کمیته نما تهران و ضوابط آن

بخش دوم| تعریف نما و عناصر پر اهمیت آن طبق مصوبات کمیته نما

نویسنده:

سحر سید صدر

۱۴۰۰-۱۰-۲۷

تعریف نما و عناصر پراهمیت آن از نگاه کمیته نما 

نمای ساختمان در مرحله اول شامل حجم و فرم آن است و سپس اجزا آن که شامل سطوح باز و بسته، تقسیم‌کننده‌های عمودی و افقی می‌باشد. ضروری است طرح نما حتی المقدور بیانگر عملکرد ساختمان باشد، به نحوی که نوع استفاده از آن را به بیننده القا کند.

عناصر پراهمیت تشکیل دهنده نما شامل موارد زیر هستند؛

  • مصالح
  • ورودی
  • بازشوها
  • پیش‌آمدگی‌ها
  • خط آسمان
  • بام بنا

مصالح

بعد از فرم و حجم ساختمان، مهم‌ترین عنصر بصری نما مصالح، رنگ و بافت استفاده شده در نما است. این موارد باید مناسب، هماهنگ و در شان عملکرد ساختمان باشد.

مصالح در کمیته نما

قسمت بالای عکس، توضیحات ارائه شده طراحی ویلا توسط گروه معماری آرکسل در مسابقه "ترنج" طرح تو طرح می‌باشد. پایین عکس هم، در نمای مسکونی، طرح‌های ارسال شده در مسابقه "دلارا" این مجموعه می‌باشد که با وجود مصالح تعیین شده توسط کارفرما، شاهد طرح‌های متنوع و زیبا هستیم. شما نیز می‌توانید تمامی نیازهای معماری خود را، اعم از مسکونی، ویلایی، تجاری و ... به "طرح تو طرح" بسپارید. برای شروع مسابقه منحصر به فردتان به بخش راه‌اندازی مسابقات در سایت "طرح تو طرح" مراجعه کنید و یا با پر کردن اطلاعات پایه‌ پروژه‌تان در فرم زیر، کارشناسان "طرح تو طرح" با شما تماس خواهند گرفت.

فرم اطلاعات اولیه


ورودی

ورودی ساختمان یعنی آستانه‌ی گذر از فضای عمومی به فضای خصوصی ساختمان. امکان توقف (مصون بودن از آفتاب و باران)، دسترسی آسان به وسایل ارتباطی و اطلاعاتی، چشم‌نواز بودن فرم، حجم و استفاده از مصالح پایدار در هنگام شست‌وشو از ضوابط طراحی ورودی نما می‌باشد.


بازشوها

از مهم‌ترین عوامل شکل‌دهنده به نما، بازشوها می‌باشند. شکل، سطح و نحوه قرارگیری بازشوها منعکس‌کننده عملکرد ساختمان و صافی انواع آلودگی‌های موجود در محیط است.

بازشوها در کمیته نما

موارد بالا، طرح‌های ارسالی معماران حاضر در بستر طرح تو طرح در مسابقه "الهیه" می‌باشد. خلاقیت و ایده‌ی هرکدام در جانمایی بازشوها در نما، سبب ایجاد نماهای شاخص و متفاوت برای یک پروژه شده است.


پیش‌آمدگی‌ها

این مورد، علاوه بر افزایش متراژ می‌تواند سبب ایجاد تنوع حجمی در نما شود و استفاده از آن مفید واقع شود اما به کار گرفتن تفرعن و عناصر زائد در پیش‌آمدگی توصیه نمی‌شود و تصویری ناهمگون با فرهنگ بومی می‌سازد.

پیش‌آمدگی ها در کمیته نما

در مسابقات ذکر شده، پیش‌آمدگی‌های طراحی شده توسط معماران توانای طرح تو طرح سبب ایجاد تنوع حجمی و زیبایی بصری در نمای ساختمانی مدرن شده است.


خط آسمان

لبه ساختمان‌ها و نحوه تدام آن از نظر بصری بسیار حائز اهمیت می‌باشد. ارتفاع ساختمان‌های مجاور، دست‌انداز ساختمان، پیش‌آمدگی سقف آخر، موقعیت راه‌پله و آسانسور و قرارگیری وسایل تاسیساتی از عوامل موثر در شکل‌گیری خط آسمان هستند.


بام بنا

بام بنا حد و مرز ساختمان و آسمان است. بام پوسته‌ای است که بر سر ساختمان قرار دارد پس نمی‌توان بدون هماهنگی با سایر قسمت‌ها طراحی یا رها شود.

بام بنا، نمای پنجم ساختمان است و برنامه‌ریزی برای استفاده از آن، می‌تواند چهره‌ای زیبا به شهر بدهد.

بام بنا در کمیته نما

طرح‌های بالا در مسابقه "ترنج" که کارفرما درخواست طراحی روف‌گاردن داشته، ارسال شده‌اند. توجه به بام بنا سبب زیبایی شهر از دید بالا و حتی دید ساکنین ساختمان‌های اطراف که بلندتر هستند، می‌شود. همچنین از این فضا برای ایجاد کیفیت‌های فضایی متنوع و تعریف فعالیت‌های جدید و جذاب در ساختمان می‌شود.


طرح تو طرح

پیشنهاد می‌کنیم طراحی نما خود را به طرح تو طرح بسپارید. با حضور بیش از هفت هزار معمار در این مجموعه، تیم‌های معماری و طراحان خلاق، مخصوص پروژه شما طرح ارسال خواهند کرد تا با دیدن انواع پلان و نما، تنوع در طرح و مصالح، ایجاد کیفیت فضایی‌های مختلف، طرح مطلوب خود را انتخاب کنید. برای اطلاع از هزینه این خدمات، می‌توانید با استفاده از لینک تعیین قیمت‌ طراحی، فوری و رایگان حدود هزینه طراحی پروژه خود را استخراج کنید. همچنین در صورت تمایل می‌توانید فرم زیر را پر کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

 برای ارتباط با کارشناسان طرح تو طرح و دریافت مشاوره، روی دکمه زیر کلیک کنید.

درخواست مشاوره

 

 

تعداد 1 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

  • FB Architects
    ۱۴۰۰-۱۰-۲۷

    خیلی عالی ممنون...این متن های آموزشی و منبع اون (که در قسمت فایل های مسابقه جدید گذاشتین) خیلی میتونه برای طراح کمک کننده باشه...

    • طرح تو طرح

      ۱۴۰۱-۰۳-۱۸
      پاسخ

      با تشکر از شما امیدواریم بتوانیم در مسیر انتشار دانش معماری قدمی برداریم و بریا جامعه معماری ایران، مفید باشیم.

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)