مصاحبه

مصاحبه با آقای مهندس محمد قاسمی توسط مهندس رسول مدرس مدیر عامل طرح تو طرح

نویسنده:

۱۳۹۹-۱۰-۱۰

-سلام، لطفا خودتان را معرفی کنید:
سلام، محمد قاسمی هستم، متولد 1377، رشته ی عمران را نیمه کاره رها کردم و در حال حاضر دانشجوی معماری و در شرکت طراحان شهر در دفتر عظیمیه کرج مشغول کار هستم.
-
چگونه با طرح تو طرح آشنا شده اید و نظر کلی شما در رابطه با آن چیست؟
در اینستاگرام با سایت شما آشنا شدم. به نظرم مسابقه اول خیلی خوب بود و همه کسانی که واقعا سزاوار بودند، جوایز را گرفتند. در مسابقه دوم یعنی مسابقه ی لواسان هم شرکت کردم، طرح نفر اول در عین سادگی واقعا زیبا بود. طرح من هم خوب بود ولی در حد رتبه های اول نبود.
-
شما در یکی از مسابقاتی که شرکت کردید رتبه سوم شده اید، کدام مسابقه بود؟
بله من در مسابقه طراحی پلان مانا سوم شدم، که حدود سی نفر در آن مسابقه طرح ارسال کرده بودند. به نظرم خیلی خوب بود و من حتی هیچ شماره حسابی نداده بودم، از طرف طرح تو طرح با من تماس گرفتند و شماره حساب خواستند و بعد از ثبت شماره حساب در پروفایلم، بلافاصله وجه جایزه برایم واریز شد.
ولی در مسابقه ی سومی که شرکت کردم (پروژه اندرزگو)، به نظرم واقعا رتبه ها عادلانه نبود. از نظر من شرکت شما از معمارِِ یکی از دفاتر طراحی معروف حمایت می کند در صورتی که هیچ کسی قبل از این موضوع ایشان را نمی شناخت و کسی واقعا نمی دانست ایشان کجا کار می کند و با چه کسی همکاری دارد تا اینکه یکبار در سایت و در قسمت کامنت ها، شرکت شما ایشان را معرفی کردند و پس از آن خیلی شناخته شدند.
-
این کامنت در کدام بخش گذاشت سایت ما گذاشته شد؟
در مسابقه طراحی پلان مانا
-آیا این کامنت از طرف ادمین سایت طرح تو طرح مطرح شده بود یا یکی از طراحان آنرا نوشته است؟
فکر می کنم شرکت شما گذاشته بودند.
-
قطعا اینطور نیست و یکی از طراحان آن را نوشته است، زیرا سایت ما هیچ وقت نظر یا مطلبی در رابطه با طراحان قرار نمی دهد. و احتمالا این نظر یکی از کاربران بوده، هرکسی می تواند نظرات خودش را در سایت بگذارد و منعی ندارد.
در مسابقه ی اندرزگو، کارفرما چند قانون برای طراحی قرار داده بود، برای مثال گفته شده بود که اولویت با طرحی است که تا طبقه منفی دو پیش برود. طرح من تا دو طبقه زیر همکف طراحی شد، پارکینگ و حتی استخر هم تعبیه شد، اما در طرحی که اول شد، تا سه طبقه منفی طراحی کرده بود و دوما حتی در نورگیری واحد ها هم خوب عمل نکرده بود.
- 
بعضی از مطالبی که می گویید را قبول داریم و شاید برخی از طرح های ارسال شده کیفیت بهتری نسبت به طرح های برتر داشته باشند، البته این نظر فردی است و قطعا ما در مصاحبه با مهندس نیک افکار که روی سایت قرار خواهد گرفت، بررسی بیشتر و تخصصی تری انجام داده ایم، اما مطمئن باشید هر سه نفر دیگری، به غیر از این نفرات انتخاب می شدند، باز هم بعضی از طراحان به آن اعتراض داشتند. ما باید بپذیریم که این مسئاله خاصیت مسابقات است. افراد برگزیده راضی بوده و بقیه افراد به نوعی نتیجه را قبول زیر سوال خواهند برد. در همین مسابقه، ما از طراحان هم نظرسنجی کردیم و در رای دهی تاثیر داشتند. بیست و هفت نفر در رای دهی به طرح ها شرکت کردند و سه طرح برتر در همین قسمت هم بالاترین رای را آورده بودند و دقیقا همین سه طرح را هم کارفرما انتخاب کرده بود. مطمئن باشید اگر جز این سه طرح، طرح های دیگری انتخاب می شد، قطعا اعتراض ها خیلی بیشتر بود.
