰-۰۶

فرانک لوید رایت خالق سبک معماری ارگانیک، پرایری، تکستیل و یوسونیان، الگو و سررشته بسیاری از بناها و سازه‌های دنیای معماری است. در این مقاله به سبک معماری پرایر می‌پردازیم. می‌توانید در مورد فرانک لوید رایت در این صفحه بخوانید.

سبک معماری پرایر

در سال 1983 فرانک لوید رایت درحال وسعت بخشیدن به سبک معماری بومی‌ای بود به نام سبک پرایر؛ این سبک اولین معماری منحصربفرد مختص آمریکایی‌هاست. یکی از مشهورترین آثار این سبک خانه‌روبی است.
اجرای طرح خانه‌روبی یکی از بزرگ‌ترین و به یاد ماندنی‌ترین آثار اولیه رایت است. خانه روبی همانند خانه‌ هایسبک، پرایر ما قبل خود ساختمانی است عریض کم ارتفاع و افقی که نمایانگر لایه‌گذاری منسجم و کارآمدی می‌باشد که نمونه آن قبلاً مشاهده نشده‌است. به نظر می‌رسد که رایت در طراحی این بنا تحت تأثیر آخرین دستاوردهای فناوری ماشینی روز بوده چراکه خانه روبی .شباهت زیادی به هواپیما و کشتی‌های بخار اقیانوس پیمایی دارد که در زمان طراحی و ساخت این خانه بسیار شگفت‌آور بودند.

برای خواندن مطالب بیشتر به وبلاگ طرح تو طرح مراجعه کنید

در طرح این خانه به سبک پرایر نوعی استحکام خاص وجود دارد که با بافت شهری واقع شده در آن متناسب است. تدبیر رایت در طراحی این بنا صفحات افقی بزرگی است که با استادی تمام طوری روی‌هم چیده شده که توانسته‌اند سطوح داخلی چندگانه بالکن‌های روباز و بهارخواب‌های احاطه شده‌ای ایجاد کنند.
دیوارهای خارجی پوشیده با آجر قرمز رومی رنگ بلند و باریک در بالاترین ارتفاع دارای نوعی پوشش از جنس سنگ آهک هستند.
در این بنا نیز همچون آثار دیگر رایت موقعیت ساختمان نقش کلیدی ایفا می‌کند و شکل صلیب که ایده بسیاری از طرح‌های او در این دوره است در پیش‌آمدگی گسترده طبقه فوقانی به چشم می‌خورد. خانه همانند دژی محکم ساکنان را در برابر سروصدا و هیاهوی خیابان محافظت کرده و ورودی را در سمت راست خود پناه می‌دهد. قراردادن اتاق‌های نشیمن و نهارخوری در طبقه دوم و اتاق بازی بچه‌ها و اتاق بیلیارد در طبقه پایین از جمله تغییراتی است که رایت به واسطه آن‌ها و به نوعی با شکستن ترتیبات زندگی سنتی توانست به حریم خصوصی در خانه دست یابد که این خود حرکتی غیرمتعارف در طراحی یک خانه به حساب می‌آمد.


خانه روبی، بهترین و آخرین خانه ارگانیک فرانک لوید رایت، به نظر می‌رسد که برای عرصه‌ای باز طراحی شده باشد تا یک قطعه زمین در گوشهٔ خیابانی باریک. ساختمان دارای هیچ نما، دیوار، پنجره خارجی معمولی و یا درِ ورودی نیست. بنا عملاً سایت خود را پرمی‌کند؛ اندک فضای باقی‌مانده در ترکیب‌بندی کلیِ طبقه‌طبقه، با استفاده از دیوارهای کوتاه و فضای سبز به کار می‌رود. تأکید بیشتر بر افقی بودن، توسط آستانه‌های سنگی بالای پنجره‌ها و کتیبه‌ها، و نیز توسط آجرهای باریک با بندکشی‌های افقی انجام می‌شود.

 برای ارتباط با کارشناسان طرح تو طرح و دریافت مشاوره، روی دکمه زیر کلیک کنید.

درخواست مشاوره

برای خواندن مطالب بیشتر:

معماری نوین | نرم‌ افزارهای طراحی معماری

سبک معماری گوتیک | هنر خشمگین و متفاوت

سازه‌های نگهبان چه وظیفه‌ای دارند؟ | انواع سازه‌ های نگهبان کدامند؟

 

نویسنده: نیما قیطانی

 

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)