ببینید در مسابقه لواسان که من طرح ارسال کرده بودم، خود من هم اگر بودم طرح نفر اول و دوم را انتخاب می کردم و باز هم می گویم که حقشان بود.
-
این کلمه حق که بکار بردید یک مفهوم کاملا نسبی دارد و شاید از نظر شما آن طرح ها حقشان بوده و قطعا طراحانی هستند که از نظرشان طرح های لواسان برتر نبوده است. عدالت در نظر من یعنی بدست آوردن یک چیز و در نظر شما ممکن است دقیقا خلاف آن باشد و با از دست دادن آن چیز عدالت برایتان برقرار باشد. تیم ما از طراحان طرح تو طرح می خواهد به ما یک راه حل بدهند. من از طراحان عزیز یک انتقاد دارم. در سایت مطرح می کنند که یکی از طراحان زیر مجموعه ی طرح تو طرح هستند. این واقعا حرف غلطی است، طرح تو طرح به عنوان یک استارت آپ و با کلی هزینه شروع به فعالیت کرده و هنوز هیچ منافعی هم نداشته ایم، بعد یکی از طراحان عزیزی که خودشان قبلا در سایت برنده شده اند، این موضوع را طرح می کنند. این حرف و مساله چه نفعی برای ما دارد؟
من به عنوان یکی از طراحان پیشنهادی برای شما دارم، شما زحمت کشیدید و این مجموعه را راه انداختید و من هم معتقدم شما سود خیلی کمی می برید. یک مسابقه مثل مسابقه اندرزگو قیمت مناسبی دارد ولی مسابقات کوچک و کم مبلغ واقعا هیچ سودی برای شما ندارد. به نظر من طرح تو طرح باید درصد خود را بالاتر ببرد و از چهار داور واقعا خوب برای رتبه بندی استفاده کند.
-
این موضوع با معیار های طرح تو طرح سازگاری ندارد و درست مانند سایر مسابقات معماری است که در کشور انجام می شود. موضوع این است که فردی که مسابقه را راه اندازی می کند حق انتخاب دارد که کدام طرح را برای جایزه برگزیند، در غیر این صورت چرا باید پول خود را در اختیار داور ها قرار بدهد وقتی می تواند پولش را به نحوی دیگر سرمایه گذاری کند و طرح بگیرد. اما باز هم میگوییم که ما این را قبول داریم که ممکن است بعضی از آرشیتکت ها نظرشان متفاوت از نظر کارفرما باشد و دقیقا برای همین موضوع، رای گیری و نظرسنجی از طراحان را هم در سایت قرار دادیم تا از دیدگاه فنی تر و تخصصی تر، طرح ها را بررسی کنیم. اما موضوعی که قابل تأمل است این بود که در مسابقه ی اخیر این دو نظر(نظر طراحان و نظر کارفرما) دقیقا یکی بوده ولی بازهم اعتراض شده بود. پس نتیجه می گیریم این خاصیت مسابقه است.
شما باید این را در نظر بگیرید که همان طرح اول با خواسته ی کارفرما تفاوت زیادی داشت. این طرح قرار است در اندرزگو اجرا شود و با توجه به متراژ زیادی که طرح نفر اول بابت مشاعات از بین برده بود که حدود صد و پنچاه متر در هر طبقه است و چهل متر بیشتر از چیزی است که کارفرما می خواست، قبول کردن آن توسط کارفرما عجیب نیست؟
-شما توضیحات کارفرما پس از مسابقه را گوش کرده اید؟
بله
-کارفرما بعد از انتخاب طرح ها گفتند که طرح نفر اول از لحاظ اصول و چارچوب خوب است ولی یک سری ایرادات جزئی دارد که با ادیت های کوچک درست می شود. بعضی از طرح ها این قابلیت را ندارد و از اساس غلط بودند.
پس طرح بنده هم می توانست با یک سری اصلاحات درست شود.
-
تشخیص کارفرما این نبوده است.
برای مثال، طرح نفر سوم را نگاه کنید، که کارفرما گفتند از پلان طبقات خیلی خوششان آمده، در صورتی که اگر در هال و پذیرایی توجه کنیم، متوجه می شویم متراژ های تأمین شده تناسبی برای واحد ندارند، در واحد 180 متری، یک سالن خیلی بزرگ طراحی کردند که به هیچ وجه تناسبی با واحد ندارد و من متوجه نمی شوم که چرا کارفرما از این پلان خوششان آمد.
اما در کل من به شرکت شما خیلی علاقه دارم، خیلی راضی بودم ولی این ایرادات هست و ای کاش برطرف بشود. برای همین پلان تمام کسانی که طرح ارسال کردند، زحمت کشیدند و یک سری انتظارت دارند. یک موضوع دیگر هم برایم جای سوال بود این که کارفرما بعد از مسابقه و در آن وویس اعلام می کند که با توجه به موقعیت ملک و قیمت در خیابان اندرزگو، بهتر است 7 واحد باشد که برای فروش آسان تر شود. به نظر شما بهتر نبود این مساله را قبل از مسابقه و در ضوابط و خواسته های خودشان اعلام می کردند؟
شما مصاحبه مسابقه لواسان(با مهندس قاسمی و مهندس سلیمانی) را در سایت مطالعه کردید؟
تا حدودی!
-
در آن مصاحبه مهندس سلیمانی نظرشان این است که کارفرما باید قبل از مسابقه سبک ایده آل خودش را مشخص می کرد، که طراح بداند کارفرما کلاسیک می خواهد یا مدرن. اما در همان مصاحبه مهندس قاسمی نظرشان متفاوت است و می گوید از نحوه ی صحبت کردن و متنی که کارفرما داده و همچنین پلان و چارچوبی که دارد، مشخص است که کارفرما به دنبال طرح کلاسیک است. خیلی چیز ها دقیقا مثل همین نکته، بستگی به دید طراح دارد و کارفرما دست طراح را باز گذاشته تا از این سیستم مسابقه استفاده بکند و اگر این موضوع را نخواهد، چرا اصلا باید در مسابقه شرکت بکند؟؟
نه من واقعا ایرادی به طرح تو طرح نمی گیرم و به نظرم کار شرکت خیلی خوب است!
- 
پس چرا می گویید که ما از فلان طراح یا شخص حمایت می کنیم؟
من چیزی که در سایت نوشته شده را بازگو کردم! اینکه یکی از طراحان با یک فرد معروف همکاری می کند را همه در سایت شما خواندند.
-
آیا در این موضوع مقصر ما هستیم؟ اینکه یک فرد در سایت مطلبی را کامنت می گذارد، چه تقصیری متوجه طرح تو طرح است؟
درست است، من اول گفتم که شما آن را گفتید، ولی وقتی گفتید فرد دیگری آن را نوشته، قبول دارم که شما تقصیری ندارید.
-
حتی اگر این موضوع هم در سایت به صورت علنی مطرح شده باشد، کارفرما که نمی دانست این طرح برای کدام طراح است! کارفرما زمان انتخاب طرح ها، هیچ اسمی از طراحان ندارد. ما طرح ها را به صورت کد دار به کارفرما می دهیم و او هم فقط با کد به ما رتبه بندی می دهد. ما همه ی این ها را در قوانین توضیح داده ایم.
من قوانینتان را مطالعه نکردم و فکر می کردم کارفرما در زمان انتخاب طرح ها از طراح آنها با خبر است.
- 
پس به ما هم حق بدهید از یک سری حرف ها دلگیر بشویم ،مثل اینکه می گویند ما خواستیم یک نفر بالا باشد یا طرحش انتخاب شود! البته همین حالا هم خیلی از طراحان کامنت گذاشتند که طرح نفر اول با وجود یک سری ایرادات، بهترین طرح است. در هرصورت علاقه ی تیم ما این است که شما طراحان برای برطرف کردن مشکلات نظر بدهید. برای مثال همین بحث نظرسنجی از طراحان را، از نظرهای شما گرفتیم و استفاده کردیم.
پیشنهادی که دارم این است که برای نفر اول تا سوم، لوح تقدیر به اسم شخص و مسابقه بدهید. لوح تقدیر یک چیز با ارزش و ماندگار است. برای شما هم جنبه تبلیغاتی دارد. این ها مسائل کوچک هستند ولی در ذهن می مانند. برای شخص بنده، اینکه خیلی به موقع پول را واریز کردید جای تشکر داشت و همان روز تماس گرفتم و از مدیر طرح تو طرح تشکر کردم.
-
خواهش می کنم. احتمالا در ماه های آینده یک برنامه ی دورهمی برای طرح تو طرح خواهیم داشت که از نفرات برتر درآن دعوت می کنیم و آنجا از این نفرات تقدیر می کنیم. اما پیشنهاد شما هم خیلی خوب است و انشالا بتوانیم نظر مثبت تمام طراحان را بدست بیاوریم و عدالت را در انتخاب ها، هرچه بیشتر رعایت کنیم. امیدواریم در مسابقات بعدی هم طرح های شما را ببینیم. مسابقات خیلی بزرگی در راه داریم و تمام سعی ما هم این است که مبلغ مسابقه را بالاتر ببریم تا برای شما سودآوری داشته باشد.
انشالا حتما.
-
شما ترم چندم رشته معماری هستید؟
ترم سوم
-خیلی خوشحال هستیم که یک دانشجوی ترم سه در مسابقات ما رتبه آورده است. به شما هم برای طرحتان تبریک می گویم.
خواهش می کنم. تیم شما هم برای شخص بنده خیلی ارزشمند است و من برای مصاحبه ی امروز با شما، از کرج آمدم و خیلی از کار هایم را نیمه کاره گذاشتم.
-
به غیر از طرح تو طرح، در سایت یا مسابقه ی دیگری هم شرکت کردید؟
خیر
-کار شخصی و مراجعه برای طراحی به خودتان هم دارید؟
بله، پروژه دارم. پروژه های نما ی زیادی طراحی کرده ام..
- 
چرا در پروفایلتان نگذاشتید؟
بله نذاشتم.
- 
می توانید آنجا مطرح کنید و آن پروفایل می تواند به عنوان رزومه ی کاری شما قابل استفاده باشد. به این دلیل که ممکن است فردی اینجا بیاید و پس از دیدن رزومه های طراحان در سایت از ما مشخصات طراح را برای کار با آنها از ما بخواهد.
چنین مواردی داشتید؟
-بله، چند مورد داشته ایم. باید این را در نظر بگیرید که پروفایل کامل، در این زمینه خیلی به شما کمک می کند. این که تجارب کاری،تحصیلات و نمونه کارهای خودتان را در سایت قرار دهید، احتمال این موضوع را برای شما افزایش می دهد.
التبه متاسفانه در کشور ما با توجه به سن انتخاب می کنند و برای شخصی مثل بنده که سن پایینی دارد، شرایط سخت است، در صورتی که واقعا ربطی به سن ندارد و به تجربه و تلاش فرد بستگی دارد.
-
برای تیم طرح تو طرح سن و سال اهمیت ندارد و قطعا همانطور که گفتید تجربه و تلاشتان باعث شده در یک مسابقه با سی نفر شرکت کننده مقام بیاورید.
بله دقیقا، برای مثال در همان مسابقه، کارفرما گفته بود در استفاده از دایره و نیم دایره در طرح ها خودداری کنیم، اما من برای طرح خودم از نیم دایره در نشیمن استفاده کردم.
-
و با اینکه خلاف نظر کارفرما بود، شما رتبه سوم شدید و جایزه گرفتید. خیلی از مواقع اینطور است، کارفرما قبل از مسابقه یک سری خواسته و ایده آل دارد اما بعد از گرفتن طرح ها حتی اگر یک طرح خواسته اش را رعایت نکرده باشد، ممکن است برایش مناسب باشد و آن را بپسندد و این دقیقا همان هنر معمار است که این شرایط را ایجاد کند.
دقیقا
-بازهم ممنون از وقتی که گذاشتید. خوشحال می شویم در دورهمی ما حضور پیدا کنید. البته تاریخ دقیق را در سایت اعلام میکنیم.
انشالا و ممنون از شما

 برای ارتباط با کارشناسان طرح تو طرح و دریافت مشاوره، روی دکمه زیر کلیک کنید.

درخواست مشاوره

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)